Kirjoittaja Aihe: Netti katkeilee  (Luettu 9044 kertaa)

linder

• Käyttäjä
    • Profiili
Netti katkeilee
« : 21.11.10 - klo:11.55 »
Mulla on kinkkinen ongelma: Illalla netti on toiminut ihan ok. Kun tulen seuraavana päivänä kotiin, niin  en pääse koneilla nettiin. Totta puhuen, koneet muodostavat kyllä yhteyden, koska yhteysvalo syttyy, mutta mikään ohjelma - selain, Skype tms ei pääse nettiin. Kun otan yhteyttä boxiin, niin siellä on kaikki ok. Kun katson Televellistä niin  diagnostiikka ohjelman mukaan ADSL ja Lan toimivat ok. Ei mitään ongelmaa. Kun katsoin tarkemmin, niin diagnostiikka ohjelma otaa yhteyden google sivuille. Googlen sivuille toisiaan pääsenkin selaimemella mutta todella hitaasti (10-20X hitaammin kuin tavallisesti). Mutta muille nettisivuille en pääse.

Kun boottaan tietokoneen uudelleen, niin mikään ei muutu.  Jos boottaan uudelleen ADSL boxin, niin ongelma ei poistu. Ainoa mikä autaa on boxin resestointi. Sitten netti alkaa toimimaan kuten pitääkin.

ADSL-boxina on Telewell 510 V4. Se on koko ajan päällä. Sitten meillä on yksi läppäri langattomassa verkossa  ja yksi pöytäkone suoraan kiinni Telewellissä. Tietokoneet ovat päivisin pois päältä.

Olen käyttänyt myös toista boxia: Telewell 500 + sitemcomin langaton reititin. Täysin sama ongelma  myös tuolla laitekokoonpanolla.

Tämä ongelma tulee satunnaisesti, pari - kolme  kertaa viikossa.

Olen ollut yhteydessä Soneraan ja he kävivät mitaamassa linjat ja sanoivat että kaikki ok. He nostivat kätensä pystyyn.

Kysymys kuuluukin. MIKÄ JUMITAA ADSL BOXINI NIIN, ETTÄ SEN SAA KÄYTTÖKUNTOON UUDELLEEN VAIN RESTOIMALLA?

« Viimeksi muokattu: 21.11.10 - klo:11.58 kirjoittanut linder »

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Netti katkeilee
« Vastaus #1 : 21.11.10 - klo:13.03 »
...
Kysymys kuuluukin. MIKÄ JUMITAA ADSL BOXINI NIIN, ETTÄ SEN SAA KÄYTTÖKUNTOON UUDELLEEN VAIN RESTOIMALLA?

Hyvin yksinkertaisesti boxien erittäin huono laatu. Tarkempia selityksiä pitää kysyä valmistajalta.

Nämä ovat aivan tuttuja ongelmia, tosin resetointiin ei ole tarvinnut turvautua vaan virtojen sammutus on riittänyt? Olethan tehnyt sen? ... ohjelmallinen resetointi ei missään tapauksessa riitä.

Toisaalta olen myös yleensä päivittänyt firmwaren näillä halvoilla bokseilla, joten sikäli ovat ehkä toimineet "paremmin" kuin suoraan kaupasta ostetut.

Jos haluat kunnollisen, niin niitä on nykyään saatavana järkevässä hintaluokassa. Molemmat Ciscon mallit (oikeasti Linksys on valmistaja, Cisco osti sen puljun), hintaluokassa 100-150 eur toimivat kunnolla. Ne eivät vertailumielessä (samanaikaisia käyttäjiä 10+) jämähdä koskaan - halvemmat vähintäin kerran viikossa riippuen mallista, jotkut tekevät pikku-automaatti-boottia vähän väliä.

Siis puhuin yllä reitittimen jämähtämisestä - mainitut Ciscon laitteet ovat reitittimiä. Niiden jatkoksi pitää hankkia vielä modeemi tai sillata reititin/modeemi.
« Viimeksi muokattu: 21.11.10 - klo:13.05 kirjoittanut Ganymedes »

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 21.11.10 - klo:13.20 »
Ne eivät vertailumielessä (samanaikaisia käyttäjiä 10+) jämähdä koskaan - halvemmat vähintäin kerran viikossa riippuen mallista, jotkut tekevät pikku-automaatti-boottia vähän väliä.

