Kirjoittaja Aihe: Asus EeePc 901 partitio yms  (Luettu 2404 kertaa)

Göran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Asus EeePc 901 partitio yms
« : 15.10.10 - klo:22.45 »
Minulla on Asus Eee PC jossa oli alunperin Asusin oma Linux. Kun en saanut siihen kielitarkistusohjelmia vein sen huoltoo ja minun luvallani vaihtoivat Ubuntuun. Mutta sellainen kummallinen asia siihen tuli, että kiintolevy on jaettu kahtia, 4+16 G ja tämä jälkimmäinen on ikään kuin ulkopuolinen media, pitää joka kerta ottaa erikseen käyttöön. Ubuntun vakiokansiot (Dokumentit, Musiikki, Kuvat...) ovat silti siinä 4 G:n levyllä eikä sinne mahdu enää mitään.
Voiko tälle asialle helposti itse tehdä jotain? Eli haluaisin sen niin, että 16 G:n levy olisi aina aktiivinen ja kaikki dokumenttikansiot siinä. Vain ohjelmat sillä 4 G:llä siis.

Göran

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Asus EeePc 901 partitio yms
« Vastaus #1 : 15.10.10 - klo:22.51 »
Siirrä /home-osio 16 gigan levylle ja laita sen tiedot /etc/fstab:iin

oobetimer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1470
    • Profiili
Vs: Asus EeePc 901 partitio yms
« Vastaus #2 : 15.10.10 - klo:22.56 »
Siirrä /home-osio 16 gigan levylle ja laita sen tiedot /etc/fstab:iin

Juuri näin jos 16:sta gigan osio käyttää jotain linux-tiedostojärjestelmää (ext2, ext3, ext4, ... ).

Toimenpide ei ole edes erityisen vaikea suorittaa ..  :)

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=35419.msg278202#msg278202
13/2/2009 and friday....

http://debian-fi.dy.fi/

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Asus EeePc 901 partitio yms
« Vastaus #3 : 16.10.10 - klo:15.46 »
Saman asian kanssa itsekin olen joutunut säätämään. Kun olin kaiken lopullisesti tunaroinut totesin lopulta, että yksinkertaisinta on tehdä koko asennus uudestaan. Koska suurin homma oikeastaan on arvokkaimpien tiedostojen varmuuskopiointi ulkopuoliselle medialle ja .iso tiedoston lataaminen ja asennusmedian teko. (Senhän tarvitsee jo huoltovälineenäkin vastaisen varalle ja siihen parhaiten käy 2 Gt.n sd-kortti.) Lopulta uusi asennus on pikkujuttu. Osioi asentaessa vaihtoehdolla "itse". Lue täältä Ubuntu-Suomen ohjesivuita se asennus tarkkaan, etenkin osiointi. Siinä ei ole mitään kiirettä ja kaiken voi harkita. Tee / osio levylle sda ja swap (minä laitoin vain 200 Mt) sdb.lle ja /home osiolle sdb.ltä loput. Sitten vaan siirtelet ne arvotavarat omille paikoilleen.

Koodia: [Valitse]
:~$ df -h
Tiedostojärj.            Koko  Käyt Vapaa Käy% Liitospiste
/dev/sda1             3,7G  2,5G  1,1G  71% /
none                  490M  276K  490M   1% /dev
none                  497M  112K  497M   1% /dev/shm
none                  497M   84K  497M   1% /var/run
none                  497M     0  497M   0% /var/lock
none                  497M     0  497M   0% /lib/init/rw
/dev/sdb5              15G  457M   14G   4% /home

Tältä se näyttää sitten.


EDIT:
Unohtui mainita, että sen asennus sd-kortin tai -usb-tikun voi tehdä "USB käynnistyslevyn luonti" työkalulla, joka taitaa olla oletuksena >järjestelmä>asetukset valikossa ja ainakin sovellusvarastosta löytyy. Helppoa kuin heinän teko.

Myös kannattaa harkita tiedostojärjestelmän valinnan kohdalla: haluaako journaloivan ext4 järjestelmän, joka on nopeampi, mutta ssd muistin kanssa täytyy sille tehdä temppuja levyn kirjoitusoperaatioiden vähentämiseksi.

http://wiki.ubuntu-fi.org/Asus_EEE_901_konfigurointi#head-21ed3b00a5a9fcb4ef8e0eb2e9fe4e49d089d5a5

Jos pieni nopeusero ei haittaa, voi valita ext2 tiedostojärjestelmän, joka ei ole journaloiva.

En malta olla ehdottamatta sen huoltoliikkeen valistamista näissä asennuspuuhissa. Voivat sitten seuraaville asiakkaille tehdä parempaa työtä.  ;)
« Viimeksi muokattu: 16.10.10 - klo:18.12 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Göran

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Asus EeePc 901 partitio yms
« Vastaus #4 : 17.10.10 - klo:00.35 »
Kiitos kaikille vihjeistä ja ohjeista! Joitakin jopa hiukan ymmärsin, mutta koodaukset ovat minulle hepreaa. Hyvä minun tapauksessa on se, että minulla on ihan kaikki omat dokumentit yhdessä ainoassa kansiossa ja se on helppo tallentaa usb-tikulle.
Pitää vain nyt ensin varmaan lada Ubuntu-asennusohjelma omalle tikulle ja sitten yrittää itse tehdä tuon, mikä huollossa ei oikein onnistunut niin kuin piti.

Göran

marsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: Asus EeePc 901 partitio yms
« Vastaus #5 : 17.10.10 - klo:11.12 »
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=29807.msg229342#msg229342

Täällä ohje kuinka home osio tehdään erilliselle asemalle.Ohje on alunperin tehty ubuntu 8.04 versiolle mutta toimii sellaisenaan myös uusimmassakin julkaisuversiossa.

Itselläni tässä asus eee pc 901:ssä juurihakemisto on pienemmällä ,nopeammalla  4 gt:n osiolla ja home osio on asennettu suuremmalle 16 gt osioon.Tarvittaessa lisälevy tilaa olen saanut koneeseen käyttämällä sd-korttiasemassa 8gt:n muistikorttia.