Kirjoittaja Aihe: Asus ENGTS450 DC SL/DI/1GD3 1 GB PCI-E näytönohjain  (Luettu 4350 kertaa)

Peetra

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
  • http://ubuntu-se.org/phpBB3/download/file.php?avat
    • Profiili
    • Peetran sivusto
Tilasin Asus ENGTS450 DC SL/DI/1GD3 1 GB PCI-E näytönohjain.

Järjen mukaan mun pitäisi saada se toimimaan ihan mainiosti Kubuntussa. 64-bittinen emo mutten ole vielä ihan päättänyt mikä Kubuntu versio siihen tulee, kokeilen tietysti ekana uusimmalla.

Mutta mulla ja järjellä on usein tullut riita, kerkeän vielä muuttaa tota tilausta, jos nyt ihan prinkkaalaan menin tilamaan. Mitäs luulette? :)

Cherrypie!
// Peetra.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Asus ENGTS450 DC SL/DI/1GD3 1 GB PCI-E näytönohjain
« Vastaus #1 : 22.10.11 - klo:17.27 »
Kyllä sen pitäisi toimia mukavasti Nvidian ajureilla. Itselläni GTX460 (1 Gt malli) ja se toimii hyvin. Kiihdytyksiä varten on syytä asennella Nvidian ajurit.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Peetra

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
  • http://ubuntu-se.org/phpBB3/download/file.php?avat
    • Profiili
    • Peetran sivusto
Linux - it just works!
« Vastaus #2 : 26.10.11 - klo:17.30 »

Jep, jep. Hyvin pelaa (hehe, hieman sanaleikkiä siinä vahingossa) grafiikkaa. Kubuntu 11.10. :)


 Löin illalla ennen nukkumaanmeno CD koneeseen ja se poltti cd:n nukkuessani. Aamulla potkasin asennus käyntiin ennen ku lähin kouluun. Iltapäivällä mulla oli vielä raskas työ, eli poistaa asennus-cd koneesta. Sitten minulla olikin jo täysin toimiva Kubuntu sopivalla NVidian ajurilla. I <3 LINUX.

Peetra.

Peetra

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
  • http://ubuntu-se.org/phpBB3/download/file.php?avat
    • Profiili
    • Peetran sivusto
Vs: Asus ENGTS450 DC SL/DI/1GD3 1 GB PCI-E näytönohjain
« Vastaus #3 : 26.10.11 - klo:19.08 »
Tai sitten ei.  :o

Kone lähtee vähän välii reboottaa kun sitä rasitttaa hieman enemmän. En tiedä juuri nyt ainaskaan mistä se voisi johtua. Helposti lähtidin kummiskin osoittaa joko ajuria tai näytönohjainta. :|

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Asus ENGTS450 DC SL/DI/1GD3 1 GB PCI-E näytönohjain
« Vastaus #4 : 26.10.11 - klo:20.05 »
Tai sitten ei.  :o

Kone lähtee vähän välii reboottaa kun sitä rasitttaa hieman enemmän. En tiedä juuri nyt ainaskaan mistä se voisi johtua. Helposti lähtidin kummiskin osoittaa joko ajuria tai näytönohjainta. :|

Onko kotelossa ollenkaan tuuletusta? Epäilen ettei tuo näytönohjain pelkällä prosessorijäähdyttimellä jäähdy riittävästi. Se voi aiheuttaa omituisia uudelleen käynnistymisiä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Codex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Asus ENGTS450 DC SL/DI/1GD3 1 GB PCI-E näytönohjain
« Vastaus #5 : 26.10.11 - klo:20.40 »
Minulla juuri tuo vekotin, juuri kehuin miten viileänä se käy  ;D


Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Asus ENGTS450 DC SL/DI/1GD3 1 GB PCI-E näytönohjain
« Vastaus #6 : 26.10.11 - klo:21.03 »
Tomin, hyvin todennäköisesti vika on jossain muussa kuin ylikuumenemisessa. Kortit kestää sen 100C eikä lämpötila nouse hetkessä yli 100C edes umpiossa jos "hieman rasittaa". Muutenkin jäähdytyselementti näyttää varsin kookkaalta.
Eikö "hieman rasittaa" olekkaan sama kuin "pistin tossa Unigine Heavenin käyntiin". ;)
Joo, kieltämättä mietin, että huono ilmankierto saa olla, kun ei veljellä ollut mitään ongelmia Radeon 3650 Silentin kanssa, vaikka koneessa on vaan kaksi tuuletinta (kaikkiaan).

