Kirjoittaja Aihe: Kannattaako ostaa MacBook ja laittaa siihen ubuntu?  (Luettu 10769 kertaa)

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kannattaako ostaa MacBook ja laittaa siihen ubuntu?
« Vastaus #20 : 10.05.11 - klo:06.36 »
Hiljaisuus lienee kohtuudella saavutettavissa jos prosessori ei ole juuri "kaikkein nopein" ja näytönohjain ei vaadi turbiiniluokan jäähdytyspuhaltimia. Lisäksi laite pitää olla oikein suunniteltu - väittäisin, että halpis-läppärit eivät ole sitä, koska niiden tehtävä on miellyttää halvimmalla mahdollisella hinnalla.

Asukset joita olen tavannut ovat olleet varsin hiljaisia (hintaluokat 600-800 eur) - mutta eivät ne ole olleetkaan mitään super-peli-koneita. Niitä jopa mainostetaan sillä, että kättä voi jäähdyttää lepuuttamalla koneen päällä, aika erikoinen (tyhmä?) mainoslause, mutta ei onnistu jos prossu tai näyttis hehkuvat sisällä oransseina.

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Kannattaako ostaa MacBook ja laittaa siihen ubuntu?
« Vastaus #21 : 12.05.11 - klo:18.41 »
Periaatteessa winukkakone voisi olla mäkkäriä kätevämpi, koska aina välillä on silti winukallekin käyttöä. Muutamia harvinaisia softajuttuja lähinnä...

Kyllähän tossa samsungissa näytti olevan useampi juttu kohdallaan. Saako muuten ubuntuunkin konffattua kolmen sormen juttuja kuten mäkkäriin? Kerran olen jo tottunut kahden sormen scrollaukseen ja kolmen sormen back - forward eleisiin.

Joku tommone samppa tai hp vois ehkä olla passeli. Aikalailla samassa hintaluokassahan tuo samsung näyttäisi olevan, joten mielestäni tuo pysyy jo haastamaan mäkkärin. Äänestähän ei vielä tiedä. Pitääpä pyytää josko verkkiksessä päästäisivät sinne hiljaiseen äänikamojen testaushuoneeseen koettamaan tämmöistä.
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kannattaako ostaa MacBook ja laittaa siihen ubuntu?
« Vastaus #22 : 12.05.11 - klo:19.39 »
...
Äänestähän ei vielä tiedä. Pitääpä pyytää josko verkkiksessä päästäisivät sinne hiljaiseen äänikamojen testaushuoneeseen koettamaan tämmöistä.

En ole varma mitä kaikenkaikkiaan tarvitset, mutta tuon perusteella mitä kirjoitit ...

...

ihan turhaa  ;D

1.
Jos testaat kannettavaa käyttöä, niin käyttänet kuulokkeita. Siihen et tarvitse testihuonetta vaan ne kunnolliset kuulokkeet, hintaluokka esim. 100-400 eur. Esim. Sennheiser HD 380 Pro (vähän yli 100 euroa) ovat hyvät suljetut (280 Pro eivät ole hyvät, eivätkä halvemmatkaan, merkillinen tilanne). Avoimista taasen Sennheiser HD 650 on erittäin hyvä malli, tosin hintaakin on, ja PC-laitteiden vahvistus ei välttämättä riitä tälle huippumallille. Monia muitakin hyviä valmistajia varmasti on, mutta niitä en osaa suositella. Tosin sinulla tässä tapauksessa ehkä tällaiset hyvä kuulokkeet jo ovatkin.

2.
Jos testaat kotikäyttöä ja oikeasti kaiuttimien kanssa, niin ihan turhaa sittenkin, kahdestakin syystä.

Verkkokaupan audiohuoneessa ei välttämättä ole kovinkaan kaksisia laitteita - ainakaan kytkettynä. Viimeksi siellä oli Logitechin parhaat, jotka ovat audiolaitteina aivan hirveitä - eikä niitä voi edes säätää kelvollisiksi (yläbassojen järjetön korostus jota ei saa pois). No voivathan ne kamat siellä paremmaksi muuttuakin, mutta muuttuvat koskaan hyviksi, joilla mitään muuta kannattaa testata.

