Kirjoittaja Aihe: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa  (Luettu 6232 kertaa)

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« : 10.06.11 - klo:12.17 »
Koneellani on Ubuntu 10.4 LTS, ja siinä on ilmennyt viime aikoina outoja vikoja. Kaikki alkoi siitä, että ruudun oikean yläpuolella olevat kaijutin, kalenteri, ja se kohta, josta koneen voi sammuttaa ja käynnistää uudelleen sekä nettiyhteyden muodostamisen paikka muuttivat paikkaansa. Netti toimii Saunaslahden nettitikulla Huawey E 1820. Kaikki muut paitsi nettitikun paikan pystyin muuttamaan takaisin. Samoin välillä ei meinaa netti yhdistyä, ja olen ottanut tikun koneen takaa välillä pois. Sillälailla on yleensä onnistunut nettiyhteyden uudelleenluonti.

Mutta viime aikoina on viat alkaneet pahentua. Kun olen irroittanut nettitikun, se ei tahdo latautua uudelleen näkyviin. Silloin olen käynnistänyt koneen uudelleen ja sitten se saattaa onnistua. Mutta kun sammutan tai käynnistän koneen uudelleen, ei se meinaa millään sammua. Jää vaan vaaleanpunainen ruutu ja mitään ei välttämättä tapahdu. Aikaisemmin se kylläkin sammui kun oli ensin jonkun aikaa miettinyt sammuttamista. Olen nykäissyt sähköjohdon pistorasiasta irti, kun ei mitään ole alkanut tapahtua. En tiedä sitten onko se terveellistä tietokoneelle. Digikamerakaan ei ole muutamaan päivään suostunut latautumaan työpöydälle, kun olen yrittänyt siirtää kuvia koneelle. Äskettäin se ihme kyllä suostui yhteistyöhön. Samoin sellainen vika on pahentunut myös kun painan koneen etuseinässä olevaa, onko se nyt reset-nappia, niin se ei toimi ollenkaan. Ei siis tule valikkoa, jos voi sammuttaa tai käynnistää koneen uudelleen. Aikaisemmin se toimi aika-ajoin.

Tulee mieleen, että ihan kuin jotkut käskyt, tai komennot, eivät oikein toimisi. Se on tullut mieleen, että jos asentaisin koko järjestelmän uudelleen. Tai sitten uusimman Ubuntun. Mutta voisiko sittenkin olla joku koneen fyysinen vika taustalla? Minulle oli ennen Windows XP, niin siinä pystyi suorittamaan jonkulaisen korjausasennuksen. Onko Ubuntussa samaa mahdollisuutta? Ja voiko päivitykset aiheuttaa edellä kuvaamiani ongelmia? En oikein hallitse kaikkia, varsinkaan englanninkielisiä käskyjä jotka laitetaan päätteeseen, joten jos antaisitte siihen valmiin käskyn, jonka laitan siihen. Laitan sitten tuloksen tähän jatkeeksi, että paremmin tietävät voivat nähdä, että mikä konetta voisi vaivata. Ja tietenkin neuvoa, mitä voisin tehdä. Kone on vanhempaa mallia, ei siis uusi.
« Viimeksi muokattu: 10.06.11 - klo:12.22 kirjoittanut makel58 »

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #1 : 10.06.11 - klo:19.17 »
Lisäksi kun olen avannut tietokoneen, niin Ubuntu tarkistaa silloin tällöin levyn virheiden varalta. Aloitin uuden Ubuntu 11.04 lataamisen. Jos vaikka jotakin tolkkua saisi tähän koneeseen.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #2 : 11.06.11 - klo:11.51 »
On näköjään vaikea vika kun kukaan ei ole ottanut kantaa.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #3 : 11.06.11 - klo:12.25 »
Aja muistitesti siitä Ubuntun käynnistysmenusta.  On ihan asiallinen testi, löysi viallisen muistikamman (DDR2 800 MHz CL6) koneesta kun FS Amilo Desktop: in oma diagnostiikkalevy (CD) ei havainnut mitään.
Löysi viallisen aika nopeasti, ehkä viidessä minuutissa mutta annoin pyöriä useamman tunnin varoiksi kun olin ostanut uuden kamman.
Piilevät muistiviat voivat olla aikamoinen kiusa, sanon piilevät sen takia kun sekä koneen oma lyhyt testi koneen käynnistyessä että valmistajan oma erillinen diagnostiikkaohjelma eivät havaitse mitään.  Monet muistit ovat nykyään ilman mitään pariteettitarkastusta tai EC: tä jolloin vika saa olla rauhassa pitkäänkin piilossa ennen kuin se jossain häiritsee liikaa.
 
