Kirjoittaja Aihe: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)  (Luettu 11166 kertaa)

savinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« : 01.06.11 - klo:20.03 »
Olen alkanut jurppiintua tähän ubuntuun.. Kun laitteiden kanssa koko ajan onkkelmia, osa peleistä ei toimi, bluetooth toimii, ei toimi, toimii ei toimi..Macissa näitä ongelmia ei olisi(KO?) Ja päästyäni hieman hipelöimään mäkkiä huomaan että se on hyvin pitkälle saman moinen ubuntun kanssa. varsinkin tän uusimman.. Toki makkiin siirtyminen vaatii sitten uuden koneen ostoa mutta se taitaa olla edessä enivei.

Elit mitkä on macin ja ubuntun keskeisimmät erot ja yhtäläisyydet?
Perustelkaa mulle miksi en vaihtaisi macciin/ miksi vaihtaisin?
Heittäkää omia mielipiteitänne, jne.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #1 : 01.06.11 - klo:20.53 »
Elit mitkä on macin ja ubuntun keskeisimmät erot ja yhtäläisyydet?
Perustelkaa mulle miksi en vaihtaisi macciin/ miksi vaihtaisin?
Heittäkää omia mielipiteitänne, jne.

Eiköhän tämä ole sinun päätöksesi minkä valitsetkaan. Kukaan ei halua täällä pakottaa sinua käyttämään linux distroa. Valitsisin sinun puolestasi Mac:kin.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #2 : 01.06.11 - klo:22.54 »
Mac on taatusti yhteensopiva rautansa kanssa. Samaan pääsee Ubuntulla ostamalla linux-yhteensopivaa rautaa. Lisälaitteiden kanssa joutuu pähkäilemään yhteensopivutta molempien kanssa.

Macin ohjelmistotarjonta hyvin rajoittunutta ja pääosin maksullista. Ubuntuun saa lähes rajattomasti sovelluksia joista pääosa maksuttomia.

Macille on jo tehty taviksille tarttuvia pahisohjelmia ja niiden korjaus suljetun koodin vuoksi on hidasta ja Applen takana. Ubuntulle ei toistaiseksi ole tehty yhtäkään normaalikäyttäjälle tarttuvaa pahisohjelmaa (kelvottomasti hoidettuja, päivittämättömiä samba-palvelimia on kyllä hyödynnetty bottiverkoissa). Avoimen koodin reikien paikkaus tapahtuu ainakin dekadia nopeammin.

Macin kanssa maksat raudasta tuplahinnan ja tarvitsemistasi ohjelmistoista ehkä vielä pari kertaa koneen hinnan. Ubuntulla maksat vain raudasta.

Macilla et saa tietääkseni auki uusimpia MSOffice-tiedostoja, Ubuntulla ne aukeavat. Olen joutunut asentelemaan maccikäyttäjille Ubuntuja, kun eivät ole saaneet muuten auki asiakkaiden lähettämiä docx/xlsx-tiedostoja.

Macilla saat tasan sitä mihin rahasi riittävät, Ubuntulla on tiedon valtatie huomattavasti vapaampi ja voit kokeilla asioita ilmaiseksi.

Macin nykykäyttiksen pohjana lienee muunnettu Unix/Linux, mutta suljetusta koodistahan si koskaan tiedä. Hyvin samanlaisilta kieltämättä vaikuttavat ja Ubuntusta saa halutessaa ihan Macin näköisen.

Pelit ja Mac lienevät vielä heikompi yhdistelmä kuin pelit ja Ubuntu. Hittipelinelinarkomaanille konsoli tai W7. Toisaalta kyllä avoimien pelien ja nettipelienkin kanssa saa päivänsä kulutettua.

Ubuntun jo tunnet, hommaat vain yhteensopivampaa rautaa. Macin kanssa palaa vain rahaa ja ympäristö on huomattavan rajoittunut verrattuna avoimeen maailmaan.

Tässä omat kokemukseni ja perusteluni. Muitakin mielipiteitä varmasti on.

