Kirjoittaja Aihe: DVD-videosta tai AVI-videosta mp3 äänite ?  (Luettu 5197 kertaa)

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
DVD-videosta tai AVI-videosta mp3 äänite ?
« : 25.03.11 - klo:18.05 »

Omista videoista on kyse. Tässä räpellin muutaman DVD-ripperin kanssa muutaman tunnin. Mutta en saanut ulos minkäänlaista ääniraitaa. Kuinka saan tuosta AVI-videosta mp3 tiedoston eli sen äänitteen talteen ?

Audacity valitti jotain ffmpeg kirjastoa joka puuttui, muuten olisi onnistunut muokkaus Audacitylla.

Neuvokaa jos osaatte.

T:Paavo

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3411
    • Profiili
Vs: DVD-videosta tai AVI-videosta mp3 äänite ?
« Vastaus #1 : 25.03.11 - klo:18.57 »
Itse olen pari kertaa irroittanut videosta äänet mp3:ksi SoundConverter -nimisellä ohjelmalla. Ei voi enää ainakaan helpompaa olla. Raahaa vain videon SoundConverteriin ja klikkaa "muunna".

Löytyy Sovellusvalikoimasta.

LISÄYS: Jos käytät tuota ohjelmaa hommaan, niin muista käyttää muuntamiseen kopioita videoistasi, koska muuntamisen jälkeen se hävittää videon. 
« Viimeksi muokattu: 25.03.11 - klo:19.04 kirjoittanut Eesaurus »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Vs: DVD-videosta tai AVI-videosta mp3 äänite ?
« Vastaus #2 : 25.03.11 - klo:19.10 »
Raitojen kopiointi ja erottelu sellaisenaan on yleensä tarpeettoman vaikeaa graafisilla edustaohjelmilla, joten annanpa pari vinkkiä komentoriville.


Kun ääniraita on valmiiksi sopivassa muodossa, sen voi erottaa säiliöstä ilman muunnoksia ffmpegillä tai MPlayerillä:

Koodia: [Valitse]
ffmpeg -i tiedosto.avi -vn -acodec copy audio_ulos.mp3
Koodia: [Valitse]
mplayer -dumpaudio -dumpfile audio_ulos.mp3 tiedosto.avi
Ääniraidan formaatin voi tarkistaa vaikkapa näin: ffmpeg -i tiedosto.avi


Jos ääni on väärässä muodossa (esim. AC-3) ja tarvitset välttämättä MP3-tiedoston, voit purkaa ääniraidan MPlayerillä ensin WAV-muotoon ja pakata sitten uudelleen sopivalla työkalulla. Lame pakkaa MP3:ksi.

Koodia: [Valitse]
mplayer -ao pcm:fast:file=audio_ulos.wav -vo null -vc null tiedosto.avi

lame -h audio_ulos.wav audio_ulos.mp3

Cultor

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 174
    • Profiili
Vs: DVD-videosta tai AVI-videosta mp3 äänite ?
« Vastaus #3 : 26.03.11 - klo:11.50 »

Jos ääni on väärässä muodossa (esim. AC-3) ja tarvitset välttämättä MP3-tiedoston, voit purkaa ääniraidan MPlayerillä ensin WAV-muotoon ja pakata sitten uudelleen sopivalla työkalulla. Lame pakkaa MP3:ksi.

Koodia: [Valitse]
mplayer -ao pcm:fast:file=audio_ulos.wav -vo null -vc null tiedosto.avi

lame -h audio_ulos.wav audio_ulos.mp3

Youtube-videoista teen mp3 äänitiedoston näin.

Koodia: [Valitse]
ffmpeg -i youtube.flv -acodec libmp3lame -ar 44100 -ab 192k -ac 2 audio_ulos.mp3

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Vs: DVD-videosta tai AVI-videosta mp3 äänite ?
« Vastaus #4 : 26.03.11 - klo:12.00 »
Youtube-videoista teen mp3 äänitiedoston näin.

Koodia: [Valitse]
ffmpeg -i youtube.flv -acodec libmp3lame -ar 44100 -ab 192k -ac 2 audio_ulos.mp3

Juu, mietin itsekin, antaisinko tuon yksinkertaisemman komennon, mutta en ole varma mitä Lamen laatuasetuksia ffmpeg käyttää oletuksena. Lisäksi libmp3lamen asetukset on liitetty ffmpegin vipuihin niin että kytkennät selviävät vain lähdekoodia lukemalla. Lamen oma komentorivi on sentään dokumentoitu.

ffmpegin libmp3lame-tukea varten pitää asentaa paketti libavcodec-extra-52 (joka asentuu myös ubuntu-restricted-extras -paketin mukana).

