Kirjoittaja Aihe: Siivousohjelma [Ratkaistu]  (Luettu 7971 kertaa)

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Siivousohjelma [Ratkaistu]
« : 01.10.11 - klo:10.32 »
Kyselin jokin aika sitten siivousohjelman perään, koska koneen oma ei näytä toimivan.

Joku vastasikin ja antoi päätteessä suoritettavia käskyjä ja kyseli tarkemmin siivoustarvetta. Viesti on kuitenkin poistettu, sillä en ainakaan löydä sitä nimimerkilläni???

On ollut niin ylimaallisen kiire, etten ole voinut syventyä asiaan ja samasta syystä en tee uudelleen asennusta. Minulla on vanha kone ja siksi olisi tarvetta hiukan putsailla, sillä tarvitsen konetta paljon ja tarpeettomat hidasteet hidastavat työskentelyä.

Minulla on joskus ollut putsausohjelma, mutta se katosi uudelleen asennuksessa enkä sitä enää muista.

Tietokoneen oma ohjelma ilmoittaa, ettei mitään putsattavaa ole. En usko tuota  ;D.

Oletan, että minulla on tukussa ainakin kerneleitä (vai mitä ne oikein sitten ovatkaan) ja nehän vievät paljon tilaa ja hidastavat muutenkin. Ellei sitten ohjelmat nykyisin poista vanhoja. Minulla on 10.04 eikä uudempaa taida kannattaa näin vanhaan koneeseen asentaa.

Laite ei päästä minua katselemaan kernelien tilannetta, joten toimii sikälikin viallisesti.

Kiitos, jos jotain apuja tulee. En ehtisi oikein tietokoneen uumenista apuja hakemaan.  ???

« Viimeksi muokattu: 08.10.11 - klo:09.26 kirjoittanut Mummeli »

maalinni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 223
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #1 : 01.10.11 - klo:11.02 »
Ubuntu ei kyllä tarvitse mitään puhdistusohjelmia tai ainakaan ne eivät nopeuta järjestelmää. Ainoastaan hiukan lisätilaa saattaa tulla.

Kuinka paljon yksi turha kernel sitten vie tilaa en tiedä. Viisaammat kommentoikoon.

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #2 : 01.10.11 - klo:12.41 »
Joskus olen tallentanut koodin jota käytetään päätteessä. Mitä hyötyä siitä on en sano sitä tai tätä. Sen pitäisi ottaa monenlaista tarpeetonta pois. Ainakaan en ole huomannut että siitä haittaa olisi, vaikka olen käyttänyt useamman vuoden ajan.
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude purge `dpkg -l |grep "^rc" |awk '{print $2}'` && sudo aptitude clean
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #3 : 01.10.11 - klo:12.49 »
Joskus olen tallentanut koodin jota käytetään päätteessä. Mitä hyötyä siitä on en sano sitä tai tätä. Sen pitäisi ottaa monenlaista tarpeetonta pois. Ainakaan en ole huomannut että siitä haittaa olisi, vaikka olen käyttänyt useamman vuoden ajan.
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude purge `dpkg -l |grep "^rc" |awk '{print $2}'` && sudo aptitude clean

Tuohon on helpompi koodi
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude purge ~c && sudo aptitude autoclean
Ja jos ei ole aptitude asennettu niin
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get update && sudo apt-get autoremove && sudo apt-get autoclean
Kyselin jokin aika sitten siivousohjelman perään, koska koneen oma ei näytä toimivan.

Joku vastasikin ja antoi päätteessä suoritettavia käskyjä ja kyseli tarkemmin siivoustarvetta. Viesti on kuitenkin poistettu, sillä en ainakaan löydä sitä nimimerkilläni???

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=40440.msg312234#msg312234

Yhtään viestejä ei ole poistettu. Tässä tapauksessa siirretty ilmeisesti eri alueelle.
Löydät kirjoittamasi viestit
Profiili->Viimeisimmät kirjoitetut viestit
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #4 : 01.10.11 - klo:12.49 »
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get clean
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoclean
siinä esimerkkejä

e. vaikeuksia taas viestin laittamisessa???

e2. 11.04:ssä on omakin tietokoneen siivous, en muiste, onko 10.04:ssä.
« Viimeksi muokattu: 01.10.11 - klo:13.14 kirjoittanut shelby »
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #5 : 01.10.11 - klo:16.55 »
Ja vanhojen kernelien siivoamiseen niin koneelta kuin grubistakin löytyy kyllä tältä foorumilta ohjeita, kunhan käyttää hakutoimintoa...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

BBT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 352
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #6 : 01.10.11 - klo:23.52 »
Jos englantia ymmärtää, tuolla on juttua Ubuntulle saatavista siivousohjelmista
http://www.omgubuntu.co.uk/2010/04/what-is-the-best-ubuntu-system-cleaner-you-decide-poll/

Ainakin tuo BleachBit vaikuttaa tehokkaalta.

