Kirjoittaja Aihe: Ohjeita tumpelolle  (Luettu 8180 kertaa)

PenaR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Ohjeita tumpelolle
« : 16.08.11 - klo:14.13 »
Olen täysin tumpelo näissä tietokoneasioissa ja suurin osa tälläkin palstalla olevista ohjeista menee minulla yli hilseen. Meillä hajosi läppäristä kiintolevy. Aion lähteä ostamaan uutta levyä ja esittämään samalla toivomuksen, että asentavat paikoilleen, ja samoin asentavat myös Ubuntun. No niin ongelmahan siinä ratkeaisi, jos näin kävisi. Kiintolevyn varmasti asentavat, mutta entä sitten, kun tulen täysin tyhjän koneen kanssa kotiin, jos eivät suostu Ubuntua asentamaan, vaan pyrkivät kauppaamaan jonkun tyyriin Windowsin? Minulla on tämä miniläppäri Asus, jossa on jo Ubuntu, ja tämä pelaa mainiosti, ja olen itse päivittänytkin sen 10.04 versioon. Sitten on tuommoinen iso 4 vuotias pöytäkone, jonka Windows tökkii tämän tästä ja on hidas. Tuo läppäri Fujitsu on ollut jo jonkin aikaa rikki, ja tytölle olen ostanut koulua varten uuden tilalle. Nyt olisi mukava jos saisi korvattua tämän minikoneen keittiön nettikoneena tuolla Fujitsulla, jossa olisi hyvin toimiva Ubuntu. Ei kai tuo kone vajaa kolmen vuoden ikäisenä vielä käyttökelvoton ole?

Storck

  • Vieras
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #1 : 16.08.11 - klo:14.24 »
Siis: koneessa oli ainoastaan Ubuntu ja haluat siihen ainoastaan Ubuntun?
Jos liike josta kovalevyn ostat on ns. hyvä liike niin toki ne Ubuntun koneeseen asentaa, eri asia paljonko veloittavat siitä.
Joku liike tiedossa mistä aiot kysellä? Paikkakunnan jos kerrot niin saat todennäköisesti täältä vinkkejä mihin kannattaa mennä asioimaan.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #2 : 16.08.11 - klo:15.13 »
ei sen asentaminen itsekään niin mahdotonta ole. http://wiki.ubuntu-fi.org/Asentaminen asennuslevy sisään ja käynnistys, asennusohjelma on selkeä ja helppo ymmärtää. kannattaisi toki kysyä olisiko foorumilla joku paikkakunnaltasi joka voisi käydä asentamassa sinulle ubuntun jos liike ei sitä ala asentamaan, luultavammin lisähinnalla asentavat vaikka ja mitä siihen
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #3 : 16.08.11 - klo:17.13 »
Jos olet joskus ottanut käyttöön kaupasta ostetun Windowsin, osaat myös asentaa Ubuntun (se on helpompaa!)

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #4 : 16.08.11 - klo:18.46 »
Ainoa asia mikä tuohon olisi lisättävää olisi osioiden tekeminen, esim kotihakemisto ja boot erillisille osioille.

Mutta suurin osa menee oletusvalinnalla joka on tuo koko levy.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

PenaR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #5 : 16.08.11 - klo:22.39 »
Siis: koneessa oli ainoastaan Ubuntu ja haluat siihen ainoastaan Ubuntun?
Jos liike josta kovalevyn ostat on ns. hyvä liike niin toki ne Ubuntun koneeseen asentaa, eri asia paljonko veloittavat siitä.
Joku liike tiedossa mistä aiot kysellä? Paikkakunnan jos kerrot niin saat todennäköisesti täältä vinkkejä mihin kannattaa mennä asioimaan.

