Kirjoittaja Aihe: Fujitsu Amilo M3438G suspend  (Luettu 1232 kertaa)

launila

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Fujitsu Amilo M3438G suspend
« : 05.05.11 - klo:21.13 »
Hei

Olen ihmetellyt yhden Fujitsu Siemens Amilo M3438G -mallin valmiustilasta heräämistä (siis ei hibernation). Ubuntu 10.04 kyseessä eikä ole nyt välittömästi mahdollista päivittää uudempaan. Kaikki toimi hienosti vielä muutama kuukausi sitten, mutta ilmeisesti jokin päivitys on sotkenut hommaa. Alla lyhyt kuvaus ongelmasta.

Läppäri käynnistyy ok ja kaikki pelaa kun kirjautuu sisään. Myös valmistilaan siirtyminen toimii ongelmitta, logeihin ei tule havaintojeni mukaan mitään virheitä tms. Kuitenkin kun valmistilasta pitäisi palata käyttikseen, niin sepä ei enää onnistukaan.

Kaikki mitä näyttää tapahtuvan on että suspend-merkkivalo lopettaa vilkkuminen, virtavalo syttyy ja puhallin käy hetken aikaa täysillä ja sitten palaa pienemmille kierroksille. Kuitenkaan koskaan ei tule näyttöön mitään, verkko ei nouse takaisin ylös eikä myöskään näppiksellä annetut käskyt tunnu tekevän mitään. Eli kaiketi koskaan ei palata käyttikseen asti. Logeihinkaan ei tule mitään tästä tapahtumasta.

Ainut keino tuosta eteenpäin on sammuttaa kone väkisin virtanapista ja aloittaa alusta, eli normaalilla bootilla.

Olen yrittänyt etsiä netistä ratkaisuja, mutten ole onnistunut löytämään toimivaa sellaista. Olen myös sammuttanut GDM:n, jonka mukana sammuu myös X. Poistin muistista myös kaikki intel-hda-äänikortin ja nvidia-näytönohjaimen modulit (rmmod), mutta silläkään ei ollut myönteistä vaikutusta. Käsin suorittamalla noiden temppujen jälkeen
Koodia: [Valitse]
echo mem > /sys/power/state ei toimi yhtään paremmin kuin graafisesta valikostakaan valittu toiminto.

Läppäri ei ole minun, joten on vähän toisen käden tietoa: Ensin kuulemma oli sitä että virransäästöstä paluun jälkeen ei toiminut äänet. Sitten lakkasi suspend toimimasta kokonaan eikä sen jälkeen ole bootin jälkeen toiminut äänet. Kuitenkin minun testeissä äänet toimivat aina heti bootin jälkeen ok, ehkä jotain käyttäjäkohtaisia asetuksia sitten.

Olisiko kenelläkään tarjota toimivaa ratkaisua suspend-ongelmaan?