Kävin päivällä Oulun Lapstorella, jossa minulle hymyiltiin vinosti, kun kysyin mahdollisuudesta saada koneeseen Ubuntu. Sopivaa kohtuuhintaista kiintolevyäkään heillä ei juuri nyt ollut varastossa. Lupasivat kyllä lisähintaan asentaa Ubuntun. Syyksi lisähintaan sanoivat, että "kun se on niin paljon töisevämpi asentaa". Ajattelin, että onhan niitä muitakin liikkeitä, jossa asioida, ja jossa ei suhtauduta pilkallisesti mahdollisiin maksaviin asiakkaisiin. Pitää huomenna käydä jossain muualla, kun en tänään ehtinyt. Ostanko nyt pelkän uuden kiintolevyn, ja laitan paikoilleen? Sen luultavasti osaan tehdä, koska levy on varsin helpossa paikassa. Sen jälkeenhän kone on täysin tyhjä.
Pakko alkuun sanoa, että teit kyllä hienosti kun äänestit kantapäilläsi. Ubuntu on todella helppo asentaa, mutta tietysti siinä mielessä ymmärrän liikkeen väkeä, että ei ole aina varmuutta, että Ubuntu toimii kaikilla koneilla ihan suoraan.
Sanoisin että osta vain se kiintolevy, asenna se itse paikoilleen ja kokeile asentaa Ubuntu itse. Jos et onnistu niin voithan aina sitten kysyä tuttavilta apua tai jos tuttavapiiristä ei löydy apua, niin sitten vasta viedä koneen sopivaan liikkeeseen. Jos itseni pitäisi viedä kone liikkeeseen asennusta varten, niin tekisin kyllä sopimuksen kiinteästä hinnasta ja varmistaisin, että turhasta työstä en joutuisi maksumieheksi. Ihan vain sillä että joskus olen kuullut aika räikeitä tarinoita siitä, että asiakasta on laskutettu vaikka mitään ei olla saatu aikaiseksi.
Ja jos et onnistu asennuksessa, niin jos kyseessä on ihan merkkikoneet, niin niiden mukana on luultavasti tullut palauslevy Windowsia varten. Oikein asiallisesta tietokoneliikkeestä saa sopivan Windows asennuslevynkin ilmaiseksi mukaan, mutta lisenssiä nyt eivät tietenkään anna, vaan sellainenhan varmaan löytyykin tuon Fujitsun pohjasta.
Se Vista ei todellakaan ole välttämättömyys. Vialliselta kiintolevyltä on eräs vaimon sukulainen jo imuroinut kaikki tiedostot cd-levylle, jotka sieltä pois on saanut. Joitakin kuvia sinne jäi, joita ei ole saatu, mutta asialle ei voine mitään. Vistan palautuslevyä meille ei annettu, kun ostimme koneen, eikä sitä älytty pyytää. Tytöllä on nyt Toshiba, jossa on Windows 7. Siihen annettiin ohjeet palautuslevyn tekoon itse, ja tyttö myös teki sen.
Ajattelen nyt, että hommaan sen kovalevyn ja yritän Ubuntun asennusta itse. Koneeseen ei sitten tule muuta käyttöjärjestelmää. Jos en onnistu, odotan että tyttö tulee koulusta Raahesta viikonloppuna. Hän on kyllä saanut ATK-koulutusta, mutta se kaikki on tapahtunut Windows-pohjalta. Meillä kyllä on tuo isompi Windows pöytäkone, joka on niin älyttömän hidas, etten viitsi sitä juuri käyttää, mutta sen avulla saanen imuroitua Ubuntun levykkeelle. Siis tässä miniläppärissä, joka minulla tässä olohuoneen pöydällä on, on jo hyvin toimiva Ubuntu.
On se kummaa, että näitä avoimia järjestelmiä suorastaan vainotaan. Tyttökin sanoo, että koulussa yksi opettaja on ottanut hänet silmätikukseen, kun hän ei ole ostanut Microsoftin Officea, vaan tekee työt Open Officella. Kaikki tehtävät on tullut silläkin tehdyksi ilman ongelmia. Yksi ystäväni, kaikin puolin muuten mukava heppu, ja toiminut ison firman ATK-tukihenkilönäkin, sulkee heti suunsa kun puhe tulee Linuxista. Viimeksi kun kyselin asiasta häneltä, niin hän kuittasi keskustelun sanomalla vain:"Enpä ole perehtynyt". No toisaalta erään hyvän ystäväni ystävä, on parhaillaan erään lähetysjärjestön kautta opettamassa tietotekniikkaa Linux-pohjalta Mongoliassa (ei vitsi vaan ihan totta!). Kehitysmaissa ilmeisesti on otettu järki käteen, ja todettu että on turhaa tuhlata vähiä rahoja amerikkalaisille.