Kirjoittaja Aihe: Kphotoalbumin asennus dapperiin  (Luettu 1697 kertaa)

juhizz

• Käyttäjä
    • Profiili
Kphotoalbumin asennus dapperiin
« : 09.07.06 - klo:17.43 »
Eli tällainen olis mun ongelma. Ohjelmaa on kehuttu sen verran paljon, että haluaisin päästä kokeilemaan. Linux käyttäjänä olen kohtuu uusi. En vain meinaa päästä puusta pitkään tossa asennuksessa.

Kphotoalbumin omat ohjeet:
http://kphotoalbum.org/download-source.htm

ihme ettei näin hyvän tuntuinen ohjelma ole ubuntun perusohjelmissa.

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: Kphotoalbumin asennus dapperiin
« Vastaus #1 : 09.07.06 - klo:20.26 »
Eli tällainen olis mun ongelma. Ohjelmaa on kehuttu sen verran paljon, että haluaisin päästä kokeilemaan. Linux käyttäjänä olen kohtuu uusi. En vain meinaa päästä puusta pitkään tossa asennuksessa.

Kphotoalbumin omat ohjeet:
http://kphotoalbum.org/download-source.htm

ihme ettei näin hyvän tuntuinen ohjelma ole ubuntun perusohjelmissa.

ubuntu on vakaaksi viilattu snapshot debianin unstablesta lisättynä muutamilla muilla paketeilla (lähinnä kai gnome-kamaa). kphotoalbumia ei löydy lainkaan debianista, koska se vaatii toimiakseen kirjastoja (tai oikeastaan kirjastojen versioita) joita ei myöskään löydy debianista. sattuneesta syystä sitä ei siis löydy myöskään ubuntusta.

periaatteessa kääntääksesi tuon softan, tulee sinun kääntää kaikki puuttuvat kirjastotkin, joita nyt ainakin näyttäisi olevan kolmisen kappaletta.

kokeilin hupinani kääntää ko. softaa noita vanhempia kirjastoja vastaan ja kyllähän se kääntyi. lähtipä se vielä kääntämisen jälkeen käyntiinkin, mutta kunnollisesta toiminnasta en tiedä koska en jaksanut perehtyä. jos haluat testailla tuota pakettia, niin voit ladata sen osoitteesta:
http://omppu.net/dapper/kphotoalbum/kphotoalbum_2.2-1_i386.deb

en anna mitään takuuta paketin toiminnasta muuten kuin, että se on helppo poistaa jos se ei toimi ;)
Janne

Risto H. Kurppa

• Käyttäjä
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
« Vastaus #2 : 10.07.06 - klo:00.33 »
KPhotoalbum löytyy jostain Ubuntun repoista nimellä Kimdaba. Tämä on tosin versio 2.1 eli vanhaa kamaa josta puuttuu paljon hyviä ominaisuuksia.

Itse olen käyttänyt KPhotoalbumin tuoreimpia versioita latailemalla sen kphotoalbumin sivuilla olevan SVN - ohjeen mukaisesti. Näin saan tuoreimman version joka on itselläni ainakin pysynyt varsin nätisti toimivana. Uusia ominaisuuksia on nyt muutaman päivän aikanakin tullut jokunen ja uusia patcheja kehitellään jatkuvasti (mm. ohjelma oppii pian olemaan näyttämättä raakakuvat jos samasta kuvasta on .jpg tai .tif - versiot).

Janne: jos mahdollista, postaa tuo .deb osoitteeseen blackie@kde.org eli ohjelman kehittäjälle, jesper pedersenille jotta hän voisi laittaa paketin ohjelman kotisivulle. Tutkin joskus hieman .deb - pakettien tekemistä mutten koskaan päässyt riittävän syvälle aiheessa jotta olisin kphotoalbumia saanut käännettyä..

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

janne

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 10.07.06 - klo:20.09 »
Janne: jos mahdollista, postaa tuo .deb osoitteeseen blackie@kde.org eli ohjelman kehittäjälle, jesper pedersenille jotta hän voisi laittaa paketin ohjelman kotisivulle. Tutkin joskus hieman .deb - pakettien tekemistä mutten koskaan päässyt riittävän syvälle aiheessa jotta olisin kphotoalbumia saanut käännettyä..

en usko, että viitsin lähettää ainakaan tuota pakettia mihinkään. en ole kde-käyttäjä, eikä minulla ole kde-kirjastoija muualla kuin chrootissa jossa käänsin ko. paketin. en siis ole ko. pakettia kunnolla kokeillut, eikä minua varsinaisesti kiinnostakaan kokeilla, joten minulla ei ole mitään takeita, että se ylipäätään toimii. jos vaikka paketti sattumalta toimisikin (mitä siis en tiedä), niin tuossa paketissa on ohjelman lyhyt ja pitkä kuvaus niin kuralla, että sitä ei olisi mitään järkeä jakaa mihinkään (tuo tietty korjautuisi kirjoittamalla kunnolliset kuvaukset paketista). näiden seikkojen lisäksi, minulla ei ole mitän varmuutta siitä ovatko paketin ajonaikaiset riippuvuudet kunnossa (ts. osaako ko. paketti vaatia asennettavaksi kaikki tarvitsemansa kirjastot automaattisesti).

noiden ongelmien vuoksi kyseistä pakettia ei todellakaan ole syytä levittää mihinkään. jos joku pystyy testaamaan, että paketti varmasti toimii, niin voin kyllä tehdä siitä vielä uuden paketin kunnollisine kuvauksineen ja pistää siitä tietoa kehittäjälle. ja tuolla toimimisella en tosiaan tarkoita käynnistymistä vaan ihan kunnollista testiä.
Janne