Kirjoittaja Aihe: Asentamisen riemua, näppisleiskan valinta sekoilee (ratkaistu)  (Luettu 2759 kertaa)

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Ubuntun helppo asennus taas osoitti olevansa vaihteeksi kaikkea muuta kuin helppoa.

Monenlaista kompaa löytyi. Ehkäpä ärsyttävintä oli tämä, että näppäimistön layoutin valinnan jälkeen systeemi jää jumiin. Sanoo ready when you are, niin varmaan. Mä olen painanut forward nappia jo monta minuuttia sitten. Mistäs sitten klikataan?



Näppäimistön layout valinta komponentti on muutenkin aivan järjettömän buginen. Sain sen näyttämään useita kertoja ihan vääränlaisia arvoja. Esim vasemmalla valittu Suomi ja oikealla puolella on kuitenkin Slovakia tms.  Onneksi tuosta selvisi kun tiedosti että se on rikki. Antoi asennuksen mennä taustalla loppuun ja sitten vasta jatkoi tekemättä mitään muutoksia ja vaihtoi asetukset vasta asennuksen jälkeen. Ei valitettavasti ihan optimisuoritus. Mikä parasta CD-asema failasi pari kertaa poltetun levyn lukemisessa ja muuta kivaa. Yhteensä varmaan 10 asennusyritystä tarvittiin, että homma meni maaliin.

Kirouksen kirous vielä noita pienikoppaisista koneista. Mikään ei tahdo oikein mahtua mihinkään ja työskentely on todella rasittavaa nypräämistä jostain pienen pienestä reijästä josta pitäisi saada jossain kolon pohjalla olevaan levyyn työnnettyä sata kaapeli kiinni. Ugh! Sama vinkki menee muille minikoppia harkitseville. Jos haluat tehdä elämästäsi hankalaa, niin siitä vaan.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Oletko varma ettei se levy ollut viallinen? Tai sitten CD-asema? Kuulostaa kovasti siltä, varsinkin kun ei ole kovin yleinen vaiva (tietääkseni). Tosin hyvä, että sait asennettua.
Tuon tarkistamiseen voi ajaa sen CD-levyn tarkistuksen asennuslevyn Ubuntun käynnistysvalikossa ja/tai katsoa levyä käytettäessä mitä dmesg:issä lukee. Todennäköisesti viimeisillä riveillä on niitä virheilmoituksia.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Storck

  • Vieras
Mikä versio Ubuntusta?
Kuulostaa ihan 11.04:lle.

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Oletko varma ettei se levy ollut viallinen? Tai sitten CD-asema? Kuulostaa kovasti siltä, varsinkin kun ei ole kovin yleinen vaiva (tietääkseni). Tosin hyvä, että sait asennettua.

En ole 100% varma. Mutta tuo vaikutelma että valinnat oli ajoittain ristissä sai homman ainakin näyttämään siltä että se voisi olla enemmän tai vähemmän bugi.

Mutta sitten niihin asennukseen liittyviin riemukkaisiin asiohin GT8600 näytönohjain on paljon hiljaisempi Ubuntulla kuin Windowssilla. Uskomatonta mutta totta. Piti purkaa kone oikein uudestaan ja katsoa ettei mikään johto estä näytönohjaimen tuuletinta pyörimästä kun koneen hiljaisuus aiheutti epäuskoa. Sekä luonnollisesti kone käynnistyy noin 4 kertaa nopeammin kuin Windowssilla.

En siis onneksi ihan turhaan tuohon koko illan projektiin ruvennut. Joskushan tää säätäminen on sellaista että tekee koko päivän hommia ja lopuksi toteaa että nyt on rauta rikki ja softat solmussa. Silloin vaaditaan vähintään varapärettä.

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Mikä versio Ubuntusta?
Kuulostaa ihan 11.04:lle.

10.10. 32-bit normi asennus cd normi asennuksena. Ekan kerran ongelma tuli kun leikin noilla eri leiskoilla asennusta odotellessani ja painoin forward etukäteen.

