Kirjoittaja Aihe: Langaton toimimaan Dapperissa  (Luettu 11265 kertaa)

sysrq868

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Langaton toimimaan Dapperissa
« : 09.07.06 - klo:12.23 »
Klikkaa!!

Kyllä, minä käytin etsi-toimintoa, mutta en löytänyt mitään omaan ongelmaani liittyvää tai sitten ongelmanratkaisu vaatii laajaa linux-kielen osaamista, jota ei minulle ole siunaantunut.

Eli sähläsin tuossa aiemmin D-Linkin iki-ihanan langattoman vastaanottimen (DWL G122) asennuksen kanssa useilla irc-kanavilla ja täällä Suomen Ubuntu-foorumeilla (linkki linkki). Tulokset: ei yhteyttä, tuhosin yhden CD:n jotenkin niin että se toimii vain tällä Ubuntu-koneella, laihduin 2 kiloa kun juoksin alakerran Windows-nettikoneen ja yläkerran Ubuntu-koneen välillä, ei löydä vastaanotinta ja kernel panic.

Jos joku jaksaa lukea tuon jälkimmäisen threadin läpi, hän huomaa, että olen aika blondi ja hidas näiden asioiden kanssa ja tekstit tyyliin "sitten vaan resetoit sen kernelin sieltä af_configista root-oikilla ja deletoit temppitiedostot homesta ja olet kuivilla" sekoittavat vain enemmän kuin auttavat yhtään.

Joku minulle kertoi, että Dapperissa olisi enemmän kuin autuasta käyttää näitä Ralinkin/D-Linkin tikkuja kun tökkäsee vain paikalleen ja avaa Mozillan.

Nyt olisi siis kolme tehtävää: korjata tämä kernel panic, jota en edes ymmärrä, miten ihmeessä sen sain aikaiseksikaan, asentaa Dapper tämän nykyisen Hoaryn tilalle niin, että mieluusti mikään tiedostostoistani ei häviä (CD:llä onnistuu, kunhan saisi sen kernelin paniikin loppumaan) ja saada vihdoin tämä langaton nettiyhteys toimimaan.


Kernel panic:

      Booting 'Ubuntu, kernel 2.6.12-10-386 '
  root(hd0,0)
   Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83
  kernel /boot/vmlinuz-2.6.12-10-386 root=/dev/hdal ro quiet splash
      [Linux-bzImage, setup=0x1c00, size=0x124cfcl
  savedefault
  boot
  Uncompressing Linux... Ok, booting the kernel.
  [4294670.166000] Kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(0,0)
  [4294670.166000]



Kiitos jo etukäteen kaikille
~sysrq868
« Viimeksi muokattu: 13.07.06 - klo:16.12 kirjoittanut sysrq868 »

sysrq868

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #1 : 09.07.06 - klo:14.29 »
Eikö kukaan? Mitään?  :'(

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #2 : 09.07.06 - klo:14.50 »
Eikö kukaan? Mitään?  :'(

Odotas hetki, vastaan ensin yhteen toiseen viestiin.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #3 : 09.07.06 - klo:14.51 »
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

sysrq868

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #4 : 09.07.06 - klo:15.08 »
Olisiko tästä apua?
http://mail.nl.linux.org/kernelnewbies/2005-05/msg00002.html

Ei ihan. En tiedä, vaikuttaako, että minulla tuntuu olevan jokin 2.6.12-10 eikä 2.6.11 niinkuin tuossa, enkä usko, että olen sitä itse kääntänyt (poltin vain imagen levylle ja asensin Winukan päälle  :-\).

Mutta joka tapauksessa, tuo on sellaista tekstiä, joka ei ihan uppoa neljännelläkään lukukerralla meikäläisen kaltaiseen tyhmäkkeeseen. Ja vaikka ymmärtäisin puoletkin, ei tuo silti auta minua tekemään kernel panicille mitään, se vain ymmärtääkseni kertoo aika pitkälti vain miten välttää sitä.

