Kirjoittaja Aihe: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne  (Luettu 32164 kertaa)

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #40 : 16.11.10 - klo:11.59 »
Lainaus
FET-etuaste tekee saman puhtaammin
FET vastakytketyssä piirissä ?  FET yksinään käyttäytyy jossain määrin putken kaltaisesti. Taitaa olla operaatiovahvistimia aika monessa mikserissä nuo sisäänmenot tai op-amppi terästettynä jollain bipolaarilla.

Lainaus
...tuhlaan ylimääräiset rahat konetehoon...
Kokeilin uteliaisuudesta erilaisissa koneissa Audacity: ssä ajaa LADSPA kaikuefektejä (C*Plate, Gverb) yhdelle trackille.  Vanha AMD XP kone 5...8 minuuttia, 2-ydin ACER-läppärikin tosi hidas,  Q8300 (vanhempi 4 ydin Intel) pöytäkone ehkä noin 10 sekuntia.  i7-xxx löisi aivan uudet lukemat tuohon ja olisi tähän asti sopivin ainakin itsellleni.   Prossujen hinnatkin ovat laskeneet, alkaa kiinnostaa esim. i7-950. "Extreme" malli olisi tietysti mukava mutta niin on tuhannen (?) euron hintakin pelkällä prossulla.  Lieneekö kukaan kokeillu nopeimmilla AMDeilla miten nopeasti kaikuefekti menee läpi ?
 
« Viimeksi muokattu: 16.11.10 - klo:12.13 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #41 : 16.11.10 - klo:12.16 »
Lainaus
FET-etuaste tekee saman puhtaammin
FET vastakytketyssä piirissä ?  FET yksinään käyttäytyy jossain määrin putken kaltaisesti. Taitaa olla operaatiovahvistia aika monessa mikserissä nuo sisäänmenot tai opamppi terästettynä jollain bipolaarilla.
Eiköhän valtaosa nykyisistä operaatiovahvistimista ole CmosFET-teknologialla toteutettuja (en ole koskenut niihin muutamaan vuoteen). FET tosiaan toimii putken lailla eli on jänniteohjattu komponentti. FET tekee sen vaan paljon paljon puhtaammin. Ei kai bipolaaritransistoreita enää kukaan käytä audio-pääteasteissa, kun FET-tekee kaiken paljon sitäkin siistimmin, säästäen vielä sähköäkin(ohjausvirrat erittäin pieniä).

EDIT: Niin siis todellakin kokemusta putkivehkeistä on. Mulla on ollut putkilla toteutettu kitaravahvistin, että putkilla toteutetut sähköurut, enkä todellakaan kaipaa yhtään putkea enää. Lisäksi olen taistellut aikanaan eräidenkin putkiradioiden kanssa sekä siviilissä, että valtion kustantamassa 11kk ulkoilmaelämäkoulutuksessa.

T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 17.11.10 - klo:17.12 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #42 : 16.11.10 - klo:12.33 »
Lainaus
Ei kai bipolaaritransistoreita enää kukaan käytä audio-pääteasteissa, kun FET-tekee kaiken paljon sitäkin siistimmin, säästäen vielä sähköäkin(ohjausvirrat erittäin pieniä).
En ole viime aikoina kurkkinut päätteiden sisälle mutta jos sähköä halutaan säästää niin digitaaliperiaatteella toimiva PWM -pääte lienee niitä säästeliäimpiä ja tuottaa myös lämpöä vähemmän. Nopeat kytkentäjat ovat siinä tärkeitä, ei niinkään se mikä kuluu ohjausvirtana.  Virtaa niissäkin tarvitaan mutta ihan eri syystä:  Ohjattaessa joudutaan varaamaan ja purkamaan FETin hilan (G) kapasitanssia nopeasti.  Virta on tuossa suoraan verrannollinen jännitteen muutosnopeuteen dV/dT.  No, lipsahti hieman eletroniikkasuunnittelun puolelle :)
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #43 : 16.11.10 - klo:12.57 »
Itse pitäydyn A-luokassa vahvistimissa, jos mahdollista. Kaikenlainen pätkiminen (digitointi ja PWM) aiheuttaa ääneen kuultavia virheitä jos pyöritään säällisissä pulssitaajuuksissa ja korkeilla taajuuksilla taas alkaa virrankulutuksen lisäyskin olla merkittävä, etenkin pääteasteissa.