Ei, vaan siinä oli Windows Vista, joka ei tytön mukaan koskaan toiminut kunnolla. Kävin päivällä Oulun Lapstorella, jossa minulle hymyiltiin vinosti, kun kysyin mahdollisuudesta saada koneeseen Ubuntu. Sopivaa kohtuuhintaista kiintolevyäkään heillä ei juuri nyt ollut varastossa. Lupasivat kyllä lisähintaan asentaa Ubuntun. Syyksi lisähintaan sanoivat, että "kun se on niin paljon töisevämpi asentaa". Ajattelin, että onhan niitä muitakin liikkeitä, jossa asioida, ja jossa ei suhtauduta pilkallisesti mahdollisiin maksaviin asiakkaisiin. Pitää huomenna käydä jossain muualla, kun en tänään ehtinyt. Ostanko nyt pelkän uuden kiintolevyn, ja laitan paikoilleen? Sen luultavasti osaan tehdä, koska levy on varsin helpossa paikassa. Sen jälkeenhän kone on täysin tyhjä.

Storck

  • Vieras
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #6 : 16.08.11 - klo:23.03 »
Jos se vista ei ole välttämättömyys niin laita tyhjä uusi levy koneeseen ja asennat itse Ubuntun.

Varsinkin kun on tyhjä kovalevy niin voi vaikka huvikseen harjoitella. Eikä Ubuntun asennus TODELLAKAAN ole "ammattimiesten" sanomisesta huolimatta iso juttu.

Täältä saat apua tai jopa täältä joku voi käydä sen asentamassa jos Oulusta porukkaa lukee tämän.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #7 : 16.08.11 - klo:23.56 »
Kävin päivällä Oulun Lapstorella, jossa minulle hymyiltiin vinosti, kun kysyin mahdollisuudesta saada koneeseen Ubuntu. Sopivaa kohtuuhintaista kiintolevyäkään heillä ei juuri nyt ollut varastossa. Lupasivat kyllä lisähintaan asentaa Ubuntun. Syyksi lisähintaan sanoivat, että "kun se on niin paljon töisevämpi asentaa". Ajattelin, että onhan niitä muitakin liikkeitä, jossa asioida, ja jossa ei suhtauduta pilkallisesti mahdollisiin maksaviin asiakkaisiin. Pitää huomenna käydä jossain muualla, kun en tänään ehtinyt. Ostanko nyt pelkän uuden kiintolevyn, ja laitan paikoilleen? Sen luultavasti osaan tehdä, koska levy on varsin helpossa paikassa. Sen jälkeenhän kone on täysin tyhjä.
Pakko alkuun sanoa, että teit kyllä hienosti kun äänestit kantapäilläsi. Ubuntu on todella helppo asentaa, mutta tietysti siinä mielessä ymmärrän liikkeen väkeä, että ei ole aina varmuutta, että Ubuntu toimii kaikilla koneilla ihan suoraan.

Sanoisin että osta vain se kiintolevy, asenna se itse paikoilleen ja kokeile asentaa Ubuntu itse. Jos et onnistu niin voithan aina sitten kysyä tuttavilta apua tai jos tuttavapiiristä ei löydy apua, niin sitten vasta viedä koneen sopivaan liikkeeseen. Jos itseni pitäisi viedä kone liikkeeseen asennusta varten, niin tekisin kyllä sopimuksen kiinteästä hinnasta ja varmistaisin, että turhasta työstä en joutuisi maksumieheksi. Ihan vain sillä että joskus olen kuullut aika räikeitä tarinoita siitä, että asiakasta on laskutettu vaikka mitään ei olla saatu aikaiseksi.

Ja jos et onnistu asennuksessa, niin jos kyseessä on ihan merkkikoneet, niin niiden mukana on luultavasti tullut palauslevy Windowsia varten. Oikein asiallisesta tietokoneliikkeestä saa sopivan Windows asennuslevynkin ilmaiseksi mukaan, mutta lisenssiä nyt eivät tietenkään anna, vaan sellainenhan varmaan löytyykin tuon Fujitsun pohjasta.

PenaR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #8 : 17.08.11 - klo:11.00 »
Kävin päivällä Oulun Lapstorella, jossa minulle hymyiltiin vinosti, kun kysyin mahdollisuudesta saada koneeseen Ubuntu. Sopivaa kohtuuhintaista kiintolevyäkään heillä ei juuri nyt ollut varastossa. Lupasivat kyllä lisähintaan asentaa Ubuntun. Syyksi lisähintaan sanoivat, että "kun se on niin paljon töisevämpi asentaa". Ajattelin, että onhan niitä muitakin liikkeitä, jossa asioida, ja jossa ei suhtauduta pilkallisesti mahdollisiin maksaviin asiakkaisiin. Pitää huomenna käydä jossain muualla, kun en tänään ehtinyt. Ostanko nyt pelkän uuden kiintolevyn, ja laitan paikoilleen? Sen luultavasti osaan tehdä, koska levy on varsin helpossa paikassa. Sen jälkeenhän kone on täysin tyhjä.
Pakko alkuun sanoa, että teit kyllä hienosti kun äänestit kantapäilläsi. Ubuntu on todella helppo asentaa, mutta tietysti siinä mielessä ymmärrän liikkeen väkeä, että ei ole aina varmuutta, että Ubuntu toimii kaikilla koneilla ihan suoraan.

Sanoisin että osta vain se kiintolevy, asenna se itse paikoilleen ja kokeile asentaa Ubuntu itse. Jos et onnistu niin voithan aina sitten kysyä tuttavilta apua tai jos tuttavapiiristä ei löydy apua, niin sitten vasta viedä koneen sopivaan liikkeeseen. Jos itseni pitäisi viedä kone liikkeeseen asennusta varten, niin tekisin kyllä sopimuksen kiinteästä hinnasta ja varmistaisin, että turhasta työstä en joutuisi maksumieheksi. Ihan vain sillä että joskus olen kuullut aika räikeitä tarinoita siitä, että asiakasta on laskutettu vaikka mitään ei olla saatu aikaiseksi.

Ja jos et onnistu asennuksessa, niin jos kyseessä on ihan merkkikoneet, niin niiden mukana on luultavasti tullut palauslevy Windowsia varten. Oikein asiallisesta tietokoneliikkeestä saa sopivan Windows asennuslevynkin ilmaiseksi mukaan, mutta lisenssiä nyt eivät tietenkään anna, vaan sellainenhan varmaan löytyykin tuon Fujitsun pohjasta.
Se Vista ei todellakaan ole välttämättömyys. Vialliselta kiintolevyltä on eräs vaimon sukulainen jo imuroinut kaikki tiedostot cd-levylle, jotka sieltä pois on saanut. Joitakin kuvia sinne jäi, joita ei ole saatu, mutta asialle ei voine mitään. Vistan palautuslevyä meille ei annettu, kun ostimme koneen, eikä sitä älytty pyytää. Tytöllä on nyt Toshiba, jossa on Windows 7. Siihen annettiin ohjeet palautuslevyn tekoon itse, ja tyttö myös teki sen.

Ajattelen nyt, että hommaan sen kovalevyn ja yritän Ubuntun asennusta itse. Koneeseen ei sitten tule muuta käyttöjärjestelmää. Jos en onnistu, odotan että tyttö tulee koulusta Raahesta viikonloppuna. Hän on kyllä saanut ATK-koulutusta, mutta se kaikki on tapahtunut Windows-pohjalta. Meillä kyllä on tuo isompi Windows pöytäkone, joka on niin älyttömän hidas, etten viitsi sitä juuri käyttää, mutta sen avulla saanen imuroitua Ubuntun levykkeelle. Siis tässä miniläppärissä, joka minulla tässä olohuoneen pöydällä on, on jo hyvin toimiva Ubuntu.

On se kummaa, että näitä avoimia järjestelmiä suorastaan vainotaan. Tyttökin sanoo, että koulussa yksi opettaja on ottanut hänet silmätikukseen, kun hän ei ole ostanut Microsoftin Officea, vaan tekee työt Open Officella. Kaikki tehtävät on tullut silläkin tehdyksi ilman ongelmia. Yksi ystäväni, kaikin puolin muuten mukava heppu, ja toiminut ison firman ATK-tukihenkilönäkin, sulkee heti suunsa kun puhe tulee Linuxista. Viimeksi kun kyselin asiasta häneltä, niin hän kuittasi keskustelun sanomalla vain:"Enpä ole perehtynyt". No toisaalta erään hyvän ystäväni ystävä, on parhaillaan erään lähetysjärjestön kautta opettamassa tietotekniikkaa Linux-pohjalta Mongoliassa (ei vitsi vaan ihan totta!). Kehitysmaissa ilmeisesti on otettu järki käteen, ja todettu että on turhaa tuhlata vähiä rahoja amerikkalaisille.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #9 : 17.08.11 - klo:11.32 »
Kaikki tuollaiset kommentit vain kertovat, ettei kyse ole oikeasta Ammattilaisesta vaan ainoastaan kapean taidon omaavasta henkilöstä joka mielellään leveilee nippelitiedolla.

Tyhjään levyyn ainoaksi järjestelmäksi Ubuntun asentaminen on helppoa. Jos asennukseen haluaa jotain "hienouksia", pitää hieman perehtyä, muuten ei sitäkään. Kunhan vastailee kysymyksiin loogisesti.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #10 : 17.08.11 - klo:11.57 »
Rohkeasti itse vain kokeilemaan asennusta, voihan siinä jokin vikaan mennä (tuskin) mutta aina voi yrittää uudestaan.

Olenpa joskus ohjeistanut täysin tietokone ummikolle puhelimen välityksellä ubuntun asennuksen ja hienosti onnistui.
« Viimeksi muokattu: 17.08.11 - klo:11.59 kirjoittanut HMi »

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #11 : 17.08.11 - klo:15.30 »
Olen itse päässyt alkuun Linux maailmassa tuon sivun avulla: http://heikkiojala.com/drupal/node/45

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #12 : 17.08.11 - klo:16.04 »
Olen itse päässyt alkuun Linux maailmassa tuon sivun avulla: http://heikkiojala.com/drupal/node/45

Tuohan linkittää asennus ohjeet ubuntun wikiin, vai onko siellä oikeasti jotain?

CVTP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 192
  • Artif.sweeteners are used not by me, nor my family
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #13 : 17.08.11 - klo:16.53 »
Olen itse päässyt alkuun Linux maailmassa tuon sivun avulla: http://heikkiojala.com/drupal/node/45

Tuohan linkittää asennus ohjeet ubuntun wikiin, vai onko siellä oikeasti jotain?
wikissa on ohjeita, ihan kelposellaisia, mutta ISO-imagen poltosta levylle ei kauheasti näytetty mainittavan(eeli mennyt ohi, on tässä pari tenavaa peräänkatottavana). Tuo sivusto tuli mieleeni kun eilen ketjunaloittajalle privasin, ja ISOsta mainitsin, mutta pitäisi tietää mikä Nero on käytössä(vai onko Visvassa jokin muu poltto-ohjelma?).
Ubuntu14041+CrunchB11/Lenovo 510i i5
FreeBSD 9.3/Dell D600
OS X Leopard/MacMini PPC
FreeBSD9.3/ASUS 701 4G
Android 4.X.X. NEXUS ASUS 7"
Android 4.X.X. LenovoA1000 7"
FreeBSD 10/Lenovo Thinkcenter M55

Luurit erikseen..

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #14 : 17.08.11 - klo:17.34 »
Suosittelen lataamaan ja asentamaan siihen Vistaan Imageburn nimisen poltto-ohjelman. On ilmainen ja helppokäyttöinen.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

jusssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 444
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #15 : 17.08.11 - klo:17.42 »


Tuohan linkittää asennus ohjeet ubuntun wikiin, vai onko siellä oikeasti jotain?

