Kirjoittaja Aihe: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?  (Luettu 5460 kertaa)

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Pelipalvelu!

Minulla on tämä kotiprojektina pelipalvelu Javalla, yhä käynnissä, olen juuri rakentelemassa pelipalveluni palvelin ja asiakas rutiineja !

Kysymys on minulla on Ranskassa palvelin ja siinä on tietyt resurssit ja ominaisuudet käytössä, tahdon rakentaa palveluni siten, että, koko palvelimen resurssit ovat käytössä ihan alusta pitäen, nyt kun minä sitten lähden koodaamaan näitä pelaaja tietojen tallentamisia palvelimen kovalevylle, niin tahtoisin kysyä hieman seuraavaa ->
Jos käytän databasen sijaan teksti tiedostoja pelaaja tietojen ja pelaajien peli tallenteiden tallentamisessa, niin, kuinka tämä olisi parhain Ubuntu ( U804 ) ominaisuuksia käyttäen rakentaa ?

Onko hyvä idea käyttää erillistä 5-10 gigan kovalevyä jolle asettaisi pakkaavan tiedostomuodon, mitä fileformaatti vaihtoehtoja tällöin olisi ?
Jos siis käytän teksti tiedostoja pelaaja tallenteitten, pelaaja infon ja savegamet tallentamiseen U804:ssä, niin, mitä rajoituksia Ubuntu asettaa tiedostojen ja kansioitten määrälle palvelimen kovalevyllä ?

Ajattelin vain että kaikki hallinnointi olisi huomattavanko ? helpompaa jos käytän teksti tiedostoja ainakin minua peloittavan databasen sijaan ?
Täytyy vaan miettiä erillisiä index tapoja, eli tallenteille ainakin jokin kansio järjestys, esim, kolme ekaa kirjainta olisi yksi kansio ja pelaajain tiedot tallentaisi kolmen ekan kirjaimen mukaan sitten oikeisiin kansiohin, näin yhden kansion tiedosto kuorma pysyisi alhaisena.

Otan vinkkejä vastaan, käytössä siis Ubuntu 804.
« Viimeksi muokattu: 20.12.10 - klo:16.25 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #1 : 20.12.10 - klo:16.49 »
Lainaus
Jos käytän databasen sijaan teksti tiedostoja pelaaja tietojen ja pelaajien peli tallenteiden tallentamisessa,
Mitä tietoja pelaajista tallennetaan?
Yleensä ei ole todellakaan suotavaa tallentaa mitään tietoa tavalliseen tekstitiedostoon ainakaan selväkielisenä.
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #2 : 20.12.10 - klo:16.53 »
Lainaus
Jos käytän databasen sijaan teksti tiedostoja pelaaja tietojen ja pelaajien peli tallenteiden tallentamisessa,
Mitä tietoja pelaajista tallennetaan?
Yleensä ei ole todellakaan suotavaa tallentaa mitään tietoa tavalliseen tekstitiedostoon ainakaan selväkielisenä.

Pelaaja tiedot !

Pelaaja tiedot ->
Pelaajan nimi.
Pelaajan salasana.
Pelaajan EMail.
Pelaajan oikeustaso palvelimessa. ( tavallinen käyttäjä vaiko maksava asiakas )
Pelaajan tietojen vanhenemispäivämäärä, käyttäjä poistetaan 6kk-18kk viimeisestä pelistä, taikka 6kk-18kk asiakasoikeuden päättymisestä ja viimeisestä pelikerrasta.

Pelaaja tallenteet -> ( 32kpl tavallisella asikkaalla ja 1-5 megaa maksavalla asiakkaalla )
Pelaajan tallenne string joka on eri peleissä sitten tietenkin erillainen.

