Kirjoittaja Aihe: Acer Aspire one käynnistys ongelma  (Luettu 6267 kertaa)

YliPaine

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Acer Aspire one käynnistys ongelma
« : 05.12.10 - klo:13.56 »
Osaisiko joku kertoa mikä on ongelma otsikon koneessa. Ubuntu 10.10 NBR asentuu ilman ongelmia (kuten myös Linux mint ja normi ubu ), mutta kun tulee buuttauksen aika niin kone ei käynnisty. Ei tule mitään vikailmoituksia, vain vilkkuva kursori .... ???

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one käynnistys ongelma
« Vastaus #1 : 05.12.10 - klo:14.12 »
Osaisiko joku kertoa mikä on ongelma otsikon koneessa. Ubuntu 10.10 NBR asentuu ilman ongelmia (kuten myös Linux mint ja normi ubu ), mutta kun tulee buuttauksen aika niin kone ei käynnisty. Ei tule mitään vikailmoituksia, vain vilkkuva kursori .... ???

Pääsetkö edes BIOSin setuppiin?
Painamalla F2 siinä bootin alkuvaiheessa...

YliPaine

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one käynnistys ongelma
« Vastaus #2 : 05.12.10 - klo:14.32 »
Pääsen kyllä ??

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one käynnistys ongelma
« Vastaus #3 : 05.12.10 - klo:19.38 »
Pääsen kyllä ??

No tuolla tarkistit että kone käynnistyy (minulla on kerran heittänyt totaalisesti pyyhkeen kehään ja se tiesi Saksanmatkaa koneelle).
Käynnistyykö käyttis esimerkiksi tikulta tai ulkoisella CD:llä?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Acer Aspire one käynnistys ongelma
« Vastaus #4 : 05.12.10 - klo:20.39 »
Pääsen kyllä ??

No tuolla tarkistit että kone käynnistyy (minulla on kerran heittänyt totaalisesti pyyhkeen kehään ja se tiesi Saksanmatkaa koneelle).
Käynnistyykö käyttis esimerkiksi tikulta tai ulkoisella CD:llä?

Eikös tuo kerrota jo ekassa viestissä. :)

Ei tule mitään vikailmoituksia, vain vilkkuva kursori .... ???

Onko tuo kursori semmoinen viiva? Tekeekö yhdistelmät Alt+F1 tai Alt+F2 mitään?
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Storck

  • Vieras
Vs: Acer Aspire one käynnistys ongelma
« Vastaus #5 : 05.12.10 - klo:21.28 »
Bioksesta boottipaikka oikein asetettu?

YliPaine

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one käynnistys ongelma
« Vastaus #6 : 05.12.10 - klo:22.07 »
Biossin buuttipaikka on ok ja live cd:lta tai tikulta käynnistyy normaalisti ja asennus onnistuu, mutta kun tulee aika käynnnistyä kovolta niin näyttöön tulee pelkkä vilkkuva viiva vasempaan ylänurkkaan.
Koneessa oli aiemmin linux mint 8 ja se toimi normaalisti. Ajattelin kokeilla ubuntu 10.10 nbr:ää ja sen jälkeen ei ole onnistunut mikään ....

YliPaine

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one käynnistys ongelma
« Vastaus #7 : 05.12.10 - klo:22.10 »
Nut kokeilin asentaa Win 7 ja sillä toimii normaalisti  :-\
Järki loppuu -..-

vartsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 506
  • Kyllä, hankin joskus elämän... apt-get a life ...
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one käynnistys ongelma
« Vastaus #8 : 06.12.10 - klo:01.35 »
Tuttu tilanne tänään muutamaan kertaan katsonut samanlaista näkyä...
Jatkaa lataamista kun naputtelee pari kertaa välilyöntiä.
Ei auta esc tai ctrl+alt+f1 tai vastaavat mitään. Ei pääse katsomaan siis mihin se jää.
Mystinen juttu mutta ei tee sitä aina, tekee sen asennuksen jälkeen ja sitten meneekin taas aikaa ennenkuin tekee uudelleen.
Nyt mennään läppärillä: Hp DV6-6108US
Tulossa jotain muuta...