Täyttä puppua! Itse olen ajellut monella eri halpismerkillä ilman ongelmia... Ja kotona tuskin tarvitaan +10 käyttäjää.. Mulla on about 5-6 käytössä.
« Viimeksi muokattu: 21.11.10 - klo:13.24 kirjoittanut timbba »

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #3 : 21.11.10 - klo:13.41 »
Ne eivät vertailumielessä (samanaikaisia käyttäjiä 10+) jämähdä koskaan - halvemmat vähintäin kerran viikossa riippuen mallista, jotkut tekevät pikku-automaatti-boottia vähän väliä.

Täyttä puppua! Itse olen ajellut monella eri halpismerkillä ilman ongelmia... Ja kotona tuskin tarvitaan +10 käyttäjää.. Mulla on about 5-6 käytössä.

Juu. Hyvin ovat Telewellin (kyllä!) ja D-Linkin alle 50€ vehkeet toimineet. Telewell adsl-modeemina ja reitittimenä (yksi laite) ja D-Link WLAN-tukiasemana ja reittittimenä (yksi laite, edellinen oli alle 50€ ukkonen hajotti, nykyinen on vähän päälle 50€). Ongelmia...ei paitsi, etten joskus kauan sitten osannut konffata tuota Telewelliä, mutta nykyään sujuu. :)

Vaikkanpa, että ketjun aloittajalla on jotain ongelmia DNS:n kanssa, koska minulla joskus eivät Soneran DNS-palvelimet toimineet kunnolla ja siksi oli tuskaa päästä nettisivuille (nykyään toimii Sonerankin ja se on käytössä). Tällöin esim. http://74.125.39.104/ toimii hyvin, mutta http://www.google.com/ ei. Säädin Telewelliin OpenDNS:n DNS-palvelimet ja sen jälkeen on toiminut mainiosti. Osotteet niille ovat: 208.67.222.222 ja 208.67.220.220, mitä voi kokeilla nopeasti vaikka seuraavasti:
Koodia: [Valitse]
sudo mv /etc/resolv.conf /etc/resolv.conf~
echo -e "208.67.222.222\n208.67.220.220" |sudo tee /etc/resolv.conf
Jolloin voit kokeilla toimisivatko sivut nopeammin. Tuossa voi olla huono puoli, ettei Yle Areena toimi oikein, mutta takaisin pääset komennolla:
sudo mv /etc/resolv.conf~ /etc/resolv.conf
Ja nuo siis kannattaa vaihtaa Telewellistä, mikäli aiot jatkaa niiden käyttöä. OpenDNS ei ole ainoa vaihtoehto, mutta sillä voi vaikka testata.
« Viimeksi muokattu: 21.11.10 - klo:13.51 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.11.10 - klo:13.45 »

Mistäs sinä sen voit tietää, varsinkin epälooginen kommentti.

Sitä paitsi, juurihan tuossa joku kirjoitti, että tarvitaan resetointia - onko kysyjän kommenttikin siis puppua ja hänellä ei voi olla mitään ongelmaa, kun sinulla kerran toimii?

Yleensäkin pitäisi tietotekniikassa ymmärtää se perusasia, että käyttötilanteita on varsin monenlaisia ja joskus ongelmia tulee ja joskus ei. Monesti ongelmat ovat sattumien summaa ja pahemmissa tapauksissa ongelmia on samanaikaisesti useampia.

Tarkennusta tosin saatetaan tarvita kommenteihini:

1. Nykyinen a-link vaatii boottia kerran viikossa. Tätä pidän kehittyneenä piirteenä kun näin harvoin. Koneita on takana noin 4-5 kpl säännöllisesti, satunnaisesti muutama enemmän - tosin mitä se sinulle kuuluu montaako konetta käytän.

2. Nuo 5-10 koneen tai 10+ koneen esimerkit olivat useamman asunnon verkossa parissa eri paikassa, noin 10 vuoden ajanjaksolla. Reitittimiä on ollut useita ja mitkään niistä eivät ole toimineet sen paremmin.

Viimeisin halpis-reititin, riippumatta siitä oliko todellisia käyttäjiä 1 vain 10+, salli vain 2 samanaikaista downloadia. Aina kun käynnisti kolmannen latauksen samalta koneelta, siis AINA, reititin teki oman resetoinnin, jonka johdosta oli 1-2 min pimeänä. Edellisillä reitittimillä ongelmat olivat irrationaalisempia.