Kyseiset tallenteet tallentuvat kuitenkin palvelimen coreen, eli eihän sinne kenelläkään ole asiaa, jos joku coressa on minun salasanallani, niin, sehän on sitten rikos ja palvelun tarjoajani ovh-hosting valvoo palvelimiensa käyttöjä, eli vieraat ip:t jotka kirjautuvat löytyvät heti, minäkin mietin asiaa paljon, mutta koen että on ihan turvallista käyttää plain teksti tiedostoja, ovat niin pitkän salasanan takana, nämäkin tiedostot voi vielä itsekkin salata, pitkällä tupla taikka tripla taikka vielä useammalla päällekkäis stringillä.
« Viimeksi muokattu: 20.12.10 - klo:17.19 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #3 : 20.12.10 - klo:17.08 »
Siinä tapauksessa tiedot tulee kyllä salata jollain menetelmällä. Ei ole pelaajia kunnioittavaa jos heidän tietonsa ovat selväkielisinä saatavilla.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #4 : 20.12.10 - klo:17.14 »
Salaus!

Ehdin jo vastata tuohon edelliseen :)

Pitkät tupla taikka tripla taikka useampi päällekkäis stringit tallenteille, nämä salaus stringit voisi syöttää palvelin ohjelma threadin käynnistyessä koti koneesta vaikka tcp siirrolla, niin, salaus stringejä ei koskaan olisi kirjoitettuna palvelimeen ja näitä salaus stringejä voisi olla tietenkin aika monta kenties satoja tai jopa tuhansia ?

Mutta ongelma tilanteita ajatellen olisi kuitenkin helpointa ja selkeintä kun tallentaa plain tekstiä !
Ja kaiken datan käsittely olisi omissa ohjelmissa huomattavan helppoa !

Minulla ON hyvät salasanat palvelimessa ja palvelun tarjoaja ilmoittaa jos vieraita IP kirjautumis yrityksiä kertyy runsaasti.
« Viimeksi muokattu: 20.12.10 - klo:17.42 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #5 : 24.12.10 - klo:18.13 »
Ööh!

Minulla vielä tämä ensimmäinen kysymys, niin, jäi vähän ilman vastausta, olen siis tallentamassa palvelimesta pelaaja tietoja palvelimen kovalevylle.

Pieniä ongelma tilanteita, jotka tulisi ratkoa palvelimessa olevan Ubuntu 8.04 kera :

1) Tiedostojen määrä, tavallinen maksamaton asiakas voi tallentaa slotteihin joita on 32 ja yksi maksava pelaaja voi tallentaa slotteihin joita on 1000, tallenteet ovat peli tilanteita tai pelattuja pelejä, kuinka Ubuntu 8.04 selviäisi parhaiten tiedosto tulvasta, mihinkä muotoon ( kansiot ja tiedotojen määrät ) tulisi data järjestellä ?

2) Koska ajattelin käyttää plain teksti tiedostoja, pelaaja tietojen tallennukseen, on ajateltava mahdollisuus käyttää pakkausta, minulla tämä siis jo varsin iäkäs U804 palvelimessani, mitä vaihtoehtoja löytyy pakkauksesta, onko käytettävä erillistä Java ohjelmaa vaiko Ubuntu pohjaista lisä ohjelmaa, en tunne pakkaus mahdollisuuksia lain ?

3) Tiedon indeksointi, en tietenkään tiedä kuinka monta palvelun käyttäjää on mahdollista kerätä omalle pelisivustolle, mutta, tahtoisin rakentaa heti alkuun täysin palvelin resurssit käyttävän systeemin, kuinka olisi parasta indeksoida tieto, eli niin että aina löytyy mahdollisimman nopeasti kaikki tallennetut pelaaja tiedot että pelaaja peli tallenteet ?

Palvelimen file formaatti on EXT3 ja kovalevy tyyppi on SANDISK ISCSI ( jos ihan oikein muistin ), aika/hieman erikoinen ratkaisu kuitenkin.


