Kirjoittaja Aihe: Ubuntu 11.04 ja Unity  (Luettu 4485 kertaa)

Quantal

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntu 11.04 ja Unity
« : 29.04.11 - klo:14.57 »
Tämä nyt ei tavallaan aiheeseen kuuluu (ja tavallaan kuuluu), mutta osaisiko kukaan helpata pikku ongelmien kanssa tuon Unityn kanssa?

Käynnistin tietokoneen työpöytäympäristönä Ubuntu. Siihen pitäisi siis kuulua Unity. Tämän jälkeen tulee kuitenkin esiin vain työpöytä, ei esim. Launceria ja yläpaneelia.

Tilassa Perinteinen Ubuntu sen sijaan sain aikani värkkäiltyä (Compizin asetuksista kohta "Unity plaaplaa...") Launcherin ja yläpaneelin toimimaan. Kuitenkaan esimerkiksi työpöydänvaihdin ei toimi. Lisäksi Launcher aktivoituu hitaammin vietyä hiiren vasempaan reunaan.

Ongelmat syntyivät kun värkkäilin Compizin asetuksia.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

ubunisti

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Ubuntu 11.04 ja Unity
« Vastaus #1 : 29.04.11 - klo:17.48 »

johtuu näytönohjaimesta.mulla on läppärissä tuo uusin juttu ja pöytäkoneessa on sitten perinteisen näköisenä koko 11.04,eikait siinä sitten.. ::)
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

Teho

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.04.11 - klo:20.39 »
Oletko asentanut suljetut ajurit? Nvidian näytönohjaimilla Unity ei ainakaan toimi ilman niitä (tai Gallium3D ajuria).
« Viimeksi muokattu: 29.04.11 - klo:20.45 kirjoittanut Teho »

roude

• Vieras
« Vastaus #3 : 01.05.11 - klo:14.43 »
Juu
Mulla haukkui hardwaren heti kun yritin unityä koekäynnistää Nattyn asentamisen jälkeen.
Nvidia EN8400GS 512Mb muistilla on paikallaan mutta ei taida kelvata.

Nyt mainittiin suljetut ajurit, Mistähän ajureista mahtaa olla kysymys?
Mistä löytyy ja mikä versio?

Roude

FAIL

• Käyttäjä
  • Linux
    • Profiili
« Vastaus #4 : 01.05.11 - klo:15.32 »
Järjestelmä --> Ylläpito --> Lisäajurit
Tuolta pitäisi löytyä suljetut.

roude

• Vieras
« Vastaus #5 : 01.05.11 - klo:17.22 »
Kiitoksia vaan.

Kyllä tuo on ihan tuttu paikka. Siellä ei ola tarjolla mitään ajureita
näyttökortille.

Roude

kestosippi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 01.05.11 - klo:19.02 »
Mulle ei edes tarjonnut sitä Unityä. Ilmeisesti juuri tuon näytönohjaimen takia. Ei ole tarjolla mullekaan niitä ajureita.

jjb

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.05.11 - klo:11.55 »
Mulle ei edes tarjonnut sitä Unityä. Ilmeisesti juuri tuon näytönohjaimen takia. Ei ole tarjolla mullekaan niitä ajureita.
Koneeni on Acer Aspire 4820TG. Päivitin reteesti 10.10 --> 11.04. Alussa käynnistyi unityyn. Asensin tarjolla olleen lisäajurin, jolloin ilmoitti, että hardware ei ole unityssä tuettu ja käynnistyi gnomeen. Kummallakaan kerralla ei tarjonnut vaihtoehtoja. Otin lisäajurin pois. Edelleen käynnistyy gnomeen. Koskaan ei ole ollut tarjolla vaihtoehtoja. Palautin. lisäajurin.

Varsinainen murheeni on, että langaton lähiverkko lakkasi toimimasta (10.10:ssa toimi moitteettomasti). Näyttää käyttäväån Broadcom:in ajuria aikä muita ole tarjolla.

