Kirjoittaja Aihe: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille  (Luettu 5288 kertaa)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11481
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« : 21.09.10 - klo:22.44 »
http://linux.slashdot.org/story/10/09/21/1637233/DX11-Coming-To-Linux-But-Not-XP
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=mesa_gallium3d_d3d11&num=1
Eli Direct3D 10 ja 11 on toteutettu Gallium3D:ssä (ei liity Wineen), joten ATIen omistajat taitavat ensimmäisinä päästä nauttimaan tuosta tuesta ja Intellin omistajat seuraavaksi, ellei Intel pistä vauhtia Gallium toteutukseen siirtymiseen. Nvidian omistajat eivät tuosta hirveästi hyödy vielä vähään aikaan ellei Nvidia tee jotain radikaalia.

Jos nyt joku tekee pelinsä DirectX:llä, sen porttaaminen Linuxille on helpompaa, koska grafiikkaa ei tarvitse toteuttaa uudestaan OpenGL:llä. Samoin Winen käyttäjät tulevat hyötymään tuosta, vaikka tuolla toteutuksella ei täysin suoraa kytköstä siihen olekaan.

Noista otsikoista voisi päätellä, että toteutus olisi kokonainen, mutta ilmeisesti se ei ole:
Lainaus käyttäjältä: Phoronix
Luca says this is just the initial version, but it's already working and can run a few DirectX 10/11 texturing demos on Linux at the moment.

PS. Kyse on siis Direct3D:stä ei koko DirectX:stä, vaikka tuolla puhuttaisiinkin DirectX:stä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #1 : 21.09.10 - klo:22.49 »
Tarkemmin sanottuna tämä tarkoittaa natiiveja Direct3D:n API-kutsuja Linuxille. Käytännössä kuitenkin voi sanoa, että DirectX (Direct3D) on saatu "käännettyä" Linuxille.

Haluan oikeasti nähdä miten tämä vaikuttaa peliteollisuuteen.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #2 : 21.09.10 - klo:23.11 »
Hmmh, hieno uutinen sinänsä. Aloin tosin miettimään, että OpenGL:n asema voipi heikentyä tämän myötä tulevaisuudessa. Noh, MS:n toteutus on standardi peleissä, joten hienoa saada avoin tuki sille.
« Viimeksi muokattu: 22.09.10 - klo:09.23 kirjoittanut Lasse. »
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #3 : 22.09.10 - klo:08.50 »
Joo, no itse kannatan OpenGL:ää. Ja jos aletaan tekemään oikeasti cross-platform pelejä niin eiköhän se ole vielä "way to roll":
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #4 : 22.09.10 - klo:11.22 »
Itselleni jäi epäselväksi, että käänyytkö noi API kutsut esim. Winen kautta OpenGL:n kutsuiksi - kuten nykyäänkin (paitsi että nämä API kutsut hoitaa nykyään Winen oma Direct3D-räpellys)?. Voisin havainnollistaa tätä tavallisen kielen kääntämisen esimerkillä: nykyään ohjelma puhuu hepreaa ja Wine on tulkki, joka ei tosin osaa aivan täydellisesti tätä kieltä ja kääntää tämän heprean suomen kielelle, mutta käännöstyö ei ole aivan täydellinen (kielioppivirheitä, väärinymmärryksiä etc.) johtuen tulkin lievästä osaamattomuudesta. Tämä uutinen taas muuttaisi asian siten, että tulkki (Wine) osaisi molemmat kielet täydellisesti ja osaisi kääntää heprean kielen suomen kieleksi käytännössä täydellisesti, koska tulkki vain osaa kaiken. Onko oletukseni oikeassa?