( Edit.
Tossa testasin tallennusta palvelimessani,
niin palvelin tallentaa kerralla jos laittaa kymmeniä taikka satoja threadeja tallentamaan, niin jotain 512 kooltaansa 10k fileä joka sekuntti.
jos taasen asennan palvelimeen vain yhden threadin joka tallentaa 10k filejä, niin taisi mennä useampi tuhat tiedostoa sekunnissa.
Eli, palvelimen resurssit tallennuksiin ovat täysin kunnossa, kunhan tallentaa yhtä tiedostoa kerrallaansa.
)
« Viimeksi muokattu: 24.12.10 - klo:18.46 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #6 : 24.12.10 - klo:19.12 »
Lainaus
Mutta ongelma tilanteita ajatellen olisi kuitenkin helpointa ja selkeintä kun tallentaa plain tekstiä !
Ja kaiken datan käsittely olisi omissa ohjelmissa huomattavan helppoa !


Muista sitten ilmoittaa asiakkaillesi myös tuo tieto että kaikki tieto on selkokielisenä tallennettu...
Ihmettelen vaan että tuosta asiasta on jauhettu iät ja ajat että selkokielisenä ei saa mitään koskaan tallentaa niin niin...
Mikä tekee sinun palvelimestasi paremman jos verrataan isoihin palvelun tarjoajiin?
Niidenkin palvelimille on onnistuttu murtautumaan ja viemään salasanat.
Ihmettelen vaan että joku edes viitsii miettiä tuollaista vaihtoehtoa nykyään, kertoo mielestäni riittävästi siitä millä mielin suhtaudutaan tietoturvaan tai asiakkaan turvallisuuteen.
Kait sitten talletat vielä ne asiakkaan luottokortti tiedot ja muut samaan tiedostoon että sitten jollain on mahdollisimman helppoa käyttää niitä?
Huh huh... ei hyvää päivää tätä touhua
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #7 : 24.12.10 - klo:19.59 »
Lainaus
Muista sitten ilmoittaa asiakkaillesi myös tuo tieto että kaikki tieto on selkokielisenä tallennettu...
Kyllä ilmoitan rakennan avoimen palvelimen, lisänä kaikkien pelaajien kaikki tallenteet ovat kaikkien nähtävissä, ( jos tulee liikaa napinaa niin laitan ruksin ) !
Lainaus
Mikä tekee sinun palvelimestasi paremman jos verrataan isoihin palvelun tarjoajiin?
Tietojeni mukaan ei Suomessa taikka muissa pohjoismaissa ole lainkaan vastaavaa palvelua, sotalautapelejä !
Lainaus
Niidenkin palvelimille on onnistuttu murtautumaan ja viemään salasanat.
Isoille palvelimille on myös helpompaa murtautua kuin pieniin, koska on enemmän tietoturva tekijöitä, minä olen ainoa jolla on pitkät salasanat käytössä, en niitä muille ilmoita, ja pidän Ubuntua ja Apache luotettavana, myöskin laitan vaikka plain tekstiä vain käytänkin, niin, salakoodi string yli vetoja muutaman kerran jokaisen plain teksti tallenteen ylitse. ( hmm. no tosin näissä isommissa on myös enemmän tietoturva tekijöitä, eli myös vaikeampaa murtautua )
Lainaus
Kait sitten talletat vielä ne asiakkaan luottokortti tiedot ja muut samaan tiedostoon että sitten jollain on mahdollisimman helppoa käyttää niitä?
Huh huh... ei hyvää päivää tätä touhua
Luottokortti tietoja en tule koskaan käsittelemään, kyseessä on ainoastaan EMAIL ja pelaajan SALASANA, jotka minun tarvitsee suojella ja turvata, jos minulla olisi tarkempaa tietoa pelaajista, niin, tällöin rakentaisin eri tavalla, mutta, tämä on vasta ihan eka palvelin koodi mikä tässä nyt kasautuu, eli, kunhan minua sitten moititaan juuri näin, niin, varmaankin koodi sitten hiotuu ja muokkautuu kuukausien ja vuosien mukana.

Rakennan nämä kaksi sivustoa esikuvana oman sivuston -> http://www.hexwars.com ja http://www.flyordie.com

-----

Otan yhä vastaan näitä vinkkejä tallennus muotoihin ja tiedon etsimisen nopeuttamiseen, suuresta määrästä teksti tiedostoja :)
« Viimeksi muokattu: 24.12.10 - klo:20.14 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #8 : 24.12.10 - klo:20.18 »

---
Otan yhä vastaan näitä vinkkejä tallennus muotoihin ja tiedon etsimisen nopeuttamiseen, suuresta määrästä teksti tiedostoja :)


Kiinnostaako mahdolliset vihjeet tallennenusmuodoista ja etsiminen tekstitiedostoista?

