Kirjoittaja Aihe: Ubuntu kysymyksiä.  (Luettu 3130 kertaa)

Matti.A

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Ubuntu kysymyksiä.
« : 09.11.10 - klo:12.17 »
Hyvää päivää.

Vaikea oli otsikoida, kun on niin paljon asioita joihin haluaisin vastauksia. Töissä kehuin kuinka olen opetellut Linux asioita ja mielestäni onnistunutkin kohtuu hyvin. Välittömästi kaksi työkaveria kielsi lähettämästä heille sähköpostia sitä syystä, että koneestani puuttuu virustorjunta ja voin saastuttaa heidän koneensa samoin kaikkien koneet joiden yhteystiedot heillä on. Tämä ei nyt mennyt kyllä minun jakeluun ::) Linux kaikkien oppaiden mukaan pitäisi olla virusvapaa eikä siihen tartu mitkään pöpöt, olenko onnistunut ymmärtämään tämän asian väärin? Myöskään palomuuria ei tarvitse kotikoneissa käyttää.

Olen lukenut tämän foorumin antia ja minua kiehtoisivat erilaiset mahdolisuudet muuttaa perusasetuksia, esimerkiksi hienot työpöydät joista täällä on kuvia. Kuinka vaikeaa on lähteä niitä muokkaamaan? En löytänyt kohtaa mistä voisi järjestelmän palauttaa, jos jokin menee vikaan. Katsoinkin parhaimmaksi hakea uuden kiintolevyn johon voin erilaisia asioita kokeilla, näin en sotke toimivaa järjestelmää. Mitkä asiat kiellätte välittömästi vaikeuden takia, mitkä taas voisi olla toteutettavissa kohtuu ponnisteluin? Ikonit ja helppokäyttö toiminnot kiinnostaisi.

Eri jakelut kiinnostaisi myös. Onko kaikki pohjimmiltaan kuitenkin samanlaisia, osaat yhden, osaat kaikki?
Mitä erikoista Ubuntusta tai muista jakeluista löytyy, jos niitä verrataan Windows käyttöjärjestelmiin, mitä kannattaisi kokeilla?

Lähdetään näistä liikkeelle.
T: Matti- Antero

Storck

  • Vieras
Vs: Ubuntu kysymyksiä.
« Vastaus #1 : 09.11.10 - klo:12.45 »
Samalla tavalla ne virukset liikkuu Linuxissa kuin vindoussissakin, suurin ero on siinä että vindoussille tehdyt virukset (käytännössä kaikki) ei aiheuta harmia Linuxissa.
Koneellasi olevat virukset voivat siis lähteä postiesi mukana eteenpäin aiheuttamatta sinun Ubuntussa yhtään mitään ongelmaa.

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Ubuntu kysymyksiä.
« Vastaus #2 : 09.11.10 - klo:12.57 »
Olen käsittänyt asian niin että, kun saat virusta sisältävää postia, niin se ei aktivoidu Linuxissa, mutta jos lähetät saman viestin eteenpäin, niin Windows koneessa se aktivoituu? Oliko näin, vai jotenkin muuten, en tiedä? Miettinyt olen itsekin, onko syytä asentaa joku toimiva virustorjuntaohjelma koneeseen estääkseen kyseisen kaltaiset vahingot?
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

Matti.A

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Ubuntu kysymyksiä.
« Vastaus #3 : 09.11.10 - klo:13.02 »
Samalla tavalla ne virukset liikkuu Linuxissa kuin vindoussissakin, suurin ero on siinä että vindoussille tehdyt virukset (käytännössä kaikki) ei aiheuta harmia Linuxissa.
Koneellasi olevat virukset voivat siis lähteä postiesi mukana eteenpäin aiheuttamatta sinun Ubuntussa yhtään mitään ongelmaa.

Kiitos vastauksesta. Tässä kohdin on minulle tullut luetun väärin ymmärtäminen, näin ollen Windows koneella täytyy hoitaa edelleen työasiat, turvallisuus ennen kaikkea. Windows koneilla en ole yhtään haittaohjelmia tai muita pöpöjä saanut, kiitos suojaohjelmien ja niiden jatkuva ajantasalla pitäminen. Ilmeisesti niitä viruksia tai vastaavia ei löydy Linux koneelta vaikka niitä siellä olisikin? Täytyykin poistaa Internet kokonaan käytöstä Ubuntusta, etten aiheuta tietämättäni harmeja.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu kysymyksiä.
« Vastaus #4 : 09.11.10 - klo:13.03 »
Olen käsittänyt asian niin että, kun saat virusta sisältävää postia, niin se ei aktivoidu Linuxissa, mutta jos lähetät saman viestin eteenpäin, niin Windows koneessa se aktivoituu? Oliko näin, vai jotenkin muuten, en tiedä? Miettinyt olen itsekin, onko syytä asentaa joku toimiva virustorjuntaohjelma koneeseen estääkseen kyseisen kaltaiset vahingot?

