Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Suomen WWW-kehitys  (Luettu 426123 kertaa)

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

kuutio

  • Vieras
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #81 : 09.12.12 - klo:22.04 »
"Voisi sanoa että koneen täytyy olla uudempi kuin 2008 jotta Ubuntu toimii siinä. "

Itse olen eri mieltä tästä, asensin 12.10 P4 1G koneeseen jossa se pyörii mukavasti. Tämä on varmasti vanhempi kuin 2008, pikemminkin jotakin 2004 - 2005 vuosimallia.

Ubuntun?
Prossu tukee pae:a?

Entäs jollei tue? esim jotkut kannettavat samalta ajalta.
Tarkoitus oli varmaan sanoa, että ubuntu saattaa toimia vanhemmillakin koneilla...ei että se toimisi kaikissa tuon ajan koneissa.

(Omiin thinkpadeihin joutuu kääntämään kernelin yhden halvatun PAE config-option takia)
« Viimeksi muokattu: 09.12.12 - klo:22.09 kirjoittanut kuutio »

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #82 : 09.12.12 - klo:22.15 »

http://askubuntu.com/questions/182048/will-it-be-possible-to-use-a-non-pae-kernel-in-12-10

 :P

No joo saahan sen kyllä mä sen tiedän. Ajatus vaan että jos joku kokeilee niin alkaako se tekemään kaiken tuon?
Ensi kosketus Ubuntuun... ajatuksella. Eli lataanpa tuosta tuon 32-bittisen version ja ja buutissa totean että pae tukea ei ole. Kuinka monella jatkuu innostus sen jälkeen? Tämä on se pointti mitä ajoin takaa.

"Voisi sanoa että koneen täytyy olla uudempi kuin 2008 jotta Ubuntu toimii siinä. "

Itse olen eri mieltä tästä, asensin 12.10 P4 1G koneeseen jossa se pyörii mukavasti. Tämä on varmasti vanhempi kuin 2008, pikemminkin jotakin 2004 - 2005 vuosimallia.

Ubuntun?
Prossu tukee pae:a?

Entäs jollei tue? esim jotkut kannettavat samalta ajalta.
Tarkoitus oli varmaan sanoa, että ubuntu saattaa toimia vanhemmillakin koneilla...ei että se toimisi kaikissa tuon ajan koneissa.

(Omiin thinkpadeihin joutuu kääntämään kernelin yhden halvatun PAE config-option takia)

Tiedän, Thinkpadistä omatkin kokemukset... Ja muutamasta muusta koneesta.
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #83 : 28.12.12 - klo:12.08 »
En viitsi aloittaa uutta ketjua joten kelvatkoon tämä yleinen sivuston kehitysketju. Voisiko joku moderaattori käydä muuttamassa kehitysalueen kuvaukseen 12.10:n sijaan: Ubuntu 13.04 (”Raring Ringtail”)?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #84 : 28.12.12 - klo:12.48 »
En viitsi aloittaa uutta ketjua joten kelvatkoon tämä yleinen sivuston kehitysketju. Voisiko joku moderaattori käydä muuttamassa kehitysalueen kuvaukseen 12.10:n sijaan: Ubuntu 13.04 (”Raring Ringtail”)?
Ole hyvä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #85 : 28.12.12 - klo:13.42 »
Yritän palata ketjun aiheeseen: mikä on sivuston siirron uusi aikataulu? Voin kirjoittaa sisällön puuttuville sivuille, jos halutaan. Tässä ketjussa käyty keskustelu on ollut kiinnostavaa, mutta minusta silti kannattaisi julkaista sivut, vaikka kaikkia ehdotettuja muutoksia ei ole vielä tehtykään, ja sivuston valitsema kieliasullinen linja on kyseenalaistettu: jos sivut julkaistaan, niitä kohtaan osoitettu kiinnostus kasvaa, ja voidaan tehdä sen jälkeen muutoksia suuremmalla joukolla!
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #86 : 28.12.12 - klo:23.52 »
Yritän palata ketjun aiheeseen: mikä on sivuston siirron uusi aikataulu? Voin kirjoittaa sisällön puuttuville sivuille, jos halutaan. Tässä ketjussa käyty keskustelu on ollut kiinnostavaa, mutta minusta silti kannattaisi julkaista sivut, vaikka kaikkia ehdotettuja muutoksia ei ole vielä tehtykään, ja sivuston valitsema kieliasullinen linja on kyseenalaistettu: jos sivut julkaistaan, niitä kohtaan osoitettu kiinnostus kasvaa, ja voidaan tehdä sen jälkeen muutoksia suuremmalla joukolla!

Samaa mieltä. Julkaisuun vaan ja nopeasti. Keskustelu on aina tervettä kunhan se pysyy tietyissä rajoissa :) Eikä noihin rauta tai muihin juttuihin kannata liiaksi takertua, niitä ongelmia piisaa kaikilla nyky Linuxeilla ja kyllä "jopa" windowsilla.
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #87 : 30.12.12 - klo:21.01 »
Olen siirtänyt muutostoiveen eteenpäin, mutta asia ei ole enää minun hallinnassani, enkä tiedä prosessin edistymisestä tällä hetkellä mitään. Yritän selvitellä asiaa.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #88 : 01.01.13 - klo:13.11 »
Olen siirtänyt muutostoiveen eteenpäin, mutta asia ei ole enää minun hallinnassani, enkä tiedä prosessin edistymisestä tällä hetkellä mitään. Yritän selvitellä asiaa.
Hyvä että homma etenee! Uskaltaisikohan tällä välin vielä tehdä muutoksia ja korjauksia sivuihin? Puuttuvat projekti-osion sivut on mulla edelleen työlistalla.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #89 : 01.01.13 - klo:13.45 »
En ole varmaan muistanut vielä sanoa tästä, mutta sivuja voi edelleen muokata vapaasti.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #90 : 01.01.13 - klo:21.02 »
En ole varmaan muistanut vielä sanoa tästä, mutta sivuja voi edelleen muokata vapaasti.
Asia selvä! Katson mihin kykenen.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #91 : 03.01.13 - klo:07.43 »
Olen siirtänyt muutostoiveen eteenpäin, mutta asia ei ole enää minun hallinnassani, enkä tiedä prosessin edistymisestä tällä hetkellä mitään. Yritän selvitellä asiaa.

Minne päin eteenpäin, ettei vain olisi miskommunikaatiota? IRCissä on pyydetty (minä ja Tm_T ainakin), että saitti ensin gittiin tai bazaariin jotta voidaan kokeilla deployaamista omalla koneelle Drupal-asennuksen päälle. Ja vasta sen jälkeen tiketti https://rt.ubuntu.com/:iin, josta en löydäkään aiheeseen liittyvää tikettiä vielä. Tiketin kautta keskustelu on melko hidasta, joten parasta on että paketti olisi täydellinen heti aluksi.

Joku sivuston kehittäjistä muistaakseni tykkäsi gitistä enempi, mutta Bazaarin kannalla olisi se että meillä on valmis oikeuksien hallinta Ubuntu Suomi -Launchpad-tiimin kautta https://launchpad.net/~ubuntu-fi jonka alla on jo aiemmat web-sivut https://code.launchpad.net/ubuntu-fi-www. Sinänsä jos on kynnyskysymys niin toki gittiäkin saa käyttää, pääasia että saadaan sivustolle vähän laajempi testaus ennen kuin laitetaan Canonicalille päin. Testauksella tarkoitan eritoten sitä, että sivusto on mahdollisimman kevyesti asennettavissa apt-get install drupal6:n jälkeen, ja että auditoitava koodi on siistiä ja kevyehköä.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #92 : 03.01.13 - klo:09.15 »
Testauksella tarkoitan eritoten sitä, että sivusto on mahdollisimman kevyesti asennettavissa apt-get install drupal6:n jälkeen, ja että auditoitava koodi on siistiä ja kevyehköä.
Ehkä sivusto kannattaisi tehdä Drupal 7 -alustalle.

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #93 : 03.01.13 - klo:13.48 »
Testauksella tarkoitan eritoten sitä, että sivusto on mahdollisimman kevyesti asennettavissa apt-get install drupal6:n jälkeen, ja että auditoitava koodi on siistiä ja kevyehköä.
Ehkä sivusto kannattaisi tehdä Drupal 7 -alustalle.

Näin on tehtykin.

Olen siirtänyt muutostoiveen eteenpäin, mutta asia ei ole enää minun hallinnassani, enkä tiedä prosessin edistymisestä tällä hetkellä mitään. Yritän selvitellä asiaa.

