Kirjoittaja Aihe: Valokuvien järjestely  (Luettu 3959 kertaa)

amokoura

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Valokuvien järjestely
« : 29.06.06 - klo:23.50 »
Kuinka järjestelette valokuvanne?

Olen pohtinut kameran hankinnan yhteydessä kuvien organisointia. Tässäpä jutun juurta:
  • käyttöjärjestelmäriippumattomuus?
  • kuinka järjestelytapa toimii pitkällä tähtäimellä?
  • kehitetäänkä valittavaa ohjelmaa vielä monen vuoden päästä?

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Valokuvien järjestely
« Vastaus #1 : 30.06.06 - klo:00.15 »
Itse käytän kphotoalbumia (ent. kimdaba), kts. www.kphotoalbum.org
Ubuntun repoista ei taida löytyä vieläkään mutta sivulla olevien CVS - ohjeiden mukaan saa tuoreen version asennettua.

Ohjelma sinänsä ei ole käyttöjärjestelmäriippumaton vaan puhdas linux-softa. Tallentaa tiedot kuitenkin XML - muotoon joten tavarat saa sieltä ulos tarvittaessa jonkinlaisella skriptillä.

Pitkällä tähtäimellä - minulla on nyt n. 40 000 kuvaa arkistossa (lähtien sotavuosina kirjoitetuista skannatuista kirjeistä) ja toimiihan tuo. Ankaraa tagitusta tietysti tarvitaan jotta sielä jotain löytää mutta sehän on kuvaajasta kiinni.. Monipuolinen ja silleen.

Kehittämisen jatkuvuutta ei tietenkään voi taata, tällä hetkellä hommaa pyörittää yksi (ruotsalainen muistaakseni) mutta postilistalla liikkuu muiden tekemiä patcheja joita laitetaan mukaan uusiin versioihin. Jos tämä yksi kaveri lopettaa - voi toivoa että joku muu jatkaa päävastuuta..

kts.
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=2586.0
http://www.vastavalo.fi/keskustelu/index.php?topic=1158.0 (ja sieltä keskustelulinkit)

Tärkeimpänä pidän seuraavia:
a)kameran päivämäärä & kelloasetukset kohdallaan
b)tallenna kuvat kansioihin vähintään kuukausitasolla (2006-06) mutta mieluummin vielä lyhyellä kuvauksella kuvaustapahtumasta (2006-06-22-juhannusretki)

Näin sinulla on jonkunlainen arkisto jo hakemistorakenteessa + exifeissä.

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Re: Valokuvien järjestely
« Vastaus #2 : 30.06.06 - klo:00.22 »
Kuinka järjestelette valokuvanne?

Olen pohtinut kameran hankinnan yhteydessä kuvien organisointia. Tässäpä jutun juurta:
  • käyttöjärjestelmäriippumattomuus?
  • kuinka järjestelytapa toimii pitkällä tähtäimellä?
  • kehitetäänkä valittavaa ohjelmaa vielä monen vuoden päästä?

Itse järjestelin kuvat aikanaan kameran mukana tulleella (Windows-)ohjelmalla. Kun kamera vaihtui, ei arkistointi toiminutkaan... Onneksi se oli sentään vienyt kuvat kovolle aina samaan kansioon kerrallaan. Näin kai useimmat toimivat nykyäänkin.

Siitä asti olen vienyt kuvat "käsin" kiintolevylle käyttäen jenkkipäivämääriä sekä lyhyttä selostetta kansioiden nimissä. Esim:

Koodia: [Valitse]
ville@ville-desktop:/home/kuvat/2006/2006.05.22 - Mökiltä$
Juuri tuota pitkän tähtäimen ongelmaa mäkin silloin mietin. Ja ajattelin, että paras pitää kuvat vain tiedostoina. Mulle niitä kuvia kertyy sellaista tahtia, ettei kaikkiin kuitenkaan voi (yksittäisiin kuviin siis) liittää hakusanoja tms. Parhaisiin kuviin tein näin Windows-puolella (hiiren oikea + ominaisuudet + jotain), linuxissa (tai ainakin Ubuntussa) saman asian voisi ajaa Ominaisuudet + Muistiinpanot, mutten vielä tiedä / ole ottanut selvää, voiko tuohon ominaisuuteen kohdistaa hakutoimintoa.

Tämä systeemi täyttää kolme kysymystäsi, mutta moni varmaan kaipaisi "parempia" ominaisuuksia. Itse olen ajatellut kuitenkin, että kun kuvat ovat kansioissa, löydän halutessani fiksun ohjelman, joka osaa käsitellä kuvakansioita kuten vaikka useimmat soittimet musiikkikansiostoa. Vrt. vaikkapa Rythmboxin Kirjasto.

Pitää tutustua tuohon kphotoalbumiin, kiitos vinkistä rhk! KPhoto siis tekee ne XML-muotoon. Johonkin yhteen tiedostoon, jossa koko kphotoon viety arkisto? No kokeilen sitä, kun lomat loppuvat...