Itse kuitenkin näen tämän pelien porttaamisen kultakaivoksena Ciderin kaltaisten tekeleiden avulla. Ja toki perus Winekin saisi aika lailla jättikunniaa ja mainetta.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11481
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #5 : 22.09.10 - klo:19.11 »
^Tarkoitatko nyt miten Wine toimii vai miten tuo Galliumin Direct3D toteutus toimii? Wine tosiaan kääntää ne kutsut OpenGL:ksi, mutta Galliumissa tuo Direct3D:n toteutus on samanlainen kuin OpenGL:n eli molemmissa Direct3D tai OpenGL kutsu tekee kuten ajurissa ko. toimenpide on määrätty näytönohjaimelle siis kumpikin on ihan yhtä hyvä. Winellä ei Galliumia käytettäessä siis ole osaa tuon Direct3D:n suhteen ollenkaan. Aiemmin virheet ovat johtuneet lähinnä puuttuvista Direct3D:n toteutuksen osista, jolloin osaa siitä ei ole suoritettu. Toinen ongelma on ollut mahdolliset OpenGL:n puutteet Direct3D:en nähden.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #6 : 22.09.10 - klo:21.40 »
Eli toihan ei ole vielä läheskään valmis...

Mutta yhden kehittäjän mietteitä asian tiimoilta ja miksi direct3d ei auta linuxia yhtään, päin vastoin löytyy http://zrusin.blogspot.com/2010/02/3d-apis.html

Mutta summa summarium

Lainaus
So yea, Direct3D on GNU/Linux simply means nothing. We won't get more games, won't make it easier to port the already cross platform engines, won't allow porting of the exclusive titles and will not fill any holes in our gaming SDKs. Besides ethically speaking we should support OpenGL, not a closed API from a closed platform.
Eli Linuxille ei tule enempää pelejä, jo cross-platform pelien porttaus ei helpotu ja se ei silti salli windows-only pelien porttausta yhtään sen helpommin ja eettisesti linuxin on paljon parempi ilman suljettuja apeja suljetusta platformista.

Ja omana lisäyksenä vielä, anna linuxin pelaamisen tulevaisuutta Microsoftin käsiin joka varmasti mielellänsä näkisi linuxin katoavan maanpäältä ja ainakin potentiaalisesti pystyisi haittaamaan kasvua pelien kautta.
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

noname

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 828
  • Linuxilla maaliskuusta 2009
    • Profiili
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #7 : 23.09.10 - klo:07.49 »
Lainaus
Ja omana lisäyksenä vielä, anna linuxin pelaamisen tulevaisuutta Microsoftin käsiin joka varmasti mielellänsä näkisi linuxin katoavan maanpäältä ja ainakin potentiaalisesti pystyisi haittaamaan kasvua pelien kautta.

Taisit meinata että et anna.

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #8 : 23.09.10 - klo:10.52 »
^Tarkoitatko nyt miten Wine toimii vai miten tuo Galliumin Direct3D toteutus toimii? Wine tosiaan kääntää ne kutsut OpenGL:ksi, mutta Galliumissa tuo Direct3D:n toteutus on samanlainen kuin OpenGL:n eli molemmissa Direct3D tai OpenGL kutsu tekee kuten ajurissa ko. toimenpide on määrätty näytönohjaimelle siis kumpikin on ihan yhtä hyvä. Winellä ei Galliumia käytettäessä siis ole osaa tuon Direct3D:n suhteen ollenkaan. Aiemmin virheet ovat johtuneet lähinnä puuttuvista Direct3D:n toteutuksen osista, jolloin osaa siitä ei ole suoritettu. Toinen ongelma on ollut mahdolliset OpenGL:n puutteet Direct3D:en nähden.

Joo, itse asiassa tajusin tuon vähän kirjoitteluni jälkeen mutten ollut koneella päivittämässä sitä, että puhun ihan sekavia. Kiitos kuitenkin.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

FAIL

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 580
  • Linux
    • Profiili
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #9 : 23.09.10 - klo:20.13 »
Toimiiks toi Direct3D 10 ja 11 sitte täs ATIn Radeon X1200 Series näytönohjaimessa?

Exitium

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1013
    • Profiili
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #10 : 23.09.10 - klo:21.19 »
Toimiiks toi Direct3D 10 ja 11 sitte täs ATIn Radeon X1200 Series näytönohjaimessa?

Ei. Kyllä se kuitenkin vaatii asianmukaisen raudan joka pystyy toteuttamaan tämmöistä.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

henri_aleksi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #11 : 24.09.10 - klo:13.46 »
Ja vaatii myös että näytönohjainvalmistajat jotka tekevät linux-ajureita toisivat tuen tuolle.
Tällä hetkellä ilmeisesti vain yksi/kaksi avointa ajuria tukee tuota...

