Kirjoittaja Aihe: Virtualisointi  (Luettu 3941 kertaa)

JakeStyles

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 70
  • Cold, So Cold...
    • Profiili
Virtualisointi
« : 02.09.11 - klo:21.13 »
Yritin etsiä sopivaa juttua aiheesta vaan en ole löytänyt.

Tarkoituksena olisi tehdä muutama työasema, joilla voisi käynnistyksen yhteydessä valita käyttöjärjestelmän, joka taas ladataan serveriltä.

Eli jos käyttäjä valitsee Win7, käynnistyy Win7. Jos valitaan ubuntu, käynnistyy ubuntu. Mitään tietoja ei säilytettäisi työasemissa vaan kaikki ladataan verkon kautta serveriltä.

Mitä vaihtoehtoja on olemassa?
"Who is General Failure and who is he reading my hard disk?"

manttila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Virtualisointi
« Vastaus #1 : 02.09.11 - klo:21.27 »
Olisiko tästä linkistä apua:

http://orgs.man.ac.uk/documentation/grub/grub_6.html

Grub pystyy lataamaan käyttöjärjestelmän verkosta, mutta en ole itse perehtynyt aiheeseen syvällisemmin.

Mitenkähän Windows-lisenssi taipuu siihen, että yksi OS olisi useamman hardwaren käytössä ?

/Mika

suppo84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Vs: Virtualisointi
« Vastaus #2 : 02.09.11 - klo:21.59 »
Mitenkähän Windows-lisenssi taipuu siihen, että yksi OS olisi useamman hardwaren käytössä ?

Ei se varmaan taivukkaan mutta eipä sitä harrastekäyttöä oikein kukaan valvokkaan...

tommis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 418
    • Profiili
Vs: Virtualisointi
« Vastaus #3 : 02.09.11 - klo:23.29 »
Mitenkähän Windows-lisenssi taipuu siihen, että yksi OS olisi useamman hardwaren käytössä ?

Ei se varmaan taivukkaan mutta eipä sitä harrastekäyttöä oikein kukaan valvokkaan...
Riippuu kyllä ihan versiosta.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Virtualisointi
« Vastaus #4 : 02.09.11 - klo:23.31 »
Mitenkähän Windows-lisenssi taipuu siihen, että yksi OS olisi useamman hardwaren käytössä ?

Ei se varmaan taivukkaan mutta eipä sitä harrastekäyttöä oikein kukaan valvokkaan...
Eiköhän se taivu, jos on sopiva lisenssi.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Virtualisointi
« Vastaus #5 : 03.09.11 - klo:00.38 »
Mitenkähän Windows-lisenssi taipuu siihen, että yksi OS olisi useamman hardwaren käytössä ?
Kuten mainittua niin ihan hyvin. Esim. family pack-lisenssi sisältää oikeuden kolmelle koneelle.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Virtualisointi
« Vastaus #6 : 03.09.11 - klo:04.33 »
Mitenkähän Windows-lisenssi taipuu siihen, että yksi OS olisi useamman hardwaren käytössä ?
Kuten mainittua niin ihan hyvin. Esim. family pack-lisenssi sisältää oikeuden kolmelle koneelle.

Onko tuon joku oikeasti kokeillut?

Olen kuullut väitettävän että kyse kolmesta asennuksesta, vaikka samalle koneelle.
(Esimerkiksi jos kovalevy rikkoutuu tai vaihdetaan muusta syystä ja asennus menee uusiksi)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Virtualisointi
« Vastaus #7 : 03.09.11 - klo:10.48 »
Serveripohjaiseen työasemien virtualisointiin näyttää VMwarella olevan joitakin ratkaisuja. En ole niihin kuitenkaan perehtynyt.

Ei liene aivan läpihuutojuttu, jos halutaan "tavalliset" käyttikset latautuvan jossakin järkevässä ajassa verkon läpi siten, että työasemissa on kuitenkin eri rautaa (ainahan niissä on jotakin eroja vaikka mitä haluaisi).

Luulisi myös, että serveriä pitää manageroida ammattimaisesti tällaisessa toiminnassa.

Työasemapohjaiseen virtualisointiin VMwarella, joka on siis aivan eri juttu, löytyy kohtalaisen seikkaperäiset ohjeet tältä Foorumilta.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Virtualisointi
« Vastaus #8 : 03.09.11 - klo:11.58 »
Onko tuon joku oikeasti kokeillut?

Olen kuullut väitettävän että kyse kolmesta asennuksesta, vaikka samalle koneelle.
(Esimerkiksi jos kovalevy rikkoutuu tai vaihdetaan muusta syystä ja asennus menee uusiksi)
Heh. Miksi ihmeessä sen nimi olisi Family Pack "Perhepakkaus" jos kyseisiä lisenssejä ei saisi asentaa kolmelle koneelle?  :)

Ja kyllä. Olen ihan itse ostanut tuollaisen paketin ja asentanut kahdelle koneelle ilmaan minkäänlaisia ongelmia. Ja tehnyt myös uudelleen asennukset ja hämmästykseni ei tarvinut erikseen edes soitella tukeen tms.