Toisaalta ihan turhaa sittenkin, koska tuskin missään läppärissä on kunnollinen äänentoisto emolevyllä - Mäcista en mene takuuseen, mutta keskiverto delleissä ja asuksissa on huono tai hyvin huono äänentoisto.

Oikeasti kiinteässä käytössä pitää käyttää kunnollista ulkoista äänikorttia (siis läppärissä johon ei saa sisäisiä). Ne toimivat läppäreissä hyvin, koska perusmallit eivät vaadi erillistä virtalähdettä vaan toimivat USB-virralla. Esim. EMU 0202 USB on aivan erinomainen äänenlaadultaan ja toimii Ubuntussa heittämällä. Omat Ubuntu versioni ovat olleet 9.04, 10.04 ja 10.10 64-bit Ubuntu - niin ja 9.04 Netbook Remix Asus 901:ssä - aika koleata että tällaiseen mini-läppäriin saa EMUlla semi-pro-luokan äänentoiston  ;D

Jos hankit ulkoisen äänikortin, esim. EMUn, niin siinä ei ole mitään testaamista  ;D Toimii myös kuulokkeiden kanssa paremmin useammastakin syystä. Hintaluokka 100 eur ja periaatteessa myös Verkkokauppa myy näitä (tai vaikkapa Thomann.de - erittäin hyvä verkkokauppa).
« Viimeksi muokattu: 12.05.11 - klo:20.47 kirjoittanut Ganymedes »

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Kannattaako ostaa MacBook ja laittaa siihen ubuntu?
« Vastaus #23 : 12.05.11 - klo:20.36 »
Lainaus käyttäjältä: tetrafuran link=topic=38926.msg302806#msg302806 date=1305yksi214885
Kyllähän tossa samsungissa näytti olevan useampi juttu kohdallaan. Saako muuten ubuntuunkin konffattua kolmen sormen juttuja kuten mäkkäriin? Kerran olen jo tottunut kahden sormen scrollaukseen ja kolmen sormen back - forward eleisiin.
Jopa kymmenelle sormelle! http://www.omgubuntu.co.uk/2010/09/apple-magic-trackpad-drivers-land-in-ubuntu-10-10-even-supports-10-finger-touch/
En tosin  ole vielä itsekään kokeillut mutta thouchpad on yksi macin hyvistä puolista, epäilen ettei yhtä hyvää ole kalliimmillakaan kilpailijoilla. Mac olisi mielestäni hintaluokassaan hyvä valinta vaikka moni epäilee sitä, mutta pari vuotta sitten sain reilun tonnin koneen ostoon halusin kestävän,luotettavan ja max 14" koneen ei ollut paljon vaihtoehtoja tossa hintaluokassa. Macin käytettävyys on pitkälti siinä että käyttis on suunniteltu juuri tietynlaiselle koneelle, eikä windowsin tapaan vähän kaikille. Mac voisi olla hyvä linuxkone jos sais nämä asiat toimimaan yhtä hyvin myös linux puolella 1 Touchpad 2 Mac ihana tapa mennä nukkumaan ja herätä välittömästi kun kansi avataan/suljetaan 3. Tuulettimet 4. Widgetit. 1 Pitää kokeilla tota yllä olevan linkin ohjetta 2 Tätä en ole yrityksistäni huolimatta saanut toimimaan kuin välttävästi, käytännössä mac pitää sammuttaa ennen kuin sen laittaa reppuun ja lähtee kylille jos ubuntu on päällä OSX puolella kone sammuu vain kun virta loppuu. 3 Jos vain jaksais säätää tuskin iso vaiva. 4 OSX tulee kätevästi F4 widgetit esiin työpöydän päälle, olen nähnyt ohjeen linuxille googlen widgeteillä samaan tyyliin mutta ei oikein vakuuttanut. Kuitenkin jos ostaisin koneen nimenomaan linuxia ajatellen se olisi todennäköisesti joku dell(hyvä ellei paras linux tuki) tai samsung. Varsinkin jos haluaa kokeilla eri distroja niin joku muu kuin mac, on siinä aina oma vaivansa siirtää OSX ulkoiselle levylle ja takaisin.

