Muistaakseni koko kovalevy on vain yksi osio... Voin olla toki väärässäkin, mutta ei tuossa koneessa ole tainnut ikinä olla mitään osioita.
Minulla on käytössäni useita muistitikkuja, joille jokaiselle mahtuisi minun kovin pieni /home-kansioni vallan mainiosti moneenkin kertaan.
Kun buuttaat Dapperin CD:llä, joka on samalla Live CD, niin usb-portit tulevat kyllä käyttöön. Voit lykätä usb-tikun kiinni ja se pulpahtaa työpöydälle.
Sitten liität koneen kovalevyn Live-systeemin. Avaat Gnome-terminaalin ja kirjoitat:
mkdir /mnt/home
mount -t ext3 /dev/hda1 /mnt/home
cd /mnt/home/home
Tuo viimeinen siksi, että /mnt/home = / kovalevyllä.
Kun vielä kirjoitat
ls /mnt/home/home
niin sinun pitäisi nähdä tiedostosi.
---
Live CD ja USB-tikku mahdollistaa minkä tahansa koneen ottamisen omaan käyttöön, kunhan biosista on sallittu CD-buuttaus ja siellä ei ole salasanaa.
---
Polta se Dapper CD Windows-koneessa ja ota USB-tikulla /home talteen.
---
Kun sitten varsinaisen asennuksen, niin huolehdi vain yhdestä asiasta. Siitä, että /home on omalla osiolla. Kaiken muun voit antaa Dapperin ehdottaa, valitse tietenkin suomi asennuskieleksi. Lue nämä ohjeet:
http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/AsennusopasKohta 8! "Muokkaa itse osiotaulua / Liitoskohtien valmistelu. Jos muokkaat itse osiotaulua, tai sinulle esitetään "Liitoskohtien valmistelu"-ikkuna, katso Osiointi-sivulta lisätietoja."
http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/OsiointiItse teen yleensä näin kaikki asennukset (IDE-levylle):
/dev/hda1 swap
/dev/hda2 /
/dev/hda3 /home
/dev/hda1 | Koko sama kuin fyysinen muisti (256/256, 512/512 jne).
/dev/hda2 | Juuri-osio, jossa kaikki ohjelmat yms. Sen voi milloin tahansa laittaa uusiksi uuden asennuksen yhteydessä tai vaikka distroa vaihtaessa.
/dev/hda3 | Kotihakemisto, johon ei kosketa kuin aivan ensimmäisen asennuksen yhteydessä
Nyrkkisääntönä pidän, että pienilla kovalevyilla /home on 2/3, isoilla 3/4. Parasta olisi, että /home olisi kokonaan oma levynsä, jota voi sitten vaikka siirtää koneesta toiseen.
Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.