Näinhän se on. Toisaalta en kyllä lähettäisi nigerialaiselta rahanlainaajalta liitteenä saamaani exe-tiedostoa eteenpäin kuin korkeintaan vihamiehilleni.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu kysymyksiä.
« Vastaus #5 : 09.11.10 - klo:13.05 »
...näin ollen Windows koneella täytyy hoitaa edelleen työasiat, turvallisuus ennen kaikkea.

 ;D

Saathan sinä asennettua vaikka clamav-virustorjunnan Ubuntuusi, jolla skannailet windows-osioitasi.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu kysymyksiä.
« Vastaus #6 : 09.11.10 - klo:13.07 »
Tarkennan. Siis jos saamassasi sähköpostissa on haittaohjelma se leviää edelleen vain, jos edelleenvälität viestisi jollekin. Se haittaohjelma ei siis toimi linux-koneessasi, eikä se ei tartu muihin sähköposteihin, eikä ohjelmiisi. siis itsekirjoittamissasi sähköposteissa ei ole windows-pöpöjä (ellet itse niitä generoi  ;D )

Clamav taitaa olla sopivin työkalu noiden sähköpostien tarkasteluun omassa koneessa, mutta itse en sitä käytä, koska käytän vain selaimella käytettäviä webmail-tilejä, joiden ylläpitäjät huolehtivat ainakin jollain tasolla haittaohjelmien torjunnasta.

Jos touhuat kokeilujasi eri kiintolevyllä, niin enpä keksi mitään, mitä pitäisi kieltää. Jos menee pieleen, niin sitten vaan asennat uudelleen nollista systeemin halutulle osiolle. Kokeilulevyyn kannattaa valmiiksi tehdä useampia osioita, jotta voi tehdä erilaisia koeympäristöjä. 10-20GB osiot riittävät hyvin normaaliviritysten kokeiluosioiksi. Esimerkiksi pöytäkoneessani on yhtä aikaa Ubuntu(pääkäyttis), Kubuntu ja Lubuntu eri osioilla. Itse olen pitäytynyt primääriosioissa(max 4/levy), mutta ilmeisesti toissijaiset osiotkin toimivat, jolloin kokeiluosioita voi olla reilusti useampiakin.

Eri jakelut toimivat vähän niinkuin samaa pohjalevyä käyttävät autot. Eroja löytyy tavoissa järjestää systeemi toimivaksi. Kaikilla kuitenkin on käytössä samat kernelit ja sovellukset. Miten ne on jakelupakettiin koottu vähän vaihtelee, mutta paljon yhteistä on kaikissa. Vaan kokeilemallahan tuo kirkastuu. Pienemmissä jakeluissa juuri noissa jakelukohtaisissa systeemisoftissa on suurimpana puutteena suomenkielisen käännöksen puute. sama tietysti koskee muitakin vähän käytettyjä ohjelmia jakelusta riippumatta.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

whiski

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 292
    • Profiili
    • Fotopiironki
Vs: Ubuntu kysymyksiä.
« Vastaus #7 : 09.11.10 - klo:13.28 »
Samalla tavalla ne virukset liikkuu Linuxissa kuin vindoussissakin, suurin ero on siinä että vindoussille tehdyt virukset (käytännössä kaikki) ei aiheuta harmia Linuxissa.
Koneellasi olevat virukset voivat siis lähteä postiesi mukana eteenpäin aiheuttamatta sinun Ubuntussa yhtään mitään ongelmaa.

Kiitos vastauksesta. Tässä kohdin on minulle tullut luetun väärin ymmärtäminen, näin ollen Windows koneella täytyy hoitaa edelleen työasiat, turvallisuus ennen kaikkea. Windows koneilla en ole yhtään haittaohjelmia tai muita pöpöjä saanut, kiitos suojaohjelmien ja niiden jatkuva ajantasalla pitäminen. Ilmeisesti niitä viruksia tai vastaavia ei löydy Linux koneelta vaikka niitä siellä olisikin? Täytyykin poistaa Internet kokonaan käytöstä Ubuntusta, etten aiheuta tietämättäni harmeja.

