Kuinka järjestelette valokuvanne?
Olen pohtinut kameran hankinnan yhteydessä kuvien organisointia. Tässäpä jutun juurta:
- käyttöjärjestelmäriippumattomuus?
- kuinka järjestelytapa toimii pitkällä tähtäimellä?
- kehitetäänkä valittavaa ohjelmaa vielä monen vuoden päästä?
Itse järjestelin kuvat aikanaan kameran mukana tulleella (Windows-)ohjelmalla. Kun kamera vaihtui, ei arkistointi toiminutkaan... Onneksi se oli sentään vienyt kuvat kovolle aina samaan kansioon kerrallaan. Näin kai useimmat toimivat nykyäänkin.
Siitä asti olen vienyt kuvat "käsin" kiintolevylle käyttäen jenkkipäivämääriä sekä lyhyttä selostetta kansioiden nimissä. Esim:
ville@ville-desktop:/home/kuvat/2006/2006.05.22 - Mökiltä$
Juuri tuota pitkän tähtäimen ongelmaa mäkin silloin mietin. Ja ajattelin, että paras pitää kuvat vain tiedostoina. Mulle niitä kuvia kertyy sellaista tahtia, ettei kaikkiin kuitenkaan voi (yksittäisiin kuviin siis) liittää hakusanoja tms. Parhaisiin kuviin tein näin Windows-puolella (hiiren oikea + ominaisuudet + jotain), linuxissa (tai ainakin Ubuntussa) saman asian voisi ajaa Ominaisuudet + Muistiinpanot, mutten vielä tiedä / ole ottanut selvää, voiko tuohon ominaisuuteen kohdistaa hakutoimintoa.
Tämä systeemi täyttää kolme kysymystäsi, mutta moni varmaan kaipaisi "parempia" ominaisuuksia. Itse olen ajatellut kuitenkin, että kun kuvat ovat kansioissa, löydän halutessani fiksun ohjelman, joka osaa käsitellä kuvakansioita kuten vaikka useimmat soittimet musiikkikansiostoa. Vrt. vaikkapa Rythmboxin Kirjasto.
Pitää tutustua tuohon kphotoalbumiin, kiitos vinkistä rhk! KPhoto siis tekee ne XML-muotoon. Johonkin yhteen tiedostoon, jossa koko kphotoon viety arkisto? No kokeilen sitä, kun lomat loppuvat...