Ja vaikka tuki olisi niin ei directx pelejä sen jälkeen ihan noin vain käännetä linuxille. Toihan on direct3d toteutusta mitä yrittävät saada tehtyä, joten silti pelintekijät joutuisivat uudelleenkirjoittamaan kaiken muun mihin ne käyttävät jotain windows-only kirjastoja (kuten d2d)...
"Theory is when you know something, but it doesn't work. Practice is when something works, but you don't know why.
Programmers combine theory and practice: Nothing works and they don't know why."

jaripekka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 199
    • Profiili
    • Teneriffa, Puerto de la Cruz, Loro Parque
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #12 : 29.09.10 - klo:15.49 »
Jos nyt joku tekee pelinsä DirectX:llä, sen porttaaminen Linuxille on helpompaa, koska grafiikkaa ei tarvitse toteuttaa uudestaan OpenGL:llä. Samoin Winen käyttäjät tulevat hyötymään tuosta, vaikka tuolla toteutuksella ei täysin suoraa kytköstä siihen olekaan.

Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että esim. mäkihyppypelin saisi toimimaan winellä?

http://www.mediamond.fi/

Jos joku onnistuu, kertokoon minulle. :D

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11481
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #13 : 29.09.10 - klo:16.07 »
Jos nyt joku tekee pelinsä DirectX:llä, sen porttaaminen Linuxille on helpompaa, koska grafiikkaa ei tarvitse toteuttaa uudestaan OpenGL:llä. Samoin Winen käyttäjät tulevat hyötymään tuosta, vaikka tuolla toteutuksella ei täysin suoraa kytköstä siihen olekaan.

Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että esim. mäkihyppypelin saisi toimimaan winellä?

http://www.mediamond.fi/

Jos joku onnistuu, kertokoon minulle. :D

Ei ole niin yksinkertaista. Se vaatisi kuitenkin työtä joko pelin kehittäjältä tai Winen parissa työskenteleviltä. Ja jos tuo ei käytä DirectX:n 10 ja/tai 11-versiota niin tästä Galliumin D3D:stä ei ole mitään iloa tuon kannalta. Se kun kattaa vain uusimmat 10 ja 11 versiot.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #14 : 30.09.10 - klo:18.22 »
Jos nyt joku tekee pelinsä DirectX:llä, sen porttaaminen Linuxille on helpompaa, koska grafiikkaa ei tarvitse toteuttaa uudestaan OpenGL:llä. Samoin Winen käyttäjät tulevat hyötymään tuosta, vaikka tuolla toteutuksella ei täysin suoraa kytköstä siihen olekaan.

Tarkoittaako tämä käytännössä sitä, että esim. mäkihyppypelin saisi toimimaan winellä?

http://www.mediamond.fi/

Jos joku onnistuu, kertokoon minulle. :D


Uusinta en ole kokeillu toi vanhempi pelaa dosemu:lla. Näyttää nykyään olevan ilmanen.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

runboy93

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
  • Linux selviytyy tästäkin..
    • Profiili
    • FOnline 2238 peliin ohjeita ja muuta.
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #15 : 04.10.10 - klo:17.50 »
Olisi todella hyvä juttu Linuxille, koska sitten pelaajat siirtyisivät enemmän linuxiin, koska se on kevyempi kuin windows ja turvallisempi.

asuspoju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 640
  • Linux_Eki useissa verkkopeleissä, palveluissa jne.
    • Profiili
    • Youtube kanavani.
Vs: Direct3D 10 ja 11 toteutus Linuxille
« Vastaus #16 : 04.10.10 - klo:20.22 »
Enpä usko että tulee kunnollista tukea D3D 10 ja 11 linuxille. Helpottaisihan se elämää mutta opengl on jo olemassa.
http://www.youtube.com/user/LinuxEki
"Varkaat tulee ikkunoista"
http://tinyurl.com/ltspopin - Opinnäytetyöni LTSP-järjestelmästä