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #4 : 11.06.11 - klo:12.39 »
Lisäksi kun olen avannut tietokoneen, niin Ubuntu tarkistaa silloin tällöin levyn virheiden varalta. Aloitin uuden Ubuntu 11.04 lataamisen. Jos vaikka jotakin tolkkua saisi tähän koneeseen.
Se on ihan normaalia!

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #5 : 11.06.11 - klo:15.22 »
Aja muistitesti siitä Ubuntun käynnistysmenusta.  On ihan asiallinen testi, löysi viallisen muistikamman (DDR2 800 MHz CL6) koneesta kun FS Amilo Desktop: in oma diagnostiikkalevy (CD) ei havainnut mitään.
Löysi viallisen aika nopeasti, ehkä viidessä minuutissa mutta annoin pyöriä useamman tunnin varoiksi kun olin ostanut uuden kamman.
Piilevät muistiviat voivat olla aikamoinen kiusa, sanon piilevät sen takia kun sekä koneen oma lyhyt testi koneen käynnistyessä että valmistajan oma erillinen diagnostiikkaohjelma eivät havaitse mitään.  Monet muistit ovat nykyään ilman mitään pariteettitarkastusta tai EC: tä jolloin vika saa olla rauhassa pitkäänkin piilossa ennen kuin se jossain häiritsee liikaa.

Tarkoitatko Ubuntun asennus-CD:ltä?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #6 : 11.06.11 - klo:15.45 »
Aja muistitesti siitä Ubuntun käynnistysmenusta.  On ihan asiallinen testi, löysi viallisen muistikamman (DDR2 800 MHz CL6) koneesta kun FS Amilo Desktop: in oma diagnostiikkalevy (CD) ei havainnut mitään.
Löysi viallisen aika nopeasti, ehkä viidessä minuutissa mutta annoin pyöriä useamman tunnin varoiksi kun olin ostanut uuden kamman.
Piilevät muistiviat voivat olla aikamoinen kiusa, sanon piilevät sen takia kun sekä koneen oma lyhyt testi koneen käynnistyessä että valmistajan oma erillinen diagnostiikkaohjelma eivät havaitse mitään.  Monet muistit ovat nykyään ilman mitään pariteettitarkastusta tai EC: tä jolloin vika saa olla rauhassa pitkäänkin piilossa ennen kuin se jossain häiritsee liikaa.

Tarkoitatko Ubuntun asennus-CD:ltä?

No sen tarkistuksen voi tehdä asennuslevyltä tai asennetusta järjestelmästä. Käynnistyksessä pitää painaa vaihtonäppäintä (engl. shift) ja sitten valita käynnistysvalikosta muistintarkistus (memtest86+ muistaakseni). Tosin joillakin* tuo käynnistysvalikko näkyy joka kerta, jolloin vaihtoa ei tarvitse painaa.

*jos on asettanut valikon näkyviin tai koneessa on useampi käyttöjärjestelmä
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #7 : 11.06.11 - klo:19.09 »
No sen tarkistuksen voi tehdä asennuslevyltä tai asennetusta järjestelmästä. Käynnistyksessä pitää painaa vaihtonäppäintä (engl. shift) ja sitten valita käynnistysvalikosta muistintarkistus (memtest86+ muistaakseni). Tosin joillakin* tuo käynnistysvalikko näkyy joka kerta, jolloin vaihtoa ei tarvitse painaa.