Toisessa paikassa ratkaisu oli rakentaa Linux-kone reitittimeksi, joka toimi esim. puoli vuotta ilman boottia. Toisessa paikassa ratkaisu on Ciscon reitittimet.

Näiden asioiden perusteella pidän hyvin mahdollisena, että jotkut Telewellit aiheuttavat juuri tuollaisia ongelmia, kuin mitä kysyjällä oli. Tosin onhan tässä muitakin mahdollisuuksia, mutta ne varmaan selviävät asiallisella keskustelulla.

timbba voisi kyllä hieman miettiä postitustensa järkevyyttä, ennenkuin ryhtyy tuollaista suoltamaan teknisissä asioissa. Miksi yleensä postittaa tuollaista jos ei kerran ole mitään asiaa.

Itse annoin jo tuossa ensimmäisestä mailissä muita mahdollisuuksia kuin hylätä boksi:
- virtojen sammutus (onko oikeasti tehty?)
- firmware flash

Tomin antoi muita vinkkejä:
- boksin konfiguroinnin tarkistaminen. Tosin resetointihan sen palauttaa tehdasasetuksiin ... mutta jospa kuitenkin.
« Viimeksi muokattu: 21.11.10 - klo:13.51 kirjoittanut Ganymedes »

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.11.10 - klo:13.53 »
Mistäs sinä sen voit tietää, varsinkin epälooginen kommentti.

Yleistit itse omia kokemuksia, joten yleistetään omia kokemuksia sitten myös :)

Sitä paitsi, juurihan tuossa joku kirjoitti, että tarvitaan resetointia - onko kysyjän kommenttikin siis puppua ja hänellä ei voi olla mitään ongelmaa, kun sinulla kerran toimii?

Se että jos aloittajalla on huonosti toimiva boxi ei tarkoita sitä että hänen pitäisi ottaa käyttöön yritysluokan tuotteita.

timbba voisi kyllä hieman miettiä postitustensa järkevyyttä, ennenkuin ryhtyy tuollaista suoltamaan teknisissä asioissa. Miksi yleensä postittaa tuollaista jos ei kerran ole mitään asiaa.

Tarkoituksella lähdin vastaamaan melko kriittisesti. Itse olen toiminut jo yli 10v halpismerkeillä (A-Link, D-Link, Siemens, Zyxel, etc..). Ei niin kun minkäänlaista ongelmaa. Se että lähdit itse yleistämään omia kokemuksiasia ja antamaan ainoaksi lääkkeeksi yritysluokan kalliit laitteet, niin tämä on täysin ylimitoiteltua ohjeistusta minusta.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 21.11.10 - klo:14.03 »
...
Se että lähdit itse yleistämään omia kokemuksiasia ja antamaan ainoaksi lääkkeeksi yritysluokan kalliit laitteet, niin tämä on täysin ylimitoiteltua ohjeistusta minusta.

Voi olla, kokemuksia on kuitenkin varsin monesta eri merkkisestä boksista.

Kerroin myös hinnan, joten jokainen voi itse päätellä, että onko tämä ylimitoitettua vai ei - toisille on, toisille 100 euron lisähinta ei ole. Yritysluokkaa noissa ei ole mitään muuta kuin nimi ja tuo 100 euroa lisää. Ei kai siinä lähtökohtaisesti ole mitään pahaa jos käyttää laadukkaita ja nimekkäitä tuotteita sen sijasta, että käyttää halpisratkaisuja jotka lähtökohtaisesti OVAT huonompia - monet ihmiset tekevät näin ihan preferenssisyistä.

Jos olisin antanut ratkaisun kertomatta mitä se teknis/taloudellisesti tarkoittaa, niin silloin olisin paremmin hyväksynyt kritiikkisi.

Joka tapauksessa Tomin toi tuossa esiin sen, että tapauksessa saattaa olla DNS-peräinen ongelma, joka ratkeaa resetoinnilla. Tämä on melko kiero mahdollisuus ongelman ratkaisuun - mutta mahdollista. Oikeastaan minua lähinnä kiinnostaa tässä vain tämä ratkaisu.

