Kirjoittaja Aihe: Miksi tiedostoon ei enää voi tehdä muistiinpanoja eikä lukea jo tehtyjä?  (Luettu 2417 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Miksi tiedoston ominaisuus ikkunaan ei enää voi tehdä muistiinpanoja? Se oli erittäin hyvä piirre vieä Nattyssa. Ei tarvinnut välttämättä avata tyiedostoa, vaan katsomalla ominaisuuksia sain tietää, mitä siinä on. Varsinkin suurien tiedostojen kuten digitoitujen sanomalehtien kohdalla se oli hyvin kätevää. En ymmärrä miksi ominaisuus on poistettu. Vai onko joku puu tapa, jolla voisin kiinnittää tiedostoon muistilapun, jolloin avatessani kansion löydän nopeammin mitä etsin.
« Viimeksi muokattu: 28.10.11 - klo:11.48 kirjoittanut Pontus12 »

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Tarkistin että itselläni ainakin tuo ominaisuus löytyy nautiluksesta. Itselläni käytössä http://www.omgubuntu.co.uk/2011/03/phew-nautilus-elementary-revived-in-time-for-ubuntu-natty/

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Nattyssa piirre toimi minullakin, mutta ei enää Oneiricissa. Siksi ihmettelen, miksi se on poistettu? Miten Oneiricissa voisi tiedostoon liittää muistiinpanon avaamatta itse tiedostoa.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Eikö kukaan tiedä, miten saisin edes luettua tiedoston ominaisuusikkunan välilehteen "muistiinpanot" kirjoittamani tekstin? Minulla on kymmeniä tiedostoja, joihin olen tehnyt mmuistiinpanoja enkä voinut kuvitella, että ne yhtäkkiä vain katoavat Ubuntusta.


ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Tuolla linkissa sanotaan että "kommenttitiedostot on ongelmallisesti toteutettu ja tuo ominaisuus saatetaan lopettaa kokonaan".  Lisäksi siellä mainitaan että nuo kommentit menevät hakemistoon

~/.local/share/gvfs-metadata

Tein pienen kokeen, liitin kommentin yhteen tiedostoon työpöydällä ja menin etsimään.  Yllämainitun hakemiston alla oli "home" niminen tiedosto josta kommenttini löytyi.  Etsiessäni avasin kyseisen "home" tiedoston "bless" hexaeditorilla.

Tein kokeeni Natty: ssä.
« Viimeksi muokattu: 28.10.11 - klo:19.01 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Kiitos tiedoista. Kokeilin, mutta kommenttejani en löytänyt. Avasin samasta hakemistosta muitakin tiedostoja kuten home-c79e5fd6.log tiedoston, kokeilin myös joitakin label-tiedostoja ja uuid, mutta ilman tulosta. Onko Oneiric voinut pyyhkiä ne pois. Keltaiset laput näkyy vielä tiedoston nimessä, mutta tietoja ei. Satutko tietämään, onko mitään muuta tapaa tehdä kommentteja tiedostoihin. Lähinnä minulla on kysymyksessä digitaaliarkistosta ladatut pdf-failit, jotka ovat historiallisia sanomalehtiä. Niiden avaaminen ja tietojen etsiminen kestää suhteellisen kauan, joten tiedoston nimen kohdalla ollut merkintä olisi käytännöllinen. Windows puolella voi pdf tiedostoon lisätä kommentin, mutta Ubuntussa en ole onnistunut tekemään niin.

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Olisiko sinulla mahdollisuutta asentaa varhaisempi ubuntun versio. Joka ei vielä edes paljoa vanhenemaan päässyt. Tietty ei siitäkään paljoa hyötyä ole jos muistiinpanot on ovat jostain syystä kadonneet.

Muista kuitenkin kopioda uuteen asennukseen tuo kansio home/käyttäjänimesi/.local/share/gvfs-metadata jos sitä kokeilet.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Varmasti pystyisin asentamaan vanhan version, pöytäkoneessa se on jo, mutta haluan pitää tämän uudemman Ubuntun. Seuraava versio saa olla varmaan pitkään koneessani. Onneksi minulla oli valtaosasta tiedostoistani muistiinpanoja. Okularista on jonkin verran hyötyä pdf-tiedostoihin tehtävien kommenttien kanssa, mutta windows-puolella Adobe reader 10 olisi vielä joustavampi siihen tarkoitukseen. Asiakirjakatselimen suurin puute on mielestäni se, että siinä ei pysty kopioimaan yhtä palstaa kerrallaan, vaan se valitsee kaikki palstat toisin kuin Adobe readerissa. Eikä siihenkään saa tehtyä kommentteja.

Minä olen käyttänyt Ubuntua jo kymmenisen vuotta ja luultavasti käytän edelleenkin. Toivottavasti jotkut viisaat hoksaavat, että monet asiakirjat ovat nykyään pdf-muodossa, ja jos niitä tutkii pitää tehdä  muistiinpanoja ja lajitella niitä. Kun taas kerää historiallisia kuvia, niin olisi tosi hyvä, jos niitä voisi lajitella itse asetetun ajan perusteella eikä kuvaushetken. Esimerkiksi arkistoissa asiakirjoja voi kopioida digikameralla, mutta ei skannerilla. Automaattiset asetukset eivät ole suinkaan aina hyväksi, vaikka tuntuukin, että insinöörit rakastavat niitä erityisesti.