*jos on asettanut valikon näkyviin tai koneessa on useampi käyttöjärjestelmän.
 

Kokeillaan tuota. Yritin laittaa DVD-asemaan Ubuntu 11.04 asennus-CD:tä, mutta ei alkanut pelaamaan. Aikansa latasi sisällä olevasta CD:stä ja sitten taas pimeni. Ei taas auttanut muu kuin ottaa CD pois asemasta ja sammuttaa kone virtajohto irti nykäisemällä. Sain kaikki tärkeät tiedostot muistitikulle, että jos vaikka lopettaisi kokonaan pelaamisen, niin ei ainakaan ne tuhoudu. Siis sitä vaihtonäppäintä painetaan ennen kuin se lataa Ubuntun?

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #8 : 11.06.11 - klo:19.52 »
Kun painoin Shift-näppäintä, tuli varoitus mustalla ruudulla:

"39 381-Keyboard-Error
Please make sure your keyboard is connected to your machine, and that it is plugged into the correct jack. Please ensure that the machine is powered OFF before removing and replacing any system cables. If it is installed correctly, make sure none of the keys are depressed. If this message persists, you may neet to replace your keyboard.

214-DIMM Configuration Warning.
Populated DIMM Configuration is not optimized. Rearrange the DIMMs so that each channel has the same amount of memory.
"

Minulla on huono englanninkielentaito, joten voisitteko suomentaa, mitä tuo teksti tarkoittaa? Ei tullut mitään valikkoa, josta olisi voinut muistitestin suorittaa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #9 : 11.06.11 - klo:20.07 »
Kokeillaan tuota. Yritin laittaa DVD-asemaan Ubuntu 11.04 asennus-CD:tä, mutta ei alkanut pelaamaan. Aikansa latasi sisällä olevasta CD:stä ja sitten taas pimeni. Ei taas auttanut muu kuin ottaa CD pois asemasta ja sammuttaa kone virtajohto irti nykäisemällä. Sain kaikki tärkeät tiedostot muistitikulle, että jos vaikka lopettaisi kokonaan pelaamisen, niin ei ainakaan ne tuhoudu. Siis sitä vaihtonäppäintä painetaan ennen kuin se lataa Ubuntun?
Kuulostaa pahalta. Konetta ei muuten kannata sammuttaa noin. Virtakytkinkin on parempi (pidä sitä pohjassa 4-5 sekuntia (tai kunnes kone sammuu)), mutta Linuxin tapauksessa paras (jos mahdollinen) on tietysti REISUB tai REIsSUBussi (eli Alt/Alt Gr+SysRq/Print Screen+kirjoita reisub), mutta sillä tuskin on väliä CD:ltä käynnistettäessä jollet liitä kiintolevyä.

Tuo Ubuntun asennuslevy on sitten toteutettu niin, että kun alalaitaan ilmestyy tikku-ukko ja näppis pitää painaa jotain näppäintä ja sitten voi valita muistitestin.

Kun painoin Shift-näppäintä, tuli varoitus mustalla ruudulla:
Sitä shiftiä piti painaa tosiaan ennen kuin Ubuntu ladataan, itse tapaan pitää sitä pohjassa kunnes valikko ilmestyy.

"39 381-Keyboard-Error
Please make sure your keyboard is connected to your machine, and that it is plugged into the correct jack. Please ensure that the machine is powered OFF before removing and replacing any system cables. If it is installed correctly, make sure none of the keys are depressed. If this message persists, you may neet to replace your keyboard.
Näppäimistö virhe. Kehottaa tarkistamaan, että näppäimistö on kytkettynä ja oikeassa liittimessä (jos USB, niin liitin ei vaikuta kaikki käy) ja varmista ettei mikään näppäimistä ole masentunut (tuskin oikea suomennos, pressed tarkoittaisi painettuna, mutta depressed?). Lisäksi jos viesti tulee uudelleen, voit joutua vaihtamaan näppäimistösi.

214-DIMM Configuration Warning.
Populated DIMM Configuration is not optimized. Rearrange the DIMMs so that each channel has the same amount of memory.
"
Tämä liittyy muisteihin. Ilmoittaa, että muistikammat eivät ole sijoiteltu optimaalisesti ja että ne pitäisi järjestellä, niin että kaikissa kanavissa on saman verran muistia. Voi kyllä liittyä myös muihin muistiongelmiin.

Minulla on huono englanninkielentaito, joten voisitteko suomentaa, mitä tuo teksti tarkoittaa? Ei tullut mitään valikkoa, josta olisi voinut muistitestin suorittaa.
Et päässyt biosia pitemmälle, joten käynnistysvalikkoa ei kuulunutkaan näkyä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #10 : 11.06.11 - klo:22.37 »
Kiitos Tomin vastauksesta. Se pikku-ukon kuva oli tosiaan siinä CD-levyn alkuvaiheessa.

Olen yrittänyt sammuttaa koneen virtakytkimestä, mutta kun ei sammu. Tämä on 50€ kone, joten ei ole suuri onnettomuus vaikka se menisi rikki lopullisesti. On kuitenkin tehokkain kone joka minulla on ollut.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #11 : 12.06.11 - klo:07.50 »
...
Olen yrittänyt sammuttaa koneen virtakytkimestä, mutta kun ei sammu.
...

Kyllä se sammuu, jos se siitä käynnistyykin. Nappia pitää vain pitää pohjassa 4-6 s.

Reset-napin toimimattomuus voi johtua puuttuvasta kytkennästä emolevyn ja kotelon välillä.

Tuskin sillä miten koneen saa virrattomaksi, on suurta väliä - tarkoitan, että jos katkaiset siitä sähköt, niin sama se on mikä ne katkaisee (nappi, johto, irrallinen kytkin, powerin kytkin (jota sinulla ei liene kun käytät johtoa).

Silti, AINA, kannattaa yrittää ajaa kone alas kunnolla. Voi olla että kone ei mene loppuun asti alas, mutta voi mennä rittävästi alas, jolloin virrankatkaisu ei enää voi tehdä tuhoja. Edellä oli jo esitetty tapoja miten sitä voi näppäimistöltä yrittää, vaikka työpöydällä ei olisi mitään näkyvissäkään.

Yksi tapa on avata ikkuna näppäimillä: Control + Alt + F1 ja ajaa terminaali-ikkunasta (Pääte) alas. (Takaisinkin pääset yhdistelmällä Control + Alt + F7, jos päätät ettet tarvitsekaan terminaali-ikkunaa).

Jos järjestelmän on liian jumissa, niin näppäimistön kautta alasajo ei välttämättä onnistu.

Kun järjestelmä nakittaa noinkin paljon, niin kannattaa tosiaan testata rautapuolta. Esim. näiden toiminnasta kannattaa (yrittää) varmistua:
- muistit, bios-asetus (palauta tehdasasetukset), bioksen virransäätöasetukset (yleensä tehdasasetukset ovat hyvä lähtökohta), kovalevyjen kunto (Ubuntun levytyökalu tms)
- koneessasi ei taida olla SATA-levyjä, mutta jos olisi, niin bios tehdasasetukset eivät ole välttämättä parhaat levyjen osalta. Oletan tässä, että bioksessa ei ole ihme säätöjä joita sattuisit tarvitsemaan - tunnet ne varmaan itse. Jos et tunne, niin nyt on hyvä aika varmistua tästäkin, jotta bioksessa ei ole älyttömyyksiä (joku tehnyt aiemmin, kauppapaketissa jo ollut väärin, tms.)

