Ei liene aivan läpihuutojuttu, jos halutaan "tavalliset" käyttikset latautuvan jossakin järkevässä ajassa verkon läpi siten, että työasemissa on kuitenkin eri rautaa (ainahan niissä on jotakin eroja vaikka mitä haluaisi).
Tuo on ihan totta. Käyttökokemus on varmasti aika jäätävä jos koko käyttöjärjestelmä käynnistettäisiin verkon kautta.
Itse tutkisin VirtualBoxin tai VMwaren ohjelmista löytyviä perus virtualisointiohjelmia. Olettaisin että käyttömukavin olisi asentaa tehokkaalle koneelle useampi virtualisoitu käyttöjärjestelmä ja niihin jokaiseen asentaa erikseen etäkäyttöyhteysohjelma ja napata näin verkon kautta jo virtualisoitu käyttöjärjstestelmä haltuun. Tuossa yhdessä ketjussa täällä aiemmin en aiemmin saanut tehtyä VirtualBoxin kautta VPN-yhteyttä työpaikkani valvontakoneelle, mutta hoksasin vasta myöhemmin, että laitoin yhden asetuksen väärin. Ts itse ainakin pääsen nyt kivuttomasti virtualisoidusta käyttöjärjestelmästä NAT:n läpi VPN-tunneloituun yhteyteen, eli VirtualBox varmasti taipuisi tuohon tyyliin aika kivuttomasti. Sen voi myös asentaa headless koneeksi mitä tutkailin niiden sivustoa pari päivää sitten. Tosin en ole itse tuollaista headless palvelinta tehnyt, enkä kyllä varmaan sellaista tule tarvitsemaankaan.
Mutta kannattaa aina selvitellä virtualisoinnin harvinaisemmin vastaan tulevia rajoituksia, ennen kuin alkaa oikein väkevästi sääteleen. Eilen ihmettelin että miksi 7-host ja vista-guest kokoonpanossa en saanut Voddlerista videokuvaa ulos guest-koneella, vaikka kiihdytykset tuntuivat toimivan ihan kohtuullisen hyvin. Hetken tuumailun jälkeen tajusin, että Voddler suoltaa ulos DRM-suojattua videota ja virtualisoinnin kautta suojauksen purku guest-järjestelmään ei ainakaan nykyisessä VirtualBoxissa onnistu lainkaan. VMwaressa voisi olla ehkä mahdollista, mutta sitä en ole koskaan kokeillutkaan kun olen ollut tyytyväinen VB:n
Windowsista löytyy etäkäyttösofta valmiiksi ja Linux distroissa näytti olevan rdesktop (meniköhän oikein?) niminen ohjelma myös oletuksena. On ollut tarkoituksena tutkailla jossain välissä, että soveltuisiko nuo suoraan juuri tuollaiseen virtualisoidun järjestelmän ohjaukseen. Olen vain ollut joskus siinä käsityksessä että noiden kautta ei saisi ääntä siirtymään, mutta en oikein jaksa uskoa tuota.