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #7 : 02.10.11 - klo:01.28 »
Ja vanhojen kernelien siivoamiseen niin koneelta kuin grubistakin löytyy kyllä tältä foorumilta ohjeita, kunhan käyttää hakutoimintoa...

Kun mummeli kumminkin kertoo olevansa kiireellinen, ja tähänhän on helpot ohjeet niin:

avataan ensin Synaptic, sitten laitetaan hakuun linux-headers ja linux-image ja otetaan vanhimmat eli pieninumeroisimmat pois.

Myös Grub päivittyy samantien, siihen ei tarvita erillistä komentoa.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1546
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #8 : 06.10.11 - klo:14.39 »
Ja käytössä olevaa kerneliä ei kannata poistaa.  ;D Sen näkee päätteeltä komennolla:

Koodia: [Valitse]
uname -r
Ja noilla edellisillä siivouskomennoilla sen jälkeen roskaa pois. Jos vielä haluaa työkalun siihen se löytyy Ubuntun sovellusvalikoimasta. Katso kuva ohessa.

Siivoushan on tarpeen vanhoilla koneilla, kun levy on pienenlainen. Tai, kuten itselläni, ssd muisti ahtaaksi rakennettu.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #9 : 07.10.11 - klo:06.44 »
Itse olen käyttänyt Ailurus ohjelmaa, laiska kun olen. Tekee saman kuin edellä mainitut päätekomennot mutta listaa näytölle mitä poistetaan. Tämä on meikäläiselle hätähousulle hyvä "mieti vielä"-ominaisuus Poistaa pakettien jämät, vanhat kernelit jne. On tässä pari muutakin kivaa lisäominaisuutta. Ilman tätäkin toimeen tulee mutta tykkään silti tästä pikkuohjelmasta. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

maalinni

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 223
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #10 : 07.10.11 - klo:07.12 »
Mutta edelleen kuinka paljon levytilaa yksi vanha kerneli vie?

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #11 : 07.10.11 - klo:08.21 »
^ Riippuu kernelistä. Suunnilleen 100-150Mt.

Senhän näkee poiston yhteydessä. Ennen ohjelmapaketin poistoa näytetään paljonko levytilaa vapautuisi, samoin kuin ennen asennusta näytetään paljonko kuluisi. Synapticissa tieto näkyy ominaisuuksista tai tilarivillä heti olet valinnut jotain poistettavaksi.

Tiirailemalla /boot hakemistoon näkee helposti mitä kerneleitä on asennettuna:
Koodia: [Valitse]
ls /boot/init*Mutta niiden koosta se anna oikeaa kuvaa. Suurin osa koodista taitaa olla ladattavissa moduleissa /lib/modules hakemiston alla.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #12 : 07.10.11 - klo:15.10 »
ubuntu tweakilla voi kans siivoilla konetta

http://ubuntu-tweak.com/
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #13 : 07.10.11 - klo:20.46 »
ubuntu tweakilla voi kans siivoilla konetta

http://ubuntu-tweak.com/
ailurus on myös oikein hyvä tweak ja siivousohjelma http://code.google.com/p/ailurus/

Mummeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma
« Vastaus #14 : 08.10.11 - klo:09.24 »
Kiitos vastauksista. Enköhän noilla neuvoilla selviä.

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Vs: Siivousohjelma [Ratkaistu]
« Vastaus #15 : 08.10.11 - klo:19.09 »
Itse olen käyttänyt kernelien poistoon seuraavaa, aikanaan englanninkielisiltä sivuilta bongaamaani skriptiä

eli tämän tallennus esim. tiedostoon .rmoldkernels (piste edessä piilottaa tiedoston kotihakemistossa kun graafisesti selailee)
Koodia: [Valitse]
dpkg -l 'linux-*' | sed '/^ii/!d;/'"$(uname -r | sed "s/\(.*\)-\([^0-9]\+\)/\1/")"'/d;s/^[^ ]* [^ ]* \([^ ]*\).*/\1/;/[0-9]/!d' | xargs sudo apt-get -y purge

Toki tuon voi ajaa ihan komentonakin, mutta helpompi muistaa ḱun tarvitsee komentaa vain sh .rmoldkernels (tai miksikä nimesitkään). Tämä siis poistaa kaikki muut kernelit, kuin sen mikä on käytössä tuo komento ajettaessa. Eli käynnistä kone ensin uusimpaan kernel versioon, mikäli vasta sen päivitit etkä sitä vielä tehnyt. Toki suosittelen hetken testailemaan että kaikki toimii ok päivitetyllä kernelilläkin, ja vasta sitten ajamaan tuon komennon / skriptin. Itselläni tuo toiminut ongelmitta jo pidemmän aikaa.
Linux: Be root
Windows: Reboot