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Vs: DVD-videosta tai AVI-videosta mp3 äänite ?
« Vastaus #5 : 02.04.11 - klo:01.56 »
Omista videoista on kyse. Tässä räpellin muutaman DVD-ripperin kanssa muutaman tunnin. Mutta en saanut ulos minkäänlaista ääniraitaa. Kuinka saan tuosta AVI-videosta mp3 tiedoston eli sen äänitteen talteen ?


Itse tekisen sen näin:
ota video avidemuxiin: avidemux video.whatever
sieltä: audio save foo.mp3 (tai joku muu apkkaamaton muoto, vaikka wav...)
sitten audioon kiinni audacityllä: audacity foo.mp3 ja tarvittavat muunnokset, jos on tarvis..

T. Ari





Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Onnistuu! DVD-videosta tai AVI-videosta mp3 äänite
« Vastaus #6 : 04.04.11 - klo:21.10 »

Jo heti sillon ehkä 26.3. kokeilin ja se koodi käsky toimii oiekein hyvin. Ensin ripperillä ajoin DVD-levyltä AVI-videon ja sitten koodi komennolla erotin sen ääniraidan MP3. Mp3 muoto on minusta otollisin moneen paikkaan omaan soittimeen, kännykkä soittoääneksi ym.

Kiitos neuvosta. Tiedän että  osaatte neuvoa, toivon että näistä keskusteluista karsiintuis pois huonoimmat (moivaiheiset) neuvot ja samalla jatkuisi muidenkin samankaltaiset kyselyt keskustelussa. Sillä tämä tietomäärä ja ohjeiden määrä on niin suuri kaikkialla melkein. Aluksi ensimmäisellä kerrran ehkä 2007 ihmettelin miten kummassa näillä Ubuntulaisilla keskustelijoilla riittää juttelua niin monenlaisia asioita jo tässä Multimedia ja grafiikka osiossa. Mutta tuohon hakuun en ole kovinkaan tyytyväinen mutta näihin itse alottamiin keskusteluihin teidän tähden kun osattaatte neuvoa. Mutta Juuri koskaan en ole löytänyt neuvoa etsimällä hakemalla, mutta aina keskustelemalla myös varmemman vastauksen.

T:Paavo

nikama75

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 357
    • Profiili
Vs: DVD-videosta tai AVI-videosta mp3 äänite ?
« Vastaus #7 : 13.04.11 - klo:15.32 »
Mulla olisi .mp4 -videotiedosto, mistä pitäis saada äänet erilleen. Kyseessä on suhteellisen massiivinen videotiedosto, kokoa on 2,5 Gt, mutta se ei tässä taida olla mikään ongelma..



^ Tuon tapaista tulee, kun painaa tiedostoselaimessa "ominaisuudet" ja sieltä "ääni/kuva".

Yritin päätteellä irroittaa äänen komennolla:

Koodia: [Valitse]
minä@minä-laptop:~$ mplayer -ao pcm:fast:file=audio_ulos.wav -vo null -vc null Tron.Legacy.mp4

Vastauksena tuli:

-----------------------------------------
Too many buffered pts
Too many buffered pts
Too many buffered pts
Too many buffered pts
Too many buffered pts

Too many audio packets in the buffer: (4096 in 3982885 bytes).
Maybe you are playing a non-interleaved stream/file or the codec failed?
For AVI files, try to force non-interleaved mode with the -ni option.
Too many buffered pts
A:   0.4 V:   0.0 A-V:  0.363 ct:  0.000   0/  0 ??% ??% ??,?% 1803 0

Exiting... (End of file)
minä@minä-laptop:~$
-----------------------------------------

?

Pitäiskö mun suosiolla convertoida videotiedosto .avi -muotoon? Se on vain niin työlästä ja iso projekti.
Tekeminen on sanomisen korkein muoto.
-joku viisas-

Pate

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 88
    • Profiili
MITEN LEIKATAAN OSIIN videosta monta mp3 raitaa?
« Vastaus #8 : 21.04.11 - klo:22.35 »
MITEN LEIKATAAN OSIIN videosta monta mp3 raitaa?

Tahdon jotankin saada videosta nuo raidat mp3:sina. Se komento käsky tekee ilmeisesti kokovideosta yhden mp3:sen. Joten se on niin raskas tiedosto ettei mun kone kykene sitä käsittelemään vaikkapa audacityllä jakamaan kappaleisiin. Se pitää kappale kerallaan saada mp3:sina. Voi tutkia ensin missä aikakohdissa sekunnilleen on kappale-leikkaus kussakin kappaleessa.

Onko joku suora käskys komentoriville?