Mitä tulee udelleen asennuksiin niin jokaisen Windowsin saa kyllä ihan 100% laillisesti asentaa uusiksi jos kiintolevy kolahtaa tms. Retail-lisenssiä saat pitää yhdessä koneessa kerrallaan, mutta saat siirtää sitä ihan miten tykkäät eri koneisiin, kunhan se tosiaan on vain yksittäin käytössä. OEM-lisenssinkin saa asentaa uudelleen vaikka kuinka monesti, mutta vain siihen rautaan mihin kyseinen lisenssi on alunperin ostettu. Siksi se on huomattavasti halvempi mitä Retail versio.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Virtualisointi
« Vastaus #9 : 03.09.11 - klo:12.19 »
Ei liene aivan läpihuutojuttu, jos halutaan "tavalliset" käyttikset latautuvan jossakin järkevässä ajassa verkon läpi siten, että työasemissa on kuitenkin eri rautaa (ainahan niissä on jotakin eroja vaikka mitä haluaisi).
Tuo on ihan totta. Käyttökokemus on varmasti aika jäätävä jos koko käyttöjärjestelmä käynnistettäisiin verkon kautta.

Itse tutkisin VirtualBoxin tai VMwaren ohjelmista löytyviä perus virtualisointiohjelmia. Olettaisin että käyttömukavin olisi asentaa tehokkaalle koneelle useampi virtualisoitu käyttöjärjestelmä ja niihin jokaiseen asentaa erikseen etäkäyttöyhteysohjelma ja napata näin verkon kautta jo virtualisoitu käyttöjärjstestelmä haltuun. Tuossa yhdessä ketjussa täällä aiemmin en aiemmin saanut tehtyä VirtualBoxin kautta VPN-yhteyttä työpaikkani valvontakoneelle, mutta hoksasin vasta myöhemmin, että laitoin yhden asetuksen väärin. Ts itse ainakin pääsen nyt kivuttomasti virtualisoidusta käyttöjärjestelmästä NAT:n läpi VPN-tunneloituun yhteyteen, eli VirtualBox varmasti taipuisi tuohon tyyliin aika kivuttomasti. Sen voi myös asentaa headless koneeksi mitä tutkailin niiden sivustoa pari päivää sitten. Tosin en ole itse tuollaista headless palvelinta tehnyt, enkä kyllä varmaan sellaista tule tarvitsemaankaan.

Mutta kannattaa aina selvitellä virtualisoinnin harvinaisemmin vastaan tulevia rajoituksia, ennen kuin alkaa oikein väkevästi sääteleen. Eilen ihmettelin että miksi 7-host ja vista-guest kokoonpanossa en saanut Voddlerista videokuvaa ulos guest-koneella, vaikka kiihdytykset tuntuivat toimivan ihan kohtuullisen hyvin. Hetken tuumailun jälkeen tajusin, että Voddler suoltaa ulos DRM-suojattua videota ja virtualisoinnin kautta suojauksen purku guest-järjestelmään ei ainakaan nykyisessä VirtualBoxissa onnistu lainkaan. VMwaressa voisi olla ehkä mahdollista, mutta sitä en ole koskaan kokeillutkaan kun olen ollut tyytyväinen VB:n

Windowsista löytyy etäkäyttösofta valmiiksi ja Linux distroissa näytti olevan rdesktop (meniköhän oikein?) niminen ohjelma myös oletuksena. On ollut tarkoituksena tutkailla jossain välissä, että soveltuisiko nuo suoraan juuri tuollaiseen virtualisoidun järjestelmän ohjaukseen. Olen vain ollut joskus siinä käsityksessä että noiden kautta ei saisi ääntä siirtymään, mutta en oikein jaksa uskoa tuota.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Virtualisointi
« Vastaus #10 : 03.09.11 - klo:12.49 »
Juu, nuo qwertyy:n tarjoamat vaihtoehdot ovat niitä joita voi aina suositella. Ne toimivat eikä niissä ole säätämistä - periaatteessa virtualisoinnissa on paljon helpompaa tehdä asioita kuin rautapohjaisilla järjestelmillä. (Vrt menusta on helpompaa valita suurempi muistimäärä kuin mennä kauppaan ja ihmetellä mitä muistia tuohon fyysiseen koneeseen piti ostaa ja asentaa se - ja vielä saada toimimaankin).

Virtualisoinnissa on tietysti uusia asioita, joita pitää aluksi opiskella, jotta siitä saa hyötyä ulos. Yleisesti ottaen kaikki ohjelmat toimivat, mutta jos tarvitaan rautapohjaista, erikoista liittämistä, niin nämä eivät välttämättä toimi - tällaisia ovat tai voivat olla, esim. puhelimen tai MP3-laitteen liittämiset ja CD/DVD-rippausohjelmat - näitä ajan aina fyysisellä koneella.