Kirjoittaja Aihe: kiintolevyn lisääminen?  (Luettu 3436 kertaa)

savinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
kiintolevyn lisääminen?
« : 15.01.11 - klo:22.20 »
Eli mulla on muutama (ilmeisesti windows koneista  jäänyt)  ylimääräinen kiintolevy. Ja tarkoitus olisi niistä nyt ainakin yksi lisätä tähän koneeseen. Johdot osaan laittaa, IDE kaapeli ja virtajohto riittänee (?). Mutta mitäs sitten? Tarvitseeko koneella tehdä jotain kikkoja? -Vai toimiiko levy ihan siitä vaan? Ja mielellään ihan selkokielellä jos selostaisitte kun en ole tosiaan ennen näitä sählännyt.. ???

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: kiintolevyn lisääminen?
« Vastaus #1 : 15.01.11 - klo:22.33 »
Helpoiten saat käyttöön sen kiintolevyn Levytyökalulla, jonka löydät Ylläpito-valikosta. Sieltä valitset sen uuden kiintolevyn ja tarkistat vielä, että se on varmasti lisäämäsi kiintolevy. Levyn koko on melko hyvä, jos nyt ei satu olemaan samankokoiset levyt. Ubuntun levystä sen erottaa myös siitä, että osiot ovat NTFS-tiedostojärjestelmässä (katso osiotyyppi ja tyyppi kohdat) eivätkä ext4 (tai ext3).

Siinä ikkunassa on ylhäällä Alusta asema -painike. Sillä saat luotua uuden osiotaulun eli käytännössä tyhjennät sen levyn (tiedostot jäävät levylle, mutta eivät ole käytettävissä). Alempana ovat painikkeet uusien osioiden luomiseen. Voit luoda esimerkiksi yhden ison (koko levyn kokoisen) ext4-osion Ubuntun käyttöön. Sille voi myös antaa nimiön.

Nyt aina käynnistyksen jälkeen kyseinen levy on käytettävissä, kun sitä klikkaa kerran Sijainnit-valikossa. Jos haluat sen olevan aina käytettävissä, voit tehdä siitä merkinnän fstab:iin. Tähän voit pyytää lisää oheita, jos linux.fin ohjeet eivät riitä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

savinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: kiintolevyn lisääminen?
« Vastaus #2 : 15.01.11 - klo:22.36 »
Helpoiten saat käyttöön sen kiintolevyn Levytyökalulla, jonka löydät Ylläpito-valikosta. Sieltä valitset sen uuden kiintolevyn ja tarkistat vielä, että se on varmasti lisäämäsi kiintolevy. Levyn koko on melko hyvä, jos nyt ei satu olemaan samankokoiset levyt. Ubuntun levystä sen erottaa myös siitä, että osiot ovat NTFS-tiedostojärjestelmässä (katso osiotyyppi ja tyyppi kohdat) eivätkä ext4 (tai ext3).

Siinä ikkunassa on ylhäällä Alusta asema -painike. Sillä saat luotua uuden osiotaulun eli käytännössä tyhjennät sen levyn (tiedostot jäävät levylle, mutta eivät ole käytettävissä). Alempana ovat painikkeet uusien osioiden luomiseen. Voit luoda esimerkiksi yhden ison (koko levyn kokoisen) ext4-osion Ubuntun käyttöön. Sille voi myös antaa nimiön.

Nyt aina käynnistyksen jälkeen kyseinen levy on käytettävissä, kun sitä klikkaa kerran Sijainnit-valikossa. Jos haluat sen olevan aina käytettävissä, voit tehdä siitä merkinnän fstab:iin. Tähän voit pyytää lisää oheita, jos linux.fin ohjeet eivät riitä.




Kiitos  :) Juuri tätä hain. Kokeilen huomenna josko onnistuu :)

savinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: kiintolevyn lisääminen?
« Vastaus #3 : 16.01.11 - klo:12.14 »
Helpoiten saat käyttöön sen kiintolevyn Levytyökalulla, jonka löydät Ylläpito-valikosta. Sieltä valitset sen uuden kiintolevyn ja tarkistat vielä, että se on varmasti lisäämäsi kiintolevy. Levyn koko on melko hyvä, jos nyt ei satu olemaan samankokoiset levyt. Ubuntun levystä sen erottaa myös siitä, että osiot ovat NTFS-tiedostojärjestelmässä (katso osiotyyppi ja tyyppi kohdat) eivätkä ext4 (tai ext3).