Itselläni olisi käyttöä step-by-step-for-total-dummies -tyylisille ohjeille (Klikkaa sitä. Hyvä! Sitten kirjoita tämä siihen riville. Noin!).

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #5 : 09.07.06 - klo:15.48 »
Itselläni olisi käyttöä step-by-step-for-total-dummies -tyylisille ohjeille.

Tärkeintä olisi ensin saada se /home pelastettua.

Onko /home omalla osiolla, esimerkiksi /dev/hda2?
Onko kaikki yhdellä osiolla, /dev/hda1?
Mahtuuko /home yhdelle rompulle?
Onko sinulla Dapper CD poltettuna?
Onko sinulla Linux-koneessa vain yksi CD-asema, joka on samalla polttava CD-asema?
Onko sinulla muistitikkua, jolla voisit siirtää tiedostot turvaan.

Ajan takaa sitä, että Dapper CD on samalla Live CD, jonka avulla voi joko siirtää (muisitikku) tai tallettaa (CD) /home-osion tiedostot turvaan
Sen jälkeen asennat Dapperin niin, että /home on on omalla osiollaan.

Vastaa noihin kysymyksiin, niin katsotaan mitä voi tehdä.

PS. Minäkään en ehdi vastaamaan ihan reaaliaikaisesti, mutta tämän päivän kuluessa kyllä.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

sysrq868

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #6 : 09.07.06 - klo:16.06 »
Muistaakseni koko kovalevy on vain yksi osio... Voin olla toki väärässäkin, mutta ei tuossa koneessa ole tainnut ikinä olla mitään osioita.

Home mahtuu kyllä yhdelle rompulle, valitettavasti kone on vuodelta jotain '98, joten siinä ei ole polttavaa CD-asemaa. Ja ihan kuin sillä olisi väliä, mutta CD:t, jotka ovat kerran olleet Ubuntussa, eivät enää onnaa Windowsissa, vaikka aiemmin tällaista ongelmaa ei ole ollutkaan.

Dapper CD ei ole vielä poltettuna, mutta olisi kiva saada ensin vähän teoriaa, ennen kuin menen polttelemaan CD:itä... Ja hetkessähän senkin polttelee!

Linux-koneessa on yksi CD-asema ja yksi diskettiasema (ihan kuin se mitään auttaisi), mutta kuten sanoin jo aikaisemmin, asema ei ole polttava.

Minulla on käytössäni useita muistitikkuja, joille jokaiselle mahtuisi minun kovin pieni /home-kansioni vallan mainiosti moneenkin kertaan. Valitettavasti (jos luit sähläysthreadini tuke81:n kanssa) mikään koneen USB-porteista ei enää reagoi, mitä ilmeisemmin johtuen jostain tämän langattoman tikun lukuisista ajureista, niiden vaatimista muista tiedostoista ja linux-imageista, jotka kaikki loppujen lopuksi olivatkin Breezyyn, ja jotka minä asensin Hoaryyn.

Tarkkasilmäinen guru varmastikin löytää tuosta threadista myös syyn siihen, miksi USB-portit ei toimi, miksi CD:t bugaa, ja miksi kernel nyt panikoi...


Ongelmat Ubuntu Hoaryni kanssa tähän mennessä:
  • Kernel panic käynnistettäessä
  • Mikään USB-portti ei reagoi niihin laitettaviin USB-laitteisiin
  • Koneeseen pistetyt CD:t eivät enää toimi Windowsissa
  • Kone tunnisti aikaisemmin muttei osannut käyttää hyväkseen (ei ajureita, kait) D-Linkin DWL G122 -USB-langatonta vastaanotinta
  • Koneessa vieläkin sisällä Breezyyn kuuluva paketti
« Viimeksi muokattu: 09.07.06 - klo:16.10 kirjoittanut sysrq868 »

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #7 : 09.07.06 - klo:17.50 »
Muistaakseni koko kovalevy on vain yksi osio... Voin olla toki väärässäkin, mutta ei tuossa koneessa ole tainnut ikinä olla mitään osioita.
Minulla on käytössäni useita muistitikkuja, joille jokaiselle mahtuisi minun kovin pieni /home-kansioni vallan mainiosti moneenkin kertaan.

