Miniläppärini jatkuvaan hidasteluun kyllästyneenä ajattelin aloittaa puhtaalta pöydältä ja testata koneella tuota 11.04 ubuntua. Läppärivanhuksen suorituskyky ei tosin enää vastannut uuden käyttöjärjestelmän vaatimuksia. Ajattelinkin nyt löytää vähän kevyempää linuxia käyttööni, jolla läppäri pyörisi vielä vuoden tai pari. Olen tähän asti käytellyt läppärillä ubuntu 10.04 netbook editionia, joka on toiminut ihan siedettävästi pienestä jäätyilystä huolimatta. Minulla olisi seuraavia toiveita tulevasta käyttöjärjestelmästä:
-Toimii sulavasti
-Helppokäyttöinen
-Ei liikaa totuttelua vanhalle ubuntu-käyttäjälle
-Miellyttää silmää
-Koneella on tarkotus lähinnä surffata netissä, lukea sähköpostia, katsoa kevyitä avi-videoita ja käyttää OpenOfficea.
-Olisi mukavaa, jos hiiri, näppäimistö, näyttö ja netti toimisivat heti asennuksen jälkeen
Koneeni on Asus Eee 900 sarjalainen, sisältäen 1 gigan muistia ja 900 MHz suorittimen. Kiintolevytilasta ei ole pulaa - sitä on ruhtinaaliset 16 gigaa.
Katselin tuossa hieman xubuntun perään, mutta minulla ei ole tietääkseni ole kokemuksia XFCE työpöytäympäristöstä. Myös mintistä olen kuullut kehuttavan, mutten ole kyseistäkään käyttöjärjestelmää missään kokeillut.
Ennen kuin alan päätäpahkaa asentelemaan uutta käyttöjärjestelmää, toivoisin että forumin gurut heittävät ilmaan suosituksensa konevanhuksen tulevasta käyttiksestä.