Kirjoittaja Aihe: Musiikintuotanto Linuxilla  (Luettu 126563 kertaa)

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #100 : 02.02.14 - klo:21.40 »
Hei!

Bitwig on tosiaan tulossa, ja minä ainakin odottelen sitä jo innolla! Tästä on puhuttu vuosia, ja ilmeisesti lopultakin saadaan Ableton Liven tyylinen ohjelma, joka toimii myös Linuxilla.

Hyviä suosituksia instrumentteihin ja efekteihin? En tiedä millaista on haussa, mutta:

Standalone-laitteet

ZynAddSubFX / Yoshimi (saman syntikan kaksi hieman poikkeavaa versiota) on suosikkisyntikkani. Soundi on ylivoimaisen hyvä, käyttöliittymä hieman hankala. Tämä toimii Standalone-syntikkana, mutta viime syksynä ilmestyi myös plugin-versio ZynAddSubFX:stä. En ole seurannut, onko se edelleen beta-versio, jonka kääntäminen edellyttää toimenpiteitä. Olen kertonut Zynin käytöstä enemmän tässä ketjussa: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=44373.msg355579#msg355579

Hydrogen on paras rumpukone. Sekin on standalone-softa, mutta tukee sessionhallintaa. Sen voi siis avata Ardourin rinnalle, ja ohjata Ardourin kautta rumpuja. Hydrogeniin voi ajaa omat rumpusamplet, mutta myös valmiita kittejä löytyy, esim TR808 ja TR909 -mallinnokset (808 sopii rapiin, 909 tranceen), ja erilaisia HipHop/Electro -kittejä. Akustisina rumpuina toimii hyvin Yamaha Vintage Kit.

Fluidsynth on edelleen hyvä valinta. Lataa siihen FluidR3-soundfont, josta löytyy hyviä rumpusoundeja, ja myös sangen OK jouset, huilut tms. Kyseessä on ihan General Midi -bankki. Fluidsynthiä voi käyttää Qsynthin avulla standalonena, tai ladata Qtractoriin/Rosegardeniin Fluidsynth-DSSI -pluginin. Ardour ei ikävä kyllä DSSI-instrumentteja tue. Qsynth ei taas tue sessionhallintaa, mutta toisaalta muistaa kuitenkin siihen ladatut soundfontit. Voit siis käynnistää Qsynthin sessionhallinnalla, ohjata sitä Ardourilla, ja homma toimii.

LinuxSampler on raskas mutta hyvä sampleri. Soundeja löytyy esim. Sonatina Symphonic Orchestra -kokoelmasta (joka sisältää avoimen lisenssin sinfoniaorkesterin, vähän mopoin soundein mutta kuitenkin) tai TajiGuy GigaTron -paketista, joka mallintaa hienosti Mellotronia.

Plugineja:

Calf-pluginit on suosikkejani. Calf Vintage Delay on hyvä delay-kaiku (myös nauhakaikumallinnus löytyy), Calf Reverb toimii ihan hyvin tilavaikutelman luojana, Calf Filterillä saa hyviä sweeppejä ja muitakin hyviä Calf-plugareita löytyy, kuten bassoihin ja leadeihin toimiva Monosynth-syntikka, ja Organ-urkuplugari. Lisäksi myös monialuekompura ja flanger näitä plugin-maakareilta löytyy. Kaikki LV2:sta.

Invadan kompressori on hyvä kompura. Jos haluat sidechain-kompressiota, siihen toimii Steve Harrisin kirjoittama SC3.

Hyvä EQ on esim. Steve Harrisin Triple Band Equalizer. Invadallakin saattaa joku EQ olla.

Barry's Satan Maximizer on kaikista paras ja tärkein plugin. Sillä voi tehdä kai jotain oikeaa ja hienoakin, mutta mulle se on laite, jossa on kaksi särönappulaa. Aivan huippu vehje minkä tahansa maksimaaliseen murskaamiseen ja muroutamiseen.


