Kirjoittaja Aihe: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)  (Luettu 5637 kertaa)

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« : 08.10.10 - klo:07.42 »
Terve! Huomasin Skypen rätisevän, mikäli pulseudio on käytössä. Poistin tuon komennolla:

apt-get remove pulseaudio gstreamer0.10-pulseaudio

Käynnistin koneen varmuuden vuoksi uudelleen. Skypen testipuhelussa ollut rätinä loppui ja muutenkin äänet toimivat normalisti.

Kysymys: mitä menetin? Saako pulseaudion yleensäkään toimimaan skypen kanssa? Kone on Compaq Presario 2100 -läppäri ja käytän xubuntu-työpöytää.


vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #1 : 09.10.10 - klo:16.09 »
Skype käyttäjät ilmeisesti ovat aika vähissä  ???

No, löysin hakua käyttämällä helpoman tavan poistaa pulseaudion. Tehdään seuraava tiedosto kotihakemistoon:

.pulse/client.conf

Sisällöksi laitetaan:

autospawn = no

Ja kappas, automaagisesti seuraavalla kirjautumisella pulseaudio ei lataudukaan, vaan käytössä on tuttu alsa. Skypekin toimii normaalisti.

Edelleen ihmetyttää, että miksi Skype ei toimi pulseaudion kanssa?

Urpotar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #2 : 23.01.11 - klo:22.22 »
Täällä yksi jolla sama ongelma kuin sinulla.
Mutta mutta... En ymmärrä tuota ohjettasi... Mihin laitan ja mitä? Kotihakemisto? Onko se yhtäkuin kotikansio? Poistin komennolla? Mä olen yrittänyt tätä konetta kovasti komentaa, ei usko... ??? ??? ???

Olen siis todellinen urpo ja moni nyt varmaan ihmetteleekin että miksi käytän Ubuntua. Noh, tämä on kiva ja helppo, kunnes tulee mutkia matkaan...

Olisi kiva saada Skypen äänet toimimaan...

Urpotar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #3 : 24.01.11 - klo:10.24 »
Auttakeehan nyt naista mäessä... Jos ei muuten niin tuupatkaa edes alas... >:(

Olenko aivan hakoteillä kun löysin kohdan kotikansiota ihmetellessä eli 'open in terminal'? Tuo nyt näyttäisi siltä että siihen voisi jotain komentoriviä kirjoittaa...

Siis todella tarttis nyt saada tuo skype pelittämään... Niin ja headsetti on testattu toisessa koneessa ja siinä toimi kuin unelma.

Tahdon siis tuon PulseAudion kuuseen täältä koneesta.

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #4 : 24.01.11 - klo:10.47 »
Lainaus
No, löysin hakua käyttämällä helpoman tavan poistaa pulseaudion.
Riittääkö se että ottaa System->Startup Applications valikosta ruksin pois pulsen kohdalta?

Urpotar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #5 : 24.01.11 - klo:11.16 »
Lainaus
No, löysin hakua käyttämällä helpoman tavan poistaa pulseaudion.
Riittääkö se että ottaa System->Startup Applications valikosta ruksin pois pulsen kohdalta?
Juu, ei auttanut.
Poistin sieltä kahdesta PulseAudio-ohjelmasta ruksit ja käynnistin koneen uudelleen -> Edelleen skypen ääniasetuksissa komeilee PulseAudio ja ei anna muita vaihtoehtoja...  :-\

Urpotar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #6 : 24.01.11 - klo:11.46 »
Että näin:


[ylläpito on poistanut liitteen]

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1554
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #7 : 24.01.11 - klo:12.02 »
Täällä yksi jolla sama ongelma kuin sinulla.
Mutta mutta... En ymmärrä tuota ohjettasi... Mihin laitan ja mitä? Kotihakemisto? Onko se yhtäkuin kotikansio? Poistin komennolla? Mä olen yrittänyt tätä konetta kovasti komentaa, ei usko... ??? ??? ???

Olen siis todellinen urpo ja moni nyt varmaan ihmetteleekin että miksi käytän Ubuntua. Noh, tämä on kiva ja helppo, kunnes tulee mutkia matkaan...

Olisi kiva saada Skypen äänet toimimaan...

Jos ei muut vastaa niin koitanpa sitten vähän tuupata.
Kotihakemisto on se paikka "sijainneissa", jossa on vain sinun käyttäjänimesi, esim: maija, ja siinä on sisällä kaikki muut kansiot: asiakirjat, kuvat ym...