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #12 : 12.06.11 - klo:18.06 »
Lainaus
Lainaus käyttäjältä: makel58 - 11.06.11 - klo:19.52
214-DIMM Configuration Warning.
Populated DIMM Configuration is not optimized. Rearrange the DIMMs so that each channel has the same amount of memory."
Tämä liittyy muisteihin. Ilmoittaa, että muistikammat eivät ole sijoiteltu optimaalisesti ja että ne pitäisi järjestellä, niin että kaikissa kanavissa on saman verran muistia. Voi kyllä liittyä myös muihin muistiongelmiin.
Olisin Tominin kanssa samaa mieltä. Väärä muistiasetelma saattaa panna koneen toimimattomaksi.
Jos koneesi on aikaisemmin toiminut kunnolla, arvaisin, että nyt on yksi muisti särkynyt

Jotkin koneet vaativat, että muistit ovat pareittain samanlaisia (jos neljä muistipaikkaa muodostaa kaksi kanavaa, mikä on aika tavallista). Jos sinulla on neljä muistia, joista yksi totaalisesti pimeä, kone voi tulkita, että muisteja onkin kolme ja kanavien muistimäärä epätasapainossa.
Emolevyn ohjekirjasta oikeat muistiasettelut selviävät (viidenkympin koneesta manuaali saattaa puuttua). Joissain koneissa on asiaa valaiseva tarra kopan sisäpuolella. Jollei tietoa ole voi arvata.
Tavallista on, että muistit 1 ja 3 sekä 2 ja 4 on oltava keskenään samanlaiset, muutkin yhdistelmät ovat mahdollisia.
Jos sinulla on neljä muistia, voisit koettaa irrottamalla ensin vaikka muistikammat 2 ja  4, sitten käynnistämällä koneen.
Jos kone pelaa, jompikumpi irrotetuista kammoista on sökö. Jos ei pelaa, jompikumpi kiinni olevista on rikki tai muistien parit tuli arvattua väärin.
Jollei toiminut, kannattaa seuraavaksi kokeilla yhdellä muistkammalla. (monille emoille yksi muisti kelpaa, vaikka kanavat näin ovatkin epätasaiset, ei kaikille). Jos saat yhdellä muistilla jossain paikassa toimimaan, sille voi sitten tarjota paria, mutta ei kolmatta kampaa.


makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #13 : 13.06.11 - klo:12.05 »
Tein muistitestiä, mutta kun se jauhoi sitä yli 24 tuntia! Soitin eräälle, joka on tehnyt Windowsin koneille sitä, niin sanoi, että hänellä muistitesti menee muutamassa minuutissa läpi. Error-kohdassa oli koko ajan pyöreä nolla. Minä en kyllä paljoakaan ymmärtätänyt koko muistitestistä. Kokeilin eilen sammuttaa koneen virtanapista ja pidin sitä minuutin pohjassa, mutta ei sammunut. Ennen on aina sammunut ja kone on lopulta itse sammuttanut koneen lopullisesti. Siitä tulevasta valikosta olen valinnut Sammuta tietokone, ja sitten se on sammuttanut itse itsensä.

Alan taipua siihen, että hankin jostain toisen vanhan koneen. 50€ koneeseen ei kannata satsata kovin paljon euroja, kun itse en osaa tehdä noita asetustarkistuksia BIOS-puolella. Minulla on yksi kone, josta on kiintolevy ilmeisesti hajonnnut, tai hajoamassa. Kerran tuli sitä konetta käytettäessä varoitus, että yksi tai useampi kiintolovy (30Gt) on hajomassa. Tässä koneessa on 1 Ghz prosessori. Toisessa koneessa on 20 Gt levy ja on ollut tarkoitus siirtää se tuohon 30 Gigan koneeseen. Tässä 20 Gt koneessa taas on 750 Mhz prosessori. Voiko sen siirtää ihan noin vaan, että jumpperin laittaa niin kuin se on 30 Gt levyssä? Ja sitten on vielä sellainenkin 650 Mhz kone, jossa voisi Xubuntu pyöriä. Melkoinen alastulo kyllä tulee noissa tehoissa, kun tässä nykyisessä koneessa on 3,2 Hhz prosessori. Tuo 20 Gigan kone muuten toimisi, mutta laitoin siihen kerran sekamuiste ja se alkoi jumitella. Olen siitä täällä kysellytkin aikaisemmin, mutta kun tietokonetaidot on minulla vailinaiset, niin en osannut hankkia emolevyyn passeleita muistikampoja.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #14 : 13.06.11 - klo:16.43 »
Tänään löytyi jo "uusi" kone. Siinä on 2.86 GHz prosessori ja muistia 1 Gt sekä 160 Gt kiintolevy. Entisessä on 80 Gt levy. Ja ei ollut hinnalla pilattu. 

