Kirjoittaja Aihe: Mokkula ja routeri, "säästöä joka minuutti" - Saunalahdelle  (Luettu 11099 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Saunalahden mokkula toimi alkukähinöiden jälkeen hyvin Ubuntussa ja useimmiten WindowsXP:ssä.  Sen sijaan mokkula ei suostunut toimimaan vuosimallin 2008 MacBookissa vaikka siinä oli tämän hetken uusin OS X. Syytä ei Saunalahden Guru tai Elisashopin myyjät pystyneet selvittämään.

Koska minulla on saaristokämpässäni parikin mikroa olin jo päättänyt hankkia sinne sellaisen routerin, mihin mokkula toisi nettiyhteyden. Ostinkin routerin Elisashopista. Melkoisen ähellyksen jälkeen se toimi kaupassa MacBookin kanssa, mutta ei seuraavana päivänä Oulun esikaupungissa. Noin yhden työpäivän sähläilyn ja maksullisten neuvontapuhelujen jälkeen lähti toimimaan, tästä enemmän, jos kiinnostaa
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=76&t=160668

Kaikki näytti olevan hyvin ja matkasin iloisena etelään huvilalle. Sielläkin routeri lähti iloisesti toimimaan. Varmuuden vuoksi se oli jatkuvasti päällä. Sähköä ei tuhlautunut, koska huvilassa on sähkölämmitys. Valitettavasti yhteys viime yönä oli katkennut, ehkä oli virtakatkos. Nyt piti saada nettiyhteys uudestaan päälle. Se onnistui vasta muutaman tunnin ja noin 30 yrityksen jälkeen niin että voin tätä viestiä kirjoittaa Ubuntu-mikrolla.

Routeri on A-LINK WNAP 11n WLAN AP 3G MOBILE ROUTER ja mokkula Huawei E1820 HSPA.  Routeria hallitaan selaimella. Sen asetukset on moneen kertaan tarkistettu oikeaksi ja onhan se sentään välillä toiminutkin. Kuitenkin se saadaan ottamaan nettiyhteys vain käynnistämällä routerin ohjausohjelma uudelleen. Ohjelmassa on oletuksena asetus "Continuous" eli nettiyhteyden tulisi olla jatkuvasti päällä kunhan mokkula vilkkumalla kertoo, että se on löytänyt verkon. On myös vaihtoehto "Mánual", jolloin selaimessa näkyy painike "Connect". Kumpikaan tapa ei tuo tulosta, jos routeri on sillä päällä.

.....................................

Minua kiinnostaisi tietää, onko muilla samoja turhauttavia kokemuksia "3G Mobile Routerista" ja mokkulasta kuin minulla nyt A-LINKIN vehkeestä ja Saunalahden mokkulasta Elisan verkossa. Aikaisemmin täällä saaressa Elisan mokkula toimi muuten hyvin, mutta hitaahkosti.

Toki on syntynyt "säästöä joka minuutti" kun olen pystynyt Elisan verkkoa vain vähäisessä määrin kuormittamaan ja kuukausimaksu on silti tavalliseen tapaan kassaa kerryttänyt, siis Saunalahdelle  :P

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Melkoisen kankeaa. Itsellä homma hoituu niin, että avaan Android puhelimestani Wifi hotspot ohjelman, joka tekee käytännössä täysin automaattisesti wifi tukiaseman ja jakaa 3G yhteyden siihen. Tuohon sitten otetaan yhteyksiä kannettavilla yms. ihan kuin normaalissa langattomassa kotiverkossa.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Tuo a-link routteri tilttaa vähän väliä ja vaatii uudelleen käynnistyksen, olenkin laittanut katkaisijalla varustetun jatkojohdon a-linkille jolloin se on helppo sammutta ja käynnistää.
Helpoin tapa saada homma toimimaan on hankkia toinen laite a-linkin tilalle, mitkään firmware päivitykset ei ole auttanut.