Selvennykseksi: A-luokan vahvistin toimii täysin lineaarisella alueella, toisin sanoen on mahdollisimman puhtaasti analoginen. Lisäinfoa:
http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/vahvistin.html#vahvistinluokat

Tämä nyt tosiaan lipsahti elektroniikkapuolelle, eikä auta Jackin ymmärtämiseen, mutta toisaalta auttaa ymmärtämään tekniikkajargonia musiikkivehkeissä.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #44 : 16.11.10 - klo:14.32 »
Lainaus
Kaikenlainen pätkiminen (digitointi ja PWM) aiheuttaa ääneen kuultavia virheitä

Liki kaikki ääni jota kuuntelemme nykyään on digitoitua, CD: t, tv: n ääni, tietokoneen ääni, jne.  tarkasti ottaen se on "huonoa" mutta ei häiritsevän huonoa ?  Täysin aitoa ääntä kuulee vain paikan päällä akustisesti mutta aika moni on laadullisesti aivan tyytyväinen näihin digitoituihinkin ääniin.  Jostain vanhan ajan levysoittimesta ja vinyylilevyistä löytyy vielä sitä analogista ääntä mutta siinäkin pitänee olla tarkkana: Vinyylilevyistäkin osa on tehty digitaalisin menetelmin, joko taltiointi tai masterointi.  Taitaa olla harvassa tänä päivänä levyt jotka on nauhoitettu Revoxilla ja masteroitu analogisena vinyylille.



Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #45 : 16.11.10 - klo:21.02 »

OK. Tällä pitäisi päästä alkuun.

http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_Studio
http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_Studio_10.04

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #46 : 16.11.10 - klo:22.28 »
...  
Taitaa olla harvassa tänä päivänä levyt jotka on nauhoitettu Revoxilla ja masteroitu analogisena vinyylille.

Onneksi.

Olen sitä aikakautta että olen "joutunut" harrastelijamaisesti revoxeja ja vinyylejä käyttämään ja omassa käytössä tyytymään astetta huonompiin kun auton hintaa ei ollut näihin sijoittaa ... Edellä oli eräs sana lainausmerkeissä, koska kun paremmasta tulevaisuudesta ei ollut tietoa, niin hienoahan se oli kun sai Revoxin hyppösiinsä  ;D

Muistan vielä hyvin ryttääntymiset, katkeamiset, läpikuulumisen, matalien bassojen puuttumisen, diskanttien leikkaantumisen, järjettömän harmonisen särön, diskanttien särkymisen, yliohjaussärön, tason äkkinäisen vaihtelun, naarmuuntumisen, naksunnan, neulan hyppäykset, kohinan, sihinän, huonon kohinasuhteen, huonon dynamiikan, stereo kuvan vaeltelun, stereokuvan epämääräisyyden, neulan luistelun, särkymiset, käyristymiset, pilalle kuumenemisen, huojunnan, väärän nopeuden, neulan likaantumisen, pölyn poiston ongelmat, äänirasian huonot kontaktit ... jäikö jotain pois ... no, ainakin jatkuva jyrinä.

Näiden lisäksi tulivat sitten varsinaiset mekaaniset&elektroniset viat sekä levyjen ja nauhojen tuotantopuolen ongelmat - ja näitä oli paljon - äänityksen puutteista nyt aloittamattakaan.

Nykyään kun sijoittaa isohkoon musiikkiarkistoon jopa 30 euroa enemmän kuin tarpeen ja käyttää kunnollista bittivirtaa tai jopa FLACia, sekä hankkii kunnollisen äänikortin (esim. EMU 0202 USB) ja laittaa pyörimään Opethin "Ghost of Perdition" (2005) riittävällä äänenvoimakkuudella, niin ihan ensimmäiseksi ei tule mieleen se, että äänityksessä, tuotannossa, formaatissa, mediassa ja esivahvistimessa olisi jotain vikaa  ;D ;D ;D

Suurin vika ketjussa tänä päivänä ovat ihmiset, jotka kuvittelevat, että PC-kaupoissa myydään hyviä äänentoistolaitteita ja yritysten kuten Logitech ja Creative tuotteet soveltuvat musiikin kuunteluun, vaikka ne eivät ole koskaan tehneet mitään tuotetta joka siihen soveltuisi.

(Tarkoille lukijoille huomautettakoon, että EMU ei ole Creativen suunnittelema, vaikka omistajasuhteet nykyään ovatkin mitä ovat.)
« Viimeksi muokattu: 16.11.10 - klo:23.41 kirjoittanut Ganymedes »

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #47 : 17.11.10 - klo:14.55 »
Kiitos Asmo. Nyt on ohjeet asennukseen. Sitten tarvitsee vain kokeilla ja käyttää.
Olisin päivittänyt tuohon 10.10:een vain, koska Ajaaskel:ilta loppui joku ongelma päivityksessä. En sitten päivitä, ellei minulla tule sama pulma vastaan.
Jack:istä vielä kun suomeksi saisi selkeät ohjeistukset... toki tuostakin jo alkuun pääsee ja kuten sanoit ohjeissa, että "Vain tekemällä oppii - erehtyminen opettaa eniten".