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #9 : 24.12.10 - klo:20.23 »
Lainaus
Isoille palvelimille on myös helpompaa murtautua kuin pieniin, koska on enemmän tietoturva tekijöitä, minä olen ainoa jolla on pitkät salasanat käytössä, en niitä muille ilmoita, ja pidän Ubuntua ja Apache luotettavana

Niin salasanahan se on ainoa tapa murtautua...
Veikkaan että isoille palvelimille on taatusti vaikeampaa murtautua kuin harrastelijan palvelimeen.
Älä ole sokea, Ubuntu ja Apache ei ole aukottomia...
Mikään ei ole aukoton, niin valitettavaa kuin se onkin.
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #10 : 24.12.10 - klo:20.30 »
---
Otan yhä vastaan näitä vinkkejä tallennus muotoihin ja tiedon etsimisen nopeuttamiseen, suuresta määrästä teksti tiedostoja :)
Kiinnostaako mahdolliset vihjeet tallennenusmuodoista ja etsiminen tekstitiedostoista?

Tallennus tapoja !

Oli aika huonoa Suomea minulta, minulla on siis tarve tallentaa pelipalvelun pelaajien kaikki tiedot, ( ovat tuossa yllä olevissa viesteissä tarkemmin ).
Eli teksti tiedostoista etsiminen on jo hallussa, vain tämä millä tapaa järjestellä tiedostot ja kansiot kovalevylle puuttuu vielä.

1) Etsin eri tallennus muoto tapoja salatulle tekstille, eli, mitenkä järjestää kansiot, ja mihinkä kansioihin järjestää tiedostot ?
2) Tiedostojen etsimiseen näistä kansioista, myöskin etsin tehokkaita esimerkkejä.

Haluan että kovalevy ei ruksahda kertaakaan turhaan, eli, täysin ajateltu tallenne tapa pelaaja tiedoille ja peli tallenteille, mutta, en tiedä vielä kuinka Ubuntu käsittelee kovalevyn tietoja.

----
« Viimeksi muokattu: 24.12.10 - klo:20.34 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

Storck

  • Vieras
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #11 : 24.12.10 - klo:20.43 »
JariTapio
Koska lopetat täällä MAKSULLISEN firmasi mainostamisen? Ei täällä muutkaan firmojaan mainosta vaikka taatusti on yksityisyrittäjiä ja muita pöytälaatikkofirman pyörittäjiä seassa.

Alkuun aloit kyselemään neuvoja tyyliin "ajankuluksi rakentelen, ilmaiseen käyttöön, jne jne". Matkan varrella kun sait systeemit käyntiin tuli maksut mukaan...
En ole väittänyt että kaikki olisi maksullisia - en ole sivuilla käynyt.

Minun mielestä pyörit aika harmaalla alueella, täältä haet apuja firmasi pyörittämiseksi ja samaan aikaan mainostat sivustoasi.
Minun mielipide.

UGH

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #12 : 24.12.10 - klo:20.45 »

Haluan että kovalevy ei ruksahda kertaakaan turhaan, eli, täysin ajateltu tallenne tapa pelaaja tiedoille ja peli tallenteille, mutta, en tiedä vielä kuinka Ubuntu käsittelee kovalevyn tietoja.

Ihan turha miettiä sinun tuollaisia. Kyllä ne tiedostojärjestelmä / sen alla olevat ajurit osaavat tuon
tehdä jo valmiiksi mahdollisimman vähin ruksutuksin.