Minulla juuri tuo vekotin, juuri kehuin miten viileänä se käy  ;D
No sitten se tuskin vaivaa.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Peetra

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
  • http://ubuntu-se.org/phpBB3/download/file.php?avat
    • Profiili
    • Peetran sivusto
Vs: Asus ENGTS450 DC SL/DI/1GD3 1 GB PCI-E näytönohjain
« Vastaus #7 : 27.10.11 - klo:18.52 »
Kone lähtee vähän välii reboottaa kun sitä rasitttaa hieman enemmän. En tiedä juuri nyt ainaskaan mistä se voisi johtua. Helposti lähtidin kummiskin osoittaa joko ajuria tai näytönohjainta. :|

Rasittaa millä???
Käyttämällä raskasta flash-sovellusta Chromessa tai FF:ssä. Avaamalla Komodo IDEä, avaamalla muutama eri ohjelmaa yhtä aikaa. Satunnaisesti sitten myöhemmin illalla myös heti upstartin jälkeen. Minulla ei siis ollut muuta tietoa itsellänikään,  ei mitään ökypelejä joka tapauksessa. Surullista mutta totta, "hieman rasittaa" oli melko tarkka kuvaus!  ;D

Minulla juuri tuo vekotin, juuri kehuin miten viileänä se käy  ;D
Ylikuumenemisestä ei ainaskaan ollut kyse.

Nyt näyttää joka tapauksessa siltä että OS on vakaa. Ratkaiseva toimenpide oli poistaa nVidian ajuri. Poistamisessa oli oma ongelma ku se ei poistunut Hårdvarudrivrutiner-valikon kautta, vaikka väitti että oli poissa. Jouduin poistaa paketit Synaptic-paketti-ohjelmalla.

En siis kerinnyt kokeilla muita nVidia-ajureita kuin current, joka asentui luvan kaa automaagisesti propreritäärinä.

Nyt olen sitten rasittanut konetta avaamalla KAIKKI ohjelmat, jotka käytän viikottain, yhtä aikaa. Kuvanlaatu on silti sitä luokkaa etten voi valittaa. Ikinä ei oo näin hyvää aiemmin ollut.

Enpä tiedä mihin mä sitä nVidiaa oikein voisin tarvita. Kustannus traumapisteinä reboottavasta käyttiksestä on sen verran rankka(sellainen tyhjä epätoivo, mikä voi tulla ku tyttö/poikakaveri jättää) ja tää ei oo mitenkään eka kerta ku jokin kettuilee nVidian takia tai nVidian kanssa, Toivon mukaan pystyn elää mahdollisimman kauan rauhassa nVidialta nyt. Ens vuoden puolella varmasti taas on unohtunut etten tykkää ja juoksen taas seinään jonkun eksoottisen ongelman/ajurin/ohjaimen kanssa. Mutta niin kauan kun muistan aion elää melko vapaana antamatta kolmannen osapuolien ohjaimien pilata elämääni.

Cherrypie!
// Peetra.

Peetra

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
  • http://ubuntu-se.org/phpBB3/download/file.php?avat
    • Profiili
    • Peetran sivusto
Vs: Asus ENGTS450 DC SL/DI/1GD3 1 GB PCI-E näytönohjain
« Vastaus #8 : 02.01.12 - klo:11.07 »
Taisin kokeilla sekä virralliset ja PPA:t, en ole enää ihan varma.

kuulostaa jonkintason yhteensopivuusongelmalta/bugilta työpöytäefekteissä uusimman kubuntun kanssa.

Joo, on ilmennyt outoja ongelmia sen Plasma Desktopin kanssa senkin jälkeen kun kaikki oikeastaan toimii, muttei siis koko ajan. Viimeisin seikkailu oli kun GIMPillä 7 ison kuvan  yhtäaikainen avaaminen kaatoi osittain Plasmaa ja sitten se rupesi laittaa efektejä omin päin yhteen kuvaan kun vaihdoin ikkunoita ALT + TABilla. Ei pitäisi mielestäni olla mahdollista, mutta niin vaan tapahui!  ;D ???

Kortista vielä sen verran että se oli tunnistettu äänilaitteeksikin asennuksen yhteydessä, ku siinä on tollainen fancy HDMI-väylä enkä saanut normikajarit toimimaan ennen kuin poistin Pulseaudion, tai siis en kyllä yrittänytkään kovinkaan paljon. Poistin Pulseaudion kun muistin etten käytä ääntä ja saamari sitten seuraavan kerran kun  käynnistin konetta niin siellä takana olinkin unohtanut kiinni normikajarit ja pelästyin aika pahasti ku starttiääni rupesi soimaan. Ihan mielenkiintoinen asia että tolla koneella näyttää toimivan poistamiset korjaustyökaluna. KISS FTW?

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Asus ENGTS450 DC SL/DI/1GD3 1 GB PCI-E näytönohjain
« Vastaus #9 : 02.01.12 - klo:23.18 »
Onko Peetra törmännyt tähän bugiin?