Siinä ikkunassa on ylhäällä Alusta asema -painike. Sillä saat luotua uuden osiotaulun eli käytännössä tyhjennät sen levyn (tiedostot jäävät levylle, mutta eivät ole käytettävissä). Alempana ovat painikkeet uusien osioiden luomiseen. Voit luoda esimerkiksi yhden ison (koko levyn kokoisen) ext4-osion Ubuntun käyttöön. Sille voi myös antaa nimiön.

Nyt aina käynnistyksen jälkeen kyseinen levy on käytettävissä, kun sitä klikkaa kerran Sijainnit-valikossa. Jos haluat sen olevan aina käytettävissä, voit tehdä siitä merkinnän fstab:iin. Tähän voit pyytää lisää oheita, jos linux.fin ohjeet eivät riitä.




Kiitos  :) Juuri tätä hain. Kokeilen huomenna josko onnistuu :)


Eipä onnistunut, tuota virtajohtoa joka olisi kiintolevyyn sopinut ei löytynyt tuolta koneen uumenista. Olisi pitänyt ottaa cd asema pois että olisi saanut sen virtajohdon sille kiintolevylle :(

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: kiintolevyn lisääminen?
« Vastaus #4 : 16.01.11 - klo:12.24 »
...
Eipä onnistunut, tuota virtajohtoa joka olisi kiintolevyyn sopinut ei löytynyt tuolta koneen uumenista. Olisi pitänyt ottaa cd asema pois että olisi saanut sen virtajohdon sille kiintolevylle :(

Kyllä kaikissa koneissa mitä minä olen nähnyt, on vähintäin 4 virtajohtoa, joten kuvauksesi perusteella vapaita pitäisi olla. Virtajohdon haaroitukset eivät paljoa maksa nekään (jollei sitten jälleenmyyjä halua ryöstää asiakkaitaan).

Jos virtajohdon tyyppi taasen on epäsopiva, niin ei siihen sitten IDE-kaapelikaan mene, vaan käsissäsi on SATA-levy.

I Svärd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 297
    • Profiili
Vs: kiintolevyn lisääminen?
« Vastaus #5 : 16.01.11 - klo:13.59 »
Itse jouduin kiintolevyä lisätessäni käyttämään ide-sata adapteria koska virtalähteessä ei olluty kuin kaksi sata piuhaa ja loput ide

[ylläpito on poistanut liitteen]

savinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: kiintolevyn lisääminen?
« Vastaus #6 : 16.01.11 - klo:14.15 »
...
Eipä onnistunut, tuota virtajohtoa joka olisi kiintolevyyn sopinut ei löytynyt tuolta koneen uumenista. Olisi pitänyt ottaa cd asema pois että olisi saanut sen virtajohdon sille kiintolevylle :(

Kyllä kaikissa koneissa mitä minä olen nähnyt, on vähintäin 4 virtajohtoa, joten kuvauksesi perusteella vapaita pitäisi olla. Virtajohdon haaroitukset eivät paljoa maksa nekään (jollei sitten jälleenmyyjä halua ryöstää asiakkaitaan).

Jos virtajohdon tyyppi taasen on epäsopiva, niin ei siihen sitten IDE-kaapelikaan mene, vaan käsissäsi on SATA-levy.
Juu, siis tosiaan tuo koneen levy on sata levy mutta nämä windows koneista otetut ovat ide..

Mistä noita adaptereita saa? tosiaan noita sata piuhoja siinä kyllä oli..

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: kiintolevyn lisääminen?
« Vastaus #7 : 16.01.11 - klo:14.32 »
OK. Tuon adapterin kanssa saat olla tarkkana että jo on juuri oikeanpuoleinen, yleisempää lienee juuri päinvastainen tilanne (SATA-levyn liittäminen vaikka on vain IDE-liittimet powerissa). Tosin et tarvitse välttämättä adapteria.