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #15 : 13.06.11 - klo:17.48 »
Tein muistitestiä, mutta kun se jauhoi sitä yli 24 tuntia! Soitin eräälle, joka on tehnyt Windowsin koneille sitä, niin sanoi, että hänellä muistitesti menee muutamassa minuutissa läpi. Error-kohdassa oli koko ajan pyöreä nolla. Minä en kyllä paljoakaan ymmärtätänyt koko muistitestistä. Kokeilin eilen sammuttaa koneen virtanapista ja pidin sitä minuutin pohjassa, mutta ei sammunut. Ennen on aina sammunut ja kone on lopulta itse sammuttanut koneen lopullisesti. Siitä tulevasta valikosta olen valinnut Sammuta tietokone, ja sitten se on sammuttanut itse itsensä.
Se memtest86+ ajaa erilaisia testejä. Itse en ole koskaan testannut kuin ehkä tunnin. Ilmesesti viat tulevat esiin melko sukkelaan, koska jos suorittaa kaikki testit muisti on käyty aika monta kertaa läpi. Sammutus onnistui kyllä muistaakseni esc:illä (olisikohan käynnistänyt uudestaan), mutta lopulta kyllä pitää painaa virtanappia.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #16 : 13.06.11 - klo:19.38 »
Memtest tosiaan pyörii täältä ikuisuuteen, ellei sitä sammuteta. Se aloittaa aina uuden testin, kun yksi on käyty läpi. Pahat muistiviat paljastuvat melko pian, mutta pienet eivät välttämättä heti. Toki 24 tuntia riittää antamaan jotain erroria, jos muisti olisi rikki. Suosittelen ajamaan muistitestiä yön yli, jos koneessa on muistin vikaantumiseen viittaavia oireita, eikä ensimmäinen memtest varoita mitään.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #17 : 13.06.11 - klo:21.25 »
Nyt on toinen kone käytössä, mutta tostaiseksi Windows XP käyttiksenä. Mutta taidampa tehdä kuin ennenkin, eli asennan Ubuntun. En oikein nykyisin jaksa innostua Winukasta. Ja olen pahasti tipahtanut jo kehityksen kelkasta. Linux on ollut vuodesta 2006 käytössä.

makel58

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 806
    • Profiili
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #18 : 13.06.11 - klo:22.01 »
Tulipa tässä toisessakin koneessa ongelma. Kun laitoin asennus-CD:n sisään, niin kokeillakseni sitä, se tökkäsi tummaan ikkunaan, jossa luki jotain ihmetekstiä. Kaikkea en kyllä pysty laittamaan tähän, mutta ensin luki ylimmäisenä: "Panic occurred, switching back to text console". Ja alimmaisena oli: "Kernel panic - not syncing: Attemped to kill init!" Näppäimistössä vilkkui kaksi valoa, mutta mikään painike ei toiminut. Mikä paniikki tähän on tullut? Aukaisin ennen kuin kokeilin koneen ja imuroin pölyjä pois, mutta painoin kaikkia liittimiä, että jos olisivat vaikka liikahtaneet.

Mitä tuo oikein tarkoittaa? Eí ennen tuollaista paniikkia ole tullut vastaan kokeillakseni Ubuntua. Huomenna pitää viedä kone takaisin tai maksaa se. Jos tähän ei tule ratkaisua, vien takaisin. Toivoisin pian vastausta.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11443
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Outoa vikaa Ubuntu-koneessa
« Vastaus #19 : 13.06.11 - klo:22.07 »
Linux törmäsi ylitsepääsemättömään virheeseen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kernel_panic
http://linux.fi/wiki/Kernel_panic
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.