Ymmärsin, että kysyjällä oli Ubuntun asennuslevyn tarve. Linkissäni  Linux mediapalvelu välilehdellä kerrotaan, miten sellaisen saa kohtuuhinnalla.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #16 : 17.08.11 - klo:21.04 »
Lainaus
Vialliselta kiintolevyltä on eräs vaimon sukulainen jo imuroinut kaikki tiedostot cd-levylle, jotka sieltä pois on saanut. Joitakin kuvia sinne jäi, joita ei ole saatu, mutta asialle ei voine mitään.
Saattaa voidakin jotain, eli kuvia voi vielä löytyä lisää. Kun vaihdat kiintolevyn, älä heitä vanhaa pois, jos haluat vielä palauttaa sieltä tiedostoja. Esim. System rescue-liveCD:tä käyttäen saattaa löytyä enemmän(riippuu tietysti vaimon sukulaisen käyttämästä systeemistä) Ks. :http://www.sysresccd.org/Main_Page
Lainaus
Lupasivat kyllä lisähintaan asentaa Ubuntun. Syyksi lisähintaan sanoivat, että "kun se on niin paljon töisevämpi asentaa".
Tavalliselle Windowsin käyttäjälle on kyllä nopeampaa ja helpompaa imuroida netistä, polttaa cd:lle ja asentaa Ubuntu tyhjälle kovalevylle, kuin opettaa tuollaiselle "asiantuntijalle" kuinka se tehdään.

Storck

  • Vieras
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #17 : 17.08.11 - klo:23.01 »
Unetbootin toimii myös vindoussissa ja taitaa (?) toimia myös mäkissä. Jos löytyy yhden gigan muistitikku..

Joo toimii mäkissäkin.

http://unetbootin.sourceforge.net/

PenaR

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #18 : 18.08.11 - klo:12.33 »
Olen itse päässyt alkuun Linux maailmassa tuon sivun avulla: http://heikkiojala.com/drupal/node/45

Tuohan linkittää asennus ohjeet ubuntun wikiin, vai onko siellä oikeasti jotain?
wikissa on ohjeita, ihan kelposellaisia, mutta ISO-imagen poltosta levylle ei kauheasti näytetty mainittavan(eeli mennyt ohi, on tässä pari tenavaa peräänkatottavana). Tuo sivusto tuli mieleeni kun eilen ketjunaloittajalle privasin, ja ISOsta mainitsin, mutta pitäisi tietää mikä Nero on käytössä(vai onko Visvassa jokin muu poltto-ohjelma?).

Täällä tumpelo taas... Nyt on koneessa ehjä kiintolevy. Kävin eilen Taitonetti-nimisessä liikkeessä Oulun Rautatienkadulla. Mainostan sitä, koska kohtelu siellä oli asiallista. Ostin heiltä ehjän kiintolevyn, jonka itse laitoin paikoilleen. Sanoivat, että heillä on myös Ubuntu-levyke, ja lupasivat asentaakin, mikäli itse en onnistu. Heidän mielestään, Ubuntu ei ole sen kummempi asennettava kuin Windowskaan ja menee yleensä "heittämällä". Ajattelin kuitenkin, että kokeilen ensin itse, oppiiko tällainen yli viiskymppinen setä enää mitään uutta.

Siis minulla nyt on pöytäkone apuna, jossa on Windows, ja siellä poltto-ohjelma Nero. Poltanko nyt ensin tuon ISO imagen, jonka syötän tyhjään koneeseen? Sen jälkeen laitan sinne Ubuntun, jonka joudun myös imuroimaan, koska levykettä minulla ei ole. Vai missä järjestyksessä tämä homma menee? Minulla on nyt DVD+RW levykkeitä, joihin mahtuu 4,7Gb, sekä myös yksi DVD+R levyke, johon mahtuu 8,5Gb. Jossain sanottiin, että Ubuntun tilantarve olisi 8Gb, jolloin imurointiin tarvittanee tuo suurempi levy?

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Ohjeita tumpelolle
« Vastaus #19 : 18.08.11 - klo:12.45 »
Jos englannin taito riittää täältä löytyy step by step ohjeet.

https://help.ubuntu.com/community/BurningIsoHowto

Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään