Itse olen aika laiska hakemaan editoreita, joten yleensä käytän epäkäytännöllistä gedit:iä.
Joe on hyvä, jos on käyttänyt WordStaria, Borlandin kieliä, QBasic:a ja QE:tä.
Aikoinaan Wordstarin järjestelmä oli lähes de facto kaikissa järjestelmissä.
Joen saa kyllä määrättyä käyttämään muunkinlaisia pikavalintoja, mutta perusasetukset ovat sopineet minulle.
Perusasetuksissaan Joe tukee ainakin Perliä, Html:ää, Bashia ja PHP:tä korostamalla komentoja.
FreeBasic:n kanssa tulee joskus käytetty sille tarjottuja IDE-ohjelmia, mutta useimmiten tulee senkin kanssa käytettyä Joe:a.
VI ja VIM olisi hyvä osata, koska ne tulevat väkisin kaikkien distrojen mukana. Osassa nämä ovat hardcodattuina defaul-editoreina. Itse en Vi:tä käytä kuin pakon edessä. Siitä tulevat mieleen vanhata pahat ajat, jolloin DEC-10:ssä ainoana editorina ollut Ed toimi lähes samalla logiikalla: -"Lisää riville 8 viidennen merkin eteen seuraavat merkit: 'åäö' ja siirry sitten kolme riviä eteenpäin seitsemännen merkin eteen...Siirry sitten näyttötilaan ja tulosta rivit 1-9".
Omat ohjelmointi-intressit eivät kaipaa GUI:ta, vaan kirjoittelen ohjelmat serverillä SSH:n yli. Pöytäkoneellakin siirryn heti mustalle ruudulle. Pääosin teen laiteohjelmointia ja webbisivuja. Webbisivujakin yleensä sellaisella tasolla, jolle normaalit web-editorit eivät yllä.