Varmasti pystyisin asentamaan vanhan version, pöytäkoneessa se on jo, mutta haluan pitää tämän uudemman Ubuntun. Seuraava versio saa olla varmaan pitkään koneessani. Onneksi minulla oli valtaosasta tiedostoistani muistiinpanoja. Okularista on jonkin verran hyötyä pdf-tiedostoihin tehtävien kommenttien kanssa, mutta windows-puolella Adobe reader 10 olisi vielä joustavampi siihen tarkoitukseen. Asiakirjakatselimen suurin puute on mielestäni se, että siinä ei pysty kopioimaan yhtä palstaa kerrallaan, vaan se valitsee kaikki palstat toisin kuin Adobe readerissa. Eikä siihenkään saa tehtyä kommentteja.
Minä olen käyttänyt Ubuntua jo kymmenisen vuotta ja luultavasti käytän edelleenkin. Toivottavasti jotkut viisaat hoksaavat, että monet asiakirjat ovat nykyään pdf-muodossa, ja jos niitä tutkii pitää tehdä muistiinpanoja ja lajitella niitä. Kun taas kerää historiallisia kuvia, niin olisi tosi hyvä, jos niitä voisi lajitella itse asetetun ajan perusteella eikä kuvaushetken. Esimerkiksi arkistoissa asiakirjoja voi kopioida digikameralla, mutta ei skannerilla. Automaattiset asetukset eivät ole suinkaan aina hyväksi, vaikka tuntuukin, että insinöörit rakastavat niitä erityisesti.