Jakke77

• Käyttäjä
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
« Vastaus #7 : 21.11.10 - klo:14.12 »

Juu. Hyvin ovat Telewellin (kyllä!) ja D-Linkin alle 50€ vehkeet toimineet. Telewell adsl-modeemina ja reitittimenä (yksi laite) ja D-Link WLAN-tukiasemana ja reittittimenä (yksi laite, edellinen oli alle 50€ ukkonen hajotti, nykyinen on vähän päälle 50€). Ongelmia...ei paitsi, etten joskus kauan sitten osannut konffata tuota Telewelliä, mutta nykyään sujuu. :)

Vaikkanpa, että ketjun aloittajalla on jotain ongelmia DNS:n kanssa, koska minulla joskus eivät Soneran DNS-palvelimet toimineet kunnolla ja siksi oli tuskaa päästä nettisivuille (nykyään toimii Sonerankin ja se on käytössä). Tällöin esim. http://74.125.39.104/ toimii hyvin, mutta http://www.google.com/ ei. Säädin Telewelliin OpenDNS:n DNS-palvelimet ja sen jälkeen on toiminut mainiosti. Osotteet niille ovat: 208.67.222.222 ja 208.67.220.220, mitä voi kokeilla nopeasti vaikka seuraavasti:
sudo mv /etc/resolv.conf /etc/resolv.conf~
echo -e "208.67.222.222\n208.67.220.220" |sudo tee /etc/resolv.conf
Jolloin voit kokeilla toimisivatko sivut nopeammin. Tuossa voi olla huono puoli, ettei Yle Areena toimi oikein, mutta takaisin pääset komennolla:
sudo mv /etc/resolv.conf~ /etc/resolv.conf
Ja nuo siis kannattaa vaihtaa Telewellistä, mikäli aiot jatkaa niiden käyttöä. OpenDNS ei ole ainoa vaihtoehto, mutta sillä voi vaikka testata.

kokeilin eikä edes ubuntu foorumi tahtonu avautua...
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

timbba

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 21.11.10 - klo:14.21 »
Joka tapauksessa Tomin toi tuossa esiin sen, että tapauksessa saattaa olla DNS-peräinen ongelma, joka ratkeaa resetoinnilla. Tämä on melko kiero mahdollisuus ongelman ratkaisuun - mutta mahdollista. Oikeastaan minua lähinnä kiinnostaa tässä vain tämä ratkaisu.

Sori jos pahoitin mielesi hyökkäävällä asenteellani. Alkas vaa ärsyttää kun suurinpiirtein ensimmäisenä ohjeena oli että "osta parempaa ja kalliimpaa rautaa" :)

Minuakin kiinnostaa vain ja ainoastaan ratkaisu.. ja tosiaan jos noissa Soneran dns palvelimissa on ollut häikkää ja olisi edelleenkin, niin eipä tämä ns. parempi rauta siihen auttaisi mitenkään. Eli ensimmäisenä kannattaa minusta lähteä ruohonjuuritasolta ohjeistamaan eikä heti tykittää ns. viimeistä oljenkortta.

Tuohon dns:ään liittyen.. kannattaa varmaan myös tuon dns-vaihdon myötä kokeilla ottaa dns relay pois käytöstä. Minulla tuo on aina toiminut, mutta jostain lueskelin että tuo dns relay saattaa tuottaa vaikeuksia. Sitten tietty voi Soneralta käydä kysäisemässä lainalle jotain muuta boksia, että voi varmistaa onko vika boksissa.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 21.11.10 - klo:14.25 »
Jotta ei jää epäselväksi, miksi suosittelin parempaa laatuluokkaa - on se sitten tässä lopullinen ratkaisu tai ei ole:

Telewell, suosittu ADSL/reitin -malli (en muista tarkemmin, koska laitoin ne kaikki roskiin):

- ensimmäinen hajosi noin 1.5 vuoden käytön jälkeen. Takuu ummessa. Hinta ehkä 60+ eur

- toinen hajosi takuuaikana, jouduin ostamaan kolmannen tilalle, koska korjaus kesti. Joku toinen maahantuoja olisi vaihtanut laitteen heti. Sitten kun kokeilin tätä, niin ilmeisesti oli viallinen korjauksen jälkeen. Koska yhteys missä tätä käytetään on 24/7 en voinut sitä vapaasti kokeilla.