Ystävällisin terveisin

Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #3 : 02.06.11 - klo:10.17 »
Macin nykykäyttiksen pohjana lienee muunnettu Unix/Linux, mutta suljetusta koodistahan si koskaan tiedä. Hyvin samanlaisilta kieltämättä vaikuttavat ja Ubuntusta saa halutessaa ihan Macin näköisen.
::)
http://en.wikipedia.org/wiki/Darwin_(operating_system)
http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X
Juuret ovat Unixissa (ja itse asiassa OSX on Unix) ja koodi on vapaata esim. ytimestä, mutta ei kaikkialta.

Pelit ja Mac lienevät vielä heikompi yhdistelmä kuin pelit ja Ubuntu. Hittipelinelinarkomaanille konsoli tai W7. Toisaalta kyllä avoimien pelien ja nettipelienkin kanssa saa päivänsä kulutettua.
No mäkeissä on usein hitaammat näyttikset ja lisäksi ajurit rajoittavat suorituskykyä (siksi Steam pitäisi julkaista myös Linuxille).
Apple's Enhanced OpenGL Stack Versus Linux
Mac OS X 10.6.3 vs. Windows 7 vs. Ubuntu 10.04 Benchmarks

Kysyjälle: Mielestäni voit tehdä juuri kuten haluat. Itse osallistun vastikään parantamaan Ubuntua raportoimalla erittäin rasittavan bugin (aiheuttaa kernel panicin vähintään kerran viikossa eli aika paha mielestäni) yhdellä tietyllä konemallilla, joka tosiaankin tapahtuu vain uusimmalla Ubuntulla. Toivottavasti saavat sen korjattua.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #4 : 02.06.11 - klo:12.28 »
Macilla et saa tietääkseni auki uusimpia MSOffice-tiedostoja, Ubuntulla ne aukeavat. Olen joutunut asentelemaan maccikäyttäjille Ubuntuja, kun eivät ole saaneet muuten auki asiakkaiden lähettämiä docx/xlsx-tiedostoja.
Eikös macciinkin saa LibreOfficen?

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #5 : 02.06.11 - klo:16.12 »
Ubuntun etu on että voi säätää lähes rajattomasti ja macin etu on ettei tarvitse ;) Ohjelmisto tarjonta on mielestäni hyvä macille enkä ole tarvinnut mihinkään muita kuin ilmaisia ohjelmia. Aika monet samat ohjelmat löytyy myös macille. Poikeukksena on dig-TV ohjelmat. Eyetv taitaa olla ainut ohjelma macille eikä edes maksullinen versio vakuuttanut. Jos haluaa helpon valmiin paketin niin mac on hyvä valinta. Jos taas haluaa säätää koneen juuri tietynlaiseksi siiten joku muu kone ja linux. Toki maciin voi myös asentaa ubuntun mutta vaatii melkoista säätämistä että saa sen toimimaan yhtä kuin OSX:n. Kaikki on kallista jos hajoaa esim. uusi laturi macbookiin  oli 89€, mutta toisaalta applen tuoteet on laadukkaita. Minulla on macissä asennettuna open offfice, neo office ja IBM lotus luulisin että jollakin noista saa docx/xlsx tiedostot auki.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #6 : 02.06.11 - klo:16.14 »
Mitä pelikäyttöön tulee niin suosiolla Windows7 tai, jos sitten pidät jostain enemmän konsolityyppisistä peleistä niin jokin konsoli. Oma pelimaku kun on tuota strategia, lentosimu yms, tyyppiä niin konsolit ei sovi. Winen kanssa en ole viitsinyt alkaa tappelemaan, kun tuntuu ettei juuri mikään mene ns. heittämällä sisään.

