Hei!
Bitwig on tosiaan tulossa, ja minä ainakin odottelen sitä jo innolla! Tästä on puhuttu vuosia, ja ilmeisesti lopultakin saadaan Ableton Liven tyylinen ohjelma, joka toimii myös Linuxilla.
Hyviä suosituksia instrumentteihin ja efekteihin? En tiedä millaista on haussa, mutta:
Standalone-laitteetZynAddSubFX / Yoshimi (saman syntikan kaksi hieman poikkeavaa versiota) on suosikkisyntikkani. Soundi on ylivoimaisen hyvä, käyttöliittymä hieman hankala. Tämä toimii Standalone-syntikkana, mutta viime syksynä ilmestyi myös plugin-versio ZynAddSubFX:stä. En ole seurannut, onko se edelleen beta-versio, jonka kääntäminen edellyttää toimenpiteitä. Olen kertonut Zynin käytöstä enemmän tässä ketjussa:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=44373.msg355579#msg355579Hydrogen on paras rumpukone. Sekin on standalone-softa, mutta tukee sessionhallintaa. Sen voi siis avata Ardourin rinnalle, ja ohjata Ardourin kautta rumpuja. Hydrogeniin voi ajaa omat rumpusamplet, mutta myös valmiita kittejä löytyy, esim TR808 ja TR909 -mallinnokset (808 sopii rapiin, 909 tranceen), ja erilaisia HipHop/Electro -kittejä. Akustisina rumpuina toimii hyvin Yamaha Vintage Kit.
Fluidsynth on edelleen hyvä valinta. Lataa siihen FluidR3-soundfont, josta löytyy hyviä rumpusoundeja, ja myös sangen OK jouset, huilut tms. Kyseessä on ihan General Midi -bankki. Fluidsynthiä voi käyttää
Qsynthin avulla standalonena, tai ladata Qtractoriin/Rosegardeniin
Fluidsynth-DSSI -pluginin. Ardour ei ikävä kyllä DSSI-instrumentteja tue. Qsynth ei taas tue sessionhallintaa, mutta toisaalta muistaa kuitenkin siihen ladatut soundfontit. Voit siis käynnistää Qsynthin sessionhallinnalla, ohjata sitä Ardourilla, ja homma toimii.
LinuxSampler on raskas mutta hyvä sampleri. Soundeja löytyy esim. Sonatina Symphonic Orchestra -kokoelmasta (joka sisältää avoimen lisenssin sinfoniaorkesterin, vähän mopoin soundein mutta kuitenkin) tai TajiGuy GigaTron -paketista, joka mallintaa hienosti Mellotronia.
Plugineja:Calf-pluginit on suosikkejani.
Calf Vintage Delay on hyvä delay-kaiku (myös nauhakaikumallinnus löytyy),
Calf Reverb toimii ihan hyvin tilavaikutelman luojana,
Calf Filterillä saa hyviä sweeppejä ja muitakin hyviä Calf-plugareita löytyy, kuten bassoihin ja leadeihin toimiva
Monosynth-syntikka, ja
Organ-urkuplugari. Lisäksi myös monialuekompura ja flanger näitä plugin-maakareilta löytyy. Kaikki LV2:sta.
Invadan kompressori on hyvä kompura. Jos haluat sidechain-kompressiota, siihen toimii Steve Harrisin kirjoittama
SC3.
Hyvä EQ on esim. Steve Harrisin Triple Band Equalizer. Invadallakin saattaa joku EQ olla.
Barry's Satan Maximizer on kaikista paras ja tärkein plugin. Sillä voi tehdä kai jotain oikeaa ja hienoakin, mutta mulle se on laite, jossa on kaksi särönappulaa. Aivan huippu vehje minkä tahansa maksimaaliseen murskaamiseen ja muroutamiseen.
Jotain instrumentteja vielä:
MDA E-piano on yllättävän hyvä Rhodes-mallinnos. Suosittelen. MDA:lla taisi olla muitakin hyviä plugareita.
NekobeeTB-303 -mallinnos. Yllättävän hyvä tämäkin!
Muut synaplugaritNäiden perässä en ole oikein pysynyt. Muistaakseni ainakin AmSynthistä on olemassa plugin, samoin yllä jo mainitut ZynAddSubFX ja Calf Monosynth ovat olemassa. Lisäksi löytyy joukko muita, mutta en nyt äkikseltään keksi mistä niistä saisi listausta. Jos asia kiinnostaa, voin kaivella.
KaupallisetJos jo ostelun aloitit, harkitse myös seuraavia:
LinuxDSP-plugarit – hyvin laadukkaita efektiplugineja, mukana myös monien vintage-vehkeiden mukaelmia.
Loomer Aspect, Loomer String ja Loomer SequentAspect on hyvä subtraktiivinen syna, jolla syntyvät bassot. leadit ja miksei vaikka paditkin. String taas on vanhan ajan jousikoneen jäljitelmä. Itse olen hankkinut Sequentin, joka on sangen härö efektointilaite. Suosittelen!
PianoteqMainio fyysinen mallinnos pianosta/flyygelistä, ja kai tällä muitakin vastaavia soittimia pystyi mallintamaan.
DAW ja SessionhallintaItse suosin aina Ardouria biisien teossa, mutta jotkut tykkäävät myös Qtractorista, joka on kevyempi ja tukee useampia plugin-formaatteja. Noh, okei, myönnetään, Ardourin midieditointi on hankala käyttää, joten midit tulee monesti tehtyä kuitenkin sitten Qtractorilla tai jopa Seq24:llä!
Sessionhallintaan käytän KXStudion Claudiaa, jota suosittelen erittäin vahvasti. Ladish-sessionhallinta on mielestäni tällä hetkellä paras vaihtoehto, koska se tukee kaikkia eri standardeja paitsi Non Session Manageria. Myös Non Session Manageria on toisaalta kehuttu, mutta silloin on pelkästään sitä tukevien ohjelmien varassa.
Yllä esittelemäni ohjelmat on mahdollista saada kaikki tallentamaan tilansa Ladish-sessionhallinnan avulla. Näin on tilanne ainakin KXStudiossa, jota itse käytän distronani. Varoitus: Claudia ja Ladish ovat edelleen hieman epävakaita tämän kombinaation kanssa, ainakin minun testeissäni. Ei siis kannata tehdä äkkinäisiä liikkeitä.