LV2 kuulostaa hyvältä. Näitäkö saa netistä surffaamalla (tuskin pakettivarastosta)?

Ja antakaa vaan lipsahdella aiheesta. Kaikki, mikä liittyy äänittämiseen, soittamiseen tai ylipäänsä musiikkiin, kiinnostaa.

Digi vs analog -sotaan vastaan, että helppous on digin puolella äänityksissä. En ole sellainen lasikorva, joka kuulisi eron vinyyliltä, että kummalla tekniikalla se on masteroitu. Minulle tärkeintä musiikin kuuntelussa on hyvä biisi ja fiilis, jonka se minulle tuo tai on tuomatta. Sama se minulle on, miten se on äänitetty tai millä, jos lopputulos miellyttää.
Tämä taistelu taitaa olla saman suuntaista kun putki vs transistori. Transistori säästää sähköä ja tilaa, mutta putki kuulostaa miellyttävämmältä minun korvaani, ainakin kitaravahvareissa ja etusissa.
« Viimeksi muokattu: 17.11.10 - klo:15.04 kirjoittanut TimOlli »

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #48 : 17.11.10 - klo:15.08 »
...
Tämä taistelu taitaa olla saman suuntaista kun putki vs transistori. Transistori säästää sähköä ja tilaa, mutta putki kuulostaa miellyttävämmältä minun korvaani, ainakin kitaravahvareissa ja etusissa.

Onhan se. Ai niin, tuosta omasta listastani jäi pois ainakin: häipymät (drop-out) ... tarkoittaa tietysti pikanttia lisää äänentoistoon kun magneettisuus on hävinnyt nauhalta ja sikäli musiikki häviää hetkeksi. Onhan se tietysti makuasia miten hyvältä nuo kaikki kuulostavat.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #49 : 17.11.10 - klo:17.02 »
Huonosti hoidettuna kaikki tallenteet käyttäytyvät huonosti ja kieltämättä magneettisuus häviää pikkuhiljaa.

OT:Tuon magneettikentän heikkenemisen takia kiintolevyt kannattaisikin silloin tällöin, ainakin muutaman vuoden välein, formatoida. Muuten voi alkaa bittejä olemaan enemmänkin poikittain. Oli hikinen homma saada pelastettua 20 vuotta vanhalta ms-dos kiintolevyltä pelastettua erään asiakkaan kirjallisia töitä, kun boottisektoreiden magneettisuus oli niin heikkoa, että vain noin joka kahdeksas bootti onnistui.

Putken huonoja puolia säröilyn lisäksi on sen nopeahkot vanhenemisilmiöt: kohinaa, ritinää, hurinaa, loppujen lopuksi se alkaa olla radiovastaanotinkin  ;D

EDIT: siis kokemusta putkivehkeistä todella on. Minulla on ollut putkilla toteutut kitaravahvistin sekä sähköurut ja voin todeta, että se oli onnen päivä kun ekan transistorivehkeen sain. Lisäksi olen taistellut erinäisten putkiradioiden kanssa sekä siviilissä, että valtion kustatamassa 11kk:n ulkoilmaelämäkoulutuksessa  ;D

T:Jallu59
« Viimeksi muokattu: 17.11.10 - klo:17.16 kirjoittanut Jallu59 »
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #50 : 17.11.10 - klo:17.29 »
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, pyytäisin aivan aloitus asetuksia tuohon Jack:iin.
En edelleenkään saa siitä mitään irti.
Rakarrak:ista saan aikaiseksi pelkkää suhinaa, vaikka olen kokeillut kaikki piuhanvetovaihtoehdot Jack:issa. Ardour on aivan yhtä hiljainen, paitsi se, että importtaus onnistuu ja ne filet kuuluu kajareista (ilman säätöä Jack:ista).

Help.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #51 : 17.11.10 - klo:17.54 »
Lainaus
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, pyytäisin aivan aloitus asetuksia tuohon Jack:iin.
En edelleenkään saa siitä mitään irti.

Asetukset ?  Tuollahan on uudessa Studio 10.04 ohjeessa kuvat, asetukset tapauksessa ALSA = koneen sisäinen äänikortti ja FireWire =  ulkoinen äänimoduli.  Jotain epäselvää näissä ?