Mutta yksi tapa tuohon mitä haet voisi olla:

1) kun pelaaja kirjautuu päästään käsiksi sanotaan vaikka ID numeroon joka on siis uniikki
ja luodaan aina kun käyttäjä rekisteröidään

2) käytät ID hyväksesi noiden plaintextfileidesi hakemiseen tyyliin:

hae tiedosto polusta: datahaemisto/ID/plainteksti.foo

Rekisteröinnin yhteydessä mahdollisesti luodaan tuo kyseinen ID hakemisto + sinne tarvittavat
tiedostot oikein alustettuina uudelle pelaajalle.

Näin ollen ei tarvita mitään indeksöintiä vaan selvittää tuo ID login yhteydessä. Se voi olla tallennettuna
vaikka plaintext muodossa samaan tapaan kuin linux käyttäjätunnukset tms. muuta hienoa.



peran

  • Vieras
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #13 : 24.12.10 - klo:21.06 »
Siis itse en näe mitään järkeä tallentaa käyttäjien tietoja tekstitiedostoina. Sitä varten on keksitty SQL, jolle löytyy kohtuu hintaisia palveluntarjoajia.

Jos meinaat jotain tuloja saada, niin paljon pienemmällä vaivalla, ja siten paremmalla hyötysuhteella pääset SQL:llä. Jos taas ei ole kyseessä kaupallinen toiminta, niin silloin on järkevää hommata kapsi-tunnus, joka sisältää MySQL-tunnuksen, johon voi lykätä tarvittavat tunnukset tietoineen.

Tiedostoilla saa vain kaatuvan järjestelmän ja muutaman harmaan hiuksen.

Olet kuitenkin taitava ohjelmoija, joten SQL on helppo oppia, mikäli et vielä ole oppinut, ja se on tehty jäsennetyn tiedon tallentamiseen, joten siksi se on PALJON järkevämpi muoto tallettaa käyttäjien tietoja kuin hajanaiset tiedostot, joita on epäinhimillistä hallinnoida.

HannuTapio

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1264
  • OpenJDK + JavaScript testailuu ja säätelyy.
    • Profiili
    • Hannun netti internet sotaisa aihe lautapelejä.
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #14 : 24.12.10 - klo:22.36 »
Tallentaminen Java ohjelmista palvelimessa !

Lähes kaikki ovat suositelleet minulle tätä MySQL tietokantaa, kun olen pelaaja tietojen tallenteista kysellyt.
Minulla on vähän omat syyni, minkä takia käytän teksti tiedostoja, helposti arvattavin, on tämä, että, tietokanta ohjelmointi on minulle vielä tuntematonta, myöhemmin saatan nauraa tätä, mutta, myös tälläisen peli sivuston rakentamisen käynnistäminen on aika raskasta, kun omalla nimellään kyselee ja valmistaa jotakin mitä kukaan Suomalainen ei vielä ole kasannut, eli sotalautapelisivusto 30+ Java pelille, koen että on helpompaa ja varmempaa, kun ei jouda huolehtimaan tietokannasta, ainakin näin alkuun, kunhan sitten tulee varmempi ote tietokantaan myöhemmin, niin käsittääkseni teksti string tietojen syöttäminen on aika helppoa MySQL kantaan.

Siis useista vasta mietteistä huolimatta, vaikka ovat paljon minua parempien ohjelmoijien antamia, niin, tallenan teksti tiedostoihin, pelaajien tiedot SALASANAn ja EMAILin, kyseessä ei siis mitään kovinkaan salaista tietoa, kuten osoitteita taikka puhelinnumeroita, jos tälläistä tarkempaa asiakas tietoa kertyy, niin, ne tallennan kotikoneelle ja vaikka viidelle irto USB laitteelle ja vielä web hotellin yksityis kansioihin.

----

Minulla on tällä hetkellä ideana, että rakennan kansioita monta, nimeten ne seuraavasti AA AB AC AD AE jne aina ZZ taikka 99 asti, kun mahdolliset kirjaimet ovat A-Z ja numerot 0-9.

Näihin kansioihin sitten jakautuu pelaajien tiedot, heidän pelaaja nimien mukaan, minulla ei ole tällä hetkellä tiedossa muuta yleistä tapaa, kuinka hajauttaa tietoa, tämä vastaava tietenkin vielä niin että tallentaisi pelaajan salaisen numero koodin vaikka "DLHEOUB12" mukaan vastaavasti, mutta jos minulta salaus koodit "katoavat", niin kaikki palvelimen tallenne tieto menetetään.

