Kirjoittaja Aihe: Ubuntun ja Debianin erot?  (Luettu 5002 kertaa)

foliohattu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Ubuntun ja Debianin erot?
« : 07.03.11 - klo:21.59 »
Ajattelin asentaa työpöydälle järjestelmän, joka olisi helppo asentaa, siinä olisi hyvä laitetuki ja pitkä elinkaari jotta sitä ei tarvitsisi uusia muutaman vuoden välein. Ubuntu on muuten mainio, mutta kolmen vuoden tuki on minulle liian lyhyt.

Täyttäisikö Debian paremmin nämä vaatimukset, olisiko siitä Ubuntun korvaajaksi? Mitä eroja näissä on?
ammattipedagogi

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Debianin erot?
« Vastaus #1 : 08.03.11 - klo:11.55 »
Ajattelin asentaa työpöydälle järjestelmän, joka olisi helppo asentaa, siinä olisi hyvä laitetuki ja pitkä elinkaari jotta sitä ei tarvitsisi uusia muutaman vuoden välein. Ubuntu on muuten mainio, mutta kolmen vuoden tuki on minulle liian lyhyt.

Täyttäisikö Debian paremmin nämä vaatimukset, olisiko siitä Ubuntun korvaajaksi? Mitä eroja näissä on?

Enpä noiden eroja lähde etsimään ja listaamaan mutta on se Debianikin päivitettävä "muutaman vuoden välein". Vajaa kymmenen vuotta ollut palvelimet Debianilla ja jo kolmas päivitys menossa.

JayJay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Debianin erot?
« Vastaus #2 : 08.03.11 - klo:12.53 »
http://linux.fi/wiki/Debian_GNU/Linux
http://linux.fi/wiki/Ubuntu

Eipä siinä oikein muuta voi tehdä, kuin miettiä käyttötarkoitusta ja jakelujen perusajatuksia sekä käytettävyyttä. Sillä itse päätöksen tein, kun siirryin Fedoraan. Saatan jossain vaiheessa siirtyä johonkin muuhun, jos omat tavoitteet muuttuvat.

Olen kuullut sanottavan, että Debian - kuten myös Fedora - olisi edistyneemmille käyttäjille, mutta enpä sitten tiedä onko se sen vaikeampaa. Ubuntulla on toki hyvä yhteisö.

EDIT: Laita virtuaalikoneeseen pyörimään, niin voit testata kätevästi.

foliohattu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Debianin erot?
« Vastaus #3 : 08.03.11 - klo:14.55 »
Asensin Debianin. Ehkä suurin ero oli siinä ettei se ollut työpöytäkäyttäjälle niin valmis kuin Ubuntu on ollut.

On ne vain tehneet hienoa työtä tämän Ubuntun kanssa.
ammattipedagogi

JayJay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Debianin erot?
« Vastaus #4 : 08.03.11 - klo:16.38 »
Asensin Debianin. Ehkä suurin ero oli siinä ettei se ollut työpöytäkäyttäjälle niin valmis kuin Ubuntu on ollut.

On ne vain tehneet hienoa työtä tämän Ubuntun kanssa.

Aivan tai sitten Debianin ideologian mukaan toimitetaan tietyn tasoinen järjestelmä, jota osaava käyttäjä voi sitten itse tehdä mieleisekseen ja Ubuntu taas toimittaa tiettyä valmiimpaa pakettia kokeneille ja kokemattomille. Eri tarkoitukseen erilaiset lähestymistavat.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Debianin erot?
« Vastaus #5 : 08.03.11 - klo:17.08 »
Linux Mint Debian olisi varmaan hyvä valinta. Linux Mint Debian sisältää kaikki perus härpäkkeet valmiina (flash, java ja codec paketit). Linux Mint Debian on rolling release eli distro päivittyy kokoajan. Distro käyttää Debianin testing repoja siinä omat hyvät ja huonot puolensa.

http://blog.linuxmint.com/?p=1604

Löytyy muitakin rolling release distroja:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_release#Examples

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Ubuntun ja Debianin erot?
« Vastaus #6 : 08.03.11 - klo:17.32 »
Aivan tai sitten Debianin ideologian mukaan toimitetaan tietyn tasoinen järjestelmä, jota osaava käyttäjä voi sitten itse tehdä mieleisekseen

Ei oikeastaan edes noin (vaikka tuokin pitää paikkansa), vaan Debian on käyttämänsä epiteetin mukaisesti ”universal operating system”. Pyrkimyksenä on ollut toteuttaa kokonaisuus mahdollisimman samana mahdollisimman moneen arkkitehtuuriin ja ympäristöön. Ubuntu taas on tähdännyt vain i386/x86_64-ympäristöön, jolloin sen ominaisuuksista voi ottaa enemmän irti.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

JayJay

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 260
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Debianin erot?
« Vastaus #7 : 08.03.11 - klo:23.26 »
Aivan tai sitten Debianin ideologian mukaan toimitetaan tietyn tasoinen järjestelmä, jota osaava käyttäjä voi sitten itse tehdä mieleisekseen

Ei oikeastaan edes noin (vaikka tuokin pitää paikkansa), vaan Debian on käyttämänsä epiteetin mukaisesti ”universal operating system”. Pyrkimyksenä on ollut toteuttaa kokonaisuus mahdollisimman samana mahdollisimman moneen arkkitehtuuriin ja ympäristöön. Ubuntu taas on tähdännyt vain i386/x86_64-ympäristöön, jolloin sen ominaisuuksista voi ottaa enemmän irti.

