Minulla on 8 v. sitten hankittu kännykkä, Nokian 3510. Se toimii edelleen loistavasti, näppäinten väri tosin vähän kulunut.
Minulla on myös bridge tyyppinen digikamera, joka sekin toimii hyvin.
Monet vuodet kannoin molempia, odottaen kännypuhelimiin kameraa, jonka kuvista edes tunnistaisi kohteen. Viimein alkoi tulla varteen otettavia ehdokkaita ja valitsin LG.n KU990i mallin. Siinä kamera osoittautuikin kohtuulisen laadukkaaksi, kunhan ei ollut liian hämärää, tai liian kirkas ilma.
62 X 40 mm kokoiselta näytöltä on kirkkaalla ilmalla mahdotonta erottaa hyttysen p-n kokoisista symbooleista niiden tarkoitusta. Tarkennuksessa sama rajoitus.
Nettiin tämä ihme hiipii sillä aikaa kun keittelen kahvit ja uusi sivu avautuu pullan paistuessa.Eihän noilta netti sivuilta juuri mitään pystyisi kyllä lukemaankaan tuon kokoiselta näytöltä.
Blue Toothia olen käyttänyt kerran muutaman kuvan siirtoon. Samassa ajassa olisin buutannut Ubuntun ja ladannut kortilta 100 kuvaa tietokoneen muistiin.
Puhelimena laite on surkea. Vasta valikkojen alta löytyy puhelin toiminto - ja aikaa menee. Ääni kaikuu. Tekstarin lähettäminen on tuskaista. Akkua saa ladata yhtenään.
Miksi ihmeessä pitää sulloa käyttökelvottomia toimintoja laitteeseen, niin että ne hankaloittavat sen normaalia käyttöä. Vuoden kokemus ei käsitystäni laitteesta ole muuttanut.
Ja tietysti KU990i vaatii oman Windows ohjelman tietokoneeseen liittämistä varten. Onneksi Linux tunnistaa muistikortin.
Kannan siis edelleen kännykkää (3510) ja erillistä kameraa (Kodak Z710, jonka Ubuntu tunnistaa) mukanani.
Älykännykkä ei riitä, enkä sitä tarvitse. Hologramminäyttö voisi muuttaa tilannetta, tosin silloin yksityisyys voisi vaarantua. Toistaiseksi minulle riittää pöytätietokone, kun tietokonetta tarvitsen.
Nämä olivat räyhäävän äijän körilään mielipiteitä. Vaikka kirjoitettu vakavana, ei niitä tarvitse ottaa liian vakavasti.