Pelaajien salasanat ja emailit ovat ne salaisimmat omassa palvelimessani, niin, olisi varmaan hyvä että ne ovat eri tiedostoissa, mutta, sekin tietäisi ylimääräistä luku kirjoitus rupeamaa kovalevylle, koska tiedostoja joutuu avaamaan useita yhdelle tallenne/luku kerralle.

Myös mahdollisen RAMDRIVEn käyttö on mietityttänä, josko tallentaisin kaikki tiedot ensin RAMDRIVELLE ja flushaisi kerran minuutissa sitten tämän kokonaisuudessaansa kovalevylle, näin olisi kuitenkin aina enintään minuutti, että tietoa voi kadota jos palvelin jämähtää.
RAMDRIVE:lle voisi myös ladata kaikkien palvelimessa olevien henkilöitten tiedot valmiiksi, niin, kovalevy ei rasitu vaikka pelaaja rouskuttaisi save taikka load buttonia.

----

Tässä taas on tuo perus Java koodi millä tallennan näitä teksti tiedostojani, ymmärtääkseni tämä on paras Java tiedoston tallennus tavoista, tämän kaltaiseen tallenteluun.

Koodia: [Valitse]
try
{
BufferedWriter out = new BufferedWriter ( new FileWriter ( filenimistring ) );
out.write ( pelaajatiedotstring );
out.close ( );
}
catch ( IOException e )
{
e.printStackTrace ( );
}

----
« Viimeksi muokattu: 25.12.10 - klo:12.26 kirjoittanut JariTapio »
Suomalainen Linux netti lautapelejä indie .. ( Gimp, Inkscape, Netbeans, Audacity ) ..
Blogi - [ https://lautapelimestari.com ]
Pelisivut - [ https://lautapelisivusto.com | https://hannunsankarit.com | https://lautapelikenraalit.com ]
--

peran

  • Vieras
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #15 : 24.12.10 - klo:22.59 »
Sinun suunnitelmat ovat aivan liian monimutkaisia toteuttaa, kun asiat voi tehdä paljon yksinkertaisemmin SQL-tietokannoilla. Ei ne SQL-tietokannat ole tehty ohjelmoijien kiusaksi vaan avuksi. Valitettavasti en osaa Javaa riittävän hyvin, että osaisin antaa valmista JDBC-koodia, jonka vain kopioisit järjestelmääsi, mutta SQL-osion voin antaa. Tai ainakin ideat, kuinka toteuttaa sen. Siis tiedostojärjestelmäsi ohjelmointiin kuluu ainakin pari viikkoa, niin miksi et käyttäisi sitä aikaa uuden tekniikan oppimiseen.

Itse en kommentoi, onko mukavampi käyttää MySQL:llää, PostGreSQL:llää vai Oraclea, mutta ehdottamasti kannattaa käyttää SQL:llää.

Kaikissa SQL:llissä luodaan taulut. Taulut voi luoda kätevästi PHPMyAdminin avulla tai nopeammin suoraan SQL-käskyllä. PHPMyAdminkin luo taulut SQL-käskyllä.

Koodia: [Valitse]
CREATE TABLE kurssiarvio (
  nimi CHAR(255) ,
  osoite CHAR(255),
  postinro INTEGER,
  ppaikka CHAR(255),
  taitotaso CHAR(255),
  osaanhtml INTEGER,
  osaanphp INTEGER,
  eteneminen CHAR(255)
)

char:n sijasta saattaa joissakin (Esim. MySQL:ssä) olla Esim. VARCHAR, mutta periaate on sama.

Kyseinen käsky on sopiva SQLite:lle. Tässä taulu on kurssiarvio.