Minne päin eteenpäin, ettei vain olisi miskommunikaatiota? IRCissä on pyydetty (minä ja Tm_T ainakin), että saitti ensin gittiin tai bazaariin jotta voidaan kokeilla deployaamista omalla koneelle Drupal-asennuksen päälle. Ja vasta sen jälkeen tiketti https://rt.ubuntu.com/:iin, josta en löydäkään aiheeseen liittyvää tikettiä vielä. Tiketin kautta keskustelu on melko hidasta, joten parasta on että paketti olisi täydellinen heti aluksi.

Joku sivuston kehittäjistä muistaakseni tykkäsi gitistä enempi, mutta Bazaarin kannalla olisi se että meillä on valmis oikeuksien hallinta Ubuntu Suomi -Launchpad-tiimin kautta https://launchpad.net/~ubuntu-fi jonka alla on jo aiemmat web-sivut https://code.launchpad.net/ubuntu-fi-www. Sinänsä jos on kynnyskysymys niin toki gittiäkin saa käyttää, pääasia että saadaan sivustolle vähän laajempi testaus ennen kuin laitetaan Canonicalille päin. Testauksella tarkoitan eritoten sitä, että sivusto on mahdollisimman kevyesti asennettavissa apt-get install drupal6:n jälkeen, ja että auditoitava koodi on siistiä ja kevyehköä.

Ilmoitin skfin:ille, että sivut ovat valmiina julkaisuun, pienin viilauksin. Pyysin kuitenkin aloittamaan siirtoprojektin, koska minulle oli kerrottu, että se tulee kestämään jonkin aikaa. Minulle ei ole kuitenkaan kerrottu mitään siirtoprojektin kulusta ja en tosiaankaan tiedä siitä mitään.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #94 : 03.01.13 - klo:23.38 »
Ilmoitin skfin:ille, että sivut ovat valmiina julkaisuun, pienin viilauksin. Pyysin kuitenkin aloittamaan siirtoprojektin, koska minulle oli kerrottu, että se tulee kestämään jonkin aikaa. Minulle ei ole kuitenkaan kerrottu mitään siirtoprojektin kulusta ja en tosiaankaan tiedä siitä mitään.

Minulle on epäselvää, kuka tästä projektista oikein vastaa, ja kenen siis tulisi tietää jotain aikataulusta. Olisi myös hyvä, jos jossain pidettäisiin jokin palaveri verkkosivuja työstävän tiimin kesken, ja sovittaisiin mikä on jo valmista ja mitä vielä muutetaan.

EDIT

Kirjoittelinpa tässä pienen listan, että mitä kaikkia puutteita sivuilta löysin:

ETUSIVU

  • Etusivun alarivin boksit eivät ole tarpeeksi leveitä.
  • Etusivun ja esittely -sivun välillä on ärsyttäviä eroja. Ilmeisesti esittely-sivulla kuva on liian reunassa, ilman marginaalia?

ESITTELY

  • Esittely-sivun neljän boksin ruudukko on tyyliltään erilainen kuin muulla sivustolla.
  • Mikä ero on ominaisuuksilla ja uutuuksilla? Tällä hetkellä ominaisuuksissa on uudempia ominaisuuksia kuin uutuuksissa.
  • Miksi käyttäisin Ubuntua tuntuu melkein samalta kuin ominaisuudet ja uutuudet.
  • Vertailutaulukko pitäisi olla ehkä ennen usein kysyttyjä kysymyksiä?

HANKI UBUNTU

  • Hanki Ubuntu -sivulta puuttuu "Mikä versio minun tulisi valita?" -linkiltä kohde.
  • Päivitä Ubuntu 11.10 pitäis heivata jo pois.
  • Osta Ubuntu -vaihtoehdosta puuttuu linkiltä kohde.
  • Lista muista latausvaihtoehdoista puuttuu.

Tuki on hyvässä mallissa, mutta Windowsista Ubuntuun -sivu pitäisi tehdä valmiiksi. Lisäksi Projekti- ja Yhteisö-osiot kaipaavat parantelua. Minä tein sinne hieman muutoksia.