Olisi mukavaa jos löytäisi jostain pätevän 3g reitittimen, siis sellaisen modeemin johonka saa sim kortin sisään ja yhteyden jaettua useamalle koneelle.

idioottiaasi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 99
  • En osaa, eikä kiinnosta.
    • Profiili
Oma wnap tilttaili tihentyvällä tahdilla ja jossain vaiheessa ei käynnistynyt enää ollenkaan. Kiikutin vehkeen takaisin Verkkokauppaan ja sain tilalle uudempaa mallia olevan, hieman erinäköisen laitteen. Tuo uusi on tarvinnut uudelleenkäynnistää vain pari kertaa puolen vuoden aikana.
Allekirjoitus sijaitsee varsinaisen tekstin alla.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Olisi mukavaa jos löytäisi jostain pätevän 3g reitittimen, siis sellaisen modeemin johonka saa sim kortin sisään ja yhteyden jaettua useamalle koneelle.
En ole nyt ihan varma, mutta muistaakseni olisin nähnyt tuollaisen telewellin sivuilla.

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Olisi mukavaa jos löytäisi jostain pätevän 3g reitittimen, siis sellaisen modeemin johonka saa sim kortin sisään ja yhteyden jaettua useamalle koneelle.
En ole nyt ihan varma, mutta muistaakseni olisin nähnyt tuollaisen telewellin sivuilla.

Olen tainnut nähdä saman mutta siinä taisi olla nopeus vain 7.2mbps, liittymän nopeus on 15mbps josta toteutuu noin 9mbps.

Burn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Routeri on A-LINK WNAP 11n WLAN AP 3G MOBILE ROUTER ja mokkula Huawei E1820 HSPA.

Tarkista ohjelmisto versio tuosta laitteesta. Itse olen tuollaisen siskolle laittanut ja toiminut kohtuu hyvin. Tikkuna on ollut muuten ongelmallinen ZTE MF636.

Pari päivää sitten päivitin uusimman beta firmiksen joka on mielestäni parantanut tuon boxin toimintaa.
Tuo on siis tuohon uudempaan WNAP laitteeseen ja tämmöinen se varmaan sinullakin on..toivottavasti.

*muoks*

Tutulle laitoin aikoinaan tämän ja on toiminut.. testissä näyttäisi olevan sama tikku kuin sinulla.
« Viimeksi muokattu: 31.03.11 - klo:13.06 kirjoittanut Burn »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Offtopic:
TP-linkkiä
Tuleeko senkin mukana GPL-lisenssi? Täällä ainakin WLAN-boksin mukana tuli ja osoite josta ladata sorsat. Latailin jo, mutta en ole vielä ehtinyt vilkaistakaan sitä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Kiitos mielenkiintoisista kokemuksista ja neuvoista  :)

Menen huomenna Helsinkiin ja maanantaina vaikka Verkkokauppaan jossa Televellin routereita. Äsken juttelin Saunalahden maksullisen gurun kanssa pitkään ja yhteenvetona "kokeile televelliä". Olisiko jokin porukka tai kauppaliike Hesassa jossa olisi tämän ongelmakentän asiantuntemusta? Maksaisin, jos saisin toimivan ratkaisun. Pääsisin kehittämään nettisivuja ohjelmalla, jolla nyt niitä tehokkaasti teen.

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Ei minulla ainakaan toistaiseksi (kop kop) ole ollut mitään ongelmia A-Linkin WNAP:n kanssa.
Laitteen hommasin tammikuun alkupäivinä, ja siitä lähtien on ollut päällä 24/7.
Kyseessä on uudempi malli (tikku sivulla). Mokkula on Nokia CS-17 ja operaattori dna.
Firmware piti aluksi päivittää että CS-17 alkoi toimimaan.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Menen maanantaina Helsinkiin autolla kahden koirani kanssa. Tiedän, missä on Verkkokauppa.com. Muiden hyvien liikkeiden sijainnista minulla ei ole hajuakaan. Tällä hitaalla saaristo-Elisalla en ehtisi tarpeeksi surfata selvittääkseni osoitteet jotka sitten syöttäisin GPS-laitteeseehen.

Olen syntynyt Helsingissä, mutta joutunut muuttamaan Ouluun 1960  :'(
Siksi minun on vaikea löytää mitään muuta kuin esim. Stockmannin, joka on melkein paikallaan.
Olisin hyvin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa liikkeen tai yrityksen, mistä saisi tod. toimivan routerin ja vielä siihen antenninkin. Olen huono itse mitään rakentelemaan vanhuuttaan kömpelöillä käpälilläni.

Elisan mokkulaverkossa toimiva järjestelmä saisi hiukan maksaakin kunhan toimisi. Siitä miten routerin "firmwaren" tms. päivittäisin ei minulla ole hajuakaan. Pitäisi saada jokin kokeiltu käytetty tai sopivan ikäinen, jossa  lastentaudit olisi jo korjattu myyntipakkauksessakin. Tiedän, että se on harvinaista.