Jotain instrumentteja vielä:

MDA E-piano on yllättävän hyvä Rhodes-mallinnos. Suosittelen. MDA:lla taisi olla muitakin hyviä plugareita.

Nekobee
TB-303 -mallinnos. Yllättävän hyvä tämäkin!

Muut synaplugarit
Näiden perässä en ole oikein pysynyt. Muistaakseni ainakin AmSynthistä on olemassa plugin, samoin yllä jo mainitut ZynAddSubFX ja Calf Monosynth ovat olemassa. Lisäksi löytyy joukko muita, mutta en nyt äkikseltään keksi mistä niistä saisi listausta. Jos asia kiinnostaa, voin kaivella.

Kaupalliset
Jos jo ostelun aloitit, harkitse myös seuraavia:

LinuxDSP-plugarit – hyvin laadukkaita efektiplugineja, mukana myös monien vintage-vehkeiden mukaelmia.

Loomer Aspect, Loomer String ja Loomer Sequent
Aspect on hyvä subtraktiivinen syna, jolla syntyvät bassot. leadit ja miksei vaikka paditkin. String taas on vanhan ajan jousikoneen jäljitelmä. Itse olen hankkinut Sequentin, joka on sangen härö efektointilaite. Suosittelen!

Pianoteq
Mainio fyysinen mallinnos pianosta/flyygelistä, ja kai tällä muitakin vastaavia soittimia pystyi mallintamaan.

DAW ja Sessionhallinta

Itse suosin aina Ardouria biisien teossa, mutta jotkut tykkäävät myös Qtractorista, joka on kevyempi ja tukee useampia plugin-formaatteja. Noh, okei, myönnetään, Ardourin midieditointi on hankala käyttää, joten midit tulee monesti tehtyä kuitenkin sitten Qtractorilla tai jopa Seq24:llä!

Sessionhallintaan käytän KXStudion Claudiaa, jota suosittelen erittäin vahvasti. Ladish-sessionhallinta on mielestäni tällä hetkellä paras vaihtoehto, koska se tukee kaikkia eri standardeja paitsi Non Session Manageria. Myös Non Session Manageria on toisaalta kehuttu, mutta silloin on pelkästään sitä tukevien ohjelmien varassa.

Yllä esittelemäni ohjelmat on mahdollista saada kaikki tallentamaan tilansa Ladish-sessionhallinnan avulla. Näin on tilanne ainakin KXStudiossa, jota itse käytän distronani. Varoitus: Claudia ja Ladish ovat edelleen hieman epävakaita tämän kombinaation kanssa, ainakin minun testeissäni. Ei siis kannata tehdä äkkinäisiä liikkeitä.
« Viimeksi muokattu: 02.02.14 - klo:21.50 kirjoittanut Heikki Ketoharju »
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #101 : 03.02.14 - klo:11.03 »
Uusimmassa Ardourissa on edelleen export-bugeja JACK2:sen kanssa
https://community.ardour.org/node/7967

Ubuntu-pohjaisissa distroissa pitäisi palata oletuksena JACK1:seen. Juu tiedän, JACK2 ei ole kehittyneempi versio vaan fork. Mutta ennen oli vain JACK1 ja se oli tietenkin kaikkien käytössä. Ärsyttävää sekoilua taas tämä homma.

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #102 : 03.02.14 - klo:12.25 »
Muuten, toimiikohan VST:t Bitwigin Linux-versiossa? Nimittäin LV2-tuki sille on vasta tulossa joskus tulevaisuudessa.

EDIT: ilmeisesti linuxille käännetyt VST:t, joita ei varmaan montaa ole... Linuxdsp:n vastaus kannattaa lukea ja miettiä, kuinka vaikeata tämä Linuxin pro-audio homma on
http://www.linuxmusicians.com/viewtopic.php?f=24&t=12016&start=15#p49028
« Viimeksi muokattu: 03.02.14 - klo:12.56 kirjoittanut planetisti »

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #103 : 04.02.14 - klo:01.27 »
Moi!

