Itselleni jäi epäselväksi, että käänyytkö noi API kutsut esim. Winen kautta OpenGL:n kutsuiksi - kuten nykyäänkin (paitsi että nämä API kutsut hoitaa nykyään Winen oma Direct3D-räpellys)?. Voisin havainnollistaa tätä tavallisen kielen kääntämisen esimerkillä: nykyään ohjelma puhuu hepreaa ja Wine on tulkki, joka ei tosin osaa aivan täydellisesti tätä kieltä ja kääntää tämän heprean suomen kielelle, mutta käännöstyö ei ole aivan täydellinen (kielioppivirheitä, väärinymmärryksiä etc.) johtuen tulkin lievästä osaamattomuudesta. Tämä uutinen taas muuttaisi asian siten, että tulkki (Wine) osaisi molemmat kielet täydellisesti ja osaisi kääntää heprean kielen suomen kieleksi käytännössä täydellisesti, koska tulkki vain osaa kaiken. Onko oletukseni oikeassa?
Itse kuitenkin näen tämän pelien porttaamisen kultakaivoksena Ciderin kaltaisten tekeleiden avulla. Ja toki perus Winekin saisi aika lailla jättikunniaa ja mainetta.