tetrafuran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Kannattaako ostaa MacBook ja laittaa siihen ubuntu?
« Vastaus #24 : 25.05.11 - klo:12.36 »
...
Äänestähän ei vielä tiedä. Pitääpä pyytää josko verkkiksessä päästäisivät sinne hiljaiseen äänikamojen testaushuoneeseen koettamaan tämmöistä.

ihan turhaa  ;D

1.
Jos testaat kannettavaa käyttöä, niin käyttänet kuulokkeita. Siihen et tarvitse testihuonetta vaan ne kunnolliset kuulokkeet, hintaluokka esim. 100-400 eur. Esim. Sennheiser HD 380 Pro (vähän yli 100 euroa) ovat hyvät suljetut (280 Pro eivät ole hyvät, eivätkä halvemmatkaan, merkillinen tilanne). Avoimista taasen Sennheiser HD 650 on erittäin hyvä malli, tosin hintaakin on, ja PC-laitteiden vahvistus ei välttämättä riitä tälle huippumallille. Monia muitakin hyviä valmistajia varmasti on, mutta niitä en osaa suositella. Tosin sinulla tässä tapauksessa ehkä tällaiset hyvä kuulokkeet jo ovatkin.

--

Heh. Aika hauska väärinkäsitys.
Minä olen käyttänyt monenlaisia läppäreitä ja hyvin usein niiden tuulettimesta lähtee suihkuturbiinin kaltainen korvia raastava ulina. Viimeisin pikkuläppäri kyllä vei voiton, joten seuraavan koneen on aivan pakko olla hiljainen; sen verran tuli mitta täyteen. Paria mäkkäriäkin olen käytellyt ja ne ovat olleet täysin äänettömiä normaalikäytössä, joten ymmärtänette miksi tähyilen omppufirman suuntaan. Tottakai niissäkin saa lämmöt nousemaan kun rupeaa prossua rääkkäämään, jolloin se tuuletinkin vihdoin herää henkiin. Mutta siis kun tässä yhteydesä puhutaan äänestä, ei sillä ole mitään tekemistä kaiuttimien kanssa.

Osaako kukaan siis suositella pc-läppäriä, joka olisi hiljainen kuin omppu? Ovatko esim. HP:n probookit ja muut tyyriit lenovot riittävän hiljaisia, jotta kilpailisivat tässä suhteessa mäkin kanssa?

Ai niin ja niistä kuulokkeista olen sitten samaa mieltä. Järkevin tapa saada hyvä äänenlaatu, on hommata hyvät kuulokkeet.
And so at last the beast fell and the unbelievers rejoiced. But all was not lost, for from the ash rose a great bird. The bird gazed down upon the unbelievers and cast fire and thunder upon them. For the beast had been reborn with its strength renewed, and the followers of Mammon cowered in horror.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Kannattaako ostaa MacBook ja laittaa siihen ubuntu?
« Vastaus #25 : 25.05.11 - klo:12.46 »
...
Heh. Aika hauska väärinkäsitys.
...

Niinpä  ;D

Koneen äänitasoja kommentoin kuitenkin yleisellä tasolla jo edellä. Täsmällisestä Asuksen mallista en osaa sanoa - nehän vaihtuvat tosi usein ja niitä on paljon.