Jack2 tarvitaan, jotta Ladish toimii. Eli siis sessionhallinan kannalta toivoisin, että Ardour saisi exporttinsa pelittämään yhteen Jack kakkosen kanssa. Tai vaihtoehtoisesti Jack1:een tulis dbus ja mitä muuta se nyt sessionhallintaan tarvitseekaan.

VST:t toimii Bitwigin versiossa, mutta ei tietenkään Windows- tai Mac-VST:t, vaan Linuxille tehdyt VST:t. Näiden tarkkaa määrää en tiedä, mutta Juce-projekti on muutamia tainnut julkaista, Loomerin plugarit saa VST:nä, ja jonkun LinuxDSP:nkin vissiin. Mulla on yksi LinuxVST, ja melkein kaikki muut on LV2:sta tai LADSPAa, eli ehkä tuosta voi jotain suuntia arvioida.

Itse toivon, että Bitwigin käyttö sessionhallinnan kanssa onnistuisi helposti, jolloin synia voisi käyttää standalonena tai jonkin muun hostin kanssa. Uskoakseni toki BW:ssä on omiakin plugineja sangen riittävästi, mutta silti sessionhallinta olisi kiva lisä. Mikäli BW on sopivasti skriptattavissa, ei pitäisi olla mahdotonta tehdä purkkaviritelmänä sessionhallintatukea.

Mitä Linuxin pro-audio -homman hankaluuteen tulee, niin tuossa LinuxDSP:n kirjoituksessa sävy on varmaan tarkoituksella aika poleeminen, ja ongelmia alleviivaava. Tosiasiassahan esim. Wayland on täysin kuollut kirjain minkä tahansa ohjelmistokehityksen kannalta, samoin GTK1, josta ei todellakaan juuri tarvitse välittää. Silti totta on, että graafisten käyttöliittymien puolella ongelma on käytäntöjen kirjavuus, ja ikävä kyllä kenelläkään ei tunnu olevan rohkeutta/aikaa/ideaa ongelman ratkaisuun jotenkin fiksusti (mikä voisi olla esim. yhden tietyn kirjaston valitseminen ja sen tekeminen tavalla tai toisella houkuttelevaksi audiokehittäjän kannalta)

Meillähän on jo pitkään ollut standardien puute (ja niidenkin kirjavuus) ongelmana. Kehittäjäyhteisön pienuus asettaa omat haasteensa, kun erilaisista henkilökohtaisistakin syistä standardeja ei oteta laajasti käyttöön. Hyvä esimerkki tästä mielestäni on Non Session Manager, jonka tekijällä yleisesti on asenteena, että itse tehty on aina parempaa kuin muiden softa. Tämä on vähemmän ohjelmointia harrastavan kannalta tietenkin ärsyttävä asenne, kun toivoisi vain helppokäyttöisiä ja laajasti tuettuja ohjelmia/standardeja, ja sen sijaan saakin systeemejä, joita on periaatteessa itse tosi helppo laajentaa, jos osaa kielen ja on samaa mieltä ohjelmoijan kanssa siitä, millainen on hyvä ohjelmistodesign.

Paul Davisin alun perin tekemä Jack on hyvä esimerkki toisenlaisesta asenteesta: sille ei syntynyt kilpailijoita, ja se sai vakuutettua kehittäjät puolelleen tukemaan sitä. Vastaavalla tavalla myös esim. laadukas sessionhallintajärjestelmä voisi voittaa kaikki puolilleen: yhdistämällä aiempien parhaat puolet, tukemalla laajasti tarvittavia ominaisuuksia, tarjoamalla jotain uutta ja tekemällä siirtymisen helpoksi.

...mutta tämä menee jo ohi aiheesta. Yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että nykyään hommat toimivat todella paljon paremmin kuin vaikka neljä vuotta sitten.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

luxudueu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #104 : 06.02.14 - klo:00.18 »
Hei! ... (lyhennetty lainaus)

Hei vaan. Kiitokset pitkästä ja ansiokkaan tyhjentävästä vastauksesta. Ehkäpä olisin voinut täsmällisemminkin kysymyksen muotoilla. Sinällään kun vastaus vain vahvisti jo pitkälti Googlattua käsitystä, Linux-puolen hyvät softainstrumentit tosiaan sormin laskettavissa.

