Yrittäjä voi aivan hyvin kysyä asiat siellä missä muutkin, vai eikö?
Ei, koska yrittäjän kannalta on keskeistä löytää tieto helposti. Kysehän on aivan eri tarpeita omaavasta ryhmästä.
Uuden alueen perustamista voisi mielestäni harkita sitten, kun sille sitä kysyntää tulee.
Tarve ja kysyntä ovat kaksi eri asiaa. 20 vuotta sitten ei kukaan kysynyt ilmaista käyttöjärjestelmäydintä, mutta onneksi sellaiselle oli valtava tarve. Kehittäjät kuitenkin löysivät toisensa ja saatiin jotakin suurta aikaiseksi. Yrittäjät eivät pääsääntöisesti ole avoimen koodin kehittäjiä, mutta kaikkien alojen osaamista löytyy. Tuo osaaminen täytyisi vain saada valjastetuksi ja Ubuntun yhteydessä luontevinta olisi tietenkin aloittaa omasta alueesta yrittäjille.
Huutavan ääni korvessa ei kerro siitä miten moni on metsässä.
Wikiin voi kirjoittaa asiaa nytkin, jos tietää alan asioista, ei siihen erillisiä keskusteluja tarvita. Tuskin asia nyt kuitenkaan niin on, ettei joku yrittäjä kysy vain sen takia, ettei ole erillistä aluetta?
Ongelma onkin siis se, että Wikiin ei näillä näkymin tule sitä tarpeellista tietoa. Jos joku tänne eksyy kysymään, vastaus tulee tai ei tule, jonka jälkeen tieto katoaa muiden ketjujen alle. Tietoa ei näin tule koottua.
Esimerkki hedelmällisestä, mutta kuvitteellisesta yrittäjäalueen keskustelusta Ubuntu-palstalla:
A: Olen löytänyt erilaisia laskutusohjelmia, mutta en tiedä mikä niistä olisi sopivin.
B: Omassa käytössäni olen hyväksi havainnut X:n, mutta se on englanninkielinen eikä sitä ole saatavana pakettivarastossa.
A: Sen saamista pakettivarastoon voisi yrittää edistää. Mitenkähän onnistuisi?
C: En tiedä vastausta tuohon, mutta voisin osallistua X:n suomentamiseen. Onkohan muita halukkaita?
D: X saadaan näillä näkymin tulevan julkaisun pakettivarastoon.
A: Mainiota! Tein X:stä Wikisivun: ...
E: X:n kehitys on ollut hidasta. Y vaikuttaa kattavammalta...
Tällaista keskustelua ei tulla näkemään nykyisen sivustomme puitteissa, joten ei myöskään toivottua kehitystäkään. On melko merkityksetöntä tuleeko tällaiseen keskusteluun nopeaan tahtiin viestejä vai ei, koska kuitenkin tällä tavoin päästään eteenpäin. Nykyisellään siis ei. Nämähän ovat siis valintakysymyksiä; halutaanko edistää Ubuntua yrittäjien tarpeisiin vai ei.
Linux-ydin kasvaa, Ubuntu kasvaa ja kehittyy, ohjelmia tulee lisää, samoin käyttäjiä, joten on aivan luonnollista kehitystä jäsentää myös keskustelusivustoa palvelemaan paremmin eri käyttäjien tarpeita.
En todellakaan ymmärrä miten jotkut kuvittelevat miten yrittäjillä ei olisi tarvetta päästä eroon MS-hegemoniasta. Jos joutuu käyttämään Windowsia töissä, olipa sitten yrittäjä tai ei, niin on paljon luontevampaa käyttää myös kotona samaa järjestelmää. Samalla tavoin kun jotkut sitten tulevat kertomaan miten hyvä ja toimiva se Linux on, niin voi ihmetellä että onko kun sitä ei näy työpaikoilla. Kun sen jälkeen aletaan spekuloimaan syillä, kannattaa miettiä missä määrin mikään ilmainen linux-pohjainen käyttöjärjestelmä on tehty yrittäjille ja tarpeisiinsa soveltuva.
Ubuntulla on kyllä tämä kouluihin tarkoitettu Edubuntu, mutta tällä hetkellä annetaan viesti siitä miten sitten työelämässä pelkällä Linuxilla ei enää pärjääkään.
Pohjalinja kuitenkin itselläni on se, ettei uutta aluetta ole järkevä tehdä niin kauan, kun sille ei ole selvää kysyntää.
Jos Ubuntu tarjoaa rahanarvoisia ohjelmia ja ratkaisuja, niin eiköhän yrittäjätkin osaisi sellaisia arvostaa. Kehityksen kannalta olisi oleellista, että heidät saataisiin mukaan toimintaan. Onhan se nähty miten vuosienkaan jälkeen yritysten tarvitsemat ohjelmat eivät ole Linux-puolella päätyneet pakettivarastoihin. Jos se ei kerro miten jotain on pielessä, niin sitten ei mikään.
Olisikin toivottavaa, että vastustajat voisivat tarjota silkan vastustamisen sijaan hedelmällisiä ehdotuksia siitä miten Ubuntu saataisiin toimistoihin, ja mielellään toimiston tarpeet huomioiden.