Nyt meni vähän puurot ja vellit sekaisin  :) Kun sanottiin, että Linuxissa ei ole tavattu lähes ollenkaan viruksia, vaan ne on kirjoitettu Windows koneille, niin siksi ei ole monikaan suojannut Windows virusilta Linuxia, koska ne ei tartu siihen, mutta kun saat jostain sähköpostia, jossa on virus ja jatkat sen eteenpäin lähettämistä Linux koneelta, et ehkä tiedä, että siinä oli virus mukana.  Linus voi ihan vapaasti olla verkossa, siis huomattavasti turvallisempi, kuin windows.
Ei ole häpeä olla pelle, kunhan vain itse tietää olevansa sitä.

http://www.fotopiironki.fi/palsta/index.php
http://www.malmilandia.fi/kuvagalleria/main.php
Kuvagalleria Fotopiirongin jäsenille valmis

Matti.A

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Ubuntu kysymyksiä.
« Vastaus #8 : 14.11.10 - klo:20.57 »
En löytänyt ohjeita miten saan Ubuntun ymmärtämään televisioasetuksia. Käytössäni on A-link DVB sovitin,millä ohjelmalla haetaan kanavat?

thewk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 436
    • Profiili
Vs: Ubuntu kysymyksiä.
« Vastaus #9 : 14.11.10 - klo:21.58 »
Jos tuo DVB-sovitin on tuettu eli ajurit löytyy ja ovat asennettuna niin oma suosikkini on Kaffeine. Totem Playerissä kun ei taida vieläkään olla sitä kanavien hakuominaisuutta, ei ainakaan 10.04:ssä. Kaffeine on KDE-puolen juttuja joten sen asennus haukkasi muistaakseni yli 100MB tilaa kun pitää asentaa niitä KDE:n tiedostoja.
HP Compaq 6300 Pro + Ubuntu 22.04.2

Matti.A

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Ubuntu kysymyksiä.
« Vastaus #10 : 15.11.10 - klo:19.10 »
Kyllähän tämä Linuxmaailma on melkoinen haaste Windows käyttäjälle. Osa toiminnoista pelaa hienosti, mutta paljon joutuu kirjoittelemaan ja pähkäilemään erilaisia komentorivejä, kun noita lisämausteita haluaa asentaa/kokeilla. Televisio toiminto ei ei nyt ota onnistuakseen ei sitten millään, joten turvauduin Windows 7, mikä hakikin kanavat välittömästi, myös teksti-tv toimii. Samoin työpöydän muuneltavuus onnistui ilman kikkailuja Windowsissa heti. Ubuntu ja Linux jakelut vaikuttavat kyllä ihan hyviltä vaihtoehdoilta, jos tarvitsee konetta ihan peruskäyttöön, mutta lisämausteiden laitto on äkkiseltään liian vaikeaa, ainakin minulle ::) harmi ettei voida tehdä kirjaa, missä olisi seikkaperäisesti (kuvin varusteltu) kerrottu mikä vaikuttaa mihinkin ja kuinka asennus tehdään, ilmeisesti markkinat olisi niin pienet ettei sellaista voida julkistaa suomeksi, ehkä tämäkin tilanne joskus muuttuu, Windows kirjoja kyllä on joka lähtöön.

Kiitos kaikille kysymyksiini vastanneille, tällä kertaa vielä Windows sai niskalenkin. Teillä on hieno yhteisö ja foorumi, jatkakaa samalla tavalla. Minä jään opiskelemaan Linuxasioita ja palaan tänne tarvittaessa :P

Tex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu kysymyksiä.
« Vastaus #11 : 17.11.10 - klo:20.11 »
Välittömästi kaksi työkaveria kielsi lähettämästä heille sähköpostia sitä syystä, että koneestani puuttuu virustorjunta ja voin saastuttaa heidän koneensa samoin kaikkien koneet joiden yhteystiedot heillä on. Tämä ei nyt mennyt kyllä minun jakeluun ::) Linux kaikkien oppaiden mukaan pitäisi olla virusvapaa eikä siihen tartu mitkään pöpöt, olenko onnistunut ymmärtämään tämän asian väärin? Myöskään palomuuria ei tarvitse kotikoneissa käyttää.
Onpas heillä tiukka linja. Koska heillä lienee virustorjunta, niin erityistä ongelmaa ei pitäisi senkään puolesta olla. Sama se, pysähtyykö virus sinuun vai heidän koneeseen. Useinmilla Mac-käyttäjilläkään ei ole virustorjuntaa.