Kun buuttaat Dapperin CD:llä, joka on samalla Live CD, niin usb-portit tulevat kyllä käyttöön. Voit lykätä usb-tikun kiinni ja se pulpahtaa työpöydälle.

Sitten liität koneen kovalevyn Live-systeemin. Avaat Gnome-terminaalin ja kirjoitat:

mkdir /mnt/home
mount -t ext3 /dev/hda1 /mnt/home
cd /mnt/home/home

Tuo viimeinen siksi, että /mnt/home = / kovalevyllä.

Kun vielä kirjoitat

ls /mnt/home/home

niin sinun pitäisi nähdä tiedostosi.
---

Live CD ja USB-tikku mahdollistaa minkä tahansa koneen ottamisen omaan käyttöön, kunhan biosista on sallittu CD-buuttaus ja siellä ei ole salasanaa.

---

Polta se Dapper CD Windows-koneessa ja ota USB-tikulla /home talteen.

---

Kun sitten varsinaisen asennuksen, niin huolehdi vain yhdestä asiasta. Siitä, että /home on omalla osiolla. Kaiken muun voit antaa Dapperin ehdottaa, valitse tietenkin suomi asennuskieleksi. Lue nämä ohjeet:

http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Asennusopas

Kohta 8! "Muokkaa itse osiotaulua / Liitoskohtien valmistelu. Jos muokkaat itse osiotaulua, tai sinulle esitetään "Liitoskohtien valmistelu"-ikkuna, katso Osiointi-sivulta lisätietoja."

http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/Osiointi

Itse teen yleensä näin kaikki asennukset (IDE-levylle):

/dev/hda1 swap
/dev/hda2 /
/dev/hda3 /home

/dev/hda1 | Koko sama kuin fyysinen muisti (256/256, 512/512 jne).
/dev/hda2 | Juuri-osio, jossa kaikki ohjelmat yms. Sen voi milloin tahansa laittaa uusiksi uuden asennuksen yhteydessä tai vaikka distroa vaihtaessa.
/dev/hda3 | Kotihakemisto, johon ei kosketa kuin aivan ensimmäisen asennuksen yhteydessä

Nyrkkisääntönä pidän, että pienilla kovalevyilla /home on 2/3, isoilla 3/4. Parasta olisi, että /home olisi kokonaan oma levynsä, jota voi sitten vaikka siirtää koneesta toiseen.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

sysrq868

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #8 : 10.07.06 - klo:12.45 »
Olen tällä hetkellä lataamassa Dapperin CD-isoa, ja tuli tässä vain mieleeni, että tuossa nykyisessä Hoary-Ubuntussani on luotu kaksi eri käyttäjää (joilla siis luonnollisesti omat /home -kansionsa ja salasanansa), ja molemmilla käyttäjillä on /home -kansioissaan pelastamisen arvoisia tiedostoja. Toimiiko tuo antamasi ohje molemmille ja miten? Kirjaudutaan sisään molemmilla erikseen ja tehdään tuo

mkdir /mnt/home
mount -t ext3 /dev/hda1 /mnt/home
cd /mnt/home/home
ls /mnt/home/home


molemmilla käyttäjillä?
« Viimeksi muokattu: 10.07.06 - klo:12.47 kirjoittanut sysrq868 »

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #9 : 10.07.06 - klo:13.07 »
Olen tällä hetkellä lataamassa Dapperin CD-isoa, ja tuli tässä vain mieleeni, että tuossa nykyisessä Hoary-Ubuntussani on luotu kaksi eri käyttäjää (joilla siis luonnollisesti omat /home -kansionsa ja salasanansa), ja molemmilla käyttäjillä on /home -kansioissaan pelastamisen arvoisia tiedostoja. Toimiiko tuo antamasi ohje molemmille ja miten? Kirjaudutaan sisään molemmilla erikseen ja tehdään tuo

mkdir /mnt/home
mount -t ext3 /dev/hda1 /mnt/home
cd /mnt/home/home
ls /mnt/home/home


molemmilla käyttäjillä?

