Kirjoittaja Aihe: Win7/Ubuntu Osio-ongelma. Tiedostot katoaa. Ei käyttöoikeuksia. Missä vika?  (Luettu 5019 kertaa)

nikop

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Hei,

Ostin hiljattain Asus U31JG -kannettavan, jossa on Windows 7. Alunperin osioita oli kaksi: 1) Windows 2) Tiedostot.

Asensin rinnalle Ubuntu 11.04:n live-cd:ltä. Asennuksessa lohkaistiin tiedostot-osiosta about 40Gb Ubuntun käyttöön (ext4?) ja loput 160Gb jäi tiedostot-osioksi (ntfs). Tätä "Tiedosto"-osiota ajattelin sitten käyttää sekä a) Windowsista käsin, asentaen siihen kaikki ohjelmat, ja täyttäen sitä musiikilla ynnä muulla, että b) Ubuntusta käsin myöskin kaiken maailman latauksien tukikohtana.

En tiedä onko tällä ensimmäisellä jutulla merkitystä, mutta yritin sitten kopioida tähän tiedosto-osioon (Ubuntusta käsin) tiedostoja epäonnistuneelta varakopio-DVD:ltä. Tiedostot eivät auenneet DVD:llä eivätkä myöskään asemalla (joku I/O virhe kaikissa), joten pistin DVD:n roskiin ja tyydyin kohtalooni.

Tämän jälkeen kopioin tiedostot-osioon (Ubuntusta käsin) CD:(i)ltä jotain muita varakopiotiedostoja, muun muassa n. pari gigaa musiikkia. Muistaakseni latasin myös netistä tavaraa tälle tiedosto-osiolle.

Sitten menin Windowsin puolelle ja yritin asentaa sinne iTunesia. Tämä ei onnistunut, koska tällä asennustiedostolla ei ilmeisesti ollut jotain oikeuksia kirjoittaa tähän tiedosto-osioon (!??). Siis tuli jonkinlainen "could not write to file ****" error. Ihmettelin tätä, ja menin tälle Tiedosto-osioon (jatkossa U:), ja huomasin hämmästyksekseni, että kaikki U: -aseman kansiot (ja tiedostot) omistivat "vain luku" -rastin. Otin rastin pois, jolloin ilmestyi ikkuna, jossa windows kävi erikseen kansion jokaisen tiedoston, alikasion ja niiden tiedostot läpi, ja vaihtoi niiden käyttöoikeuksia. Kun laitoin "ominaisuudet"-ikkunan kiinni ja katsoin sinne uudestaan, siellä sama rasti kummitteli siinä "Vain luku"-kohdassa. Ja vaikka mitä tein niin se ei siinä lähtenyt pysyvästi.

Tein uuden käyttäjän "admin" järjestelmänvalvojaoikeuksilla. Poistin muut käyttäjät ja kirjauduin adminina. Yritin saada tiedostoja ja kansioita haltuuni, mutta turhaan. Niitä voi vain lukea, enkä voi asentaa yhtään mitään! En tiedä onko tämä windowsin vaiko ubuntun syy tai ongelma.

No, kirjauduin Ubuntuun, ja yiritin sieltä katsella oikeuksia. Tuli jokin errori. Siinä sanottiin, että tätä osiota ei voi käyttää, ennenkuin menen windowsiin ja käytän chkdsk /f -komentoa ja boottaan koneen kahdesti. Tein näin. Takaisin Ubuntuun. Siellä osioon pääsi käsiksi, mutta sieltä oli nyt kadonnut kaikki musiikkini ja ties mitä muita tiedostoja ja kansioita. Missähän ne nyt ovat??