Hyvä pointti.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntun ja Debianin erot?
« Vastaus #8 : 09.03.11 - klo:11.23 »
Jos pitkää elinkaarta haet, suosittelen CentOSsia. Käytän sitä enemmän palvelimissa, mutta testaillut Gnomella ja KDE:lläkin ja ihan hyvin on tuntunut toimivan.

MoB

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 314
  • Debian Jessie, Ubuntu 12.04 LTS, Android-x86 2.3
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Debianin erot?
« Vastaus #9 : 10.03.11 - klo:09.31 »
Erot?
Hyvin, hyvin karkeasti sanottuna Ubuntu on unstable Debian Ubuntun logoilla ja muilla omilla pienillä lisäyksillään. Eroavaisuuksia toki on kun kunnolla asioita tutkii.
Debian ei ole sen vaikeampi käyttää tahi asentaa. Jos omaat ns. tietotekniikkalukutaidon osaat asentaa ja viritellä Debiania. Jos taasen osaat lukea, mutta et ymmärrä lukemaasi ja Ubuntun "klikka hääär och sitten klikka hääär" -oppaiden seuraaminen on vaikeaa niin pysy *buntuissa.
Loppukäyttäjän kannalta se on oikeastaan täysin yhdentekevää mikä Linuxi siellä pellin alla hyrrää. Samoilla työpöytäympäristöillä ja ohjelmilla eroja ei oikestaan edes ole.

Debianin julkaisutahti on nopeutunut huomattavasti siitä mitä se joskus taannoin oli. Parin vuoden välein saa/joutuu siis päivittelemään.
« Viimeksi muokattu: 10.03.11 - klo:09.41 kirjoittanut MoB »
Registered Linux user #186837

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Debianin erot?
« Vastaus #10 : 12.03.11 - klo:01.23 »
Erot?
Hyvin, hyvin karkeasti sanottuna Ubuntu on unstable Debian Ubuntun logoilla ja muilla omilla pienillä lisäyksillään. Eroavaisuuksia toki on kun kunnolla asioita tutkii.
Debian ei ole sen vaikeampi käyttää tahi asentaa. Jos omaat ns. tietotekniikkalukutaidon osaat asentaa ja viritellä Debiania. Jos taasen osaat lukea, mutta et ymmärrä lukemaasi ja Ubuntun "klikka hääär och sitten klikka hääär" -oppaiden seuraaminen on vaikeaa niin pysy *buntuissa.
Loppukäyttäjän kannalta se on oikeastaan täysin yhdentekevää mikä Linuxi siellä pellin alla hyrrää. Samoilla työpöytäympäristöillä ja ohjelmilla eroja ei oikestaan edes ole.

Debianin julkaisutahti on nopeutunut huomattavasti siitä mitä se joskus taannoin oli. Parin vuoden välein saa/joutuu siis päivittelemään.

Olen samaa mieltä olen käyttänyt Debiania "Sarge",sta lähtien ja ubuntua 5.10,stä, suurimmat erot löytyvät räätälöitävyydestä, ajureista ja joidenkin ohjelmien kuten 'Python' tuesta mm, pythonin ja muiden ohjelmien  vajavaisuus estää joidenkin debian ohjelmien asentamisen ubuntuun mutta normaalin loppukäyttäjän kannalta ei eroja juurikaan ole.
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Debianin erot?
« Vastaus #11 : 17.03.11 - klo:13.06 »
Se mitä todella kaipaisin olisi vakaa rolling release Ubuntu/Mint. En itselleni vaan joillekin sukulaisilleni ja tuttavalleni joille olen asentanut Ubuntun tai Mintin. Tämä siksi ettei tarvitsisi parin vuoden välein olla hoitamassa päivityksiä näihin koneisiin.
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Debianin erot?
« Vastaus #12 : 17.03.11 - klo:13.08 »
Se mitä todella kaipaisin olisi vakaa rolling release Ubuntu/Mint. En itselleni vaan joillekin sukulaisilleni ja tuttavalleni joille olen asentanut Ubuntun tai Mintin. Tämä siksi ettei tarvitsisi parin vuoden välein olla hoitamassa päivityksiä näihin koneisiin.

Eikö Linux Mint Debian toimi sitten?

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntun ja Debianin erot?
« Vastaus #13 : 18.03.11 - klo:06.16 »
Se mitä todella kaipaisin olisi vakaa rolling release Ubuntu/Mint. En itselleni vaan joillekin sukulaisilleni ja tuttavalleni joille olen asentanut Ubuntun tai Mintin. Tämä siksi ettei tarvitsisi parin vuoden välein olla hoitamassa päivityksiä näihin koneisiin.

Mikä siinä päivityksessä niin raskasta?

Parin viikon aikana olen jokusen päivittänyt, Lenny --> Squeeze, osa etänä ja osa ihan koneen omiltä näppiksiltä.
Yksi sotkeentui sukkiinsa kesken kuvion, muut menivät jokseenkin käsikirjoituksen mukaan.