Periaate / järjestys noin yleisesti on se että ensin asennetaan tuo Studio 10.xx, tehdään asetukset real time / preempt -käyttöä varten (siitäkin on kuva ohjeessa), tehdään Jack Control -asetukset ohjeen kuvan mukaisesti joko ALSA: lle tai FireWirelle (nämä löytyvät kun ensin käynnistää Jack Control ja painaa siellä Setup -nappia) , bootti asetusten tekemisen jälkeen, käynnistetään Jack Control "Äänituotanto" -menusta, 
painetaan "Start" -nappia tuosta Jack Controllin etuseinästä,   mennään sitten vasta lataamaan niitä ohjelmia mitä halutaan käyttää, esim.  Ardour.   
Kun jokin haluttu ohjelma, esim. Ardour on käynnissä niin sen jälkeen pääsee tekemään noita johdotuksia joko "Jack Control" tai "Patchage" ohjelman kautta. 

Asiaa saattaa sekoittaa hieman se että jotkut ohjelmat osaavat käyttää ALSAa suoraankin.

Tästä pitäisi ehkä tehdä parempi ohje kuvineen ja selityksineen, ihmettelin itsekin hieman ennen kuin tämä kakku alkoi  jotenkin hahmottua.

 


     
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #52 : 17.11.10 - klo:18.53 »
Kysymys:
- "Kun käynnistät qjackctl-ohjelman ensimmäisen kerran, niin sille pitää kertoa, mitä äänikorttia käytät ja millä tavalla"...
Missä voin valita äänikortin? En näe tuossa (Jack:in setup:issa) tekstiä "M-Audio Delta 66".
Minulla on käytössä kaksi äänikorttia, toinen on Audigy (pci+5.jotakin-liitäntäboksi) ja toinen on emoon intedroitu. Miten tiedän, minkä valitsen (dummy, sun, oss, alsa, portaudio, coreaudio, freebob vai firwire)? Vaikka kuinka vaihtelen tuota "Driver" pudotusvalikon valintaa, ei löydy äänikorttia nimeltä.

Kuvalliset ohjeet olisivat kivat.

Ainakin minulle tuottaa ongelmia se, että kun asiantuntijat antavat neuvoja, he olettavat vastaanottajan tietävän termistön. Helpottaisi myös se, että osaisi englantia hyvin.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #53 : 17.11.10 - klo:19.27 »
Minulla on käytössä kaksi äänikorttia, toinen on Audigy (pci+5.jotakin-liitäntäboksi) ja toinen on emoon intedroitu. Miten tiedän, minkä valitsen (dummy, sun, oss, alsa, portaudio, coreaudio, freebob vai firwire)?

Ota pois (käytöstä) se integroitu, niin olen tehnyt itsekin. Se tehdään tietokoneen biosista.

Sinä valitset 'alsan'.

Mitä sanoo 'alsamixer'? Avaa se pääteikkunassa, ruutukaappaus ohessa. Tätä olen selittänyt vanhemmassa ohjeessa kohdassa 'alsamixer', lue sitä myös.

Myönnän, että ohjeet voi aina tehdä paremmin, mutta tuolla nyt aloitetaan. Kuka tahansa voi parantaa ohjetta - se on Wikin idea!

Ongelma on tietenkin siinäkin, että audio-rautaa on lukematon määrä käytössä ihmisillä eri koneissa. Minä olen tehnyt ohjeet omalla raudallani - voin vain toivoa, että kukin osaa soveltaa ohjetta omaan rautaansa... niin itsekin olen tehnyt lukiessani muiden ohjeita...

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

[ylläpito on poistanut liitteen]

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #54 : 17.11.10 - klo:19.55 »
Kiitos.

Olen valinnut alsan.
Katsoin päätteestä tuon alsamixerin ja siellä oli oletusäänikorttina Nvidia jotakin, ei sb audigy 1, niin kuin tahtoisin. Vaihdoin sen siinä päätteessä, mutta kun suljin sen, se muuttui takaisin. Pitäisi vissiin mennä biosiin...

Mutta kun tarvitsen/tarvitsisin molempia äänikortteja. Kuuntelen musiikkia (opettelemme bändin kanssa uusia biisejä jne) samalla sessiolla kun äänitän. En tietenkään samaan aikaan, mutta vie kallista aikaa käynnistää kone aina uudelleen kuunnellakseen musaa ja sitten taas äänittääkseen. Nyt se on käynyt vahvistimen sisääntulokytkintä kääntämällä (windowsissa).
Eli onko tällainen edes mahdollista? Pelkään, että vastaatte että on, Jack:iä säätämällä...