Ubuntusta käsin tarkasteluna minulla on kansiossa oikeudet "luo ja poista tiedostoja", ja tiedoston oikeuksissa on viiva. Vaikuttavatko nämä windowsin käyttäjien oikeuksiin? Onko ylipäätään järkevää käyttää Windows 7: (64bit)n ja Ubuntu 11.04:n (64bit)kanssa jaettua osiota tiedostoille? (ja "Program Filesille")? Molemmat kuitenkin lukevat ntfs:ää. Ja mitä ihmettä tiedostoilleni on käynyt? Onko kovalevyni rikki, vai onko se muuten vain jonkin fiksauksen tarpeessa? Pitäisikö minun formatoida koko levyasema, ja asentaa käyttikset uudelleen? Mitä, jos kopioin Ubuntusta tiedostoja vaikka Cd:lle, muistitikulle, tai Windows-osiolle, niin minkälaiset oikeudet niihin tulee? Voivatko siis kaikki muokata / poistaa niitä?

Ai niin, ja tietäisikö joku, miten ASUS U31J-sarjan koneisiin asennetaan Win7 uudelleen, koska mukana ei tullut asennuslevyä. Joku automaattinen korjauslevyjen luontiohjelma siinä on, mutta se vaatii minulta 6 tyhjää DVD:tä!! aivan älytöntä. Joku Recovery partiotion tässä on kyllä erikseen, mutta jos GRUBista valikoin sen käynnistettäessä, niin saan vaan ilmoituksen "Unknown filesystem type" tai jotain vastaavaa.

P.S. toivottavasti tämä oli oikea alue tällä postaukselle, en löytänyt täältä Win/Ubuntu -aluetta.

Storck

  • Vieras
Tuohon tiedostojuttuun en osaa sanoa yhtään mitään.
Seiskan asennukseen osaan sen verran että niitä ei nykyään varsinaisesti asenneta vaan palautetaan juurikin niiltä sanomaltasi kuudelta levyltä. Eli on otettava ne varmuuskopiot jos aiot seiskan koneeseen kotikonstein saada takaisin.
Äläkä missään nimessä tyhjennä kovalevyjä koska silloin ei palautus onnistu, vaikka ne palautuslevyt olisikin olemassa.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Tuo palautuslevy/palautusosio kuvio on kanssa sellainen asia jota en kyllä sulata. Isäukon läppärissä missä on Vista on juurikin tuo systeemi kanssa. Ei käyttiksen asennuslevyä ei, vaan inheä palautusosio syömässä levytilaa ja olemassa alttiina levyvioille. Tai sitten saat poltella omat levyt. Mielenkiintoinen kysymys onkin mitäs tapahtuu KUN kovalevy ottaa ja hajoaa. Ei taida Windowsin asentaminen onnistua noin vaan. Ja jos takuu on mennyt niin joutunee kaivamaan kuvettaan jos toimivan ja laillisen Windowsin koneeseensa sattuu haluamaan. Itsellä onneksi oli jo Vistan kanssa tässä koneessa mukana oikea asennus-dvd, vaikka onkin oem Vista.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Tiedosto-ongelma kuulostaa mielenkiintoiselta, omalla masiinallani ntfs osiot toimivat moitteetta Ubuntusta käsin. Joku tietävämpi ehkä osaa tuossa auttaa.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
En tiedä liittyykö tämä hirveästi aiheeseen, mutta olen jostain lukenut, ettei Linux osaisi hirveän hyvin kirjoittaa tiedostoja ntfs osiolle. Erään kauhukertomuksen olen lukenut, jossa dualboottia käyttävällä hepulla kone sekosi kun kirjoitti linuxin puolelta tiedostoja windowsin puolelle. Itse olen myös kokeillut muokkailla tiedostoja ja jotain pientä häikkää niissä muistaakseni esiintyi.

Puolustukseksi kerrottakoon ettei Windows taas osaa edes lukeä ext osioita. Omassa koneessani voin ongelmitta selailla ja katsoa kaikkia ntfs osiolla olevia tiedostoja. En koe asiaa kuitenkaan ongelmaksi. Järjestely kysymys. Ubuntu Onella tai dropboxilla voi pelailla windowsin ja Ubuntun välillä jos tarvii samoja tiedostoja käytellä.

Olen kuullut myös ratkaisusta, jossa tehtäisiin fat formaatilla home osio, joka olisi yhteinen windowsilla ja ubuntulla. tämä kuulemma toimii.

