Kirjoittaja Aihe: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi [Ratkaistu]  (Luettu 4928 kertaa)

Mr. X

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Velleman K8055 -kortin ohjelmointi [Ratkaistu]
« : 06.06.11 - klo:13.34 »
Hei!
Itselläni on velleman K8055 -kortti (http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?id=351346) ja saan ohjattua sitä mukana tulleen ohjelmalla, mutta haluaisin tehdä omia ohjelmia. Ohjekirjassa on suurin osa ohjeista tehty Delphillä, jota en saa tehtyä tai suoritettua. Käytän windows xp:tä. Millä ohjelmalla dll-tiedosto pitäisi tehdä ja suorittaa?

Kiitos!
« Viimeksi muokattu: 04.03.12 - klo:21.02 kirjoittanut Mr. X »

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #1 : 06.06.11 - klo:14.19 »

Lataa Delphi kehitysympäristö kuten on Vellemanin sivuilla ohjeistettu... Tai se millä ohjelmointikielellä olet tottunut ohjelmoimaan ... Ainoa rajoite on että kielen täytyy pystyä linkkaamaan dll vasten  :D

ps. Näköjään tämäkin on portattu Linux:lle, ainakin ja Python tuki on olemassa:

http://libk8055.sourceforge.net/


Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Mr. X

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #2 : 06.06.11 - klo:15.27 »
Ainoa rajoite on että kielen täytyy pystyä linkkaamaan dll vasten  :D

Voisitko vääntää rautalangasta? En ole kauhean hyvä näissä asioissa...

Mr. X

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #3 : 06.06.11 - klo:15.58 »
C++ olen tottunut käyttämään jonkun verran NetBaens ohjelmalla, mutta kun yritän suorittaa ohjeiden mukana tulleita koodeja, suorittaminen ei vaan onnistu...

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #4 : 06.06.11 - klo:16.02 »
Et ole ohjelmoinut juuri lainkaan?

(1. Päätä millä alustalla alat tekemään töitä (Windows, Linux, Mac)
1. tarvit kääntäjän ja linkkerin sekä myös IDE jos haluat käyttää esim C taikka C++ ohjelmointi kieltä
esimerkkejä on Visual Studio ja Qt (http://qt.nokia.com/) Näistä ainakin Visual studio on vain Windows, Qt on taasen moniympäristö ystävällinen sekä ilmainen.

Ehkä kannattaa tutustua Qt:n koska ilmeisesti haluat tehdä töitä myös Ui dialogien kanssa.  Ja ohjeita löytyy netistä pilvin pimein. Netbeans on raskas työkalu ja hieman sekava IDE-työkalu.


« Viimeksi muokattu: 06.06.11 - klo:16.04 kirjoittanut syrtek66 »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Mr. X

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #5 : 06.06.11 - klo:16.13 »
Juu, ohjelmointi on aika uusi asia minulle...

Windows:ssa olisin tekemässä ja yritän asentaa tuon Qt... C++ voisi olla hyvä kieli...

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #6 : 06.06.11 - klo:18.07 »
Jos esimerkit ovat Delphillä, eikö helpointa olisi käyttää Free Pascalia?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Mr. X

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #7 : 06.06.11 - klo:22.33 »
Nyt itse asiassa nyt löytyi hyvät ohjeet tuolle Delphille... Mutta kuinka saan suoritettua *.dll -tiedoston Free Pascalilla komentorivillä?
« Viimeksi muokattu: 04.03.12 - klo:21.02 kirjoittanut Mr. X »

Mr. X

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #8 : 07.06.11 - klo:13.46 »
Nyt olen ihan pihalla, siis pystynkö esim. kirjottamaan muistiolla käskyjä laitteelle ja tallentaa sen kasky.dll? Mutta kuinka saan suoritettua tuon tiedoston? Olen googlettanut koko aamupäivän tuloksetta, ei löydy ohjelmaa joka suorittaisi Delphiä...

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #9 : 07.06.11 - klo:14.49 »
Nyt itse asiassa nyt löytyi hyvät ohjeet tuolle Delphille... Mutta kuinka saan suoritettua *.dll -tiedoston Free Pascalilla komentorivillä?