Edit: Tuskin ketään yllättää, etten löytänyt biosista valintaa näiden kahden äänikortin välillä...
« Viimeksi muokattu: 17.11.10 - klo:20.08 kirjoittanut TimOlli »

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #55 : 17.11.10 - klo:20.28 »
Mutta kun tarvitsen/tarvitsisin molempia äänikortteja. Kuuntelen musiikkia (opettelemme bändin kanssa uusia biisejä jne) samalla sessiolla kun äänitän. En tietenkään samaan aikaan, mutta vie kallista aikaa käynnistää kone aina uudelleen kuunnellakseen musaa ja sitten taas äänittääkseen.

Jos kuuntelen nettiradiota (Audacious/radioparadise.com), niin PulseAudio osaa automaattisesti mykistää Audaciouksen, kun käynnistän QJackCtl-ohjelman. En tarvitse siihen kahta äänikorttia!?

Auttaako, jos teen screencasteja? Jotakin tähän tapaa. Lataa (n. 15 Mb) tai katso FireFoxilla. Otin pois toisen näytön NVidian konfausohjelmalla, screencastin koko on FullHD (1920x1080). En yrittänyt kikkailla tähän ääntä.

http://www.arkki.info/howto/Ubuntu_Studio/10.04/jackd_ardour2.ogg

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #56 : 17.11.10 - klo:20.57 »
Lainaus
Myönnän, että ohjeet voi aina tehdä paremmin, mutta tuolla nyt aloitetaan. Kuka tahansa voi parantaa ohjetta - se on Wikin idea!

Anteeksi Asmo, huomasin että lausahdukseni tuolla ylempänä voi aiheuttaa väärinkäsityksen.  Viittasin tuohon omaan lyhyeen selitykseeni asioiden järjestyksestä jonka voisi kirjoittaa paremmalla ajalla tarkemmin, en missään tapauksessa ohjeeseesi jossa en havainnut mitään vikaa ja joka on hyvä.

Laitoin myös täysin puhtaan Studio 10.10 asennuksen käyntiin nähdäkseni onko tässä eroa, edellinen asennukseni oli 10.04 ensin ja sitten 10.10 päivitys.  Se ongelma mikä omalla koneellani esiintyi 10.04 version kanssa oli että hiiren liikuttelu sai Ardourin pysähtelemään hetkeksi ja xrun alkoi kasvaa.
« Viimeksi muokattu: 17.11.10 - klo:21.03 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #57 : 17.11.10 - klo:21.04 »
Itsetuntoni on pian alle nollan...

Kiitos Asmo tuosta screencastista. Olen tehnyt nämä samat (toki paljon muutakin ja väärää) asiat moneenkin kertaan, mutta kun mitään ei tapahdu. Ei kuulu kitara Ardourissa.

Sain kitaran kuulumaan vaimeasti pelkällä alsamixerillä, kun vaihdoin tuon äänikortin sb:ksi, mutta alsaan tai rakarrakiin se ei mene.

Katsoin tuosta sinun screencastista, että Latency:si oli tosi alhainen verrattuna minun yli 60:n. Näinköhän minulla on kaikki asentunut oikein tässä päivityksessä? Miten sen varmistaisin? Ainakin realtime:sta ollaan kaukana.

Kehotit puhtaaseen asennukseen, mutta kun en uskaltanut sitä tehdä (tästä surullinen tarina alussa)...

Minäkään en syytä ohjeistustasi. Päin vastoin. Hienoa kun viitsit auttaa.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #58 : 17.11.10 - klo:21.14 »
Katsoin tuosta sinun screencastista, että Latency:si oli tosi alhainen verrattuna minun yli 60:n. Näinköhän minulla on kaikki asentunut oikein tässä päivityksessä? Miten sen varmistaisin? Ainakin realtime:sta ollaan kaukana.

Kopioi tänne nämä käskyt.

uname -a
cat /proc/asound/cards

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.


TimOlli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 245
    • Profiili
Vs: Auta "basistia" ymmärtämään Jack:iä jne
« Vastaus #59 : 17.11.10 - klo:21.35 »
Tässäpä nämä...

timppa@timppa-desktop:~$ uname -a
Linux timppa-desktop 2.6.32-25-generic-pae #45-Ubuntu SMP Sat Oct 16 21:01:33 UTC 2010 i686 GNU/Linux

timppa@timppa-desktop:~$ cat /proc/asound/cards
 0 [NVidia         ]: HDA-Intel - HDA NVidia
                      HDA NVidia at 0xfce78000 irq 21
 1 [Audigy         ]: Audigy - SB Audigy 1 [SB0090]
                      SB Audigy 1 [SB0090] (rev.3, serial:0x511102) at 0xd880, irq 16