Hakeminen taulusta tapahtuu myös yksinkertaisesti:
Koodia: [Valitse]
SELECT nimi, osoite, postinro, ppaikka, taitotaso, osaanhtml, osaanphp, eteneminen FROM kurssiarvio

Jos haluaa rajata kyselyä, niin sen voi laittaa esim...
Koodia: [Valitse]
SELECT nimi, osoite, postinro, ppaikka, taitotaso, osaanhtml, osaanphp, eteneminen FROM kurssiarvio WHERE nimi="peran"

Toi peran, jos se syötetään käyttäjän toimesta, tulee huolehtia SQL-injektiosta, koska käyttäjä voi antaa ilman sitä käskyn nimeksi...
Koodia: [Valitse]
peran"; DROP TABLE kurssiarvio; "
, jolloin siis tuhoutuu kurssiarvio taulu, kun se dropataan pois. Siis tämä kohta on ainoa vaaran paikka SQL:llää käytettäessä. Toisin sanoen SQL:ssä ei kannata missään tapauksessa luottaa käyttäjän antamiin syötteisiin, mutta tämähän pitää olla yleensäkin internetissä olevien tietojen kanssa.

Voisin neuvoa, kuinka PHP:ssä kyseinen SQL injektio torjutaan. Yleisesti myös Java:ssa SQL-injektio torjutaan antamalla käyttäjän syöte funktion läpi, joka poistaa SQL-injektion mahdollisuuden. Kyseiset funktiot kuuluvat vakio SQL-kirjastoihin, joten niitä ei tarvitse itse keksiä.

No, joo sitten lisääminen tapahtuu seuraavasti:
Koodia: [Valitse]
INSERT INTO kurssiarvio(nimi, osoite, postinro, ppaikka, taitotaso, osaanhtml, osaanphp, eteneminen) VALUES ("nimi", "osoite", 00010, "ppaikka", "taitotaso", 1, 1, "eteneminen")
Tämänkään ymmärtämisessä ei tarvita rakettitiedettä. Lisäksi käyttäjään ei tässäkään kannata luottaa, vaan tämänkin käskyn yhteydessä tulee ehkäistä SQL-injektio.

Lisäksi Yleisesti tarvittavia SQL-käskyjä ovat DELETE ja SET. Deletellä voit poistaa rivejä taulusta ja SET:llä voit muuttaa taulussa olevien tietueiden arvoja.

Tässä siis tuli pienellä vaivalla kerrottua pikaopas SQL:llään. SQL:ssä on kuitenkin optimoidut toiminnot, joten se toimii varmasti nopeammin, kuin tiedostohirvitys. Lisäksi päänvaivaa säästää huomattavasti, kun ei tarvitse miettiä tiedostoviidakkoa, ja yrittää saada siihen logiikkaa.
« Viimeksi muokattu: 24.12.10 - klo:23.20 kirjoittanut peran »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5672
    • Profiili
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #16 : 24.12.10 - klo:23.24 »
Siis useista vasta mietteistä huolimatta, vaikka ovat paljon minua parempien ohjelmoijien antamia, niin, tallenan teksti tiedostoihin, pelaajien tiedot SALASANAn ja EMAILin, kyseessä ei siis mitään kovinkaan salaista tietoa, kuten osoitteita taikka puhelinnumeroita, jos tälläistä tarkempaa asiakas tietoa kertyy, niin, ne tallennan kotikoneelle ja vaikka viidelle irto USB laitteelle ja vielä web hotellin yksityis kansioihin
Tuota noin. Oletko nyt oikein ajatellut loppuun tuota hommaasi?

Jos tallennat mm. salasanat selkokielisenä ja joku niihin pääsee käsiksi, niin sehän tarkoittaa että joku voi suoraan suomeksi sanottuna kiusallaan tilailla tästä maksullisesta palvelustasi esim. peliaikaa tai mitä nyt kaupallista toimintaa teetkään jos palvelu toimii "lompakossasi on vielä krediittejä määrä x" tai ihan muuten vain kuihailla mitä tykkää käyttäjien tiedoilla vai kuinka rajoitetun kaupallisen palvelun nyt aioit tehdä? Sekin jo toki riittää että joku voi käydä pelaileen ne krediitit pois tileiltä ihan huvikseen. Samoin vaikka sähköpostiosoitteet nyt ei tietenkään ole sinänsä mitään erityistä salaista tietoa, niin varmasti asiakkaasi kyllä arvostavat kun tarkoin suojeltu sähköpostiosoite onkin yhtäkkiä täynnä spämmiä. Itse ainakin muistaisin kiittää sinua lämpimillä viesteillä jos tällaista tulisi ilmi ja nykynetissä myös palvelusi on luultavasti lopullisesti entinen sen jälkeen.

