Saman asian kanssa itsekin olen joutunut säätämään. Kun olin kaiken lopullisesti tunaroinut totesin lopulta, että yksinkertaisinta on tehdä koko asennus uudestaan. Koska suurin homma oikeastaan on arvokkaimpien tiedostojen varmuuskopiointi ulkopuoliselle medialle ja .iso tiedoston lataaminen ja asennusmedian teko. (Senhän tarvitsee jo huoltovälineenäkin vastaisen varalle ja siihen parhaiten käy 2 Gt.n sd-kortti.) Lopulta uusi asennus on pikkujuttu. Osioi asentaessa vaihtoehdolla "itse". Lue täältä Ubuntu-Suomen ohjesivuita se asennus tarkkaan, etenkin osiointi. Siinä ei ole mitään kiirettä ja kaiken voi harkita. Tee / osio levylle sda ja swap (minä laitoin vain 200 Mt) sdb.lle ja /home osiolle sdb.ltä loput. Sitten vaan siirtelet ne arvotavarat omille paikoilleen.
:~$ df -h
Tiedostojärj. Koko Käyt Vapaa Käy% Liitospiste
/dev/sda1 3,7G 2,5G 1,1G 71% /
none 490M 276K 490M 1% /dev
none 497M 112K 497M 1% /dev/shm
none 497M 84K 497M 1% /var/run
none 497M 0 497M 0% /var/lock
none 497M 0 497M 0% /lib/init/rw
/dev/sdb5 15G 457M 14G 4% /home
Tältä se näyttää sitten.
EDIT:
Unohtui mainita, että sen asennus sd-kortin tai -usb-tikun voi tehdä "USB käynnistyslevyn luonti" työkalulla, joka taitaa olla oletuksena >järjestelmä>asetukset valikossa ja ainakin sovellusvarastosta löytyy. Helppoa kuin heinän teko.
Myös kannattaa harkita tiedostojärjestelmän valinnan kohdalla: haluaako journaloivan ext4 järjestelmän, joka on nopeampi, mutta ssd muistin kanssa täytyy sille tehdä temppuja levyn kirjoitusoperaatioiden vähentämiseksi.
http://wiki.ubuntu-fi.org/Asus_EEE_901_konfigurointi#head-21ed3b00a5a9fcb4ef8e0eb2e9fe4e49d089d5a5Jos pieni nopeusero ei haittaa, voi valita ext2 tiedostojärjestelmän, joka ei ole journaloiva.
En malta olla ehdottamatta sen huoltoliikkeen valistamista näissä asennuspuuhissa. Voivat sitten seuraaville asiakkaille tehdä parempaa työtä.