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Valokuvien järjestely
« Vastaus #3 : 30.06.06 - klo:17.55 »
Itselläni on sellainen systeemi että on oma osio digikuville ja siellä kansioita digikuvat1,2,3,4,5... jne ja niiden sisällä on omat alihakemistot (esim. luonto, ihmiset, jnejne). Vaihdan kansion numeron (digikuvat1,2,3,4,5...) aina kun tulee suunnilleen cd-levyllinen kuvia niin pystyn helposti varmuuskopioimaan noita (ensin cd:ille ja sitten aina dvd:lle kun kuvia kertyy tarpeeksi).
Tälläista systeemiä olen käyttänyt alusta asti ja ainakin varmuuskopiointi on ollut helppoa.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Qwerty

  • Vieras
Re: Valokuvien järjestely
« Vastaus #4 : 30.06.06 - klo:19.23 »
No itse en omista kameraa, eikä juuri ole kuviakaan koneella, mutta olen hieman pyöritellyt F-Spot:ia mikä vaikuttaa ihan kätevältä myös kuvien järjestelyn suhteen.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Valokuvien järjestely
« Vastaus #5 : 01.07.06 - klo:00.32 »
Siitä asti olen vienyt kuvat "käsin" kiintolevylle käyttäen jenkkipäivämääriä sekä lyhyttä selostetta kansioiden nimissä. Esim:

Koodia: [Valitse]
ville@ville-desktop:/home/kuvat/2006/2006.05.22 - Mökiltä$
Suunnilleen näin teen itsekin - mutta jossain vaiheessa opin olemaan käyttämättä ääkkösiä/skandeja tiedosto- ja kansionimissä. OK, kyllä Ubuntu ja windows homman ehkä osaa mutta siinä vaiheessa kun systeemi tilttaa ja joudut lukemaan levyn toisella käyttiksellä ja polttelemaan tiedostoja optisellelle alkaa ongelmia ilmenemään.. Poltto-ohjelma herjaa merkistöstä ja loppujenlopuksi, parhaimmassa tapauksessa et levyä saa auki millään tai ainakin ääkköset on mössöä. Helpompi on näinollen kirjoittaan Mokilta kuin ruveta aikanaan muuttamaan kaikkia merkkisotkuja uudestaan ääkkösiksi (tai vahingosta viistastuneena aakkosiksi..)

Pitää tutustua tuohon kphotoalbumiin, kiitos vinkistä rhk! KPhoto siis tekee ne XML-muotoon. Johonkin yhteen tiedostoon, jossa koko kphotoon viety arkisto? No kokeilen sitä, kun lomat loppuvat...

Tämännäköistä XML:ää tekee jokaiselle kuvalle. Exifien tallentamiseen käyttää SQlite - kantaa.

Koodia: [Valitse]
  <image width="1152" startDate="1998-01-01T10:45:53" height="872" endDate="1998-01-01T10:45:53" md5sum="3ada11556d7b2630a47af7c0213da6a6" file="/Kuvat_10-03_1-04/Coleparqetc/DSC00001.JPG" label="DSC00001" angle="0" description="" >
<options>
    <option name="Events" >
     <value value="Syntymäpäivät" />
    </option>
    <option name="Folder" >
     <value value="/Kuvat_10-03_1-04/Coleparqetc" />
    </option>
    <option name="Locations" >
     <value value="Joku Kaukainen Maa" />
    </option>
   </options>
  </image>

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Valokuvien järjestely
« Vastaus #6 : 01.07.06 - klo:02.06 »
Teen kaiken arkistoinnin manuaalisesti koska en ole tavannut ohjelmaa joka tekisi homman eri systeemeissä.
Kaikki distrot kuitenkin tajuavat nuo yleisimmät kuvaformaatit. Käytän sekaisin filmi- ja digikameraa jopa samoissa kohteissa, joten en voi erotella niitä eri kansioihin. Uudet kuvat tosin laitan väliaikaiseen uusien kuvien kansioon, josta sitten järjestelen ne sopiviin paikkoihin. Suurin ongelma digi kuvissa on kun kameran antaman tilastonumeron vaihtaa selvä kieliseksi nimeksi, hukkuvat kuvan tiedot samalla >:(
 
Poistuu taka vasemmalle - - -

teprrr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 304
    • Profiili
Re: Valokuvien järjestely
« Vastaus #7 : 01.07.06 - klo:02.15 »
Kehittämisen jatkuvuutta ei tietenkään voi taata, tällä hetkellä hommaa pyörittää yksi (ruotsalainen muistaakseni) mutta postilistalla liikkuu muiden tekemiä patcheja joita laitetaan mukaan uusiin versioihin. Jos tämä yksi kaveri lopettaa - voi toivoa että joku muu jatkaa päävastuuta..
Taitaapi hepun nimi olla Jesper K. Predesen tmv. Silloin kun itse aikoinani KimDaBan kanssa pyörin, hän oli kovin kiireinen työnsä kanssa (toimi muistaakseni jossain firmassa, joka tarjosi tukea erinäisille Qt/KDE-pohjaisille ohjelmistoratkaisuille). Lähiaikoina on ilmeisesti hiukan aktivoitunut taas kehittämään softaa.

Itse siirryin jossain vaiheessa takaisin Digikamin käyttäjäksi, kun sen kehitystyö taas jatkui ja kovasti olen tykännyt kyseisestä ohjelmasta. Osaa hakea hienosti tiedostot kamerasta ja asetella helposti haluamaani kansioon ja se riittää itselle. Tägit sun muut hienoudet löytyvät myös Digikamista, mutta kyseinenkin softa taitaa olla tällä hetkellä vielä hiukan hitaahko isoilla kokoelmilla, johtuen XML:n käytöstä. Tänä kesänä yksi SoC-projekti pyrkii tekemään mahdollisuuden vaihtaa backendiä ja käsittääkseni projektiin kuuluu myös MySQL-backendin tekeminen.