Kuulostaa kovin pahalta jos todellakin aiot bisneksiä tehdä ja yrität kaiken setviä itse. Sanoisin että kannattaisi ehkä kysellä ihan kaupallista apua joltain taholta tai unohdat tässä vaiheessa täydellisesti tuon kaupallisen toiminnan ja yrität nyt saada jotain sisältöä tuonne sivulle ilmaisena mainoksena. Pistät vaan sivut kiinni jos väkeä alkaa oleen oikeasti palvelimella ja vaikka teetätät nuo tietoturva-asiat kondikseen.

Kiroilut pois - kiitos, suomi24 jos on pakko karkeaa kieltä käyttää - Storck
Korjattu tekstiä.
« Viimeksi muokattu: 24.12.10 - klo:23.29 kirjoittanut Storck »

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #17 : 24.12.10 - klo:23.31 »
Myös mahdollisen RAMDRIVEn käyttö on mietityttänä, josko tallentaisin kaikki tiedot ensin RAMDRIVELLE ja flushaisi kerran minuutissa sitten tämän kokonaisuudessaansa kovalevylle, näin olisi kuitenkin aina enintään minuutti, että tietoa voi kadota jos palvelin jämähtää.
RAMDRIVE:lle voisi myös ladata kaikkien palvelimessa olevien henkilöitten tiedot valmiiksi, niin, kovalevy ei rasitu vaikka pelaaja rouskuttaisi save taikka load buttonia.

Tästä oli sinulla jo toinen threadi. Siellä sanottiin ja perusteltiin miksi tässä ei ole mitään järkeä.

Kysymys kuuluukin: miksi sinun pitää nämä samat asiat ottaa kyseeksi aina uudestaan ja uudestaan,
sillä tapaa että et ole mitenkään huomioinut vanhoja saamasia vastauksia?


vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #18 : 24.12.10 - klo:23.34 »
En ymmärrä tätä kaveria ollenkaan...
Siis missä saat näin paljon hyviä neuvoja ja ilmaiseksi?
Eikö niitä kannattaisi oikeasti kuunnella?
Miksi pitää hakata päätä seinään ja tehdä tahallaan kasa kakkaa?
Siis jos olet viisas niin rupeat todellakin harjoittelemaan vaikkapa MySQL:n käyttöä.
Ja OIKEASTI jos meinaat jotain enemmän kaupallista tehdä niin heität nuo teksti tiedosto jutut menemään.
EI tuollaisia käytetä missään oikeasti, siis todellisessa elämässä. Jotain php:n lisä apuina voidaan ehkä käyttää jos tarve vaatii mutta niissä ei ole mitään salaista.
Ja todellakin tuo pelkän mailiosoitteen päätyminen spammi listalle on jo riittävän iso moka minkä voit aiheuttaa.
Ajattele mitä teet? Kuuntele viisaampiasi joskus.
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

Pehtoori

  • Vieras
Vs: Pelipalvelu : pelaaja tallenteiden pakkaaminen ?
« Vastaus #19 : 24.12.10 - klo:23.35 »
Tästä oli sinulla jo toinen threadi. Siellä sanottiin ja perusteltiin miksi tässä ei ole mitään järkeä.

Kysymys kuuluukin: miksi sinun pitää nämä samat asiat ottaa kyseeksi aina uudestaan ja uudestaan,
sillä tapaa että et ole mitenkään huomioinut vanhoja saamasia vastauksia?



Ilmaista mainosta? Maksavia asiakkaita hakemassa?