Sivu 1: Toteutustapa Word 2007. Tehty mikä tehty, mutta olisi ehkä kannattanut tedhä OpenOfficella. Ei tuossa mitään sellaista ole mitä ei sillä vois tehdä. Harkitse konvertointi eli aukaise OpenOfficella ja tallenna odt-formaattiin ja kato miten käy.
Ei olisi, me käytämme koulussa Office 2007:kaa. En myöskään pidä openofficen formaattia järin hyvänä sitäkään, koska se toimii kunnolla vain OpenOfficessa. Tiedostoa ei myöskään kannata avata OpenOfficessa, vaan kääntää Office 2007:lla oikeaan formaattiin (muistaakseni odf:lla oli suoraan tuki).Ainoa formaatti johon on hyvä tuki kaikilla, on pdf.
Sivu 4: Macillekin on haittaohjelmia tietääkseni.
Kyllä, on. Aivan kuten Linuxillekin. Kyse on kuitenkin aloittelijan oppaasta, joten käytän yleistyksiä.
Tässä on selostettu asennuksesta ne helpoimmat asiat. Laajentaisin sisältöä seuraavilla jutskilla:
Laajentamisvaraa on vaikka kuinka, aiheesta voisi tehdä kokonaisen kattavan kirjan.
Henkilökohtaisen työaseman asentaminen itsessään on niin suoraviivasta, ettei se pelkästään riitä kunnolliseen lopputyöhön, ainakaan kiitettävään.
Olen eri mieltä. Meille annettiin selkeä ohje lopputyön laajuudeksi 10-20 sivua. Monelta unohtuu, että kyseessä on on 2. asteen perustutkinto. Jos tuota jatkaisi AMK:ssa niin lisättävää kyllä olisi. En kuitenkaan pyri amk:hon, koska tradenomeja on koulutettu/koulutetaan liikaa.
Ubuntun voi asentaa myös usb-tikulta, jota itse pidän parhaana, sen nopeuden takia. Tämä ei tosin vanhemmissa koneissa välttämättä aina onnistu.
Totta, tiedä tuon itsekin. Mutta se olisi vaatinut paljon seikkaperäisempää ohjetta sen tekemiseen Windowsissa yms. On paljon helpompaa tehdä tavallinen cd-levy.
Minulla on mac ja linux koneet molemmat päivittäisessä käytössä ja vähän häiritsi seuraava kohta:"Jos olet rikas ja sinulla on varaa maksaa tietokoneestasi, käytät mielelläsi kaupallisia
ohjelmia ja et ole käyttänyt Ubuntua, järkevintä on ostaa käyttötarkoitukseesi soveltuva
Applen Mac. Et joudu säätämään juuri lainkaan tietokoneesi kanssa." Ubuntu vaatii ehkä pientä säätöä aluksi mutta esim Mint tai Pinguy OS on melkeinpä yhtä valmiita paketteja kuin mac os x
Olen täysin eri mieltä. Mutta periaatteessa pitää varmasti paikkansa yhdellä ehdolla: kaikki tietokoneen osat täytyy toimia kyseisellä kokoonpanolla täysin out of box. Jos olet jonkin noista käyttöjärjestelmistä Macciin asentanut, niin kaikki on varmaan niin toiminutkin. Mintistä olen kuullut huonoja kokemuksia niillä, joilla kyseinen viritys on vetänyt koneen softapuolen solmuun. En sitten tiedä kuinka yleistä tämä oikeasti on.
Kaupallisissa ohjelmissa ainakin pelipuolella ei ole macillä kehumista melkeinpä pelikoneena linux winen avulla on jopa parempi vaikka surkea silti windowsiin tai pleikkariin verrattuna
Tässä puhutaan samassa lauseessa aivan eri asioista. Pelikonsolit ovat aivan ylivoimaisia käytettävyyden suhteen. Winen käyttöä pelaamiseen en suosittele kenellekään. Olen kyseistä ohjelmaa kokeillut ja sillä saa pelit toimimaan hirveällä säätämisellä ja silloinkin epävarmasti. Jotkut pikkupelit toimivat kyllä ongelmitta, mutta silloin ne on yleensä ohjelmoitu niin, että ne olisi helppo kääntää Linuxillekin. Macille sentään SAA virallisia, isoja kaupallisia pelejä. Niitä ei vaan ole kovin paljon.
Laitteet toimii varmimmin suoraan linux koneella koska ajurit on kernelissä mukana(toivottavasti) Windowsissa tulee sen takia usein mukana cd jolta ne pitää asentaa koneelle. Kokemuksesta sanon kuitenkin että uutta tavaraa ostettaessa kannattaa tarkistaa toimiiko se, sillä jos kernelissä ei ole vielä ajureita laitteellesi niin sitten se on sitä säätämistä.Molemmilla on puolensa, mutta suosittelisin mieluimmin jotain linuxia kuin maciä noilla perusteilla.
Erittäin monille erilaisille laitteilla ei ole olemassakaan Linux-ajuria. Se saattaa olla tekeillä, mutta saattaa silti mennä vuosia, ennen kuin se löytää tiensä kerneliin. Minulla ei ole koskaan ollut Maciä sen korkean hinnan takia, mutta olen lukenut siitä ja joillakin tutuilla on kyseisiä koneita. Windows- koneisiin verrattuna ne ovat vaikuttaneet hämmästyttävän nopeilta.
Noin aluksi silmään pistää vaikutelma, että kirjoittalla ei ole kokemusta linuxien käytöstä kovinkaan paljon, joten tiukka asiasisältö puuttuu lähes täysin kirjotelmasta. Esimerkisi ohjelmien asennus, paketinhallinta, tiedostojärjestelmät ja oikea osiointi loistavat puutteellaan.
Itse osaan noista kaikista asioista aivan perusasiat, mutta en ole mikään komentoriviguru. Ne eivät "loista puutteellaan", vaan ne eivät mahtuneet lopputyön laajuuteen. Kyseinen opinnäytetyö oli laajuudeltaan 2 opintoviikkoa.
Olen myös sitä mieltä, että on paljon parempi, että asiantuntijat eivät tekisi käyttöohjeita, koska niistä tulee tällöin lähes aina liian mutkikkaita. Ei aloittelijat käytä jatkuvasti komentoriviä. Ubuntu on työpöytäkäytössä hyvä käyttöjärjestelmä, mutta ohjeistuksessa ja markkinoinnissa olisi valtavasti parannettavaa.
Ihan mielenkiintosta ja rohkeaa, että joku uskaltaa tuoda työnsä julkisesti arvosteltavaksi
'
Aivan. Julkaisin sen arvosteluun jättämisen jälkeen, koska en halunnut sitä ennen teidän kommenttejanne.
Saatte kommentoida enemmänkin jos sanottavaa on.
Kysyisin samalla, onko Ubuntulle olemassa hyvää ja kattavaa suomenkielistä ohjetta? Vaillinaista wikiä en tarkoita.