Mikä mättää ???
Jyrki Brotherus

utnubu123

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 02.05.11 - klo:15.42 »
...

salai

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 02.05.11 - klo:23.27 »
Mulla haukkui hardwaren heti kun yritin unityä koekäynnistää Nattyn asentamisen jälkeen.
Nvidia EN8400GS 512Mb muistilla on paikallaan mutta ei taida kelvata.

Nyt mainittiin suljetut ajurit, Mistähän ajureista mahtaa olla kysymys?
Mistä löytyy ja mikä versio?

Roude
Minulla on Club 3D 8400GS 256MB näytönohjain. Se toimii ilman ongelmia, jopa suoraan remasteroidulta usb-tikulta käynnistettynä asennettuani Synapticissa nvidia-current paketin, kuten TUOLLA kerroin. Eli käytössä on nVidian ajuri 270.41.06.

ubunisti

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 03.05.11 - klo:10.37 »

Minulla taas on se ongelma että kun käytän atin mobili 3d korttia kannettavassa niin ei edes anna vaihtaa perinteiseen asetuksiin,harmi sikäli kun tämä uusi työpöytä on aika turha kun ei voi työpöydälle mitään kuvakkeita edes asennella eikä muokkailla,eli vain combis on käytössä ja sivupaneeli,, ::)
Ubuntu 11.04 natty+samsung r522+ hp pöytäkone 3.2ghz hyper-threading+ubuntu 11.04 natty+sonera viihdepaketti digiboxi linux ytimellä+telewell adsl wlan kaapeli modeemi.

salai

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 03.05.11 - klo:10.49 »

Minulla taas on se ongelma että kun käytän atin mobili 3d korttia kannettavassa niin ei edes anna vaihtaa perinteiseen asetuksiin,harmi sikäli kun tämä uusi työpöytä on aika turha kun ei voi työpöydälle mitään kuvakkeita edes asennella eikä muokkailla,eli vain combis on käytössä ja sivupaneeli,, ::)
Kyllä minä äsken laitoin tuon vihreän Dukton käynnistimen työpöydälle, ilman mitään ongelmia. Siis hiiren oikean napin takaa lisäsin käynnistimen...

oh2ir

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 03.05.11 - klo:11.43 »
Tervehdystä

Olen ihmetellyt tuota samaa asiaa. Minä huomasin sellaisen asian että, kun menee perinteiseen Gnomeen ja siellä laittaa kuvakkeet työpöydälle niin ne näkyvät myös Unity- versiossa työpöydällä, samalla huomasin sellaisen asian että jos Unityn käynnistimestä käynnistää Firefoxin niin se ei anna käynnistaa kokonaan uutta firefoxia vaan se käynnistyy aina siihen samaan joka on jo yhdellä työpöydällä, sitävastoin työpöytäkuvakkeesta kun käynnistää niin se käynnistää Firefoxin valitulle työpöydälle.

Kokonaisuudessaa en ole toistaiseksi innostunut Unity:stä, perinteinen Gnome toimii paremmin. Antaapa ajan kulua niin katsotaan mihin suuntaan homma menee.

Kokonaisuutena Ubuntu 11.04 asentui moitteettomasti 6- vuotta vanhaan koneeseen, jopa winkut löytyy aloitusikkunasta ;-)

73's de Kari OH2BNE
73's de Kari OH2BNE

kestosippi

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 07.05.11 - klo:10.46 »
Vaihdoin koneeseen vähän paremman Radeon-näyttökortin, niin ilman mitään kysymättä Ubuntu laittoi mulle työpöydäksi Unityn. Sitä olen nyt opetellut vähän käyttämään. On aivan erilainen perinteiseen verrattuna. Käyttö tuntuu aluksi hankalalta, mutta tottuu tähän alkuvaikeuksien jälkeen.

Mutta mistä saa vaihdetuksi sen perinteisen työpöydän, jos haluaisin käyttää välillä sitä?

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #14 : 07.05.11 - klo:11.28 »
Sisäänkirjautuessa valitse Perinteinen Ubuntu alalaidasta. Vaihtoehdot tulevat näkyviin, kun klikkaat käyttäjänimeä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.