Mitä Macciin tulee, niin itse olen viime käyttänyt Maccejä joskus 1994 joten en oikein voi moderneista sanoa, siihen aikaan Macit olivat mielestäni erään luonnontuotteen kaltaisia koneita, mutta mielipiteensä kullakin. Sinänsä mitä olen kuullut niin toimivat juu, mutta laajentamisen kanssa on vähän niin ja näin. Pitkälti normia pc-rautaa mutta maksat raskaasti ylihintaa koska "Apple". (Joku joskus kutsui Maccia maailman kalleimmaksi dongeliksi, kun käytännössä tarvitset Macin jotta voit ajaa MacOS:sää, vaikka periaatteessa mikään ei estäisi sen käyttöä normi klooni-PC:ssä)
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #7 : 02.06.11 - klo:23.35 »
Olen alkanut jurppiintua tähän ubuntuun.. Kun laitteiden kanssa koko ajan onkkelmia, osa peleistä ei toimi, bluetooth toimii, ei toimi, toimii ei toimi..Macissa näitä ongelmia ei olisi(KO?) Ja päästyäni hieman hipelöimään mäkkiä huomaan että se on hyvin pitkälle saman moinen ubuntun kanssa. varsinkin tän uusimman.. Toki makkiin siirtyminen vaatii sitten uuden koneen ostoa mutta se taitaa olla edessä enivei.

Jos ongelmasi on se, että koneen rauta ei toimi ja aiot kuitenkin ostaa uuden koneen, kannattaa muistaa että Linux toimii ihan samalla lailla kuin Mac, mikäli vaan ostat oikean koneen. Minulla on Thinkpad, ja vannon että kertaakaan ei ole tarvinnut komentoriviä avata jonkin koneen osan toimimaan saattamista varten (eikä kyllä ole tarvinnut tehdä mitään muutakaan: kaikki toimi heittämällä välillä Ubuntu 10.04 - 11.04).

Noin yleisesti ottaen Macit on siitä kivoja, että ne toimivat täydellisesti, mikäli niitä käyttää kuten Applen insinöörit ovat suunnitelleet. On kuitenkin turha luulo, ettei niissäkin olisi raudan kanssa ongelmia. Tuttavapiiristä löytyy useampia tapauksia, joissa jokin laite ei ole toiminut yhteen macin kanssa tai uusi päivitys on sekoittanut toimivan systeemin. Sellainen on ihan tyypillistä tietokoneille: kun on useita muuttujia, syntyy ennalta arvaamattomia tilanteita. Silloin WLAN-toimintojen järjestelmäpäivitys saattaa aiheuttaa äänitysohjelman kaatuilua, järjestelmästä riippumatta (tällainenkin tapaus oli, järjestelmänä sillä kertaa OS X).

Jos ostaa Applen läppärin, ongelmat ovat tietenkin vähäisempiä, koska kaikki komponentit ovat vakioita, eikä paljon mitään lisälaitteita tarvita. Toisaalta, samahan pätee myös Thinkpadiin, jossa on Linux. Tai muuhun 100% Linux-tuettuun rautaan. Applen koneiden plussaksi on kyllä mainittava touchpad, jonka veroista en ole muissa koneissa tavannut. Se on yksiselitteisesti vaan paras.

OS X on mainio järjestelmä, kevyt ja vakaa. Komentoriviltä aukeaa melko tutunoloinen maailma. Järjestelmä on BSD-tyyppinen, mutta monet apuohjelmat GNU-softaa. Näin esimerkiksi komentotulkkiohjelma, joka on bash. Ongelmaksi muodostuukin lähinnä järjestelmän säätömahdollisuuksien vähyys. Lisäksi on pakko todeta, että Ubuntun Unity -käyttöliittymä on joissain asioissa OS X:n Aqua-käyttöliittymää kehittyneempi. Esimerkiksi Launcherin piilotus ruudun laitaan toimii kätevämmin kuin Dockin piilotus. Samoin ohjelmien etsiminen ja käynnistäminen sujuu sutjakasti. OS X:ään on myös vasta äskettäin tullut Ubuntu Software Centerin tapainen toiminnallisuus, jossa ohjelmia voi asentaa "Apple App Storesta". Se on siis suoraan Linuxista kopioitu, enkä tiedä miten hyvä se vielä tässä vaiheessa on.