Tuota ei varmaankaan tarvitse tehdä kahta kertaa, koska kaikkien käyttäjien tiedostot sijaitsevat home-kansion alla näin:
/home/käyttäjä1/
/home/käyttäjä2/
/home/käyttäjä3/
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

sysrq868

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #10 : 10.07.06 - klo:13.40 »
Eli kirjaudun yhdellä ja teen niin kuin Asmo kertoi, niin korjaan tikulleni kaikkien käyttäjien kaikki tiedostot jotka ovat /home -kansiossa?

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #11 : 10.07.06 - klo:13.47 »
Eli kirjaudun yhdellä ja teen niin kuin Asmo kertoi, niin korjaan tikulleni kaikkien käyttäjien kaikki tiedostot jotka ovat /home -kansiossa?

Näin on.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

sysrq868

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #12 : 10.07.06 - klo:14.27 »
Ei se ole ikinä täydellistä...  ;) Noin 500 vuoden odotuksen jälkeen sain vihdoin Ubuntun auki CD:ltä, terminaalin löydettyä ja tikun tunnistettua. Mutta mutta:

ubuntu@ubuntu:~$ mkdir /mnt/home
mkdir: Hakemiston "/mnt/home" luominen ei onnistu: Lupa evätty.
ubuntu@ubuntu:~$


Teinkö jotakin väärin, jätinkö jotakin tekemättä? Ehkä

sudo mkdir /mnt/home

tai jotain? En minä tiedä sentään. Ja miksi /home pitäisi luoda alkuunsakaan? Kun kerran sen pitäisi jo olla olemassa, jos sieltä koetetaan jotakin tikulle saada, vai? Vai enkö vain ymmärrä jotakin? (Paljon mahdollista)
« Viimeksi muokattu: 10.07.06 - klo:14.29 kirjoittanut sysrq868 »

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #13 : 10.07.06 - klo:14.58 »
Öö... Siis haluat siirtää /home kansion koneesta/asennuksesta toiseen?

Eli: Koska koneesi ei tunnista usb-laitteita, boottaat siltä ubuntu cd:ltä. Etsi se oma kiintolevysi sieltä Nautiluksella.
Etsi kansio /home ja kopsaa se sinne tikulle. Varmista, että se /home on tosiaankin siellä tikulla.
Sen jälkeen voit asentaa Dapperin, liitä tikku, jolle koppasit sen /home: n ja kopioi se sinne uuden asennuksen /home: n tilalle? (ehkä sudolla kannattaa yrittää)
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

sysrq868

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #14 : 10.07.06 - klo:15.04 »
Eli tähän ei välttämättä tarvitse päätettä/terminaalia/whatever ollenkaan?

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #15 : 10.07.06 - klo:16.06 »
Hmm... kyllä varmaankin tarvii... Nyt kun asiaa tarkemmin ajattelin, levy pitää ekaksi liittää (mountata, kuten Asmo kertoikin), joten kyllä sitä päätettä tulee tarviimaan.