- kolmas laite. Heti kun laittaa kolmannen samanaikaisen latauksen samalta koneelta, niin laite menee polvilleen ja on silloin 1-2 min mykkä. Muutoin vaatii boottauksen kerran viikossa. Joskus vain joku portti menee pimeäksi, muut portit toimivat.

Olisin ollut ERITTÄIN kiitollinen jos joku olisi osannut ohjeista aikoinaan, että 100 + eurolla olisi saanut toimivan laitteen joka on laadultaan parempi. Kalliimmaksihan nämä halpis-mallit ovat tulleet - ja toiminta aivan viheliäistä. No, ei näitä kohtuuhintaisia Ciscoja ole tainnut kauaa ollakaan.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 21.11.10 - klo:14.28 »
...
mutta jostain lueskelin että tuo dns relay saattaa tuottaa vaikeuksia.
...

Tuota on testattu tänä vuonna urakalla. Tämä on YLE Areenan/Elävän Arkiston toimimattomuuden yksi perussyy - vastailun tuohon toisessa säikeessä juuri tänään. Boksin DNS relay kierrätys toimii väärin. Tämä ei liity erityisesti Telewelliin vaan esim. D-linkillä on sama juttu.

Crisa

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 21.11.10 - klo:19.45 »
Toivottavasti kysyjä sai avun asiaansa, mutta:

Lainaus
- ensimmäinen hajosi noin 1.5 vuoden käytön jälkeen. Takuu ummessa. Hinta ehkä 60+ eur

Suomessa vastuu vialliasesta tuotteesta ei pääty takuun raukeamiseen. Melkein jokatapauksessa tuo odotettava käyttöikä 2 vuotta, joten ei kannata takertua noihin kaupan takuun loppumisiin, vaan ottaa yhteyttä myyjään.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/takuu/

whiski

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Fotopiironki
« Vastaus #12 : 21.11.10 - klo:19.51 »
Minulla D- Link teki juuri tuon saman ja vaihdoin sen sitten A- Linkkiin, joka on sitten toiminut lähes katkeamatta. Senkin joutuu jossain välissä n. kerran 2 - 3 viikossa buuttaamaan, mutta D- linkki oli tosi kelju, aina sai hakea uudestaan yhteyden.
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 21.11.10 - klo:20.23 »
Itsellä oli Telewell joskus aiemmin, teki juuri tuota. Samoin eräässä lounaspaikassa kassa tökki vastaan, piti resetoida modemi... sama malli kuin aikoinaan itselläni.  Noissa voi olla hyviä ja huonoja yksilöitä.  Ostin sen jälkeen ZyXel: in, halpa sekin mutta toiminut ok.   A-link oli elämäni ensimmäinen ADSL modemini, toimi kunnes portit alkoivat kuolla yksitellen eli virheitä rajusti.

ZyZel: iä en ole joutunut boottaamaan koskaan vian takia. Vain kun tilasin korkeamman nopeuden operaattorilta sen joutui boottaamaan.  Olen käyttänyt sekä Elisa: ssa että Sonerassa, molemmissa ok.   
« Viimeksi muokattu: 21.11.10 - klo:20.28 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

linder

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 22.11.10 - klo:21.42 »
...

Hyvin yksinkertaisesti boxien erittäin huono laatu. Tarkempia selityksiä pitää kysyä valmistajalta.

Nämä ovat aivan tuttuja ongelmia, tosin resetointiin ei ole tarvinnut turvautua vaan virtojen sammutus on riittänyt? Olethan tehnyt sen? ... ohjelmallinen resetointi ei missään tapauksessa riitä.

Toisaalta olen myös yleensä päivittänyt firmwaren näillä halvoilla bokseilla, joten sikäli ovat ehkä toimineet "paremmin" kuin suoraan kaupasta ostetut.

Jos haluat kunnollisen, niin niitä on nykyään saatavana järkevässä hintaluokassa. Molemmat Ciscon mallit (oikeasti Linksys on valmistaja, Cisco osti sen puljun), hintaluokassa 100-150 eur toimivat kunnolla. Ne eivät vertailumielessä (samanaikaisia käyttäjiä 10+) jämähdä koskaan - halvemmat vähintäin kerran viikossa riippuen mallista, jotkut tekevät pikku-automaatti-boottia vähän väliä.

Siis puhuin yllä reitittimen jämähtämisestä - mainitut Ciscon laitteet ovat reitittimiä. Niiden jatkoksi pitää hankkia vielä modeemi tai sillata reititin/modeemi.

Virtojen sammutus boxista ei auta.  
Kokeilen seuraavaksi noita  vihjeitä, mitö olitte antaneet.
Kiitoksia vinkeistä teille kaikille. En arvannutkaan, että tämä ongelma on näinkin yleinen.
Kun saa testattua nuo muut vihjeet, niin laitan vastausta. Vie varmaan muutaman päivän, jotta näkee, meneekö netti taas poikki.

ajaaskel

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 23.11.10 - klo:01.44 »
Yhtä voit kokeilla TeleWellin tapauksesa: Pienenä MTU arvoa hieman Ubuntusta, laita vaikka 1492, oletus on 1500.   Tuo on helppo vaihtaa lennossa ifconfig: in avulla ja  laittaa sitten vasta pysyvämmin tuonne verkkoasetuksiin jos se auttoi.

Anna ensin pelkkä ifconfig niin näet onko sinulla käytössä eth0, eth1 vai mikä. Tuo voi olla muuttunut joissakin tilanteissa, esim. verkkokorttia vaihdettaessa.   Sitten vaan komento

sudo ifconfig eth0 mtu 1492
tuonne tietysti se eth0, eth1 tai mikä on aktiivisena. Tämä muutos häipyy bootissa.  Jos haluat sen pysyvämmin niin klikkaa hiiren oikealla verkkoyhteyskuvaketta (tai Järjestelmä / Asetukset / Verkkoyhteydet), valitset sieltä taas sen eth0 ja "Muokkaa", pitäisi näkyä, siellä lukee automaattinen, kirjoita yli siihen 1492 ja paina "Toteuta".

Edit 24.11.2010:  Iso MTU -arvon pudotus voi aiheuttaa sivuvaikutuksia, esim. saada YLE Areenan temppuilemaan.  Korjasin siksi tuohon ylös koearvoksi 1492.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 24.11.10 - klo:11.35 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

linder

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 28.11.10 - klo:10.08 »
Yhtä voit kokeilla TeleWellin tapauksesa: Pienenä MTU arvoa hieman Ubuntusta, laita vaikka 1492, oletus on 1500.   Tuo on helppo vaihtaa lennossa ifconfig: in avulla ja  laittaa sitten vasta pysyvämmin tuonne verkkoasetuksiin jos se auttoi.

Anna ensin pelkkä ifconfig niin näet onko sinulla käytössä eth0, eth1 vai mikä. Tuo voi olla muuttunut joissakin tilanteissa, esim. verkkokorttia vaihdettaessa.   Sitten vaan komento

tuonne tietysti se eth0, eth1 tai mikä on aktiivisena. Tämä muutos häipyy bootissa.  Jos haluat sen pysyvämmin niin klikkaa hiiren oikealla verkkoyhteyskuvaketta (tai Järjestelmä / Asetukset / Verkkoyhteydet), valitset sieltä taas sen eth0 ja "Muokkaa", pitäisi näkyä, siellä lukee automaattinen, kirjoita yli siihen 1492 ja paina "Toteuta".

Edit 24.11.2010:  Iso MTU -arvon pudotus voi aiheuttaa sivuvaikutuksia, esim. saada YLE Areenan temppuilemaan.  Korjasin siksi tuohon ylös koearvoksi 1492.

Muutettu on. Katsotaan miten käy.  Nyt boksi on ollut juntturassa joka päivä.
kerron parin päivän kuluttua miten kävi

linder

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #17 : 28.11.10 - klo:10.17 »

Sori jos pahoitin mielesi hyökkäävällä asenteellani. Alkas vaa ärsyttää kun suurinpiirtein ensimmäisenä ohjeena oli että "osta parempaa ja kalliimpaa rautaa" :)

Minuakin kiinnostaa vain ja ainoastaan ratkaisu.. ja tosiaan jos noissa Soneran dns palvelimissa on ollut häikkää ja olisi edelleenkin, niin eipä tämä ns. parempi rauta siihen auttaisi mitenkään. Eli ensimmäisenä kannattaa minusta lähteä ruohonjuuritasolta ohjeistamaan eikä heti tykittää ns. viimeistä oljenkortta.