Toinen Macceja riivaava ongelma on tietenkin hyvien ilmaisohjelmien puute. Maksullisia softia kyllä löytyy ja ovat oikein mukavia, mutta ilmaisohjelmat ovat tietyillä aloilla hyvin rajoittuneita. Esimerkiksi ilmaisia musiikinteko- tai videosoftia on huomattavasti vähemmän saatavilla kuin Linuxiin. Tämä ei tietenkään ole ongelma, jos GarageBand tai iMovie riittää. Harvalle kuitenkaan riittää.

Peruskäytössä (nettisurffailu, musiikin kuunteleminen, tekstinkäsittely) taas Linux vs. Mac on aika samantekevää: jos ostaa hyvän koneen ja tarkistaa tulostinta hankkiessa, että se toimii varmasti omassa järjestelmässä, niin siinäpä se. Pelien pelaaminen ei ole kummankaan järjestelmän vahvuuksia. Tuntemani Mac-käyttäjät pelaavat lähinnä retropelejä emulaattoreilla. Mainitsinko muuten, että iTunes ei soita FLAC- eikä OGG-tiedostoja? Eikä paljon muitakaan. Pienellä säätämisellä saattaa saada muutkin tiedostot toimimaan, mutta varma en ole.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

nikotiini3

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
  • Ubuntu Natty Narwhal & Linux Mint Katya
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #8 : 03.06.11 - klo:00.22 »
Mä vähän ihmettelen, että mitä laitteita sä käytät. Itsellä on kaikki laitteet toimineet, mitkä nyt ylipäätään tähän läppäriin saa kiinni. Toki voi joillakin vanhoilla kivikautisillä vehkeillä olla yhteensopivuusongelmia, mutta uusimmat vehkeet yleensä toimii. Ostin juuri uuden hiiren ja siinä oli itseasiassa paketissa Windows, Mac ja Tux logot kannessa.
01001001001000000110110001101111011101100110010100100000011000010110111001101001011011010110010100100001

TimoK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #9 : 03.06.11 - klo:11.29 »
Päivää,

Itse siirryin pari vuotta sitten Mäccien maailmaan kun tuli hommattua itselle MacBook Pro vanhan PC-läppärin tilalle. Ubuntun eri versioita aika ajoin olen kokeillut ja päivisin työkseni teen sovelluskehitystä Windows maailmaan. Eli kokemusta on vähän kaikista ympäristöistä. Nuorempana minua jopa hieman kiehtoi noiden käyttisten säätäminen ja niiden kanssa kikkailu, nykyisin se ei voisi juuri vähempää kiinnostaa. Käytän tietokonetta siis erittäin tehtävälähtöisesti ja viihdekäyttöön.

Lyhyesti virsi kaunis. Tämän kokemuksen pohjalta joka minulle on syntynyt, en enää ikinä hankkisi kotiini omaan käyttöön Windows-konetta mikäli Mäcci olisi vaihtoehtona. Syystä tai toisesta en ole koskaan oikein tullut Linux--distrojen käyttäjäksi. Ehkä suurin syy on siinä, että aina ollut joku miellyttävämpi vaihtoehto saatavilla. Mielipide kysymyksiä joten joku tykkää toisesta ja toinen toisesta. En siis ala arvostelemaan nyt Ubuntun käyttökokemusta koska käyttökokemukseni pitäisi olla pidempiaikaista.

Mutta mitä ohjelmiin tulee, niin tosiaan Mäcille on ohjelmia ihan tolkuttomasti, mutta suuri osa niistä on maksullisia. Yleensä hyviä perusohjelmia saa muutamalla kympillä. Esimerkiksi Gimppiä vastaava mutta paljon miellyttävämpi käyttöinen kuvankäsittelyuohjelma pixelmator maksaa alle 30 euroa http://www.pixelmator.com/.

Mikäli harrastaa valokuvaamista, niin RAW-kuvien käsittely on mäcissä paljon edellä sitä mitä se on ubuntussa. Ylipäätään video-editointiin, valokuvaamiseen ja melkein uskallan sanoa, että mihin tahansa mediatyöskentelyyn mäcille on paremmat, tai ainakin miellyttävämmät ohjelmat tehdä hommia. Suuri osa Linuxin "parhaista" ohjelmista Libreoffice, Inkscape, Gimp, Blender jne. on saatavilla myös mäcille samaan edulliseen hintaan mitä Linuxille mikäli se on kynnyskysymys. Mäcille on tarjolla myös liuta näitä kaupallisia ohjelmia kuten myös MS Office jos sen haluaa. Joten kyllä ne uuden Officen tiedostotkin aukeaa ihan hienosti Mäcillä.