Kuten sanottu, ei ole aivan 100% varmaa, etteikö tuo tarkoittaisi sitä että asennusprosessi oli seonnut taustalla jostain muusta syystä. Toisaalta, kuten Screenshotissa näkyy, asennuksen pitäisi nimenomaisesti odottaa sitä että painan forward, koska se ei ole minkään sortin fail vaan selvästi sanoo ready when you are. Olin vaan painanut sitä jo aikaisemmin.

Homma toimi hyvin kun odotin että se sanoo ready when you are, valitsin vasemmasta listasta vain Finnish ja forward. No problem.

Seuraavaksi pitäs tunkata kaverin hommaaman ubuntu-serverin systeemit kuntoon.

timbba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1413
    • Profiili
Mä vähä luulen, että kaikki johtuu tuosta cd-asemasta tai cd:stä. Jos kerran oli lukuvirheitä, niin vaikuttaaha se softiinkiin (kuten asennussofta).

Linuxille epäsopiva cd-asema (tälläiseenkin olen itse törmännyt) tai sitten itse cd:ssä jotain naarmuja tms..

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Ubuntun helppo asennus taas osoitti olevansa vaihteeksi kaikkea muuta kuin helppoa.

Monenlaista kompaa löytyi. Ehkäpä ärsyttävintä oli tämä, että näppäimistön layoutin valinnan jälkeen systeemi jää jumiin.
...

Noin aluksi, en ole samaa mieltä etteikö se olisi helppo, millä hyvänsä skaalalla arvioituna. Itse asensin juuri viime viikonloppuna viime keväisen parhaan ja kalleimman Windows lippulaivatuotteen, Windows Vista Ultimate, 64-bit. Onhan se ihan mahdotonta puuhaa: vaikeaa mutta äärimmäisen hidasta - vaikka sinänsä tiesin tasan tarkkaan mitä pitää tehdä.

Mutta tuosta asiasta mitä oikeastaan vain raportoit, olen aivan samaa mieltä. Tuo näppäimistön valinta EI TOIMI oikein ja JÄTTÄÄ systeemin jumiin jos sitä käyttää sopivasta. En ole varma millä kaikilla versioilla tuo esiintyy, mutta olen saanut ihan saman aikaiseksi kuin sinäkin.

Ongelma lähtee esimerkiksi siitä, että jos yrittää painaa esim. "F" löytääkseen "Finland", niin homma on sekaisin - tai joku muu tällainen näppäimistöllö tehty haku.

Näppäimistön valinta kyllä toimii ihan oikein kun tekee:
- rullaa listaa, jotta saa esiin "Finland", vai oliko se nyt "Suomi"
- valitsee siitä normaalisti hiirellä
- en muista tuliko "suomi-vaihtoehdoista" myös tämä pääasiallinen valituksi automaattisesti vai pitikö sekin vielä valita. Sen näkee ruudusta, että onko se valittu vai ei.

Tällöin on oikea valittu ja voi mennä eteenpäin

Tätä ongelmaa ei varmaankaan ole aina ollut, koska oletettavasti asia olisi tullut esille aiemminkin. Joten kyse on suhteellisen uudesta, vuoden 2010 bugista (10.04, 10.10 tai molemmat).

Lainaus
Kirouksen kirous vielä noita pienikoppaisista koneista.
...

Näin on. Pienet ovat myös äänekkeitä - monet ostavat näitä pieniä olohuoneeseen, jotta saa "pienen ja hiljaisen" - Jälkimmäinen ei toteudu, isot ovat paljon paremmin vaimennettuja, niissä on isommat puhaltimet jotka ovat hiljaisempia jne.

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Mutta tuosta asiasta mitä oikeastaan vain raportoit, olen aivan samaa mieltä. Tuo näppäimistön valinta EI TOIMI oikein ja JÄTTÄÄ systeemin jumiin jos sitä käyttää sopivasta. En ole varma millä kaikilla versioilla tuo esiintyy, mutta olen saanut ihan saman aikaiseksi kuin sinäkin.