Routerin langattoman lähiverkon kantamalla ei minulle ole merkitystä. Käyttäsin mikrojani kaapelilla routeriin liitettynä.
Mistä maanantaina toimiva routeri antenneineen tai ilman Porvoon saaristoon ???

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Elisan mokkulaverkossa toimiva järjestelmä saisi hiukan maksaakin kunhan toimisi. Siitä miten routerin "firmwaren" tms. päivittäisin ei minulla ole hajuakaan. Pitäisi saada jokin kokeiltu käytetty tai sopivan ikäinen, jossa  lastentaudit olisi jo korjattu myyntipakkauksessakin. Tiedän, että se on harvinaista.

Tuo päivitys on sentään tehty helpoksi. Lataat valmistajan sivuilta uuden Firmwaren purat sen, menet selaimella reitittimeen sisään ja valitset kohdan "update firmware" tjsp. ja valiset sieltä lataamasi päivitys tiedoston.

Itselläni on käytössä Wnap ja TP-link.

http://murobbs.plaza.fi/kayttajien-tuotetestit/716818-tp-link-tl-mr3420-halpa-3g-reititin.html

En ole noissa käytössä juurikaan eroa huomanut. TP-link on hitaampi avaamaan yhteyden, mikä johtuu siitä, että se tunnistaa tikun joka kerta, joka vie aikaa, mutta muuten toimii hyvin. Wnapissa mokkulan paikka on viisaammin kyljessä, kun TP-linkissä se on takana.

Verkkokaupa.comilla on näköjään myös edullinen minikokoinen Netwjork N+3G routteri. Täytynee pistää tuokin tilaukseen.



http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=29368

veekoo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 443
    • Profiili
MInulla ostin tuon verkkokaupan pikkuroutteri ja Huawei e160e ja hyvin pelittää. Päivitin kylläkin softan heti hankinnan jälkeen. Tuo tuli erityisesti hankittua, kun kyllästyin temppuilemaan Huawei/Elisa-softien kanssa Windows-koneessa.

Noita näyttää nyt olevan myös verkkokaupan myymälöiden hyllyssä, mutta ahvenanmaalta saa halvemmalla ja suoraan kotiin :-)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Oheisena luettelo routerikandidaateista, jonka keräsin täältä ja muistakin lähteistä:

BandRich BandLuxe R300
Edimax 3G-6200n
 " " " " "6210n
Netwjork N+3G
Option Globesurfer/Globetrotter III
Telewell
TP-Link TL-MR3420

En mene takuuseen nimien oikeinkirjoituksesta   ::)

..........................................
Verkkokauppa.comin myyjä löysi minulle vain routerin Telewell TW 3G. Pikku virittämisen jälkeen se toimii täällä saaristossa. Mutta niin teki aluksi A-Linkkikin  :-\

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Oheisena luettelo routerikandidaateista, jonka keräsin täältä ja muistakin lähteistä:

BandRich BandLuxe R300
Edimax 3G-6200n
 " " " " "6210n
Netwjork N+3G
Option Globesurfer/Globetrotter III
Telewell
TP-Link TL-MR3420

En mene takuuseen nimien oikeinkirjoituksesta   ::)

..........................................
Verkkokauppa.comin myyjä löysi minulle vain routerin Telewell TW 3G. Pikku virittämisen jälkeen se toimii täällä saaristossa. Mutta niin teki aluksi A-Linkkikin  :-\


Pidähän meitä ajan tasalla siitä miten Telewelli pelaa.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Pidähän meitä ajan tasalla siitä miten Telewelli pelaa.
Käynnistetty 4.4. illalla, toimii edelleen 7.4. aamulla  ;D

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Upeaa. Routeri toimii kuten pitääkin. Ottaa virtakatkon jälkeen itse ihan kauniisti mokkulalla yhteyden ja se pysyy päällä koko ajan. Toimii Pellingissä (Porvoon saaristoa) yhtä hyvin kuin kiinteässä linjassa oleva routerini Oulussa.

Saatavissa on päivitys
Koodia: [Valitse]
20110228_Telewell_TW-3G_ROUTER_V1.02b7_V102b7_Finland.BINTosin hyvä periaate on olla muuttamatta systeemiä, kun se toimii hyvin. Varsinkin koska
Koodia: [Valitse]
Current firmware version is  V1.02b7.