Koko sivuston HTML on semanttisesti hyvin kyseenalaista. Tekstiselaimet tai sokeiden ruudunlukijat näyttävät lukukelvotonta sotkua. Myös päivittäjän kannalta on todella hankalaa, että sivuston ulkoasun tuottava koodi on sotkettu sisällön sekaan. En tiedä miksi näin on. Onko Drupal-teema mahdollisesti jäänyt keskeneräiseksi, ja kaikki tuo HTML myöhemmin projektiin mukaan tulleiden päivittäjien kirjoittamaa? Nyt kuitenkin on erittäin suuri riski, että sivujen ulkoasu tulee olemaan jatkuvasti hajalla.

Sivuilla esiintyy myös taulukkotaittoa, mikä on mobiiliselainten kannalta ehdoton ongelma. Tabletit ja älypuhelimet ovat täällä nyt, joten kyse ei ole mistään tulevaisuuden pulmasta.
« Viimeksi muokattu: 04.01.13 - klo:02.30 kirjoittanut Heikki Ketoharju »
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #95 : 04.01.13 - klo:14.48 »
Olen ehdottoman samaa mieltä kaikesta edellisessä viestissä kirjoitetusta. Korjasin jo joitakin pikku vikoja, mutta osa on jopa korjauskelvotonta. Sivu pitäisi saada julkaisuun heti, sillä alan pelätä, että se on vanhentunut jo ilmestyessään. Olen itse asiassa aloittanut jo seuraavan version suunnittelun. Itse asiassa konsepti on jo etusivun osalta valmis, ja se on toteutettu yksinkertaisesti ja moderneilla teknologioilla tyhjästä. Tyyli vastaa uutta Canonical Design -sivustoa, joka tulee varmasti yleistymään muualla myöhemminkin. Se edustaa uudenlaista tyylisuuntaa, jossa taulukoista on luovuttu ja sivu skaalautuu kaikenkokoisille näytöille.

Eli henkilö projektin takana, jos sellainen on, voisi astua esiin ja kertoa jatkosta. Kuka aloitti koko hankkeen? En tiedä muita nimiä kuin H. Ketoharjun, skfin:in ja artnayn, jotka ovat olleet mukana. Kuten jo aiemmin sanoin, en tiedä julkaisuprojektista mitään.
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #96 : 07.01.13 - klo:02.28 »
Onko skfinistä kuulunut mitään?

Mikäli olet alkanut uutta versiota kehittää, kannattaa varmaan ottaa selvää, millainen Canonicalin tarjoama sivustoinfra oikein on. Tietäisiköhän Timo Jyrinki aiheesta jotain, kun on pitkään pyörinyt kuvioissa mukana? Tm_T taitaa tällä hetkellä olla Ubuntu Suomen virallinen yhteyshenkilö, joten hänen luulisi jotain jostain tietävän!
« Viimeksi muokattu: 07.01.13 - klo:02.32 kirjoittanut Heikki Ketoharju »
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #97 : 07.01.13 - klo:13.06 »
(ok, Drupal 7 siis)

Perusongelma kommunikaatiossa on, että muun muassa artnay ja skfin ovat enempi IRC:n puolella ja muut taas täällä foorumilla. IRCin käyttö taas on hankalaa toimivan keskustelun kannalta ellei ole konetta/shelliä jonka kautta se on 24h päällä, tai jos sovitaan kaikille sopiva kokousaika esim. doodlen avulla.

skfin:ltä sain aiemmin IRCissä kommentteja ehdotuksiini. Teemat ja stylesheetit olisi siis tarkoitus laittaa pakettiin (ja IMHO versionhallintaan) tarjottavaksi, kun taas itse sisältöä ei ole helppo tarjota tietokantadumppina ja se tulisi kopioida web-käyttöliittymän kautta sisään kunhan Drupal-asennus ubuntu-fi.org:lle löytyy. Mutta tosiaan mitään pyyntöjä ei ole vielä laitettu rt.ubuntu.com:iin joten mitään ei ole myöskään heti tapahtumassa. skfin on muistaakseni maininnut kiireistä, joten joku muukin saa asiaa lähteä hoitamaan kunhan tarkistaa ensin ja kaikki tietävät missä mennään.

Mikäli olet alkanut uutta versiota kehittää, kannattaa varmaan ottaa selvää, millainen Canonicalin tarjoama sivustoinfra oikein on.

