Kirjoittaja Aihe: [Ratkaistu] Mikä olisi hyvä pieni Linux-versio 14-vuotta vanhalle läppärille?  (Luettu 10168 kertaa)

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Kyllä specsien mukaan DSL:n pitäisi tuohon mennä. Itse olen tuupannut sen P60MHz/24MB koneeseen. Muistaakseni kuitenkin DSL ei jaksanut käynnityä tuossa livenä, vaan tosiaan homma piti asentaa merkkipohjaisesti ja korppuavusteisesti.
Ohjeita löytyy DSL:n wikistä. Skandinäppiksen saa konfattua, muuten käännöset ovat vain haave.

T;Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Sami Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 51
    • Profiili
DSL olisi nykyaikaisuutensa ansiosta ihan pätevä valinta, jos sen saa sisään. Lisäksi siihen saa toimivan pakettienhallinnan asennuksen jälkeen - ainakin DSL:n omien laajennosten muodossa, ymmärtääkseni Apt toimii DSL:ssä vähän vaihtelevasti.

Asennusta helpottaisi jos saat asennusympäristöön verkkoyhteyden toimimaan. Tässä wikisivu, joka sivuaa DSL:n asennusta yhden korpun ja verkkokortin avulla: http://www.damnsmalllinux.org/wiki/index.php/Floppy_Only_Install_with_Netcard_(Poormans_Install)
C2D E6750, Gigabyte GA-P35-DS3, 8 gigaa, 2780 gigaa, Radeon HD 3850, Antec P180, 24", Win 7

nikotiini3

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
  • Ubuntu Natty Narwhal & Linux Mint Katya
    • Profiili
No on kyllä todellakin pieni tuo DSL. Mahtuisi yhdelle isohkolle korpulle :o Pitääpi muistaa tämä, jos joskus saan pelastettua jonkun vanhan koneen. Siitä sais oivan vessakoneen ;) (Jos tossa nyt edes on unitilaa.. No eiköhän :)) Mutta anyways vaikka tuo onkin melko rajoitettu järjestelmä, on se silti osoitus mihin Linuxin pohja voi eräässä ääripäässään tehdä. Varmasti pienempi ja toiminnallisempi, kuin joku Win98 yms. (Huh onneksi en vielä 98 aikana omistanut konetta. Olisin todellakin jättänyt koneet nörteille (ironisesti olen nyt aikas nörtihkö). Tosin mahdollisesti ysikasin kaatuilevuus yms. olisi voinut johtaa Linuxin aiempaan "löytämiseen") Sori jos oli vähän offtopick yms. Lähtee aina vähän lapasesta..
« Viimeksi muokattu: 10.06.11 - klo:01.25 kirjoittanut nikotiini3 »
01001001001000000110110001101111011101100110010100100000011000010110111001101001011011010110010100100001

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Win98(SE ainakin) oli melkoinen parannus ysivitoseen. Itsellä meni ysivitonen aika monesti uudelleen asennukseen kiitos rekisterikorruption. Ysikasia taas ei SEN takia tarvinnut uudelleen asennella, muista syistä kylläkin. Kaatuilihan tuo aika useaan, tosin sitä sai vähennettyä kun toimi oikein. Ei kokeillut mahdottomasti revittää sen moniajokykyä, ja jos jokin ohjelma kaatui (se laiton toiminto ilmoitus) käynnisti koneen suosiolla uudelleen, jos niin ei tehnyt kerjäsi sinistä näyttöä. Ysikasi tuommoisessa koneessa olisi kyllä silkkaa tuskaa, 16 megaa muistia tekee jo aikalailla tiukkaa windows vähintäänkin swappaisi koko ajan. Itsellä netittömänä mökkikoneena 500 Pena III 192 megaa muistia, sillä ysikasi pyörii vallan nätisti. Joskus harkinnut jotain linux viritelmää siihen mutta tekemättä on jäänyt.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Maximiteho

  • Vieras
Tänään tuli korput postista ja tein yhteen korppuun http://www.damnsmalllinux.org/wiki/index.php/Boot_Floppies -sivulla olleen ohjeen mukaisen boottikorpun (ei poorman's install). Korppu ei kuitenkaan buuttaa, vaan Windows 95 käynnistyy normaalisti. Biosista on vaihdettu korppu ensisijaiseksi boottausjutuksi. Miten tuon mainitsemani linkin asennus pitäisi ylipäätään tehdä? Pitääkö CD:n olla koneessa samaan aikaan, ainakin kyseisessä koneessa onnistuu.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Pitääkö CD:n olla koneessa samaan aikaan, ainakin kyseisessä koneessa onnistuu.
Nähtävästi pitää. Tuo oli siis (ymmärtääkseni) tarkoitettu käynnistämään CD:llä oleva käyttöjärjestelmä. Joskus jotain super boot diskiä olen itse käyttänyt tuohon tarkoitukseen.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Maximiteho