En tarkkaan tiedä: mitä tuossa vtp: ratkaisussa tehtiin, mutta menettely "rautalankana" on ollut seuraava:

Avaa Gedit teksturi: >sovellukset >apuohjelmat >Gedit tekstinmuokkain.
Siinä näkyy tyhjä "paperi", kirjoita sinne: autospawn = no
Paina Geditin "tallenna" painiketta työkaluriviltä.
Aukeaa talletusikkuna ja sen yläosassa asiakirjan nimen paikka "tallentamaton asiakirja 1".
Pakita se nimi pois ja kirjoita sen sijalle nimeksi: .pulse/client.conf
Huomaa, että siinä on ensimmäisenä . piste eikä yhtään välilyöntiä!
Tallennuspaikkana on oletuksena kotihakemisto, esim. maija, jos ei ole niin vasemmasta reunasta sijainnit sarakkeesta valitset sen.
Sitten vielä alareunasta painat "tallenna".
Seuraavan käynnistyksen, tai oikeastaa kirjautumisen, jälkeen pulsen ei pitäisi olla käytössä.

Jos haluat peruuttaa koko jutun:
Avaa "sijainnit" ja sieltä "maija".
Valitse työkaluista "näytä".
Laita pudotusvalikkoon ruksi (klikkaamalla riviä) kohtaan "näytä piilotiedostot".
Tulee näkyviin paljon lisää kansioita ja tiedostoja.
Etsi .pulse niminen kansio ja avaa se kaksoisklikkaamalla.
Etsi sen sisältä "client.conf" niminen "paperi" ja klikkaa sitä kerran ja paina näppäintä Del.
Jos et enää katso tarvitsevasi sitä: tyhjennä roskakori.

Skypen säätö sinänsä on aika helpoksi tehty asia, koska siinä on se kokeilumahdollisuus ja tulevan ja lähtevän äänen ja kuvan kaikki valintamahdollisuudet. Voi vain olla pitkällistä etsiä se oikea yhdistelmä.

Onnea säätöön ja uudelle harrastukselle!  ;D
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Urpotar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #8 : 24.01.11 - klo:12.14 »
Jihuu! Nyt on Skypen ääniasetukset samannäköiset kuin ennen tuota PA-ohjelmaa. Kiitos tuhannesti kun jaksoit vääntää ratakiskosta.  :-*

Onhan tämä Ubuntu mulla ollut jo useamman vuoden, mutta mitään ihmeempiä säätöjä ei ole tarvinnut tehdä ja siksi on vähän hukassa tuo termistö, että millä tarkoitetaan mitäkin.

Nyt vielä kun muistaisi että millä säädöillä sain silloin aikanaan usb-headsetin toimimaan Skypessä. Se verran muistan että siihen tarvittiin hikeä, verta ja kyyneleitä... ;)

Urpotar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #9 : 24.01.11 - klo:13.58 »
Ettei elämä olisi liian helppoa, niin...

Juu, nyt kuuluu kyllä ääni luureista, mutta ihan kuin jostain kaivon pohjalta... Mulla on logitechin usb-luurit. Niissä on toisella "korvalla" se volume ja ennen kun sitä on "napsutellut" on myös näyttöön ilmestynyt volume-kuvake. Nyt ei enää sitä tule, eikä volumen tasoissa tapahdu mitään muutosta vaikka sitä kuinka naputtaisi ylös tai alas.
Noh, sitten menin järjestelmä -> asetukset -> äänet, niin tulee näyttöön kuvake jossa lukee 'Odotetaan äänijärjestelmän vastausta' Ja ei tapahdu mitään.
Siis eikö mulla ole nyt sitten tuo PA-ohjelman poiston jälkeen mitään "äänitsydeemiä" koneella? Luulin että se PA on vain sellainen hienompi ohjelma ja sitten se "tavis-tsydeemi" on edelleen tuolla taustalla...

Mistäs mä nyt sitten saan sen karvalakkimallin koneeseen? ???

