Saunalahden mokkula toimi alkukähinöiden jälkeen hyvin Ubuntussa ja useimmiten WindowsXP:ssä. Sen sijaan mokkula ei suostunut toimimaan vuosimallin 2008 MacBookissa vaikka siinä oli tämän hetken uusin OS X. Syytä ei Saunalahden Guru tai Elisashopin myyjät pystyneet selvittämään.
Koska minulla on saaristokämpässäni parikin mikroa olin jo päättänyt hankkia sinne sellaisen routerin, mihin mokkula toisi nettiyhteyden. Ostinkin routerin Elisashopista. Melkoisen ähellyksen jälkeen se toimi kaupassa MacBookin kanssa, mutta ei seuraavana päivänä Oulun esikaupungissa. Noin yhden työpäivän sähläilyn ja maksullisten neuvontapuhelujen jälkeen lähti toimimaan, tästä enemmän, jos kiinnostaa
http://www.hopeinenomena.net/viewtopic.php?f=76&t=160668Kaikki näytti olevan hyvin ja matkasin iloisena etelään huvilalle. Sielläkin routeri lähti iloisesti toimimaan. Varmuuden vuoksi se oli jatkuvasti päällä. Sähköä ei tuhlautunut, koska huvilassa on sähkölämmitys. Valitettavasti yhteys viime yönä oli katkennut, ehkä oli virtakatkos. Nyt piti saada nettiyhteys uudestaan päälle. Se onnistui vasta muutaman tunnin ja noin 30 yrityksen jälkeen niin että voin tätä viestiä kirjoittaa Ubuntu-mikrolla.
Routeri on
A-LINK WNAP 11n WLAN AP 3G MOBILE ROUTER ja mokkula
Huawei E1820 HSPA. Routeria hallitaan selaimella. Sen asetukset on moneen kertaan tarkistettu oikeaksi ja onhan se sentään välillä toiminutkin. Kuitenkin se saadaan ottamaan nettiyhteys vain käynnistämällä routerin ohjausohjelma uudelleen. Ohjelmassa on oletuksena asetus "
Continuous" eli nettiyhteyden tulisi olla jatkuvasti päällä kunhan mokkula vilkkumalla kertoo, että se on löytänyt verkon. On myös vaihtoehto "
Mánual", jolloin selaimessa näkyy painike "Connect". Kumpikaan tapa ei tuo tulosta, jos routeri on sillä päällä.
.....................................
Minua kiinnostaisi tietää, onko muilla samoja turhauttavia kokemuksia "3G Mobile Routerista" ja mokkulasta kuin minulla nyt A-LINKIN vehkeestä ja Saunalahden mokkulasta Elisan verkossa. Aikaisemmin täällä saaressa Elisan mokkula toimi muuten hyvin, mutta hitaahkosti.
Toki on syntynyt "säästöä joka minuutti" kun olen pystynyt Elisan verkkoa vain vähäisessä määrin kuormittamaan ja kuukausimaksu on silti tavalliseen tapaan kassaa kerryttänyt, siis Saunalahdelle