Olen kerännyt tälle wikin sivulle tiedot nykyisestä kokoonpanosta: http://wiki.ubuntu-fi.org/WWW. Sieltä löytyy linkki myös kansainvälisen Ubuntu-wikin LoCoHosting-tietosivulle.

Drupal tulisi varmaankin neodymiumille jos vain tilaa on koska ubuntu-fi.org-domain osoittaa sinne. Varmaankin jollain /drupal-liitteellä ensin, koska emme voi tyhjää Drupal-asennusta laittaa tietystikään etusivuksi.

Drupal-sivusto korvaisi lähinnä etusivun ja lataussivun, wikin pysyessä entisellään mutta siivottuna redirectien avulla monista päällekkäisyyksistään (voin osallistua). Esim. nav.html ja CSS-tiedostot tarvitsivat Drupalin käyttöönoton yhteydessä muokkausta niin, että Drupalin ulkoasua ja navigaatiota feikattaisiin - muuten foorumit, wiki ja blogi jäisivät nykyiselle ulkoasulle.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #98 : 08.01.13 - klo:01.00 »
Kiitos paljon vaivannäöstäsi, Timo! (Pitäisi ehkä lisätä, että taas kerran, sillä ei ollut kyllä todellakaan ensimmäinen kerta, kun jaksat nähdä tällälailla vaivaa.) Tuo Wiki-sivu on todella hyvä summaus siitä missä mennään, ja selventää myös paljon, millaisia muutoksia sivuston kehitysversioon tulisi vielä tehdä.

Jos siis Quantal on alkanut hahmotella nykyisestä sivustosta ja nykyisestä kehitysversiostakin eroavaa uutta versiota, kannattaa se ilmeisesti tehdä Drupal seiskan päälle.

Ehdottaisin, että nyt käytössä olevan sivuston merkkaustyyliä yhtenäistetään ja siirretään HTML:n sekaan style-attribuutein lisätty koodi aluksi sivujen alussa oleviin <style>-blokkeihin. Tässä yhteydessä jo pidetään huolta, että merkintäkäytännöt yhtenäistetään. Kun sitten saadaan selvyys millaisia elementtejä halki sivuston käytetään, voidaan kaikkien style-blokkien css yhdistää Drupal-teeman css-tiedostoon. Tällälailla saadaan kattava css, jonka avulla on helppo tehdä sivuille vaihtelevia leiskoja vähällä vaivalla.

Ainakaan minulla ei ole aiempaa kokemusta Drupalista sen enempää sisällöntuottajana kuin teemakehittäjänäkään, joten en osaa sanoa mistä tuo teeman css-tiedosto löytyisi, ja miten helppoa tuota sivuston nykyistä testiversiota on modata. Mikäli teeman css-tiedoston muokkaaminen on helppoa, voisi ehkä css:n siirtää attribuuteista suoraan sinne. Jos taas pienienkin muutosten tekeminen css:ään vaatii mutkikasta ja byrokraattista prosessia, <style>-tageihin siirtäminen on helpompaa.

Tuosta nav.html:stä sen verran, että helpointahan olisi, jos saisi Drupalin generoimaan sen automaattisesti aina kun valikkoa muutetaan! Tähänkin joku Drupalia tunteva voisi ehkä vastata, että onko se mahdollista.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

Quantal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 299
    • Profiili
Vs: Ubuntu Suomen WWW-kehitys
« Vastaus #99 : 25.01.13 - klo:21.07 »
Olen siis kehittänyt yhden miehen projektina sivustoa. Päätin nyt julkaista kuvakaappauksen yhdestä sivusta. Palautetta otetaan vastaan :)

Vasemmassa alareunassa on jotain hämärää, joka ei siis kuulu sivustoon. Palautetta otetaan vastaan :)
« Viimeksi muokattu: 27.01.13 - klo:15.20 kirjoittanut Quantal »
VAIHDOIN NIMIMERKKIÄ
Läppäri: Acer Aspire 8930G - Intel Core 2 Duo P8400 @2,26GHz, Nvidia GeForce 9600M GT, 4GB DDR3, 320GB HDD ~ Ubuntu 12.04 LTS
Pöytäkone: Acer Aspire E360 - AMD Athlon 64 X2 3800+, ATI Radeon X1300 HM 512MB, 1GB DDR RAM, 250GB HDD ~ Windows 8
Puhelin: Nokia Lumia 9