Tietääkö joku mitä tarkoittaa tuossa DVD-rip ohjelman asetus transcoding kohdassa  [split files on transcoding] Mitä se slpittaus tarkottaa. En jaksasi ruveta kokoeilemaan se kestää noin 8-12 tuntia aja läpi koko DVD-rippaus ja transcoodaus. Eikä sitä voinut tehdä osittain. Kerralla kaikki tai ei mitään. Mutta kai mä kuitenkin jaksan jos kerkeän tekemään. Viimeksi se onnistui ihan hyvin vaikka suunilleen 12.00 päivällä aloitin ja 21.30 suunilleen tuli valmiikksi automaattisesti.

-Paavo

juyli

  • Vieras
Vs: MITEN LEIKATAAN OSIIN videosta monta mp3 raitaa?
« Vastaus #9 : 21.04.11 - klo:23.13 »
MITEN LEIKATAAN OSIIN videosta monta mp3 raitaa?
Tahdon jotankin saada videosta nuo raidat mp3:sina. Se komento käsky tekee ilmeisesti kokovideosta yhden mp3:sen.

Tuota kai alunperin kysyit otsikolla "DVD-videosta tai AVI-videosta mp3 äänite ?", ja sait asianmukaiset vastaukset, kuinka äänet voi ripata. Mp3 on häviöllinen, pakattu tiedostoformaatti äänitiedostoille, joiden editointi tietenkin olisi järkevämpää alkuperäisestä äänitteestä.
"paavo" ei nyt itse viitsi etsiä tietoa miksata ääniraitoja, vaan haluaa 'kaikki mulle ja heti... -metodilla'. Valitettavasti homma ei toimi ihan noin yksinkertaisesti komentoriviltä, vaan on ihan itse perehdyttävä aiheeseen ja käyttötarkoituksiin soveltuviin miksereihin.
« Viimeksi muokattu: 21.04.11 - klo:23.15 kirjoittanut juyli »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Vs: MITEN LEIKATAAN OSIIN videosta monta mp3 raitaa?
« Vastaus #10 : 22.04.11 - klo:11.30 »
Tahdon jotankin saada videosta nuo raidat mp3:sina. Se komento käsky tekee ilmeisesti kokovideosta yhden mp3:sen. Joten se on niin raskas tiedosto ettei mun kone kykene sitä käsittelemään vaikkapa audacityllä jakamaan kappaleisiin.

Hmm. Kyllä sen pitäisi jaksaa melko vanhallakin koneella, mutta jos ei niin ota ääniraita ulos wav-muodossa ja kokeile uudelleen. Pakkaa leikatut pätkät MP3:ksi vasta viimeisenä vaiheena.

Tietääkö joku mitä tarkoittaa tuossa DVD-rip ohjelman asetus transcoding kohdassa  [split files on transcoding] Mitä se slpittaus tarkottaa.

Ohjelma antaa yhden tiedoston sijaan ulos useita tiettyyn kokoon rajoitettuja tiedostoja. Esimerkiksi 1800 Mt:n tiedoston sijaan saat halutessasi CD-levyille mahtuvat 700+700+400 Mt. Yksittäisten tiedostojen kestoja tuskin pääsee asettamaan.

Käsittääkseni et halua videoraitaa mukaan, joten useimmat DVD-ripperit soveltuvat huonosti toimenpiteeseen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16251
    • Profiili
Vs: DVD-videosta tai AVI-videosta mp3 äänite ?
« Vastaus #11 : 22.04.11 - klo:11.41 »
Yritin päätteellä irroittaa äänen komennolla:

Koodia: [Valitse]
minä@minä-laptop:~$ mplayer -ao pcm:fast:file=audio_ulos.wav -vo null -vc null Tron.Legacy.mp4

Vastauksena tuli:

-----------------------------------------
Too many buffered pts
Too many buffered pts
Too many buffered pts
Too many buffered pts
Too many buffered pts

Too many audio packets in the buffer: (4096 in 3982885 bytes).
Maybe you are playing a non-interleaved stream/file or the codec failed?
For AVI files, try to force non-interleaved mode with the -ni option.
Too many buffered pts
A:   0.4 V:   0.0 A-V:  0.363 ct:  0.000   0/  0 ??% ??% ??,?% 1803 0

Exiting... (End of file)
minä@minä-laptop:~$
-----------------------------------------

Tämä on MPlayerin dokumentoimaton ominaisuus/bugi: null-kodekki ei toimi kaikilla lähdeformaateilla vaan sen sijaan on pakotettava kodekki, jota ei ole lainkaan olemassa. Silloin MPlayer jättää videoraidan huomiotta jotenkin eri tavalla ja homma toimii taas. Kokeile siis näin:

mplayer -ao pcm:fast:file=audio_ulos.wav -vo null -vc dummy Tron.Legacy.mp4