Nyt olen ihan pihalla, siis pystynkö esim. kirjottamaan muistiolla käskyjä laitteelle ja tallentaa sen kasky.dll? Mutta kuinka saan suoritettua tuon tiedoston? Olen googlettanut koko aamupäivän tuloksetta, ei löydy ohjelmaa joka suorittaisi Delphiä...

En ole asiantuntija minäkään, mutta eikös DLL vain sisällä funktioita, joita kutsutaan toisesta ohjelmasta - ts. itse DLL:ää ei "suoriteta" millään lailla? Tietysti DLL:n voi suorittaa siinä mielessä, että kutsutaan sen sisällä mahdollisesti olevaa ainokaista (tai pää-) funktiota. Delphiä taas ei suoriteta lainkaan vaan käännetään. Delphi-ohjelman sinänsä voi kirjoittaa vaikka millä tekstimuokkaimella.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Mr. X

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #10 : 07.06.11 - klo:14.55 »
Lainaus
Delphiä taas ei suoriteta lainkaan vaan käännetään. Delphi-ohjelman sinänsä voi kirjoittaa vaikka millä tekstimuokkaimella.
Millä ohjelmalla se pitäisi sitten kääntää *.exe -tiedostoksi tai mihin sitten käännetäänkään?

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #11 : 07.06.11 - klo:14.58 »
Mikset pysyttele C++ :ssä kun kerran se on sinulle tuttu? Minusta sinun kannattaa opiskella nyt perusteet rauhassa ja siihen esim Qt on hyvä koska siihen löytyy tukea  että ohjeita.

Ja QtCreator on aloittelijalle helppo.

LIB eli dll ovat kirjastoja jotka linkataan ohjelmaan mukaan linkkerissä joka muodostaa lopullisen ajettavan binäärin.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Mr. X

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #12 : 07.06.11 - klo:15.08 »
Lainaus
Mikset pysyttele C++ :ssä kun kerran se on sinulle tuttu?
No ei se juurikaan sen tutumpi ole, koskaan en ole saanut sillä mitään toimimaan ja silloinkin yritin tätä samaa... Mutta suurin osa ohjeista on tehty Delphillä. Perjaatteessa se on minulle ihan sama mitä kieltä käytän kunhan saan kortin toimimaan... Sitten kun korttiin saa yhteyden niin asiat alkaa luistaa, toivonmukaan...  ;)

Mr. X

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #13 : 07.06.11 - klo:19.48 »
Millä ohjelmalla tuo Delphi pitäisi kääntää?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #14 : 07.06.11 - klo:20.20 »
Millä ohjelmalla tuo Delphi pitäisi kääntää?

Delphillä tietenkin oletusarvoisesti, mutta olen ymmärtänyt, että joitakin voisi kääntää Free Pascalillakin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Mr. X

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #15 : 07.06.11 - klo:20.31 »
Mutta kuinka siis tuolla Free Pascalilla, saan vaan sen oman komentorivin auki... Ja mistä soveltuvan ohjelman voi ladata, kaikki tuntuu olevan maksullisia...
« Viimeksi muokattu: 04.03.12 - klo:21.03 kirjoittanut Mr. X »

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #16 : 07.06.11 - klo:21.52 »
Ota nyt se Qt käyttöön. Opettele perusteet ensin, mitä on ohjelmointi ja yms asiat asiat ennen kuin lähdet seikkailemaan extreme kieliin ja komentoriviin.

Älä ala tekemään yhtään mitään ennen kuin olet tehnyt käynyt lävitse perusesimerkit mitä esim GUI ohjelmointi oikein on . Jos lähdet tekemään suoraan turhaudut ja sinulla jää projekti tekemättä.

Ai niin, opettele versionhallinta saman tien kun olet ottanut QtCreatorin käyttöön. Vaihtoehdoksi Svn (aka subversion)   taikka Git.

Kun olet windows mailmassa tortoisesvn/tortoisegit auttaa alkuun.
« Viimeksi muokattu: 07.06.11 - klo:21.56 kirjoittanut syrtek66 »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Mr. X

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 151
    • Profiili
Vs: Velleman K8055 -kortin ohjelmointi
« Vastaus #17 : 14.06.11 - klo:21.49 »
Kiitos avusta, nyt toimii! Ohjekirjaan tarkempi tutustuminen selvensi asiaa...