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #10 : 24.01.11 - klo:15.56 »
Lainaus
Mistäs mä nyt sitten saan sen karvalakkimallin koneeseen? Huh

Se "karvalakki" on Alsa joka on aina kakun alimmaisena, PulseAudio on lisuke tuon päällä. Ei ole käynnissä Xubuntua täällä tällä hetkellä mutta eiköhän tuokin järjesty jollain ajalla ellet pääse eteenpäin Skypesi / usb-luuriesi kanssa.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1554
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #11 : 24.01.11 - klo:16.19 »
Alsan saa näyttöön päätteeseen kun avaat komentopäätteen: >sovellukset >apuohjelmat >pääte.

Sinne vaan tylysti naputtelet komentokehotteen perään:

Koodia: [Valitse]
alsamixer
Siitä aukeaa sievä palkkikokoelma, josta voi eri asioita virittää. Sivuttain liikutaan nuolinäppäimillä palkista toiseen ja ylös-alas nuolilla muuttuu palkin korkeus. MM tarkoittaa mutea, eli vaiennusta, se menee pois ja päälle kun laittaa hiiren osoittimen päälle ja napsuttaa M näppäintä.
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Urpotar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #12 : 24.01.11 - klo:16.49 »
Done. Ei vaikutusta ääneen... Vaikka kuinka ja mitenpäin olis naputellut, niin ei vaikutusta ääneen...
Laitoin sitten kaikki täpölle ja ei vaikutusta. Edelleen luureista tuleva ääni on kuin syvältä kaivosta joku huhuilisi. Tokikin tilanne on lähtökohtaan verrattuna parempi, mutta ei tämäkään kivaa ole...

Tässä vielä kuva:

[ylläpito on poistanut liitteen]

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1554
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #13 : 24.01.11 - klo:17.26 »
Kuinkas ne loput säädöt? Oikean reunan nuolenkärjet meinaa, että sieltä löytyy oikealta lisää nappeja. Ainakin mic-boost ja aux säädöt piti eräässä koneessa panna mutelle. Huomasit varmaan, että se päävolyymi säätyy suoraan yläpalkin ämyrin kuvakkeen alle aukeavasta säätimestä.
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Urpotar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #14 : 24.01.11 - klo:17.54 »
Kappas, enpäs huomannutkaan että sieltä oikealta tuli vielä lisää jutskia.
Noh, nyt on testattu nekin ja edelleenkään ei vaikutusta äänenvoimakkuuteen. Mic-boost ja aux olivat valmiiksi mutella ja kun otti muten pois, ei vaikutusta ääneen.

Ja sitten siitä päävolumesta, niin ei sitä ole tuolla palkissa.
Muistan että aiemmissa jakelujulkaisuissa oli kyllä, mutta ei tässä viimeisimmässä, joka siis toi mukanaan PA-ohjelmankin.

Äänen laatu oli juuri espanjaan puhutussa puhelussa erinomainen, ei pätkimistä eikä sitä edellä mainittua rahinaa, mutta kovin vaimeahko... Ärsyttävää kun pitää koko ajan sanoa vasta puolelle, että puhu lujenpaa MÄ EN KUULE...  :P

[ylläpito on poistanut liitteen]

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1554
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #15 : 24.01.11 - klo:18.30 »
Lainaus
Ja sitten siitä päävolumesta, niin ei sitä ole tuolla palkissa.
Muistan että aiemmissa jakelujulkaisuissa oli kyllä, mutta ei tässä viimeisimmässä, joka siis toi mukanaan PA-ohjelmankin.

Sinulta varmaankin puuttuu se ilmaisinsovelma. Tee sille ensin sopivaa tilaa siirtämällä halutusta palkista sitä heikosti näkyvää ilmaisinalueen pysty-kaksoisviivaa. Klikkaat väärällä, eli oikealla hiiren korvalla sitä viivaa tarkasti ja valitset "siirrä". Sitten klikkaat taas oikealla sitä vapaata aluetta ja valitset "lisää paneeliin" ja valikosta valitset ilmaisinsovelman. Niitä on kaksi. Toisessa on päivämääräjutut ja toisessa verkkoyhteys ja äänenvoimakkuus, tai jotain sinne päin. Voi myös olla, että sitä ilmaisinalueen tilaakaan ei ole laitettu. Sekin laitetaan em. tavalla.