Storck

  • Vieras
En tiedä liittyykö tämä hirveästi aiheeseen, mutta olen jostain lukenut, ettei Linux osaisi hirveän hyvin kirjoittaa tiedostoja ntfs osiolle. Erään kauhukertomuksen olen lukenut, jossa dualboottia käyttävällä hepulla kone sekosi kun kirjoitti linuxin puolelta tiedostoja windowsin puolelle. Itse olen myös kokeillut muokkailla tiedostoja ja jotain pientä häikkää niissä muistaakseni esiintyi.

Puolustukseksi kerrottakoon ettei Windows taas osaa edes lukeä ext osioita. Omassa koneessani voin ongelmitta selailla ja katsoa kaikkia ntfs osiolla olevia tiedostoja. En koe asiaa kuitenkaan ongelmaksi. Järjestely kysymys. Ubuntu Onella tai dropboxilla voi pelailla windowsin ja Ubuntun välillä jos tarvii samoja tiedostoja käytellä.

Olen kuullut myös ratkaisusta, jossa tehtäisiin fat formaatilla home osio, joka olisi yhteinen windowsilla ja ubuntulla. tämä kuulemma toimii.

Kyllä se Linux osaa ntfs:ään kirjoittaa ja lukea, voithan asentaa koko Ubuntun ntfs:lle jos haluat.

Tuo yhteinen home on jotain korkeampaa matematiikkaa jota en kyllä ymmärrä. Selitätkö mikä siinä on jutun juoni?

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Kyllä se Linux osaa ntfs:ään kirjoittaa ja lukea, voithan asentaa koko Ubuntun ntfs:lle jos haluat.
Ymmärtääkseni tämä ei kyllä ole mahdollista. Ainakaan siis natiivisti, wubi on eri juttu. NTFS ei tue Linuxin vaatimia tiedosto-oikeustoimintoja.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

nikop

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Kiitos vastauksista!

Onko kenelläkään teistä yhteistä "Tiedostot"-osiota windowsin ja Ubuntun kesken?
Niille, joilla on: Onko teillä ongelmia esim. tiedosto-oikeuksien kanssa?

Luuletteko, että Ubuntu on syönyt oikeudet windows-käyttäjiltä kirjoitaa tiedostoihin? Miten sen voisi korjata?

Onko tässä nyt ainut mahdollisuus, että
1) Menen kauppaan ja ostan ne vitsin 6 DVD:tä, jotka tuo windows vaatii.
2) Formatoin koko kiintolevyn (mites recovery-levy? Onko se muka niin tärkeä jos on ne 6 DVD:tä hallussa??)
3) Asennan Windowsin ja Ubuntun uudelleen ja osioin kiintolevyni näin.
C: (Win), D: (Win, tiedostot), E: (Ubuntu), F: (Ubuntu, tiedostot)
- Tässä järjestelyssä olisi vaan sellanen ongelma, että kumpaan tiedosto-osioon pitäisi mm. kaikki musiikit / muut sellaiset tiedostot laittaa, joita haluaisi päästä käyttämään molemmista käyttiksistä?

Vai saisinko jotenkin palautettua itselleni tiedostojen kirjoitusoikeudet myös Windows-puolelle? Voisin itse asiassa koittaa kopioida jotain sille tiedosto-osiolle windowsissa. Käsittääkseni se on mahdollista. Ainut vaan, että se iTunes-setup ei voi kirjoittaa tiedostoihin, joita se on itse lisännyt sinne..

Josko tämä on Windowsin oma ongelma? Kerran aikaisemminkin jouduin tappelemaan saadakseni kaikki oikeudet. Tosin se on mielenkiintoista, että sitä "Vain luku" -raksia ei saa pysyvästi pois (se tulee aina uudelleen).. .

Storck

  • Vieras
Kyllä se Linux osaa ntfs:ään kirjoittaa ja lukea, voithan asentaa koko Ubuntun ntfs:lle jos haluat.
Ymmärtääkseni tämä ei kyllä ole mahdollista. Ainakaan siis natiivisti, wubi on eri juttu. NTFS ei tue Linuxin vaatimia tiedosto-oikeustoimintoja.