Käyttöliittymä mäcissä on muutamista puutteistaan huolimatta minusta parasta mitä on tarjolla normaaliin työntekoon. Ohjelmat ovat melko yksinkertaisia käyttää mutta monipuolisia ja täynnä hienoja oivalluksia. Suosittelen katsomaan näytä Applen tarjoamia videoita joissa mäcin käyttöä käydään läpi http://www.apple.com/fi/findouthow/mac/

Uusia pelejä mäcille on myös paremmin tarjolla kuin Linuxille. Esimerkiksi Civilization V on tarjolla, samoin Call Of Duty 2 ja samoin SIMS sarjan pelitkin taisi olla jne. Itsellä ei ole oikein aikaa pelailla joten en ole ihan perillä noista peleistä kovin hyvin mutta eiköhän google kerro... ;)

Sitten se huonoin puoli mäcissä. Linux maailma yleensäkin ja Ubuntukin pyrkii pelaamaan hyvin avointa ja reiluakin peliä. Apple ei sen vastakohta. Apple on jopa pahempi mitä Microsoft nykyään. Eli pahimmillaan Apple kontrolloi kenen tekemiä ja millaisia ohjelmia sen app storeen  saa julkaista. Vaikka Mac OS X:n alusta onkin periaatteessa avointa, ja Apple tukee avoimia standardeja melko hyvin, niin on mukana myös erittäin sulkeutunutta toimintaa jolla ohjataan käyttäjien toimintaa jne... Itseänikin moinen ärsyttää mutta silti olen todennut, että nyt kun ei siitä ole itselleni haittaa, niin elän mieluumin helpompaa elämää mäcin kanssa enkä välitä siitä, että touhu ei aina ole ihan kaunista.

--
Timo

savinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #10 : 03.06.11 - klo:11.54 »
Kiitos vastauksistanne. Jos tuo rauta kerta thinkpadeissa on 100 prosenttisen yhteensopivaa, voisi sitäkin harkita. Tuo vastauksistanne selväksi tullut macin "sulkeutuneisuus" yllätti, luulin nimittäin että meininki olis aika avointa... Myös se että macin pohjana voi olla Unix/linux yllätti.
No jään pohtimaan, kummankin käyttisten plussat ja miinukset tuli kyllä aika selvästi esiin. Se on ainakin varmaa että pöytäköneessa säilyy ubuntu.

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #11 : 03.06.11 - klo:13.08 »
On tietysti myös mahdollista ostaa Macci ja laittaa siihen dualboottiin Linux OSX:n ohelle. Thinkpad+Linux asiaa löytyy http://www.thinkwiki.org/wiki/ThinkWiki
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

JayJay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #12 : 03.06.11 - klo:13.10 »
Pikaisesti Googletin ja löytyi Lenovon laitteita koskevaa materiaalia: http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-48NT8D.html

Ja ainahan on olemassa tämä: http://www.thinkwiki.org/wiki/ThinkWiki

EDIT: Ja näkyi edellinen kirjoittaja jo laittaakin jälkimmäisen linkin ennen minua... :)
« Viimeksi muokattu: 03.06.11 - klo:13.14 kirjoittanut JayJay »

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #13 : 03.06.11 - klo:15.03 »
Minunkin on pakko kehua ThinkWikiä. Se on mahtava sivusto, ja melkein harmittaa kun ei tässä omassa Thinkpadissani ole koskaan mitään ongelmia, joita pääsisi sen avulla ratkaisemaan :)

