Kirjoittaja Aihe: Päivitys 9.10->10.10, onnistuuko suoraan? [RATKAISTU]:ei onnistu  (Luettu 2366 kertaa)

KaitsuL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Eli otsikon mukaan: voinko päivittää 9.10:stä suoraan 10.10:iin?

Haluaisin jättää 10.04.x:n väliin kaikkien pelotteluviestien jälkeen.

HW: Acer Travelmate 5520-6A1G16Mi.

Koneessa ei ole muita käyttiksiä kuin virtuaalikoneiden takana eli GRUBin päivitys pitäisi olla ok, jos nyt jotakin olen ymmärtänyt...

Asialla sinänsä ei ole kiirusta koskapa 9.10 on tuettu vielä ensi keväälle. Uteliaisuuttani kyselen. Ja jos päivitys ei onnistu niin sitten mennään puhtaan asennuksen kautta.

/KaitsuL
« Viimeksi muokattu: 12.10.10 - klo:21.25 kirjoittanut KaitsuL »

HMi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1424
    • Profiili
Vs: Päivitys 9.10->10.10, onnistuuko suoraan?
« Vastaus #1 : 12.10.10 - klo:21.07 »
Ei onnistu ilman että menet 10.04 kautta
Mitähän pelotteluviestejä olet lukenut, ei se mikään paha ole, ennemmin kuumottelisin 10.10 versiota se kun on niin nuori mutta sinullahan ei ollut kiirus, puhdas asennus on oikein hyvä vaihtoehto.

KaitsuL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Päivitys 9.10->10.10, onnistuuko suoraan?
« Vastaus #2 : 12.10.10 - klo:21.14 »
Lähinnä 10.04:n mokkulaongelmat ovat ottaneet silmään. Tosin tuokin on mulle toissijainen ongelma kun piuhakin löytyy.

Puhtaalla asennuksella hypätäänkin sitten 64-bit maailmaan (saadaan loppukin RAMmi käyttöön). Kuvat/musat/dokut vaan ulkoiselle kovalevylle talteen ja menoksi ;)

Kiitos vastauksesta (jota jo melkein arvailinkin).

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Eli otsikon mukaan: voinko päivittää 9.10:stä suoraan 10.10:iin?
Periaatteessa päivitys onnistuu suoraan, mutta sitä ei suositella. Jos haluat käyttää tätä tapaa, sinun tulee editoida sources.list-tiedosto oikeanlaiseksi.

juyli

  • Vieras
Vs: Päivitys 9.10->10.10, onnistuuko suoraan?
« Vastaus #4 : 12.10.10 - klo:22.58 »
Puhtaalla asennuksella hypätäänkin sitten 64-bit maailmaan (saadaan loppukin RAMmi käyttöön).

Jos vasta nyt olet siirtymässä 64-bittiseen järjestelmään, ja jokatapauksessa uudelleen asennukseen, jäisin ehkä itse odottelemaan Maverick 10.10 virallista julkaisua. Yhä ainoa 64-bittisen "ongelma" on Adoben tarjoama 32-bittinen Flash-player, joka toimii ia32-systeemiä ajettaessa. 64-bittinen Adobe-Flash on yhä alpha/beta -asteella (tuleekohan tuosta koskaan valmista ennenkuin jokin avoin projekti tekee paremman flash-player tai html5 valtaa alaa?), vaikka sekin toimii ihan hyvin.

Muistiahan jo 32-bittinenkin kernel pystyisi hyödyntämään aina 4Gt-64Gt asti, kunhan kernel on sopivasti käännelty. http://packages.debian.org/lenny/linux-image-2.6-686-bigmem



mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Päivitys 9.10->10.10, onnistuuko suoraan?
« Vastaus #5 : 12.10.10 - klo:23.04 »
Jos vasta nyt olet siirtymässä 64-bittiseen järjestelmään, ja jokatapauksessa uudelleen asennukseen, jäisin ehkä itse odottelemaan Maverick 10.10 virallista julkaisua.
Se on jo julkaistu (10.10.10).

KaitsuL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Aivan kuten alkuperäisessä viestissä utelin mahdollisuuutta suoraan päivitykseen.

Ongelmana on vain vaimokkeen ihastuminen tähän 9.10 versioon. Kaikki tarpeellinen toimii ihan ok.

Kunhan omaksi huviksi ajattelin päivitellä konetta... vaimokkeen kommenttien mukaan ei kuulemma ole tarvetta päivitellä... mun mielestä päivityksellä saisi vanhat asetukset olemaan paikallaan, jne.

Tosin tämä läppäri on pelkästään hupikäytössä, älkää ottako stresssiä aiheesta.

/KaitsuL

KaitsuL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Moi mrl586,

tiedän kyllä Mavericikin aikataulun. 

Varmastikin jään odottelettamaan Maverickkia ja vaimoke lienee hiljaa hetkisen ...  kunhan taas mun update-into iskee...

/KaitsuL
 

juyli

  • Vieras
Vs: Päivitys 9.10->10.10, onnistuuko suoraan?
« Vastaus #8 : 13.10.10 - klo:00.20 »
Se on jo julkaistu (10.10.10).

Sitten olen vain hieman yllättynyt Ubuntu-Suomen Lataa-sivuista, joilla Ubuntu 10.10:n sijaan yhä tarjotaan Lucid 10.04 -versiota päällimmäisenä vaihtoehtona.
Varmasti Ubuntun (Canonical) perusidea on tarjota uusin, ajanmukaisin virallinen jakelu asennettavaksi.
Jos olet edistynyt tietokoneen käyttäjä, saatat olla kiinnostunut ylempänä suositellun Ubuntu-version sijaan lyhyemmän tietoturvatuen puolivuosittaisjulkaisuista tai Ubuntun erityisversioista esimerkiksi opetus- tai studiokäyttöön.
PS. Jo 11.10.2010 oli päivityksenä tuore kernel-versio, joka todennäköisesti korjasi kohtaamani ongelmat.
LTS-versio ei mielestäni ole tuohon oikea ratkaisu, sillä kahdessa vuodessa jakelu ja sen softat ovat osin vanhentuneita (toki turvapäivitykset hoidettuina) avoimien ohjelmien huiman kehitystahdin vuoksi.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
ubuntu 10.04 LTS on varmaankin tuolla sivulla päällimäisenä kun se on LTS-versio https://wiki.ubuntu.com/LTS
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB