Hyvää päivää.
Vaikea oli otsikoida, kun on niin paljon asioita joihin haluaisin vastauksia. Töissä kehuin kuinka olen opetellut Linux asioita ja mielestäni onnistunutkin kohtuu hyvin. Välittömästi kaksi työkaveria kielsi lähettämästä heille sähköpostia sitä syystä, että koneestani puuttuu virustorjunta ja voin saastuttaa heidän koneensa samoin kaikkien koneet joiden yhteystiedot heillä on. Tämä ei nyt mennyt kyllä minun jakeluun
Linux kaikkien oppaiden mukaan pitäisi olla virusvapaa eikä siihen tartu mitkään pöpöt, olenko onnistunut ymmärtämään tämän asian väärin? Myöskään palomuuria ei tarvitse kotikoneissa käyttää.
Olen lukenut tämän foorumin antia ja minua kiehtoisivat erilaiset mahdolisuudet muuttaa perusasetuksia, esimerkiksi hienot työpöydät joista täällä on kuvia. Kuinka vaikeaa on lähteä niitä muokkaamaan? En löytänyt kohtaa mistä voisi järjestelmän palauttaa, jos jokin menee vikaan. Katsoinkin parhaimmaksi hakea uuden kiintolevyn johon voin erilaisia asioita kokeilla, näin en sotke toimivaa järjestelmää. Mitkä asiat kiellätte välittömästi vaikeuden takia, mitkä taas voisi olla toteutettavissa kohtuu ponnisteluin? Ikonit ja helppokäyttö toiminnot kiinnostaisi.
Eri jakelut kiinnostaisi myös. Onko kaikki pohjimmiltaan kuitenkin samanlaisia, osaat yhden, osaat kaikki?
Mitä erikoista Ubuntusta tai muista jakeluista löytyy, jos niitä verrataan Windows käyttöjärjestelmiin, mitä kannattaisi kokeilla?
Lähdetään näistä liikkeelle.
T: Matti- Antero