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: Kannattaako ostaa MacBook ja laittaa siihen ubuntu?
« Vastaus #26 : 25.05.11 - klo:13.15 »
Paria mäkkäriäkin olen käytellyt ja ne ovat olleet täysin äänettömiä normaalikäytössä, joten ymmärtänette miksi tähyilen omppufirman suuntaan. Tottakai niissäkin saa lämmöt nousemaan kun rupeaa prossua rääkkäämään, jolloin se tuuletinkin vihdoin herää henkiin.

Apple-läppärien hiljaisuudesta ja siihen liittyvistä seurauksista juttua täällä:

http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=67&t=100670
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

eelis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 187
    • Profiili
Vs: Kannattaako ostaa MacBook ja laittaa siihen ubuntu?
« Vastaus #27 : 26.05.11 - klo:00.35 »
Mulla on Macbook pro ja dual boottina OS X/Ubuntu 10.04. En suosittele.
Varsinkin jos meinaa käyttää Ubuntua ykkösjärjestelmänä. Mulla oli sama
suunnitelma, mutta kyllä Ubuntu on tavallaan jäännyt kakkoseks, johtuen
pikkuvioista. Jos hommia teen niin sitten käytän kyllä Ubuntua. Surffailussa
ja muussa kikkailussa käytän OS X:ää.
Kuten tuli jo esille, akkukesto ei Ubuntun puolella ole sama kun OS X:n ja
tuulettimet pitävät kovaa ääntä. Erittäin kovaa, jos ei säädä. Kaikenlaisiin
pikkuongelmiin kannattaa varautua:
https://help.ubuntu.com/community/MacBook
mullakin kesti monta päivää, että sain koneeni siedettävään kuntoon. Eipä
tee mieli päivittää, viimeksi kun päivitin, niin jouduin tekemään melkein kaiken
säädön uudestaan. Vielä tosta multitouch jutusta, sen saa kyllä säädettyä ja
mulla se onkin tehty lähes samanlaiseksi kun OS X:n puolella. Yksi juttu
siinä vaan kismittää. Kun yrittää drag and droppia, niin tämä ei jostain syystä
onnistu multitouch meiningillä, vaan joutuu ärsyttävästi pitämään touchpadia
pohjassa ja sitten sillä samalla sormella liikuttamaan kursoria, kun tässä on
nappula rakennettu siihen touchpadin "alle" ja tämä oli sitten jostain syystä
mahdotonta/hankalaa saada toimimaan kuten OS X:ssä.

eelis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 187
    • Profiili
Vs: Kannattaako ostaa MacBook ja laittaa siihen ubuntu?
« Vastaus #28 : 26.05.11 - klo:00.45 »
Niin se piti vielä mainita, että OS X:hän on bash, sillä voi ottaa ssh yhteyden ja kun forwardoi X:n
niin homma pelaa Ubuntun kanssa täydellisesti. Tällöin voi hyötykäyttää Ubuntun ohjelmia ja
nauttia samalla huippuunsa hiotusta järjestelmästä. Itse toimin näin monesti töissä, kun
olen eripuolilla mestoja, niin otan omaan Ubuntu Desktoppiin yhteyden ja jatkan hommia
etänä.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Kannattaako ostaa MacBook ja laittaa siihen ubuntu?
« Vastaus #29 : 26.05.11 - klo:18.47 »
Minä olen käyttänyt monenlaisia läppäreitä ja hyvin usein niiden tuulettimesta lähtee suihkuturbiinin kaltainen korvia raastava ulina. Paria mäkkäriäkin olen käytellyt ja ne ovat olleet täysin äänettömiä normaalikäytössä, joten ymmärtänette miksi tähyilen omppufirman suuntaan.