Näin juuri.

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Lainaus
Tuo yhteinen home on jotain korkeampaa matematiikkaa jota en kyllä ymmärrä. Selitätkö mikä siinä on jutun juoni?

Ei ole mitään korkeampaa matikkaa. Olen vain kuullut että tekee kiintolevylle osion fat formaatilla ja tämän osion sitten liittää linuxiin ja windowsiin home osioksi. Tai siis osioksi jonne kaikki kuvat, lataukset yms. automaattisesti tallentuu. Muistaakseni olen täältä foorumiltakin lukenut jotain ohjeita sellaisen teosta. Eipä ole niin suurta tarvetta ollut, että itse olisin kyseistä operaatiota ruvennut tekemään. Fat formaatilla on ongelmana vain 4GB:n maksimikoko tiedostolle.

koivukoski1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 727
    • Profiili
Muutamaan koneeseen olen W7:n ja Xp:n uudelleen asentanut. Olen käyttänyt omia DVD-levyjäni. Koneissa on aktivointikooditarra, jolla aktivointi. Jos ei onnistu (kun jo aktivoituna), niin soitto Microsoftin ropotille, joka antaa koodin uudelleen aktivoimiseen. Numero näkyy "AktivoiNyt" ikkunassa.
t. Koivukoski1   
ps. Koneessani 16G-tikku, jota eri OS:t lukee.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Lainaus
Tuo yhteinen home on jotain korkeampaa matematiikkaa jota en kyllä ymmärrä. Selitätkö mikä siinä on jutun juoni?

Ei ole mitään korkeampaa matikkaa. Olen vain kuullut että tekee kiintolevylle osion fat formaatilla ja tämän osion sitten liittää linuxiin ja windowsiin home osioksi. Tai siis osioksi jonne kaikki kuvat, lataukset yms. automaattisesti tallentuu. Muistaakseni olen täältä foorumiltakin lukenut jotain ohjeita sellaisen teosta. Eipä ole niin suurta tarvetta ollut, että itse olisin kyseistä operaatiota ruvennut tekemään. Fat formaatilla on ongelmana vain 4GB:n maksimikoko tiedostolle.
Parempi tehdä vain yksinkertaisesti erillinen NTFS-osio tiedostoille, ja sitä käyttää sitten Linuxin ja Windowsin molempien kanssa. Nykyisin NTFS:n kirjoittamisessa ei enää ole mitään ongelmia.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

nikop

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Lainaus
Tuo yhteinen home on jotain korkeampaa matematiikkaa jota en kyllä ymmärrä. Selitätkö mikä siinä on jutun juoni?

Ei ole mitään korkeampaa matikkaa. Olen vain kuullut että tekee kiintolevylle osion fat formaatilla ja tämän osion sitten liittää linuxiin ja windowsiin home osioksi. Tai siis osioksi jonne kaikki kuvat, lataukset yms. automaattisesti tallentuu. Muistaakseni olen täältä foorumiltakin lukenut jotain ohjeita sellaisen teosta. Eipä ole niin suurta tarvetta ollut, että itse olisin kyseistä operaatiota ruvennut tekemään. Fat formaatilla on ongelmana vain 4GB:n maksimikoko tiedostolle.
Parempi tehdä vain yksinkertaisesti erillinen NTFS-osio tiedostoille, ja sitä käyttää sitten Linuxin ja Windowsin molempien kanssa. Nykyisin NTFS:n kirjoittamisessa ei enää ole mitään ongelmia.

Ongelma on siinä, että se on erillinen NTFS-osio, joka evää multa oikeuksia tiedostoihin (tulee "vain luku"-rastia).. No, formatoin koko tuon osion ja katson josko se tällä kertaa sykkisi..

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Jees, uuden osion teon luulisi ratkaisevan asian.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

nikop

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Joo eli formatoin tuon osion uusiksi, ja nyt ainakin toistaiseksi on kaikki toiminut ongelmitta.