Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ja virrankulutus?  (Luettu 3611 kertaa)

Göran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Ubuntu ja virrankulutus?
« : 15.10.10 - klo:22.57 »
Hei!

Vaihdoin Asus Eee PC 901:een Asusin oman Linuxin tilalle Ubuntun ja minusta tuntuu, että sen jälkeen akkukäytössä akun kestoaika lyheni. Se oli pari viikkoa ennen vaihtoa n. 4 tuntia ja nyt enää n. 2 tuntia. Voikohan tämä johtua Ubuntusta vai onkohan kysymyksessä joku muu yhteensattuma? Akku on pari vuotta vanha.

Göran


anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja virrankulutus?
« Vastaus #1 : 15.10.10 - klo:23.14 »
Kannataa asentaa Ubuntuun jokin lisäohjelmisto virranhallintaan kuten eee-control.
http://greg.geekmind.org/eee-control/

Pari vuotta vanhan EeePC 901:ni akku alkaa olla kyllä oikeasti lopussa.
« Viimeksi muokattu: 15.10.10 - klo:23.16 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja virrankulutus?
« Vastaus #2 : 16.10.10 - klo:00.53 »
Minun Amiloni akku kestää käyttää XP:llä 1,5h ja Xubuntulla 2h.

T:jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

J3K

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja virrankulutus?
« Vastaus #3 : 16.10.10 - klo:01.32 »
Kannataa asentaa Ubuntuun jokin lisäohjelmisto virranhallintaan kuten eee-control.
http://greg.geekmind.org/eee-control/

Pari vuotta vanhan EeePC 901:ni akku alkaa olla kyllä oikeasti lopussa.

En kyllä itse suosittele. Tappoi yhdessä vaiheessa wlanin kokonaan. Lisäksi nuo performance ym. eri moodit eivät käytännössä vaikuta virrankulutukseen vaan ainoastaan hidastaat konetta.

Mutta itse aiheeseen, kyllä Ubuntu imaisee akun nopeammin tyhjäksi, Xandros on niin yksinkertaistettu ja optimoitu ettei siitä kovin helpolla paremmaksi pistetä.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu ja virrankulutus?
« Vastaus #4 : 16.10.10 - klo:04.27 »
Itselläni tipahti samaan aikaan 9.04 --> 10.04 -päivityksen aikaan akun kesto 4h --> 1h. Tiedä sitten, onko tuo rikki vai toimiiko se jotenkin "väärin" vai onko kyseessä mittavirhe.

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja virrankulutus?
« Vastaus #5 : 16.10.10 - klo:08.06 »
Kannataa asentaa Ubuntuun jokin lisäohjelmisto virranhallintaan kuten eee-control.
http://greg.geekmind.org/eee-control/

Pari vuotta vanhan EeePC 901:ni akku alkaa olla kyllä oikeasti lopussa.

En kyllä itse suosittele. Tappoi yhdessä vaiheessa wlanin kokonaan. Lisäksi nuo performance ym. eri moodit eivät käytännössä vaikuta virrankulutukseen vaan ainoastaan hidastaat konetta.

Mutta itse aiheeseen, kyllä Ubuntu imaisee akun nopeammin tyhjäksi, Xandros on niin yksinkertaistettu ja optimoitu ettei siitä kovin helpolla paremmaksi pistetä.

Kaikki väärin. Ja EeePC:n Xandros-versiossa nimenomaan tulee mukana FSB:n nopeutta muuttava virransäästöohjelma, mistä eee-control lienee vastaava paras toteutus muille distroille.

Katsoin powertopilla vaikutuksen Ubuntu 10.10:ssä, eee-controlin versio 0.9.6. Idle-tehonkulutus performance- ja powersave-tiloissa oli noin 9,5 W vs 7,5 W.

Siirtyessäni Xandroksesta Ubuntu 9.04:ään sain helposti saman ajan akkukäytölle.
« Viimeksi muokattu: 16.10.10 - klo:08.34 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

J3K

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja virrankulutus?
« Vastaus #6 : 16.10.10 - klo:23.09 »
Kannataa asentaa Ubuntuun jokin lisäohjelmisto virranhallintaan kuten eee-control.
http://greg.geekmind.org/eee-control/

Pari vuotta vanhan EeePC 901:ni akku alkaa olla kyllä oikeasti lopussa.

En kyllä itse suosittele. Tappoi yhdessä vaiheessa wlanin kokonaan. Lisäksi nuo performance ym. eri moodit eivät käytännössä vaikuta virrankulutukseen vaan ainoastaan hidastaat konetta.

Mutta itse aiheeseen, kyllä Ubuntu imaisee akun nopeammin tyhjäksi, Xandros on niin yksinkertaistettu ja optimoitu ettei siitä kovin helpolla paremmaksi pistetä.

Kaikki väärin. Ja EeePC:n Xandros-versiossa nimenomaan tulee mukana FSB:n nopeutta muuttava virransäästöohjelma, mistä eee-control lienee vastaava paras toteutus muille distroille.

Katsoin powertopilla vaikutuksen Ubuntu 10.10:ssä, eee-controlin versio 0.9.6. Idle-tehonkulutus performance- ja powersave-tiloissa oli noin 9,5 W vs 7,5 W.

Siirtyessäni Xandroksesta Ubuntu 9.04:ään sain helposti saman ajan akkukäytölle.

