Kirjoittaja Aihe: Linuxin vuosi  (Luettu 2209 kertaa)

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Linuxin vuosi
« : 06.09.10 - klo:23.25 »
Sanoisin, että tämä vuosi on ollut joka suhteessa Linuxin vuosi. Kuluttajille suunnattuja päätelaitteita tulee jatkuvasti lisää, jotka ovat varustettu jollain ns. Linux -variantilla. Itse asiassa tuotejulkistuksia koskevat uutiset ovat melko vahvasti sidoksissa juuri näihin laitteisiin, ainakin niiltä foorumeilta miltä tietoa haen.

Microsoftin kannalta näkisin ensisijaisena intressinä sen, että sen liiketoiminnan perusedellytys on ihmisten pitäminen PC:n parissa (pöytäkoneet ja perinteiset kannettavat). Mobiililaitteet ovat selkeä uhka, uskoisin että Windowsin skaalautuminen ei riitä näihin tarpeisiin.

Vuosi sitten kirjoitin huvikseni blogia, jonka otsikko oli hieman provosoivasti "Voiko Windows olla Open Sourcea" ja se löytyy kohteesta http://sorkkarauta.wordpress.com/2009/08/31/

Nyt hiljattain itse MS on kommentoinut (okei, ollaan skeptisiä) että rakastavat avointa lähdekoodia siitäkin huolimatta, että vuonna 2001 sitä vertasivat syöpään =)

http://www.tietoviikko.fi/msareena/msuutiset/kaikkiareenauutiset/article491389.ece

Minneköhän se maailma on menossa tässä suhteessa?
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Jaer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Linuxin vuosi
« Vastaus #1 : 07.09.10 - klo:00.11 »
Tämän lyhyen ajan (aloitin; Ubuntu 7.04) mitä olen käyttänyt linuxia niin nyt ihan oikeasti huomaa mikä uutinen on FUD ja mikä realia. Ennen vanhaan, (=Microsoftin aikakaudella) en itse asiassa ymmärtänyt Microsoftin jatkuvaa "mainontaa" ja uutisointia Microsoftin omia tuotteitaan kohtaan. Nyt näen sen enempikin kansalaisten kyykyttämisenä ja maanitteluna pysyä Microsoftin tuotteissa.

Onneksi itse olen saanut maistaa Avointa lähdekoodia (engl. open source) tämän 3 vuotta ja voin sanoa, että laittomien fileksien imurointi loppui kuin seinään kun luovuin Microsoftin tuotteista! Ja monelta muulta harmilta (=haittaohjelmat) säästynyt.

Täytyy myöntää, että täällä päin tietoisuus Linuxin olemassa olosta ja Linuxin käyttö on myös lisääntynyt huimasti.  

#################################

Seuraava juttu (tässä taustaa tuohon lopussa mainittuun Silverlight juttuun)

 Html5 - ei vain parempia verkkosivuja vaan myös pelottavia turvauhkia

Lainaus

Selainvalmistajat eivät kuitenkaan ole tietämättömiä uhkista. Uusien ominaisuuksien lisäämisen myötä pyritään samalla kehittämään keinoja estää niiden väärinkäyttöä. Esimerkiksi Firefoxiin on kehitteillä vaihtoehtoinen plug-in-alusta nimeltään JetPack, joka huolehtii tavallista tarkemmin siitä, mitä toimenpiteitä plug-in-sovellukset voivat suorittaa.

Arvostelijat epäilevät kuitenkin sitä, pystyvätkö selainvalmistajat tekemään tarpeeksi, jotta html5:stä tulisi turvallinen.

"Yritysten pitää nyt arvioida, kannattaako uusia ominaisuuksia tukevia selaimia ottaa käyttöön”, Kevin Johnson sanoo.

”Tämä saattaa olla yhtä harvoista kerroista, kun kuulee sanottavan ’Ehkäpä Internet Explorer 6 oli sittenkin parempi’”, Johnson sanoo ja viittaa tietoturvaongelmista syytettyyn Microsoftin selainversioon.




Seuraavaksi huvittavin FUD puolustus puhe Silverlighting puolesta:

Microsoft: Silverlight pesee html5:n


Siis Only Microsoftin tuotteita käyttävä ottaa tämän mainoksesta, mutta meikä esimerkiksi ottaa sen täysin kilpailevan koodin mollaamisena! Microsoft sotkee pöytää näillä epästandardeilla (Silverlight ja ActiveX), jotta ei menettäisi markkina osuuksia. Muuta selitystä en ole vielä kerinnyt päättelemään.





« Viimeksi muokattu: 07.09.10 - klo:00.13 kirjoittanut Jaer »
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Linuxin vuosi
« Vastaus #2 : 13.09.10 - klo:16.58 »
Sanoisin, että tämä vuosi on ollut joka suhteessa Linuxin vuosi.

Jos ei mitään muuta niin ainakin yksi muutos on tapahtunut. Aikaisemmin tuleva vuosi oli aina Linuxin vuosi mutta nyt se on näemmä jo meneillään oleva vuosi ;-D
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Vs: Linuxin vuosi
« Vastaus #3 : 13.09.10 - klo:19.01 »
Sanoisin, että tämä vuosi on ollut joka suhteessa Linuxin vuosi.

Jos ei mitään muuta niin ainakin yksi muutos on tapahtunut. Aikaisemmin tuleva vuosi oli aina Linuxin vuosi mutta nyt se on näemmä jo meneillään oleva vuosi ;-D

En ole oikein ikinä ymmärtänyt mitä sillä tarkoitetaan, mutta luettuani seuraavan artikkelin tein saman havainnon kuin kirjoittaja...

http://www.zdnet.com/blog/open-source/this-was-the-year-of-desktop-linux/7261
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: Linuxin vuosi
« Vastaus #4 : 17.09.10 - klo:17.54 »
Sanoisin, että tämä vuosi on ollut joka suhteessa Linuxin vuosi.

Jos ei mitään muuta niin ainakin yksi muutos on tapahtunut. Aikaisemmin tuleva vuosi oli aina Linuxin vuosi mutta nyt se on näemmä jo meneillään oleva vuosi ;-D

:) - totta. Vuodesta en tiedä, mutta linux-pohjaisten päätelaitteiden myynti on lähtenyt lentoon.