Osaako kukaan siis suositella pc-läppäriä, joka olisi hiljainen kuin omppu? Ovatko esim. HP:n probookit ja muut tyyriit lenovot riittävän hiljaisia, jotta kilpailisivat tässä suhteessa mäkin kanssa?
Nuo ajatuksesi kuulostavat tutuilta, koskapa itsekin mietin tuossa pari vuotta sitten juuri samansuuntaisesti kuin sinä: musakäyttöön läppäri on saatava, ja hiljainen sen olisi oltava. Mielellään raudan tulisi olla semmoista, että siitä löytyu helposti tietoa ja saa nopeasti ratkaistua ongelmat linuxin kanssa.

Tuohan kuulostaa juuri macilta, tietenkin, mutta kaverini hankki käytetyn macbookin, asensi siihen Ubuntun ja sai ajatukseni muuttumaan. Säätää piti, kaikenlaisia erikoisia viritelmiä tehdä jotta sai touchpadin kakkosnapin toimimaan (sitähän ei ole Macbookeissa, joten piti googlata ohjeet ja virittää).

Kaiken lisäksi tuuletin siinä koneessa piti mahdotonta möykkää, ja kaiutin/kuuloke -ulostulot näkyivät ihan omituisesti Jack-äänipalvelimen asetuksissa (kaveri äänitteli jonkin verran kaikenlaista).

Näistä syistä päädyin sitten viime kesänä ostamaan Lenovon Thinkpad T400:n, ja pakko kyllä sanoa, että ei ole kaduttanut. Kone on peruskäytössä oikeastaan täysin äänetön (minulla on kavereita, joilla on juuri tuota suihkuturbiinimallia olevia läppäreitä, joten vertailukohdat löytyvät läheltä) ja kaikki laitteisto tunnistui ubuntun asennuksessa suoriltaan! Käytön aikana ei ole kertaakaan tullut vastaan rautaongelmaa, joka ei ratkeaisi nopeasti graafisia asetustyökaluja käyttäen. Näytönohjaimia koneessa on kaksi, ja minä olen omassa käytössä pärjännyt loistavasti emolevyyn integroidulla intelin vempulalla. Nvidian ohjainta en juuri testaillut, mutta kyllä sillä kuva tuntui ruudulle tulevan. Laitoin sen kuitenkin biosista pois vähentääkseni virrankulutusta. Akkukesto on hyvinkin kolme-neljä tuntia (en ole säätänyt mitään virranhallintaan liittyen, enkä mitannut aikaa kovin tarkasti) ja myös hibernate ja suspend toimivat moitteetta.

Oikeastaan ainoa asia mikä tässä koneessa surkuttaa on tuo touchpad, jonka laatu ei ole likikään sama kuin Applen koneissa. Multitouchia ei ole ollenkaan, ja muutenkin käyttötuntuma on kehno. Itse olen ratkaissut ongelman yksinkertaisesti poistamalla touchpadin kokonaan käytöstä, ja käyttämällä Thinkpadien tavaramerkkiä, trackpadia. Sen opettelu vaati pari päivää, mutta on se kyllä äärimmäisen kätevä paljon kirjoittavalle ihmiselle: hiiri ei liikahda vahingossa niin sitten millään!
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Kannattaako ostaa MacBook ja laittaa siihen ubuntu?
« Vastaus #30 : 17.06.11 - klo:21.17 »
Päivitin macbookin kubuntu 10.10> 11.04 nattyn ja olen kyllä positiivisesti yllättynyt! Sitkeästi pimeänä pysynyt näppisentaustavalo syttyi ja jopa kirkkaudensäätö toimii. Netin kanssa ei ole enään ongelmia ja ajureitakaan ei enään tarvitse asentaa. Valmiustilaan kone menee myös nyt melko nopesti kun laittaa kiinni. Monia ennen vaivanneita ongelmia on siis korjattu mutta äänet on vielä hukassa ja alsamixer toimii vähän huonosti kun F5 painamalla kone vain himmentää näppisvaloa. Kone on myös nyt hiljainen eikä kuumene myös akku tuntuu kestävän hyvin.
« Viimeksi muokattu: 17.06.11 - klo:21.35 kirjoittanut welmar »