Tuohon dns:ään liittyen.. kannattaa varmaan myös tuon dns-vaihdon myötä kokeilla ottaa dns relay pois käytöstä. Minulla tuo on aina toiminut, mutta jostain lueskelin että tuo dns relay saattaa tuottaa vaikeuksia. Sitten tietty voi Soneralta käydä kysäisemässä lainalle jotain muuta boksia, että voi varmistaa onko vika boksissa.

Ikävä kyllä en pysytynyt päivittämään boxini biosia. Telewellin sivuilta ei löytynyt edes 510 V4 mallia ollenkaan. Onkin aika jännä, mistä olen yleensä saanut neitistä imuroitua V4:sen käyttöohjekirjan. Ainakaan sitä ei löydy Telwellin sivuilta.

Mutta sitten asiaan:

Ehkä tämä on tyhmä kysymys, mutta miten saan DNS relayn pois käytöstä? Mulla oli siis Televell 510V4. Ohessa kuva "DNS"-sivusta:

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 28.11.10 - klo:10.20 kirjoittanut linder »

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 28.11.10 - klo:10.48 »
En tiedä missä tämä DNS Relay on Telewellillä, tai onko sitä oikeasti. Tämän konfiguroinnin olen katsonut muiden valmistajien bokseilla. Siinä pitäisi lukea "DNS välityspalvelu" tms, ehkä se on LANin puolella, voi olla että sitä ei ole.

Voit kuitenkin joka tapauksessa kiertää tämän toiminnallisuuden mahdollisesti aiheuttaman ongelman antamalla koneellesi "ei käytä DHCP:tä DNS-nimien yhteydessä", jolloin voit antaa manuaalisesti nimipalvelimien osoitteet Network Managerilla. Osoitteethan näet kopioimassasi lomakkeessa.

Tämähän liittyy siihen ajatukseen, että boksisi oikeasti puolittain toimii, mutta et vain saa nimiä boksin antamana. Tätä voit myös jumitilanteessa testata sillä, että pääsetkö verkossa tcp/ip -osoitteella kuitenkin perille. Jos pääset, niin ongelma on nimipalvelussa.

/edit
Edellä jo mainitsin siitä mahdollisuudesta, joka on ihan yleinen, että ainoastaan joku portti on jumissa. Tätä voit kokeilla vaihtamalla kaapelin paikkaan boksin perässä. Tällöin et tarvitse resettiä tai uutta käynnistystä
\edit

Toisaalta:

Rikkihän tuo boksisi on, jos jumitilanteessa tarvitaan aina RESET-nappia eikä virtojen sammutus riitä. Se, että saako tuolla perusteella asian takuuseen riippuu myyjästä ja siitä laadusta jonka myyjä olettaa tuolla boksilla oikeasti olevan. Ennustan ongelmia, mutta kuka tietää.

Jos haluat ehdottomasti ratkaista asian, etkä vain kokeilla, joka on päätelmä ensimmäisestä postistasi (nyt en enää tiedä), niin vaihtoehtoja on kaksi:

a) Vaihda boksi toiseen. Hyvällä tuurilla joku halpakin toimii, vaikka niiden laatu onkin surkeaa (tuotteen laadun käsitteeseen kuuluvat mm. virheprosentti (sinulla 100%, joillakin muilla sama ongelma), toiminta (sinulla erittäin huono kun vaatii resetin), tuki (sinulla sitä ei ole) ja takuukäsittely (tuntematon)).

b) Vaihda boksi parempaan laatuluokkaan. Tämä on edelleen mielestäni paras vaihtoehto jos asialla on oikeasti jotakin väliä.
« Viimeksi muokattu: 03.12.10 - klo:08.51 kirjoittanut Ganymedes »

linder

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 02.12.10 - klo:19.22 »

Muutettu on. Katsotaan miten käy.  Nyt boksi on ollut juntturassa joka päivä.
kerron parin päivän kuluttua miten kävi
MTU:n muuttaminen ei auttanut.  Nyt kyllä on riittänyt, kun olen sammuttanut ja käynnistänyt uudelleen boxin. Sen olen joutunut tekemään joka päivä.

Ehkä uuden boxin osto on edessä