Ylimääräiset samplerit ja rumpukoneet träkkerimallin sekvensserin kanssa aika tarpeettomia, itsessään kun on jo samalla loistava sampleri ja rumpukone, kunhan vaan jostakin löytää ne samplet - kaikkea jaksa, ehdi, eikä pysty itse, vallankaan näin sivutoimisena muusikkona. Eksyttyäkin jo metsästämään ilmaisia tahi edullisia toimivia samplekirjastoja, palattua siis henkisesti +10 vuotta ajassa taaksepäin takaisin kohden puhtaasti samplepohjaista tekemistä. Siltä rintamalta löytöjä tehtyäkin.

Kuten tuo sivumennen mainitsemasi Sonatina Symphonic Orchestra, tähän päivään saakka mennyt aika ohi. Joku mahtavuus vielä ehtinyt vielä nettiinkin jemmata .xrni-instrumenteiksi käännettynä. Alkutuntumalta ainakin vaivatonta vastinetta ikälopulle ja kehnotoimiselle Edirol Orchestralle. MDA-plugarit myös hyvä vinkkaus, kiitos, niin efekteinä kuin ennenkaikkea instumentteina. Keveitä ja kelposaundisia, ja ennenkaikkea moneen taipuvia.

Vielä kyllä silti tulee musikoinnin(kin) takia Windows koneella asumaan. Ehkä ei jos joskus kaiken pakollisen sieltä samplailtua - luulen kyllä että ennen konetehot niin paljon kasvaneet että pyöritellä noita kaikkia virtuaaliboksissa. B4, Pentagon, Slayer, Arturian Moogit ja muut vintageväännökset vielä sellaisia ettei Linux-puolella vastaavaa vastinetta, edes rahalle.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #105 : 08.02.14 - klo:12.14 »
Joo, samaa toteaa Louigi Veronakin aina kun sen kanssa juttelen: hyviä plugineja tarvittaisiin lisää. Minä itse olen aina elämässäni ollut vahvasti yhden tai kahden syntikan mies. Siksi myös digitaalipuolella suosittelen tutustumaan pariin syntetisaattoriin huolella ja ottamaan niistä kaiken irti. Oma valintani tässä suhteessa on ZynAddSubFX, joka on parassoundinen syntetisaattori Linuxille – ja mielestäni myös OS X:n tai Windowsin pluginienkin rinnalla täysin kilpailukykyinen. Zyn sisältää täysin uniikkeja algoritmeja, jotka on kehitetty juuri tuohon synaan.

Louigi Verona on muuten tehnyt levyn puhtaasti Linux-ympäristössä, ja vieläpä avoimilla plugineilla. Sen voi kuunnella täällä:
http://www.louigiverona.ru/?page=projects&s=music&t=another_reality
Suuressa roolissa albumilla on Nekobee.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

luxudueu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #106 : 04.03.14 - klo:22.05 »
Kuukauden tauko musisointiin, ja vastailuun, Olympiadit perhana. Kiva vinkkaus tuo Luigi, mukavaa vanhan ajan trancea. Toimaa, vaikkei sitä ominta tyylisuuntaa olekaan. Tuossa parin syntikan mallissa vinhaa pointtia, ja sitä tavallaan haettuakin. Win-maailmassa menisi helposti, SynthOne + Pentagon (+B4, sillä kun niin kiva jamitella). Kuvan- ja videokäsittelyn saanut puhtaasti Linuxille siirrettyä, pitkälti 3D-mallintelutkin, ehkäpä se musisointinkin perässä. Aika toiveikas että Windowsin rämpiessä noita instrumentteja laajemminkin alkaa tipahtelemaan tällekin puolen. Hyvin samplein kyllä jo tekee melkein mitä vaan.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #107 : 05.03.14 - klo:19.38 »
Kyllähän tuo plugin-puoli vielä aika reilusti jäljessä laahaa meillä, ja monia plugineja puuttuu – esim juuri autenttinen Hammond.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