Ongelma lähtee esimerkiksi siitä, että jos yrittää painaa esim. "F" löytääkseen "Finland", niin homma on sekaisin - tai joku muu tällainen näppäimistöllö tehty haku.

Juuri näin toimin. Siinäpä se ongelma sitten tuli. Myöhemmillä asetuksilla teinkin fiksusti ja klikkaisin hiirellä vain Finland kohtaa ja en koskenut mihinkään muuhun.

Mitä tuli tuohon että olisiko se asennus CD:stä kiinni. Jos se on siitä kiinni, olisi virheestä pitänyt tietenkin tulla selkeä ja asianmukainen virheilmoitus. Nimimerkkillä, olen melkein kypsymispisteeseen (ehkä sen yli?) asti käyttänyt erilaisia softia jotka antaa täysin merkityksettömiä tai jopa pahimmassa tapauksessa pahasti harhaanjohtavia virheilmoituksia.

Ensikerran kun autosi ilmoittaa että bensa rupeaa olemaan loppu, oikeasti kyse on siitä että jäähdytysvedet on vuotanut pihalle ja kone leikkaa ihan just kiinni.

Lainaus
Näppäimistön valinta kyllä toimii ihan oikein kun tekee:
- rullaa listaa, jotta saa esiin "Finland", vai oliko se nyt "Suomi"
- valitsee siitä normaalisti hiirellä
- en muista tuliko "suomi-vaihtoehdoista" myös tämä pääasiallinen valituksi automaattisesti vai pitikö sekin vielä valita. Sen näkee ruudusta, että onko se valittu vai ei.

Tällöin on oikea valittu ja voi mennä eteenpäin

Juuri näin toimin "fail-safe" modessa varmistaakseni ettei asennus jää jumiin. Samoin odotin siihen asti että tuo taustalla tapahtuva fileiden kopionti tms prosessit ovat valmiit. Joskaan en tiedä onko sillä merkitystä tämän asian kanssa. Oikeastaan ei pitäisi olla, koska painettuani Forward nappia se meni harmaaksi aivan kuten olisi voinut odottaa. Silloin mielestäni tieto on kuitatusti mennyt softassa eteenpäin tästä toimenpiteestä.

Lainaus
Tätä ongelmaa ei varmaankaan ole aina ollut, koska oletettavasti asia olisi tullut esille aiemminkin. Joten kyse on suhteellisen uudesta, vuoden 2010 bugista (10.04, 10.10 tai molemmat).

Tässä se taas nähtiin miten normaali ohjelmisto testaus tehdään. Yhdellä ainoalla tavalla yksi testi ja sitten todetaan että toimii. Henkilökohtaisesti voin sanoa, että kovin monesta softasta löytyy mitä ihmeellisimpiä bugeja kun vaan muistaa permutoida kaikki mahdolliset tavat tehdä joku asia. Bluefish editori bugasi myös varsin mielenkiintoisesti, kun sitä käytti vain ja ainoastaan näppäimistöllä. Ehkäpä kehittäjät oli testanneet vain ja ainoastaan hiirellä. Business as usual.

Lainaus
Näin on. Pienet ovat myös äänekkeitä - monet ostavat näitä pieniä olohuoneeseen, jotta saa "pienen ja hiljaisen" - Jälkimmäinen ei toteudu, isot ovat paljon paremmin vaimennettuja, niissä on isommat puhaltimet jotka ovat hiljaisempia jne.

Näin on. Valitsin isokoppaisen koneen, jossa on isoilla tuulettimilla niin hyvä ilmankierto, että en tarvinnut kuin kaksi isoa hitaasti pyörivää tuuletinta. Huolellisten lämpötilamittausten jälkeen poistin näytönohjaimen ja virtalähteen tuulettimet kokonaan. Tuli melkolailla hiljainen kone. Ilman mitään lisä erityksiä tms.