  • Vieras
Eli nyt sain buutin toimimaan, jolloin näyttöön tulee pingviinin kuva ja tekstiä. Kirjoitin tuon dsl:n wikiohjeen mukaan komennon dsl fromcd. Sen jälkeen näytölle tulee pieni pingviinin kuva vasempaan yläkulmaan ja näytöllä alkaa virrata tekstiä. Joku näytön kokoasetus on kuitenkin väärin, sillä alimmat tekstit tulevat näkyviin vasta enterin painelun jälkeen, jolloin näkyviin tuleva teksti Enter Runlevel on monistunut monelle riville. Kuitenkaan se kohta mihin kirjoitan ei näy ollenkaan näytössä. Mitä tuohon Enter runlevel-kohtaan siis pitäisi laittaa? Kokeilin kakkosta (2) ja kone alkoi raksutella eikä entterin painaminen enää monistanut riviä.

Onko olemassa mitään hyvää dsl:n asennusohjetta?

suppo84

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 175
    • Profiili
Kokeile siihen turbo läppäriisi vaikka Tiny Core linuxia, ja openofficen writerin tilalle kokeile vaikka abiwordia. Jos ne ei pyöri niin ei muuta kuin läppäri kotia koristamaan ellei sitten joku DOS aika kiinnosta... :D

teemut1970

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
    • Vihreriöintiä
Mä kokeilisin jotain muuta kuin Linuxia tuohon. Mieleen tulee etsimättäkin uusin Minix3, jonka pitäisi pyöriä 16 megassa ihan mainiosti. Itse olen käyttänyt sitä samaa ikäluokkaa olevassa Tossun 200CD-mallissa, jossa on maksimimuisti (40 megaa).

Toinen vaihtoehto olisi NetBSD.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Minix3
NetBSD.
Kumpikaan ei ole Linux (aihe!), mutta varmasti mielenkiintoisia tuttavuuksia. Mikä muuten on tuon Minixin ajuritilanne noissa vanhoissa koneissa? Jos siihen laittaa jonkun verkkokortin niin tuleeko ajuriongelmia.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

teemut1970

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
    • Vihreriöintiä
Juu, kumpikaan ei ole linux mutta unix kumminki. Ja varmasti mukavampia kuin joku 90-luvun puolivälin distro.

Mun vanha tossu latasi minix2:n parissa sekuntissa, joten kannattaa ainakin kokeilla -- viistoista vuotta vanhan raudan käyttäminen kun nyt on kuitenkin lähinnä hupailua. Luulisin että tuon aikuiset verkkokortit on 3com 501/503/509  -yhteensopivia, eli pitäis skulata.

Itse olen myös harkinnut FreeDossin asentamista tuohon vanhaan tossuun. Tällä hetkellä siinä saattaa olla asennettuna joku noin neljä vuotta vanha Debian.


Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Joo en pahalla tuota huomautustani tarkoittanutkaan, vaan lähinnä jos joku ei sitä vielä tiennyt. Nuo vanhat versiothan ovat ihan huvin vuoksi testissä ihan yhtälailla kuin ne (yli)vanhat koneetkin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Maximiteho

  • Vieras
Kiitos kaikille neuvoista. Projekti on tällähetekellä siinä vaiheessa että c-levy on tyhjänä ja odottaa uutta käyttistä.
« Viimeksi muokattu: 16.08.11 - klo:19.16 kirjoittanut Maximiteho »

tommis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 418
    • Profiili

Maximiteho

  • Vieras
Eli nyt on projekti valmis. Päädyin Windows 98-käyttikseen, sillä olen vielä aika hakoteilla linux-maailmasta ja muutenkin 98:ssa oli loppuenlopuksi mielestäni helpoin asennus (suureksi osaksi graafinen) ja siihen oli helpoin virittää netti. Tietenkään en tietoturvasyistä aio mitenkään paljoa surffaille kyseisellä laitteella. Kiitos silti kaikille vinkeistä, tuli opittua paljon ja varmaan jollekin paremmalle laitteelle saattaa olla linuxin asennus tiedossa.