Nimittäin, onhan sinulla toki kaksi IDE-virtaliitäntää siinä, aina on ollut mitä minä olen nähnyt.

Eri juttu on sitten, että ylettyykö, jos on vain tuo yksi piuha, jossa on kaksi liitäntää ja toinen pitää olla kiinni DVD-asemassa. Siirtämällä levyn kiskokiinnityksellä DVD-aseman viereen, tilanne ratkeaa, mutta on ehkä hankalahko toteuttaa (vaatii kuitenkin kiskot, ruuveja, näppäryyttä).

Tuo tilanne, oli sitten kumpi tahansa ongelma, puuttuminen tai pituus, ratkeaa IDE-virtahaaroituksella. Niitä myy mikä hyvänsä hyvin varustettu PC-liike, Biltemakaan ei ole tässä mielessä huono. Huonoistakin voi kysellä (anttilat ja mustat pörssit jms).

Toisaalta, jos näistä kaupoista löytyy edellä mainittu adapteri (ole tarkkana kumminkin päin se on), niin osta se.
« Viimeksi muokattu: 16.01.11 - klo:14.36 kirjoittanut Ganymedes »

savinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 102
    • Profiili
Vs: kiintolevyn lisääminen?
« Vastaus #8 : 16.01.11 - klo:14.40 »
OK. Tuolla adapterilla ei tee mitään koska se on juuri päinvastaiseen tilanteeseen. Tosin et tarvitse erilaistakaan adapteria (sikäli kuin niitä on olemassa).

Nimittäin, onhan sinulla toki kaksi IDE-virtaliitäntää siinä, aina on ollut mitä minä olen nähnyt.

Eri juttu on sitten, että ylettyykö, jos on vain tuo yksi piuha, jossa on kaksi liitäntää ja toinen pitää olla kiinni DVD-asemassa. Siirtämällä levyn kiskokiinnityksellä DVD-aseman viereen, tilanne ratkeaa, mutta on ehkä hankalahko toteuttaa (vaatii kuitenkin kiskot, ruuveja, näppäryyttä).

Tuo tilanne, oli sitten kumpi tahansa ongelma, puuttuminen tai pituus, ratkeaa IDE-virtahaaroituksella. Niitä myy mikä hyvänsä hyvin varustettu PC-liike, Biltemakaan ei ole tässä mielessä huono. Huonoistakin voi kysellä (anttilat ja mustat pörssit jms).

Eli mikä tämä virtahaaroitus on?  ::) jakaja? tekee yhdestä virta johdosta kaksi?

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: kiintolevyn lisääminen?
« Vastaus #9 : 16.01.11 - klo:14.45 »
...
Eli mikä tämä virtahaaroitus on?  ::) jakaja? tekee yhdestä virta johdosta kaksi?

Kyllä, ihan yksinkertainen kaapeli. Tarkista siinäkin myös sitten se, että miten pitkä sen pitää olla (=mittaa kotelostasi).

Tuo edellä esitetty kuva adapterista ja teksti, ovat molemmat juuri päinvastaiseen tilanteeseen mitä sinulla on. Ainakin minä näen kuvassa tuon IDE-liittimen urospuolisena - se ei mene IDE-levyysi kiinni.

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: kiintolevyn lisääminen?
« Vastaus #10 : 16.01.11 - klo:16.05 »
Hmm.  Mie olen tilaillut jo 2000-luvun alusta, tai ainain puolvälistä emoja ja niissä on tuhoton määrä adaptereita. Jopa sata / IDE uros / naaras samassa. Ainakin Asuksella, joita mie oon käyttänyt aina. Nytkin laatikollinen niitä säilössä. Ei ole niissä tullut lisätilauksia vastaan, vaikka tuunannut vanhempiakin koneita, joissa vanhat virtalähteet. ::)
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: kiintolevyn lisääminen?
« Vastaus #11 : 16.01.11 - klo:16.15 »
...
Ei ole niissä tullut lisätilauksia vastaan, vaikka tuunannut vanhempiakin koneita, joissa vanhat virtalähteet. ::)

Niinpä, mutta nyt onkin kysymyksestä päätellen uudempi kone, mutta vanhempi levy ...  Asus-emojenkin piuhat ovat päinvastaiseen tilanteeseen.