luxudueu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #108 : 08.03.14 - klo:02.39 »
Vaan ei se ole määrä vaan laatu. Vahingossa asennelleeksi toistaiseksi periaatteellisesti asentamatta jätetyn WINE:n. Yllätti, yhtä ohjelmaa lukuunottamatta koko 3D-pipelinen putkeen, toimii osin jopa paremmin kuin natiivisti Windowsilla. Siitäpä innostuin testaamaan VSTi:tkin, ja no hemmetti, jos noi vähät pakolliset menee emuloidenkin noin hyvin pienen mutkan kautta, menkööt:) Virtualbox vielä viikonloppuna koneelle, yllättävän helpoksi näyttää menevän.

amateur

  • Vieras
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #109 : 09.03.14 - klo:14.41 »
Wau, täytynee joku kerta testata omia win-softiakin,
virtualboxin tai winen kautta.

Olis win-versio MuLabista (sekvensseri), Native Instrumentsin
ainakin Reaktor ja pari muuta, Rebirth338:n luulisi
pyörivän helpoimmin. Ja näiden mukana "ihan kiva nippu
pluginneja".

(Native instrumentsilla oli kerran joku kampanja josta sai
ladata ilmaiseksi joitain syntsia/softia/plugeja ja dvdllisen sämplejä,
Propellerheads saattaa jakaa vieläkin Rebirthiä ilmaiseksi)

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #110 : 11.03.14 - klo:22.03 »
Noihin Wine-kuvioihin en osaa sanoa mitään, kun pyöritän natiiviohjelmia. Kohta ilmestyy Bitwig Studio, jonka aion hankkia, ja raportoin siitä tännekin.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #111 : 12.03.14 - klo:07.41 »
Bitwig vaikuttaa aika mielenkiintoiselle, oon sivusilmällä seuraillu Gearslutzissa sen kehitystä
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

luxudueu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #112 : 17.03.14 - klo:23.03 »
Wau, täytynee joku kerta testata omia win-softiakin,
virtualboxin tai winen kautta

Onnistiko? Omalta osalta testit tältä erää takana. Osa toimi hienosti, osa ei käyttöliittymää lukuunottamatta ollenkaan, osa siihen väliin. Joidenkin kanssa jeesasi kun ajoi hostin niinikään WINEn kautta. Alkoi mennä jo niin kikkailuksi että vetäisin ongelmajäte-XP:n niin virtuaalikoneelle kuin boottiin vanhalle kovolle sellaisenaan. Netitön vähin täsmäohjelmin varustettu Windows jopa nautinnollisen mukava ylläpidettävä, näin nyt mennään.

amateur

  • Vieras
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #113 : 18.03.14 - klo:16.10 »
Wau, täytynee joku kerta testata omia win-softiakin,
virtualboxin tai winen kautta

Onnistiko? Omalta osalta testit tältä erää takana.
Kaikennäköistä muuta hässäkkää ilmaantunut, en ole ensimmäistäkään softaa edes asentanut ...
(vanhat kovalevyt poksahtelee ja uusinta-asennusta ja ja...)

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #114 : 20.03.14 - klo:10.04 »
Lainaus
Onnistiko? Omalta osalta testit tältä erää takana. Osa toimi hienosti, osa ei käyttöliittymää lukuunottamatta ollenkaan, osa siihen väliin. Joidenkin kanssa jeesasi kun ajoi hostin niinikään WINEn kautta. Alkoi mennä jo niin kikkailuksi että vetäisin ongelmajäte-XP:n niin virtuaalikoneelle kuin boottiin vanhalle kovolle sellaisenaan. Netitön vähin täsmäohjelmin varustettu Windows jopa nautinnollisen mukava ylläpidettävä, näin nyt mennään.

