Kirjoittaja Aihe: Mikä käyttöjärjestelmä vanhalle miniläppärille  (Luettu 5678 kertaa)

Pungero

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Miniläppärini jatkuvaan hidasteluun kyllästyneenä ajattelin aloittaa puhtaalta pöydältä ja testata koneella tuota 11.04 ubuntua. Läppärivanhuksen suorituskyky ei tosin enää vastannut uuden käyttöjärjestelmän vaatimuksia. Ajattelinkin nyt löytää vähän kevyempää linuxia käyttööni, jolla läppäri pyörisi vielä vuoden tai pari. Olen tähän asti käytellyt läppärillä ubuntu 10.04 netbook editionia, joka on toiminut ihan siedettävästi pienestä jäätyilystä huolimatta. Minulla olisi seuraavia toiveita tulevasta käyttöjärjestelmästä:

-Toimii sulavasti
-Helppokäyttöinen
-Ei liikaa totuttelua vanhalle ubuntu-käyttäjälle
-Miellyttää silmää
-Koneella on tarkotus lähinnä surffata netissä, lukea sähköpostia, katsoa kevyitä avi-videoita ja käyttää OpenOfficea.
-Olisi mukavaa, jos hiiri, näppäimistö, näyttö ja netti toimisivat heti asennuksen jälkeen

Koneeni on Asus Eee 900 sarjalainen, sisältäen 1 gigan muistia ja 900 MHz suorittimen. Kiintolevytilasta ei ole pulaa - sitä on ruhtinaaliset 16 gigaa.

Katselin tuossa hieman xubuntun perään, mutta minulla ei ole tietääkseni ole kokemuksia XFCE työpöytäympäristöstä. Myös mintistä olen kuullut kehuttavan, mutten ole kyseistäkään käyttöjärjestelmää missään kokeillut.

Ennen kuin alan päätäpahkaa asentelemaan uutta käyttöjärjestelmää, toivoisin että forumin gurut heittävät ilmaan suosituksensa konevanhuksen tulevasta käyttiksestä.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Mikä käyttöjärjestelmä vanhalle miniläppärille
« Vastaus #1 : 05.05.11 - klo:13.47 »
Vähiin resursseihin soveltuu hyvin Lubuntu, jota olen viimeksi asentanut koneeseen 600MHz/512MiB/8GiB/ATI32MiB. Siihen lisäksi pakettivarastosta LibreOffice ja muut haluamasi raskaammat ohjelmat (esim. Firefox?). Koneesi gigatavun rammi kyllä riittää pitkälle, näytönphjaimen ja prosessorin suorituskyky tuossa koneessasi ensiksi tulevat vastaan, varsinkin gafiiikahommissa, eritoten flashin kanssa.

Eipä tuon LXDE:n peruskäyttö juuri Gnomen käytöstä poikkea. Jotkut oletusohjelmat ovat kevyempää sorttia, mutta niidenkin käyttö on hyvin samantapaista kuin Ubuntun vastaavien.

Latauslinkki:
http://people.ubuntu.com/%7Egilir/lubuntu-11.04.iso

Ystävällisin terveisin
Jallu59
« Viimeksi muokattu: 05.05.11 - klo:20.15 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

jumbo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Mikä käyttöjärjestelmä vanhalle miniläppärille
« Vastaus #2 : 05.05.11 - klo:14.07 »
Kirjoitan juuri Eee PC 900 :sella ja käytössä on Xubuntu 10.04 LTS. Ja toimii todella hyvin. Itse kuuntelen Spotifyä (linux-versio ei Winellä) ja käytän yhtäaikaa Firefox 4:sta enkä ole "tökkimistä tai jäätymistä" vielä kertaakaan havainnut. Käynnistyykin aika ripeästi.

Olen kokeillut Acerin miniläppärillä Lubuntua ja minusta Xubuntu on kivempi kun on enemmän muokattavissa, mutta nämä on makuasioita...


Suosittelen siis Xubuntu 10.04:sta.


Antifilatelisti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
    • Profiili
Vs: Mikä käyttöjärjestelmä vanhalle miniläppärille
« Vastaus #3 : 05.05.11 - klo:14.19 »


Ubuntu variantti jolicloud sattaa vastata tarpeitasi, sillä se on juuri miniläpille suunnattu: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jolicloud

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Mikä käyttöjärjestelmä vanhalle miniläppärille
« Vastaus #4 : 05.05.11 - klo:17.13 »


Ubuntu variantti jolicloud sattaa vastata tarpeitasi, sillä se on juuri miniläpille suunnattu: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jolicloud


Minullakin on jonkin määritelmän mukaan "tehoton" miniläppäri. Asus One, puoli gigaa muistia.
Ubuntu Lucid siinä hyrrää, ilman niitä näytön tehosteita. Eikä vaihtotarvetta ole ollut.

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
Vs: Mikä käyttöjärjestelmä vanhalle miniläppärille
« Vastaus #5 : 06.05.11 - klo:19.33 »
Täältä(kin) yksi ääni ihan perus Gnome-työpöydän puolesta. Varsinkin kun kerran toivomuksena oli "Ei liikaa totuttelua vanhalle ubuntu-käyttäjälle". Koneessasi on keskusmuistia ihan tarpeeksi, niitä ihan keveitä työpöytiä tarvitaan lähinnä kun keskusmuistia on <256M.

Minulla on atom-miniläppärissä Ubuntu 11.4 Gnome työpöydällä ja toimii todella juohevasti. Kokeilin kyllä Unityä, mutta en tykännyt. Oli itse asiassa raskaamman oloinen kuin tämä Gnome työpöytä.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Mikä käyttöjärjestelmä vanhalle miniläppärille
« Vastaus #6 : 06.05.11 - klo:19.56 »
Crunchbang distroa suosittelen, jos suorituskyky on tärkeää. Crunchbang distro löytyy kahdella eri työpöytä ympäristöllä XFCE:llä ja Openboxilla. Crunchbang pohjautuu nykyään Debiaan ei enää Ubuntuun.

Pungero

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Mikä käyttöjärjestelmä vanhalle miniläppärille
« Vastaus #7 : 13.05.11 - klo:20.50 »
Kiitokset vastauksista. Ihan mielenkiintoisia distroja nousi esiin. Epäilen vaihtelun virkistävän, joten perus-ubuntusta ajattelin ainakin vaihtaa pois. En varmaan ehdi pariin viikkoon vielä asentamaan yhtään mitään, mutta läppärini saanee kuitenkin uuden käyttöjärjestelmän kesäkuun hujakoilla.

Kiitokset kaikille vastanneille!