Noh, minulla on eee 900 ja tuo ee-contol ei edes aluksi toiminut 9.04 ja 9.10 versioissa. Ja se ihan oikeasti tappoi wlanin kokonaan. Viimeksi kun kokeili niin ei suostunut muuttamaan tuulettimen nopeutta tai muitakaan. Ja heitti pirusti erroria ruudulle. Ja vaati loputtomiin salasanaa.

Göran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja virrankulutus?
« Vastaus #7 : 17.10.10 - klo:00.47 »
Vaikuttaa siis kuitenkin siltä, että syy akkukeston puolittumiseen todella on Ubuntu 10.04. Pitäiskö siirtyä takaisin Xandrosiin? Löytyyköhän se netistä? Mutta huoltokaverin mukaan siihen ei ollut päivityksiä ja väitti ettei siihen saanut kielitarkistusohjelmia.
Tai olisko Ubuntu 9.04 hyvä välivaihtoehto? Minulle akun kesto on tärkeä kun käytän konetta usen junassa ja sähköttömässä mökissä.

Göran




J3K

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja virrankulutus?
« Vastaus #8 : 17.10.10 - klo:01.07 »
Vaikuttaa siis kuitenkin siltä, että syy akkukeston puolittumiseen todella on Ubuntu 10.04. Pitäiskö siirtyä takaisin Xandrosiin? Löytyyköhän se netistä? Mutta huoltokaverin mukaan siihen ei ollut päivityksiä ja väitti ettei siihen saanut kielitarkistusohjelmia.
Tai olisko Ubuntu 9.04 hyvä välivaihtoehto? Minulle akun kesto on tärkeä kun käytän konetta usen junassa ja sähköttömässä mökissä.

Göran





Xandros taitaapi olla maksullinen ellei se tule koneen kylkiäisenä. Ne asennus/palautuslevyt tulivat koneen mukana. Mutta kannattaa kokeilla esim. Puppy Linuxia vaikka Ubuntusta eroaakin suunnilleen joka asiassa. Mutta tosian vie vähemmän resursseja = pidempi akun kesto, Tai sitten asentaa Xubuntun tai Lubuntun.

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Ubuntu ja virrankulutus?
« Vastaus #9 : 17.10.10 - klo:23.40 »
9.04:ssä toimi minulla moitteetta tuo akkupuoli. Voi sitäkin tietysti kokeilla, mutta kannattaa muistaa, että tuki on vain sen 18kk "väliversiossa", eli ei ole enää paljoa jäljellä.

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja virrankulutus?
« Vastaus #10 : 18.10.10 - klo:15.54 »
9.04:ssä toimi minulla moitteetta tuo akkupuoli. Voi sitäkin tietysti kokeilla, mutta kannattaa muistaa, että tuki on vain sen 18kk "väliversiossa", eli ei ole enää paljoa jäljellä.
9.04:ssä toimi minulla moitteetta tuo akkupuoli. Voi sitäkin tietysti kokeilla, mutta kannattaa muistaa, että tuki on vain sen 18kk "väliversiossa", eli ei ole enää paljoa jäljellä.

Ei ole enää ollenkaan jäljellä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11447
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ubuntu ja virrankulutus?
« Vastaus #11 : 18.10.10 - klo:16.13 »
9.04:ssä toimi minulla moitteetta tuo akkupuoli. Voi sitäkin tietysti kokeilla, mutta kannattaa muistaa, että tuki on vain sen 18kk "väliversiossa", eli ei ole enää paljoa jäljellä.
9.04:ssä toimi minulla moitteetta tuo akkupuoli. Voi sitäkin tietysti kokeilla, mutta kannattaa muistaa, että tuki on vain sen 18kk "väliversiossa", eli ei ole enää paljoa jäljellä.

Ei ole enää ollenkaan jäljellä.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Ubuntu_releases#Ubuntu_9.04_.28Jaunty_Jackalope.29
Lainaus
Ubuntu 9.04 (Jaunty Jackalope), released on 23 April 2009,[68] is Canonical's tenth release of Ubuntu. It will be supported until 23 October 2010.[69]
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-announce/2010-September/000137.html
Lainaus
The support period is now nearing its end and Ubuntu 9.04 will reach end of life on Friday, October 23, 2010.
Eli tuki päättyy lauantaina.

Minulla on vähän ongelma löytää sopivaa käyttistä yhteen tuotantokoneeseen, koska uudemmat Linux:in versiot (juu itse kernelin) eivät käynnisty kyseisessä koneessa. Mm. Ubuntu 10.04, 10.10 ja Fedora 13 eivät toimi. Jumivat käynnistyksessä. Jos antaa parametriksi acpi=off niin sitten käynnistyy, mutta muuten ei. Nexenta näkyy käynnistyvän, mutta en kyllä kehtaa sitä laittaa. Se kun ei ole Linux, vaan OpenSolaris Debianin/Ubuntun ohjelmilla. Taidankin avata tästä oman aiheen.
« Viimeksi muokattu: 18.10.10 - klo:16.16 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Göran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Ubuntu ja virrankulutus?
« Vastaus #12 : 18.10.10 - klo:18.26 »
Koska tämä aihe oli minun alullepanema ja sain ilmoituksen että aihe kuuluu toiseen paikkaa siirryn saman nimisellä aiheella nyt "Ubuntun peruskäyttö" osastolle. Esitän siinä samalla uuden kysymyksen joka liittyy aihepiiriin.

Göran