Kun ne kuulokkeet on USB vehkeitä, voi olla että koko vaikeus johtuu siitä. Ehkä joku tietää paremmin. Minä olen käyttänyt vaan koneen ämyreitä. Joskus olen myös puhelimen handsfree korvanappiakin koittanut ja sekin toimi. Tosin niitäkin on monenlaisia, pitää olla eri plugit mikille ja kuulokkeelle. Musiikkia kuuntelen ihan ikivanhoilla Sennheiserin  retrokuulokkeilla. Eikä minullakaan ole muuta kuin alsa ja hyvin riittää. Niitä USB värkkejä en ole tähän tarkoitukseen yrittänyt.
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1554
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #16 : 24.01.11 - klo:19.49 »
Vielä tuli mieleen, että paljonkos niitä USB laitteita on kytkettynä siihen koneeseen? USB linjasta ei saa virtaa määräänsä enempää. Jos on pari tikkua, USB telkkari, USB levyasema, USB nettitikku ja kahvipaketin kokoinen kamera, se virran syöttökyky loppuu kesken. Kaikilla USB paikoilla ei ole samanlainen virransyöttökyky.

Se kuulokemikrofoni yhdistelmä tarvitsee sähköt sekä mikrofonivahvistimelle, että kuulokevahvistimelle. Jos sillä ei ole omia pattereita ja se ottaa sähkön USB linjasta voi olla, että syy on näin yksinkertainen. Sehän selviää kun nyppii kaikki muut USB laitteet irti. Tai laittaa hetsettiin patterit.  ;D
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Urpotar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #17 : 24.01.11 - klo:20.14 »
Ei ole lisää paneeliin -kohdassa volume vaihtoehtoa. ks. kuvat alla.

Samat luurit on mulla ennen toimineet tässä masiinassa ja skypessä moitteettomasti. Kaikki muuttui uuden jakelujulkaisun ja uuden Skypen loudattuani. Itse pidän uutta jakelujulkaisua ja sitten sitä PA:ta suurinpana syyllisenä. Aluksi tosin luurin että luurit ovat sököt, mutta ne testattiin toisessa koneessa ja volumensäädöt oli ok.
Mulla on niin vanha kone (jota toki on 'vähän' viritelty), että tässä ei ole kuin yksi ääniplugi koneen takana ja siinä on kiinni kajarit. Kajareissa ei puolestaan ole erillistä kohtaa mihin kuulokkeiden plugin voisi laittaa. Siksi siis alunperinkin hommasin nuo usb härvelit.
Usb portteja on koneessa kokonaista kaksi kappaletta ja niissä ei ole vakkaristi kiinni mitään, paitsi tietty nuo luurit ja olen vaihdellut niitä portista toiseen.

Ärrinmurrinpurri. Mitkäs ovat nyt sitten vaihtoehdot?
- Ostaa uudet 'plugiluurit' ja sitten vaihdella kajareiden ja luurien kanssa... Ei hyvä idea, vaatii konttausta lattialla...
- Ostaa uusi kone? Ei ole rahaa...
- Ostaa uudet kajarit, joissa on 'plugireikä' ja sitten ostaa ne uudet luurit... Kummatkin on kuitenkin täysin toimivia laitteita, joten mielestäni rahan haaskausta pahimmillaan.
- Lyödä päätä seinään ja opetella herkistämään kuuloaan Skypepuheluiden aikana...
-
-
- Palata takaisin MS windows maailmaan kokovartalokortsun kera... Ei ei ja ei...

Olisko nyt kuitenkin niin että multa puuttuu nyt _joitain_ tästä rakkineesta??? Siis se joku ohjelma? Miten paljon ja mitä tuo uusi jakelujulkaisu muutti??? Perhana, ei pitäis aina heti olla sitä laittamassa kun kone tarjoaa...

Ei oo pattereita mun hetsetissä... ;D

[ylläpito on poistanut liitteen]

Urpotar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #18 : 24.01.11 - klo:20.16 »
ja vielä vika kuva:

[ylläpito on poistanut liitteen]

vellu@vmach

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 348
  • Kiroitusvirheitä jo vuodesta feisty
    • Profiili
Vs: LUCID: Pulseaudio poisto ok? (Skype rätisee)
« Vastaus #19 : 25.01.11 - klo:03.00 »
Lainaus
Ei ole lisää paneeliin -kohdassa volume vaihtoehtoa
Ikävä kyllä minullakin on sama juttu. Kaikki äänikortit eivät vain toimi niinkuin pitäisi.  >:(
Vaikka bugiraportteja on tehty jo vuosia eräästäkin kortista monilta eri tahoilta, mitään ei ole korjattu.  >:(  >:( >:(