+1 tälle. Mulla on nLitellä oikein huolellisesti riisuttu XPsp3 livekäytössä olevassa läppärissä, toimii mixerinä (Reaper softana) M-Audio 2626 firewire-raudan kanssa. 64 samplen latenssilla kahdeksan raitaa pyöriny pari vuotta keikoilla aktiivikäytössä, ei yhtäkään kertaa ongelmia. Eli siis neljän jätkän bändi pyörii sillä kombolla, pääulostulot ja kaks monitorilinjaa. Softan kautta pari laadukasta reverbiä + delay, joka kanavassa analogikanavamallinnus (Satson) HPF/LPF, kompura/gate ja EQ, kaikki 0-latenssin plugareita. Jos linux jonain päivänä pystyy tähän samaan yksinkertaisuuteen ja varmuuteen niin I'm in..
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #115 : 21.03.14 - klo:10.46 »
En usko että WINE:llä saa mitään oikeasti tehtyä pro-audiokäytössä.

Metric Halolta tulee USB laitteita, ja koska ne ovat ilmeisesti CC, toimivat myös Linuxilla.
http://www.gearslutz.com/board/musikmesse-2014-news/914359-metric-halo-announces-new-technologies-upgrade-path.html

Linuxissa toimivia ihan uusia USB huippuinterfacejahan on vaikka kuinka, en tiedä onko Metric Halon toteutuksessa jotain erityistä. Olen miettinytkin sitä, että voiko CC USB:llä saada myös laitteen sisäiset mikserit toimimaan, paljoa muuta en kaipaisi (latenssit ei ole itselleni mikään ykkösprioriteetti).

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #116 : 21.03.14 - klo:14.07 »
En usko että WINE:llä saa mitään oikeasti tehtyä pro-audiokäytössä.

Ei siihen ole myöskään mitään teknistä estettä, jos sovellus toimii riittävän hyvin. Parhaimmillaan Winen kautta ajetut ohjelmat toimivat ihan yhtä nopeasti ja vakaasti kuin natiivisovellukset.
« Viimeksi muokattu: 21.03.14 - klo:14.09 kirjoittanut nm »

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #117 : 23.03.14 - klo:22.03 »
En usko että WINE:llä saa mitään oikeasti tehtyä pro-audiokäytössä.

Ei siihen ole myöskään mitään teknistä estettä, jos sovellus toimii riittävän hyvin. Parhaimmillaan Winen kautta ajetut ohjelmat toimivat ihan yhtä nopeasti ja vakaasti kuin natiivisovellukset.

Itsekin varovasti tuen nm:ää tässä. Musiikkikäyttö on tietysti aika tempukas ala, mutta toisaalta Wine pyörittää joitain tietokonepelejäkin täysin ongelmitta.

Itse ajelen Winen kautta syntikoideni librarian-softat. Siis siirrän ja muokkaan soundeja. Siihen homma toimii mainiosti.

En tiedä oletko uhappo koettanut Harrison Mixbusia, sehän kykenisi ehkä samantyylisiin kuin tuo Reaper-setuppisi. Ardour livenä voi tietysti olla hieman konstikas: ainakaan minulla se ei toimi sataprosenttisen vakaasti, enkä ole juuri livenä sitä testannut.

Sinänsähän Linux on oikein hyvä livekäyttöön. Olen sillä viimeiset pari-kolme vuotta vetänyt livekeikkoja satunnaisen säännöllisesti, ja hyvin on toiminut.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

planetisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 421
    • Profiili
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #118 : 24.03.14 - klo:19.47 »
En usko että WINE:llä saa mitään oikeasti tehtyä pro-audiokäytössä.

Ei siihen ole myöskään mitään teknistä estettä, jos sovellus toimii riittävän hyvin. Parhaimmillaan Winen kautta ajetut ohjelmat toimivat ihan yhtä nopeasti ja vakaasti kuin natiivisovellukset.


No voihan olla niin, en ole testannut itse hirveästi, esim. Reaperia jotkut ajaa WINEn kautta, ilmeisesti. En kyllä usko ennen kuin näen, jotain muuta kuin muutaman minuutin testin silloin tällöin "joo kyllä tää tuntuis toimivan".

Mutta jotenkin luotan tähän tekstiin
http://manual.ardour.org/working-with-plugins/windows-vst-support/

Kyse ei ole pelkästään WINEstä vaan siitä miten se toimii Ardourin kanssa. Samantyyppistä ongelmaa otin esille aikaisemmin, kun puhuin JACK1 vs JACK2 asetelmasta; oma käyttöni on täysin Ardouriin sidottua, joka pystyy sessionhallinnan omalta osaltaan hoitamaan, joten JACK2 ei aiheuta oikeastaan muuta kuin ongelmia. Ja tietysti, teknistä syytä ei ole miksei kummatkin toimisi täydellisesti.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« Vastaus #119 : 24.03.14 - klo:22.25 »

Ei siihen ole myöskään mitään teknistä estettä, jos sovellus toimii riittävän hyvin. Parhaimmillaan Winen kautta ajetut ohjelmat toimivat ihan yhtä nopeasti ja vakaasti kuin natiivisovellukset.


No voihan olla niin, en ole testannut itse hirveästi, esim. Reaperia jotkut ajaa WINEn kautta, ilmeisesti. En kyllä usko ennen kuin näen, jotain muuta kuin muutaman minuutin testin silloin tällöin "joo kyllä tää tuntuis toimivan".

Mutta jotenkin luotan tähän tekstiin
http://manual.ardour.org/working-with-plugins/windows-vst-support/
Tuo on kirjoitettu, kuten normaalin tietokoneohjelman käyttöohje. Niissä ei yleensä suositella erikoisia viritelmiä, mikä ei toki tarkoita, etteivätkö ne voisi toimia jollekulle ihan hyvin. Wine-ohjelman toimiminen voi olla sattuman kauppaa, mutta kyllä minäkin olen kuullut, että ihmiset käyttävät ohjelmia Winen läpi. Minä olen tosiaan valmistellut useita keikkasettejä librarian-softieni avulla, joitain vannoutuneita Linux-Reaperisteja löytyy ja taitaapa joku myös tehdä sävellystyötä Winen päällä pyörivän Kontakt-plugarin avulla.

Tietenkin perusasenteesi on oikea: vain kokeilemalla tietää, toimiiko se. Mutta joillakuilla tuntuu toimivan.

Kyse ei ole pelkästään WINEstä vaan siitä miten se toimii Ardourin kanssa. Samantyyppistä ongelmaa otin esille aikaisemmin, kun puhuin JACK1 vs JACK2 asetelmasta; oma käyttöni on täysin Ardouriin sidottua, joka pystyy sessionhallinnan omalta osaltaan hoitamaan, joten JACK2 ei aiheuta oikeastaan muuta kuin ongelmia. Ja tietysti, teknistä syytä ei ole miksei kummatkin toimisi täydellisesti.

Audiokäyttöä varten Winen kaveriksi tarvitaan Wineasio, joka hoitaa tuon yhteensoittamis-asian, esim Ardourin kanssa.

Kannattaa myös edelleen muistaa, että se mikä itselle merkkaa paljon, voi muille olla sivuseikka. Louigi Verona esimerkiksi ei kerta kaikkiaan pidä Ardourista, vaan hänestä Qtractor on parempi. Vastaavasti varmaankaan Ardourin kehittäjät eivät ole kovin kiinnostuneita Ladish-sessionhallinnasta, vaikka minulle se on hyvin tärkeä.

Tekninen syy siihen, miksi meidän järjestelmämme eivät toimi täydellisesti, on kyllä olemassa: kehittäjiä on pikkuisen turhan vähän, eivätkä he kaikki ole halukkaita näkemään vaivaa hyvien yhteisten ratkaisujen löytämiseksi. Se on tietysti valitettavaa, ja asia, joka voitaisiin korjata, mutta kuitenkin tosiasia on, että siihen tarvittaisiin uusia kehittäjiä, joilla olisi halua voittaa vaikeudet. KXStudion FalkTX näyttää mielestäni omalta osaltaan esimerkkiä tukemalla kaikenlaisia projekteja ja standardeja rinnakkain ja sovittamalla niitä yhteen.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org