Kasaampa näistä tämän ketjun posteista ihan askel askeleelta-ohjeen, jonka (pitäisi) toimia oikein.
Näin:
1. Starttaa Ubuntun asennus-cd:ltä HUOM: paina asennuksen alussa F6 ja kirjoita sinne perään rescue, sillä saat rootin oikeudet.
2. Liitä oma kiintolevysi (se, millä kotihakemistosi ovat?), kirjoita päätteeseen (Sovellukset/Applications | Apuohjelmat/Accessories | Pääte/Terminal) nuo Asmon antamat ohjeet, eli:
Koodia: [Valitse]
sudo mkdir /mnt/home
sudo mount -t ext3 /dev/hda1 /mnt/home
Noilla komennoilla tehdään ensin kansio /mnt/home, jonne liitetään oma levysi Live-cd:n tiedostohallintaan.
3. Avaa tiedostohallinta (nautilus) tai Sijainnit | Tietokone.
4. Avaa toinen ikkuna tiedostohallinnasta tuplaklikkaamalla Usb-tikun kuvaketta työpöydällä.
5. Etsi ensimmäisestä tiedostohallinan ikkunasta kohta tiedostojärjestelmä. Etsi kansio /mnt/home/ (jonka loimme juuri).
6. Sieltä pitäisi löytyä kansio home. Kopioi se toiseen tiedostohallinta-ikkunaan eli tikulle ja voilá! Kotikansiosi on nyt turvassa siellä tikulla.
7. Nyt varmista vielä että tiedostosi ovat tallessa. Sammuta tietokone ja nykäise tikku irti
8. Voit nyt asentaa Dapperin siihen edellisen päälle. Käytä varmuuden vuoksi samaa käyttäjänimeä.
9. Kun Dapper on asennettu, kopioi sieltä tikulta se /home sieltä sinne nykyiseen asennukseesi. Tarvitset taas päätettä, kirjoita sinne näin (Huom: Risuaidan jälkeen olevaa ei kirjoiteta):
Koodia: [Valitse]
cd media
ls #Katso täältä laitteesi nimi, tai työpöydältä. Seuraavassa komennossa tarvitset sitä.
cd <laitteennimi> #Korvaa <laitteennimi> äsken pyydystämälläsi nimellä.
sudo cp -r home /
Jos komento ei toimi, voi itse käsin (avaa työpöydältä se tikkusi) kaivaa tiedostosi sieltä.
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

sysrq868

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #16 : 11.07.06 - klo:12.37 »
Onko tuo F6-rescue -jutun takainen "MemTest86"-bluescreeni täysin pakollinen kun se kerran tuntuu kestävän vuosia (minuutti per prosentti)?

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #17 : 11.07.06 - klo:14.15 »
memtest? ööh... miksi minulla ei sellaista ole tullut?
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!

sysrq868

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #18 : 11.07.06 - klo:14.25 »
Pistin F6 kirjoitin "rescue" niin tuli iso sininen ruutu joka ajatteli viivästyttää asennustani huomattavasti.

En jaksanut siinä vaiheessa kun aikaa oli kulunut 38 minuuttia ja koko jutusta oli vasta 43 prosenttia takana ja painoin Esciä.

Mutta step-by-step -ohjeesi kohta 7 kummastuttaa... miksi kone pitäisi sammuttaa, kun kerran Dapperi (ainakin käsittääkseni) asennetaan tuplaklikkaamalla työpöydällä olevaa ikonia "Asenna"?

Tuplanolla

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1420
  • Reg. Linux user #423604
    • Profiili
Re: Kernel panic
« Vastaus #19 : 11.07.06 - klo:14.34 »
Pistin F6 kirjoitin "rescue" niin tuli iso sininen ruutu joka ajatteli viivästyttää asennustani huomattavasti.

En jaksanut siinä vaiheessa kun aikaa oli kulunut 38 minuuttia ja koko jutusta oli vasta 43 prosenttia takana ja painoin Esciä.

Mutta step-by-step -ohjeesi kohta 7 kummastuttaa... miksi kone pitäisi sammuttaa, kun kerran Dapperi (ainakin käsittääkseni) asennetaan tuplaklikkaamalla työpöydällä olevaa ikonia "Asenna"?
oho... En taaskaan ajatellut loppuun asti :)
Sitä ei tarvitse sammuttaa
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma ratkeaa!