Lisälaitteista vielä sen verran, että minulla on erittäin hyviä kokemuksia tiettyjen valmistajien raudasta. Logitechin web-kamera, hiiri ja peliohjain toimivat täysin ongelmitta: vehje vaan kiinni ja menoksi! Tämä on varmaan Apple-käyttäjillekin tuttua (ainakin minulle on vastaavaa käynyt): tietyt laitteet toimii ongelmitta ja toiset taas ei sitten ollenkaan.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #14 : 03.06.11 - klo:23.45 »
Multa löytyy myös ThinkPad ja toimii 100% linuxin kanssa. Yksi hyvä rautavaihtoehto on HP, se vaatii että laitevalmistajien laitteiden on toimittava linuxilla ja on myös yksi suurimmista Linux Foundationia tukevista yrityksistä. Itselläni on HPn pöytäkone ja toimii 100% linuxin kanssa. Säästät rutkasti rahaa valitsemalla HPn/Lenovon ja Ubuntun. Lisäksi monen vuoden linux kokemuksella voin sanoa että ubuntufiirumilla kaikki saadaan toimimaan. jos ei hyvällä niin sitten vaikka väkisin. Itse en omenaan koske, pysyn Linuxissa ja Androidissa.

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #15 : 04.06.11 - klo:18.32 »
Oletko kokeillut ostaa jotain Linuxilla myytävää konetta, eli sellaista jolle valmistaja takaa Linux-yhteensopivuuden? Ubuntu joutuu näissä vertailuissa aina sikäli epätasaiseen tilanteeseen että se asennetaan lähes aina itse ja johonkin koneeseen jossa on alunperin ollut valmistajan puolesta vain Windows-tuki.

Applella lienee kuitenkin paras yhteensopivuus käyttiksen ja koneen suhteen kun käyttis tehdään vartavasten suhteellisen pienelle laitekannalle. Laiteyhteensopivuus taas ei välttämättä ole niin hyvä joka osa-alueella kuin Windowsilla ja joskus Ubuntulla, esim. Mac Pro:n tapauksessa aika rajattu on tuo näyttisvalikoima ja Mac-versiot myös maksavat enemmän. Digi-TV -tikuissa taitaa olla niin että "aina" pitää ostaa Elgatoa kun taas Windowsissa ja Ubuntussa toimii Fujitechin 10 euron rimpula ihan hyvin sopivalla antennilla tai sitten voi olla niin että kyllä se Fujitech toimii... mutta vain sillä ohjelmalla joka maksaa 50 euroa kun Ubuntulla kelpaa esim. ilmainen Kaffeine ja Windowsissa ilmainen ProgDVB.

Jälleenmyyntiarvoa Maceilla on sitten omaa luokkaansa myös eli rahaa melko hyvin takaisin verrattuna PC:hen kun koneen myy.

Macille on nyt tuota yhtä haittaohjelmaa hehkutettu mutta empä pidä sitä uhkana, miljardeja Windows-viruksiakin taitaa olla mutta ei niitä minun koneellani ole ensimmäistäkään.
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

Storck

  • Vieras
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #16 : 04.06.11 - klo:18.37 »
miljardeja Windows-viruksiakin taitaa olla mutta ei niitä minun koneellani ole ensimmäistäkään.

Tai sitten et vain tiedä niiden olevan koneellasi..   ;)

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #17 : 05.06.11 - klo:08.57 »
miljardeja Windows-viruksiakin taitaa olla mutta ei niitä minun koneellani ole ensimmäistäkään.

Tai sitten et vain tiedä niiden olevan koneellasi..   ;)

Noinkin voi ajatella, vaan emmie usko  :)
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

Pizza

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
  • Tähän on Linux haudattuna..
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #18 : 07.06.11 - klo:12.36 »
Itselläni on vanha IBM ThinkPad T30, Kaikki laitteet mitä USBiin voi kytkeä (siis ihan kaikki :D), USB vain koneeseen kiinni ja käyttämään :D
Tähän on Linux haudattuna..

Hertsi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 581
    • Profiili
Vs: ubuntu vs. mac (erot, yhtäläisyydet??)
« Vastaus #19 : 08.06.11 - klo:01.05 »
T30 löytyy muuten minultakin, mahtava laite.