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one käynnistys ongelma
« Vastaus #9 : 14.01.11 - klo:13.33 »
Minulla on täsmälleen sama ongelma, kuin aloittajalla. Koneena Acer Aspire One, 8Gb SSD-kovalevyllä ja siinä oli ensiksi Linpus jonka vaihdoin välittömästi Ubuntuun ja kaikki toimi loistavasti. Sitten tarvitsin konetta navigaattoriksi ja laitoin siihen Win XP:n. Nyt kun taas haluan Ubuntun takaisin, niin ei vaan onnistu. Tikulta käynnistyy Ubuntu 10.10 NBR ja asentuukin, mutta sitten kun käynnistetään asennuksen jälkeen kovalevyltä niin ei käynnisty. Vain kursori vilkkuu vasemmassa alareunassa???

Olen ajanut SSD-kovolle Darik's boot and nuke tyhjennyksen, joka ajaa sileäksi koko kovon MBR osiota myöden. Sitten tikulta käynnistetyllä Ubuntulla Gpartedin ja formatoinut kovon FAT-muotoon. Vasta näiden jälkeen olen asentanut koneelle Ubuntu NBR:n siinä kuitenkaan onnistumatta.

Missä nyt on vika?

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one käynnistys ongelma
« Vastaus #10 : 14.01.11 - klo:17.36 »
Minulla on täsmälleen sama ongelma, kuin aloittajalla. Koneena Acer Aspire One, 8Gb SSD-kovalevyllä ja siinä oli ensiksi Linpus jonka vaihdoin välittömästi Ubuntuun ja kaikki toimi loistavasti. Sitten tarvitsin konetta navigaattoriksi ja laitoin siihen Win XP:n. Nyt kun taas haluan Ubuntun takaisin, niin ei vaan onnistu. Tikulta käynnistyy Ubuntu 10.10 NBR ja asentuukin, mutta sitten kun käynnistetään asennuksen jälkeen kovalevyltä niin ei käynnisty. Vain kursori vilkkuu vasemmassa alareunassa???

Olen ajanut SSD-kovolle Darik's boot and nuke tyhjennyksen, joka ajaa sileäksi koko kovon MBR osiota myöden. Sitten tikulta käynnistetyllä Ubuntulla Gpartedin ja formatoinut kovon FAT-muotoon. Vasta näiden jälkeen olen asentanut koneelle Ubuntu NBR:n siinä kuitenkaan onnistumatta.

Missä nyt on vika?

Mites jos ajat sen acerin palautusleyltä tehdasasetukset?
Ja asian vierestä, miksi FAT?

fyndi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Acer Aspire one käynnistys ongelma
« Vastaus #11 : 14.01.11 - klo:20.06 »
Lainaus
Mites jos ajat sen acerin palautusleyltä tehdasasetukset?

Toi Darik's nuke and boot ajaa ihan sileäksi kovon, eli sen jälkeen se on ihan täysin tyhjä. Palautuslevy ei tee mitään muuta kuin ajaa sinne Linpus Linuxin, eli on ihan sama ajanko sinne sen vai Ubuntun. Flashasin vielä BIOS:n toimivalla versiolla, eli kone on niin sileä ja puhdas kuin olla voi.

Siis Live versiot kaikista Ubuntu, Mint yms. versioista kyllä käynnistyvät ja toimivat, mutta asennus ei onnistu. Kokeilen seuraavaksi jotakin muuta distroa esim. Vector Light versiota.

Lainaus
Ja asian vierestä, miksi FAT?

Jaa, miksi ei? Kaikki järjestelmät ymmärtävät sitä, eli aika luonnollinen valinta. Ubuntu sitten kyllä muokkaa sen ext4 muotoon asennuksen yhteydessä.